Справа № 420/2664/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі :
головуючого судді Потоцької Н.В.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Калинівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Калинівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської області в якому позивач просить:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Калинівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Лиманської районної ради Одеської області, ЄДРПОУ: 26506642, юридична адреса: 67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1 А:
у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Калинівського навчально- виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Лиманської районної ради Одеської області, який розташований за адресою: 67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1А;
у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Калинівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I- III ступенів-дошкільний навчальний заклад" Лиманської районної ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №282 від 27.12.2019, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №282 від 27.12.2019 за номерами: 1-14.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним.
У період з 26 по 27 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2019 Про проведення позапланових перевірок та на підставі посвідчення на проведення перевірки № 346 від 23.12.2019 головним інспектором Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області підполковником служби цивільного захисту Журавським Р.В., головним фахівцем Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області лейтенантом служби цивільного захисту Серкал М.С. здійснено позапланову перевірку Калинівського НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ, який розташований за адресою. 67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1 А, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №282 від 27.12.2019 року.
Актом №282 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Порушення за номерами 1-14 Акту №282 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №282, який 27.12.2019 вручено директору Калинівського НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ Ніколаєвій Н.В., не надходило.
Подальша експлуатація Калинівського НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ, який розташований за адресою: Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1 А, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України -у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 27.04.2020 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку ст. 262 КАС України).
Відповідно ст.162 КАС України відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження для подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалу про відкриття провадження по справі направлено засобами поштового зв`язку, рекомендованим повідомленням за трек-номером 6530008013820 на адресу Калинівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської області (67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вул. Новоселів, 1 А) відповідно до реєстру поштових відправлень Одеського окружного адміністративного суду від 28.04.2020 року.
Згідно інформації з офіційного сайту Укрпошта , розділ Трекінг відправлення за трек-номером 6530008013820 станом на 01.05.2020 року прямує до точки доставки.
11.06.2020 року засобами телефонного зв`язку представник відповідача (Ніколаєва Н.В.) повідомила, про отримання ухвали про відкриття провадження у справі №420/2664/20 на початку травня 2020 року, також зазначила про намір підготувати та направити до суду відзиву на адміністративний позов (телефонограма від 11.06.2020 року).
Станом на 24.06.2020 року відзив на адміністративний позов, додаткові письмові докази в обґрунтування правової позиції відповідачем не надані.
Провадження по справі відкрито 27.04.2020 року, 60-тиденний термін розгляду справи спливає 25.06.2020 року.
Згідно статті 3 Закону України Про національну безпеку України державна політика у сферах національної безпеки і оборони спрямована на захист: людини і громадянина - їхніх життя і гідності, конституційних прав і свобод, безпечних умов життєдіяльності; суспільства - його демократичних цінностей, добробуту та умов для сталого розвитку; держави - її конституційного ладу, суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності; території, навколишнього природного середовища - від надзвичайних ситуацій.
Основними принципами, що визначають порядок формування державної політики у сферах національної безпеки і оборони, є зокрема принцип верховенства права.
В свою чергу, відповідно до статті 129 Конституції України саме суд забезпечує дотримання принципу верховенства права, здійснюючи правосуддя, забезпечує захист життя та гідності людини і громадянина, їх конституційних прав і свобод, безпечних умов життєдіяльності.
Тим самим саме судом через судовий контроль забезпечується належна державна політика у сфері національної безпеки і оборони.
Крім того, складовим елементом національної безпеки України є демократичний цивільний контроль - комплекс здійснюваних відповідно до Конституції і законів України правових, організаційних, інформаційних, кадрових та інших заходів для забезпечення верховенства права, законності, підзвітності, прозорості органів сектору безпеки і оборони та інших органів, діяльність яких пов`язана з обмеженням у визначених законом випадках прав і свобод людини, сприяння їх ефективній діяльності й виконанню покладених на них функцій, зміцненню національної безпеки України.
Так, згідно частини першої статті 4 Закону України Про національну безпеку України у межах повноважень, наданих відповідно до Конституції України, сектор безпеки і оборони підлягає демократичному цивільному контролю.
Система цивільного контролю складається з контролю, що здійснюється Президентом України; контролю, що здійснюється Верховною Радою України; контролю, що здійснюється Радою національної безпеки і оборони України; контролю, що здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; судового контролю; громадського контролю.
Відповідно до статті 9 Закону України Про національну безпеку України рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, посадових і службових осіб можуть бути оскаржені в суді. Контроль за виконанням судових рішень здійснюють суди.
Отже, суди є частиною національної безпеки України.
На користь цього доводу також свідчить та обставина, що відповідно до статті 64 Конституції України, навіть в умовах воєнного та надзвичайного стану не може обмежуватися право особи на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Тобто, за будь-яких умов, суди, зокрема адміністративні, повинні здійснювати судовий контроль за рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, посадових і службових осіб, що є частиною системи національної безпеки України.
Викладене свідчить про наявність у суду обов`язку здійснювати правосуддя навіть в умовах запровадженого карантину.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.
В період з 26.12.2019 по 27.12.2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2019 Про проведення позапланових перевірок та на підставі посвідчення на проведення перевірки № 346 від 23.12.2019 головним інспектором Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області підполковником служби цивільного захисту Журавським Р.В., головним фахівцем Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області лейтенантом служби цивільного захисту Серкал М.С ОСОБА_1 здійснено позапланову перевірку Калинівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської області, який розташований за адресою. 67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1 А, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №282 від 27.12.2019 року (Акт №282 - далі).
Актом №282 встановлені наступні порушення:
1) Розділ V п.1.2 НАПБ А.01.001-2014 (далі ППБУ), приміщення будівлі НВК не обладнано системами протипожежного захисту;
2) Розділ III п.2.5 ППБУ, дерев`яні конструкції будівлі НВК не оброблені вогнезахисною речовиною (не надано підтверджуючі матеріали;
3) Розділ IV п.1.21 ППБУ, будівля НВК не повністю обладнана пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів.
4) Розділ IV п.1.21 ППБУ, не проведено ревізію наявного пристрою захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів
5) Розділ V п.2.1 ППБУ, територія НВК не забезпечена необхідним запасом води для цілей пожежогасіння.
6) Розділ IV п.1.6 ППБУ, місця з`єднання електричних проводів, кабелів не виконано методом опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових)
7) Розділ IV п. 1.7. ППБУ, з`єднувальні коробки (дози) не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів
8) Розділ IV п 1 18 ППБУ, електричні лампи розжарювання не заключені в плафони.
9) Розділ IV п.1.8 ППБУ, в приміщеннях допускаються влаштування тимчасових електромереж.
10) Розділ IV п.1.17 ППБУ, електричні розетки та вимикачі встановлені на горючій основі.
11) Розділ IV п. 1.12 ППБУ, електрична проводка в приміщенні їдальні прокладена поверхнею горючих основ.
12) Розділ III, п. 2.31,2.32. ППБУ, будівлі не обладнані евакуаційним освітленням із світловими покажчиками ВИХІД .
13) Розділ III, п.2.17, п.2.23 ППБУ, стіни в приміщеннях ДНЗ та ЗОШ обладнані горючим матеріалом (пластикова вагонка).
14) п. 6 Розділу V наказу МВС України від 05.11.2018 р. №879, не вивішені на видних місцях інструкції щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій персоналу в разі виникнення аварійної ситуації (аварії).
Акт підписано директором відповідача ОСОБА_2 .
Також в Акті міститься відмітка про отримання примірника Акту 27.12.2019 року.
23.12.2019 року, головним фахівцем Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області лейтенантом служби цивільного захисту Серкал М.С., складено протокол ОД №009771 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188.8 КУпАП відносно ОСОБА_2 (Директор Калинівського НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ).
Примірник протоколу отримано особисто ОСОБА_2 23.12.2019 року, що підтверджується її особистим підписом.
23.12.2019 року головним фахівцем Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області лейтенантом служби цивільного захисту Серкал М.С. винесено постанову ОД №009771 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_2 - штрафу у сумі 102 грн.
Копію постанови отримано особисто ОСОБА_2 23.12.2019 року, що підтверджується її особистим підписом.
27.12.2019 року Головним управління ДСНС України в Одеській області (Лиманський районний сектор) видано Припис №241 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Директору Калинівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської області Ніколаєвій Н.В., яким вимагається вжити наступних заходів:
1) Приміщення будівлі НВК обладнати системами протипожежного захисту (строк 10.02.2020 року).
2) Дерев`яні конструкції будівлі НВК обробити вогнезахисною речовиною (строк 10.02.2020 року).
3) Будівлю НВК до обладнати пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (строк 10.02.2020 року).
4) Провести ревізію наявного пристрою захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (строк 10.02.2020 року).
5) Територію НВК забезпечити необхідним запасом води для цілей пожежогасіння (строк 10.02.2020 року).
6) Місця з`єднання електричних проводів, кабелів виконати методом опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових) (строк 10.02.2020 року).
7) З`єднувальні коробки (дози) не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів (строк 10.02.2020 року).
8) Електричні лампи розжарювання заключити в плафони (строк 10.02.2020 року).
9) В приміщеннях демонтувати тимчасові електромережі (строк 10.02.2020 року).
10) Демонтувати електричні розетки та вимикачі встановлені на горючій основі (строк 10.02.2020 року).
11) Демонтувати електричну проводку в приміщенні їдальні прокладена поверхнею горючих основ (строк 10.02.2020 року).
12) Будівлі обладнати евакуаційним освітленням із світловими покажчиками ВИХІД (строк 10.02.2020 року).
13) Демонтувати облицювання стін в приміщеннях ДНЗ та ЗОШ, яке виконане з горючих матеріалів (пластикової вагонки) (строк 10.02.2020 року).
14) Вивісити на видних місцях інструкції щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій персоналу в разі виникнення аварійної ситуації (аварії) (строк 10.02.2020 року).
Припис отримано Директором Калинівського НВК ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ Ніколаєвою Н.В ОСОБА_1 , що підтверджується її особистим підписом.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ.
Стаття 19 Конституції України.
Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд перевіряє дії відповідача на відповідність вимогам ч.2-3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
У Науковому висновку щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією , опублікованому на офіційному сайті Верховного Суду, зазначено, що дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи без діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі .
Конституція України (в редакції станом на 30.09.2016 року) містить статтю 124 …Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи. , яка визначає можливість судового захисту за наявності юридичного спору.
Підставами юридичного спору в даній справі стало не усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту встановлених Актом №282.
Відповідно п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017 року, ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У відповідності до п.п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, які здійснюють державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Судом встановлено, що відповідачем у справі є Калинівський навчально - виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської області, який розташований за адресою. 67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1 А.
За результатами проведеної перевірки відповідача встановлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які відображені в Акт №282.
Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №282 від 27.12.2019 року.
В адміністративному позові представник позивача зазначає, що встановлені порушення за №№ 1-14 Акту №282 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Під час розгляду справи №420/2664/20 відзив або додаткові письмові докази, в яких обґрунтовано правову позицію щодо адміністративного позову, суті встановлених порушень відповідачем не надано.
При цьому, згідно інформації з офіційного сайту Укрпошта , розділ Трекінг відправлення за трек-номером 6509106718174 (направлення позивачем адміністративного позову) лист з описом вкладення вручено відповідачу 28.03.2020 року.
Копія ухвали про відкриття провадження по справі від 27.04.2020 року, а також матеріали адміністративного позову отримані представником відповідача, що підтверджено телефонограмою наявною в матеріалах справи.
Окрім того, суд звертає увагу, що ухвала про відкриття провадження по справі від 27.11.2019 року оприлюднена в Єдиному державному реєстрі судових рішень 29.11.2019 року за посиланням http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/85922546
Відповідно до Закону України Про доступ до судових рішень , Єдиний державний реєстр судових рішень (далі - Реєстр) - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень (ч.2 ст. 3 Закону).
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст. 4 Закону України Про доступ до судових рішень ).
Тобто, зазначеного вбачається, що особа може ознайомитись з судовим рішенням (ухвала, постанова), у разі його не отримання засобами поштового зв`язку, через Єдиний державний реєстр судових рішень.
Презумпція знання законодавства (лат. Ignorantia juris non excusat - незнання закону не вибачається) - кожен вважається таким, що знає закони.
Правова основа презумпції знання законодавства - обов`язок кожного неухильно додержуватися Конституції України та законів України. Цей обов`язок закріплений в частині 1 статті 68 Конституції України. Обов`язок додержання законів передбачає і обов`язок їх знання. Тому закони повинен знати кожний. З цього положення і випливає загальновідома формула: незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності, яка і міститься в частині 2 статті 68 Конституції України.
Порушення встановлені приписом №241 від 27.12.2019 року, станом на 24.06.2020 року, не усунуті, що і не спростовано відповідачем.
Щодо застосування заходів реагування у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача шляхом відключення від джерел електропостачання, суд зазначає наступне.
Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм захисту цих прав регулюються цим Законом, законами України Про захист прав споживачів , ;Про захист економічної конкуренції , іншими нормативно-правовими актами.
Розділом VII Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року (надалі Правила №312) встановлені наступні умови припинення постачання електричної енергії споживачу:
- електрична енергія споживачу, який не допускає порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та електропостачальником, постачається безперервно, крім випадків, передбачених умовами договорів, укладених споживачами з електропостачальником та оператором системи, та нормативно-правовими актами, у тому числі цими Правилами (п.7.1);
- у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам, у разі невиконання вимог щодо усунення недоліків в електроустановках уповноважений представник органу виконавчої влади, на якого покладено відповідні обов`язки згідно із законодавством України, зобов`язаний видати споживачу припис щодо негайного (протягом години) припинення споживання електричної енергії та направити відповідний припис оператору системи; невиконання споживачем або оператором системи припису тягне за собою відповідальність, установлену законодавством України (п.7.2);
- обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (п.7.3);
- у разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний надати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення. У разі ненадання доступу для вибіркового відключення оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою. (п.7.4).
Крім того у п.7.5 Правил №312 передбачені випадки, при яких можливе повне або часткове припинення постачання електричної енергії споживачу:
- відсутності персоналу для обслуговування електроустановок споживача або договору на обслуговування електроустановок (на виконання припису представника відповідного органу виконавчої влади);
- недопущення уповноважених представників оператора системи до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв`язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача;
- заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи;
- несплати вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення споживачем цих Правил, визначеної відповідно до законодавства (за умови прийняття судом рішення щодо споживання споживачем необлікованої електричної енергії на користь оператора системи);
- невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади;
- закінчення терміну дії, розірвання або неукладення договору між споживачем та оператором системи;
- закінчення терміну дії договору між споживачем та постачальником "останньої надії" (за умови неукладення споживачем договору з іншим електропостачальником);
- порушення споживачем під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 року №209 (далі - Правила охорони електричних мереж).
З наведених положень Порядку №312 вбачається, що невиконання вимог Головного управління ДСНС України в Одеській області, може бути підставою для повного або часткового припинення постачання електричної енергії, але лише з урахуванням п.7.2 цих правил, тобто при наявності незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню, і лише в разі невиконання вимог щодо усунення таких недоліків в електроустановках.
Зазначеного висновку доходить П`ятий апеляційний адміністративний суд у постанові від 15.04.2020 року по справі №420/4584/19, де зокрема, зазначено:
З наведених положень Порядку №312 вбачається, що невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади, до якого відносяться і припис ГУ ДСНС, може бути підставою для повного або часткового припинення постачання електричної енергії, але лише з урахуванням п.7.2 цих правил, тобто при наявності незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню, і лише в разі невиконання вимог щодо усунення таких недоліків в електроустановках.
А як вже було зазначено вище, в Акті перевірки №67 позивач не вказує на незадовільний технічний стан електричних мереж та/або електричного обладнання зазначеного багатоквартирного житлового будинку.
Таким чином, оскільки зафіксовані в Акті перевірки №67 порушення під номерами: 1-19, 21, 22 не пов`язані із технічним станом електричних мереж та/або електричного обладнання зазначеного багатоквартирного житлового будинку, то такі порушення в силу положень розділу VII Правил №312 не можуть бути підставами для повного або часткового припинення постачання електричної енергії у вказаний багатоквартирний будинок.
Тобто, лише наявність порушень технічного стану електричних мереж та/або електричного обладнання приміщення, може бути підставою для застосування до суб`єкта заходів реагування у вигляді повного або часткового припинення постачання електричної енергії.
Так, суд зазначає, що в Акті перевірки №282 від 27.12.2020 року, пункти:
6) місця з`єднання електричних проводів, кабелів не виконано методом опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових);
7) з`єднувальні коробки (дози) не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;
8) електричні лампи розжарювання не заключені в плафони;
9) в приміщеннях допускаються влаштування тимчасових електромереж;
10) електричні розетки та вимикачі встановлені на горючій основі;
11) електрична проводка в приміщенні їдальні прокладена поверхнею горючих основ;
свідчать про встановлення під час перевірки порушень технічного стану електричних мереж та/або електричного обладнання Калинівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської.
Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки жителів та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
Відповідно до ч.3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Наведене положення стисло