П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 червня 2020 р.м.ОдесаСправа № 2а-9639/10/1570 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
доповідача - судді Косцової І.П.,
суддів - Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 31 січня 2020 року про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі за позовом ОСОБА_1 до відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області та ДП Центр Державного земельного кадастру в особі Одеської регіональної філії про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Короткий зміст заяви.
22 січня 2020 року до Одеського окружного адміністративного суду за вх.№2981/20 надійшла заява Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі №2а-9636/10/1570 з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області.
В обґрунтування заяви Управління, посилаючись на норми Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127, Закону України Про державний земельний кадастр та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 зазначає, що оскільки на теперішній час, відповідно до норм чинного законодавства, до повноважень Головного управління належить лише здійснення державної реєстрації земельних ділянок та обмежень у їх використанні, а суб`єктом, що здійснює державну реєстрацію права власності на земельні ділянки та скасовує таку реєстрацію є орган державної реєстрації прав, Управління позбавлене технічної можливості виконати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2012 року.
Водночас, згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, виконавчим комітетом Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області 10.12.2018 року, на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 701678, здійснено державну реєстрацію прав на земельну ділянку кадастровий номер 5121080300:05:001:0623.
Зазначена обставина, на думку заявника, є підставою для заміни сторони у виконавчому провадженні з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31 січня 2020 року у задоволенні заяви відмовлено.
Мотиви суду першої інстанції ґрунтувались на тому, що оскільки ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2019 року було зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Одеській області внести відповідні відомості до Державного земельного кадастру та до Поземельної книги та скасувати державну реєстрацію спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, а не вчинити реєстраційні дії у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, підстави для заміни Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області відсутні.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву (заперечень).
Не погодившись із судовим рішенням, Управління подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану ухвалу та задовольнити заяву про заміну сторони у виконавчому провадженні.
В обґрунтування своїх доводів апелянт зазначив, що суд першої інстанції не дав належної правової оцінки доводам Управління, що ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі передбачалось постановою КМ України від 09.09.2009 року Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі , яка втратила чинність 01.01.2013 року.
Станом на 01.01.2013 року Біляївським районним відділом Одеської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру була здійснена передача Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та других примірників державних актів до Відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області, в той час як передача Поземельних книг між відділами не проводилась.
На думку заявника, скасування державним кадастровим реєстратором запису у Поземельній книзі, скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі можливо лише при отриманні в електронному вигляді відомостей від органу реєстрації речових прав в порядку інформаційного обміну про скасування речових прав на земельну ділянку.
Оскільки на теперішній час до Державного земельного кадастру від органу реєстрації прав відомості про скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5121080300:05:001:0623 в порядку інформаційного обміну не надходили, Головне управління не має можливості виконати судове рішення, а відтак, боржника у виконавчому провадженні має бути замінено.
Крім цього апелянт звернув увагу суду апеляційної інстанції, що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі в паперовому вигляді запис державної реєстрації державних актів на право власності фізичних осіб за №01.08.516.00427 від 10.12.2008 скасовано на підставі Постанови Одеського окружного адміністративного суду від 20.09.2012 року по справі №9639/10/1570.
У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 зазначив, що оскільки саме Держгеокадастр є держателем Державного земельного кадастру, саме цей орган має виконати судове рішення та скасувати кадастровий номер земельної ділянки, реєстрація якого визнана судом незаконною
Фактичні обставини справи.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2012 року по справі №2а-9639/10/1570 (9639/10/1570) задоволено адміністративний позов ОСОБА_1 .
Зобов`язано відділ Держкомзему у Біляївському районі Одеської області скасувати в Поземельній книзі та в Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі в паперовому вигляді державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 701678 від 10 грудня 2008 року на ім`я ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 за реєстраційним номером № НОМЕР_1 .
Зобов`язано Державне підприємство Центр Державного земельного кадастру в особі Одеської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру внести до державного земельного кадастру в електронному вигляді відомості щодо скасування у Поземельній книзі та в Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі в електронному вигляді державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 701678 від 10 грудня 2008 року на ім`я ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 за реєстраційним номером № 01.08.516.00427 у відповідності до положень Постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021 Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі .
Одеським окружним адміністративним судом 04 вересня 2014 року видано виконавчий лист по справі № 2а-9639/10/1570 про зобов`язання відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області скасувати в Поземельній книзі та в Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі в паперовому вигляді державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 701678 від 10 грудня 2008 року на ім`я ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 за реєстраційним номером № 01.08.516.00427.
Відповідно до ухвали Одеського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 року, яка набрала чинності 29.08.2018 року, боржника у вищевказаному виконавчому листі по адміністративній справі №2а-9639/10/1570 було замінено на Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.
Ухвалою суду від 28 листопада 2019 року заяву ОСОБА_1 про встановлення або зміну способу або порядку виконання судового рішення задоволено частково.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Одеській області внести до Державного земельного кадастру та до Поземельної книги, що є його документом, відомості про недійсність державного акту серії ЯЖ № 701678 від 10 грудня 2008 року, виданого на ім`я ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 , за реєстраційним номером №01.08.516.00427. та кадастровим номером 5121080300:05:001:0623.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Одеській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:05:001:0623 та місцем розташування: вул.Широка, 58, Протопопівка, Біляївського району Одеської області у Державному земельному кадастрі. В решті вимог заяви відмовлено.
Вважаючи, що через внесення змін у чинне законодавства щодо реєстрації права власності на земельні ділянки та ведення реєстрів прав на земельні ділянки, Головне управління позбавлене технічної можливості виконати судове рішення, заявник подав до суду заяву про заміну сторони у виконавчому провадженні.
Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та позиція суду апеляційної інстанції щодо доводів апеляції та висновків суду першої інстанції.
Переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість ухвали суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляції, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.1 ч.2 ст.6 Закону України Про Державний земельний кадастр ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, згідно пункту 1 якого Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затверджене Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 року № 333 Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане (п.1). Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює ведення Державного земельного кадастру, інформаційну взаємодію Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку (пп.9 п.4).
В свою чергу, Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Згідно п.1 ч.1 ст.2 цього Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягають: 1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва; 2) речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; право довірчої власності (крім права довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов`язань); інші речові права відповідно до закону; 4) обтяження речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва: заборона відчуження та/або користування; арешт; іпотека; вимога нотаріального посвідчення договору, предметом якого є нерухоме майно, встановлена власником такого майна; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва; інші обтяження відповідно до закону.
Організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори). Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення (ст.6 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).
До повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить: 1) забезпечення: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; формування та зберігання реєстраційних справ. Зберігання реєстраційних справ у паперовій формі здійснюється виключно виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями за місцезнаходженням відповідного майна; 2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (ст.9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).
Оскільки ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.11.2019 року було зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Одеській області внести відповідні відомості до Державного земельного кадастру та до Поземельної книги та скасувати державну реєстрацію спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, а не вчинити реєстраційні дії у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що підстави для заміни Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області відсутні.
При цьому судова колегія звертає увагу, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 24 січня 2020 року у справі №420/4618/19, залишеним без змін в частині задоволених позовних вимог постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.06.2020 року, серед іншого, визнано протиправним та скасовано рішення державного реєстратора виконавчого комітету Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області Драненко-Рибачок Вікторії Ігорівни про державну реєстрацію прав від 02.10.2018 № 43290963.
Визнано протиправним та скасовано запис про право власності 28183169 від 27.09.2018 року, згідно якого власником земельної ділянки - кадастровий номер 5121080300:05:0010623 є ОСОБА_2 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 701678 від 10 грудня 2008 року.
Зазначені обставини, на переконання судової колегії, дають всі підстави для висновку, що заявник, як боржник у виконавчому провадженні по справі №2а-9639/10/1570, має всі можливості виконати судове рішення в повному обсязі, отримавши необхідну інформацію в порядку інформаційного обміну від органу реєстрації прав про скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5121080300:05:001:0623, тим самим відновивши права ОСОБА_1 , порушення яких тривало впродовж 10 років з вини державних органів.
З огляду на викладене, судова колегія приходить до висновку, що ухвала суду першої інстанції викладена достатньо повно, висновки обґрунтовані з посиланням на конкретні норми Законів України та відповідають чинному законодавству, а доводи апеляційної скарги цих висновків суду не спростовують.
Порушень норм матеріального та процесуального права, які могли б призвести до зміни чи скасування ухвали суду та задоволення апеляційної скарги не встановлено.
Керуючись ст. ст. 308, 310,316, 320, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області залишити без задоволення.
Ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 31 січня 2020 року про заміну сторони у виконавчому провадженні - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Косцова І.П. Судді Осіпов Ю.В. Скрипченко В.О.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2020 |
Оприлюднено | 26.06.2020 |
Номер документу | 90028711 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Косцова І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні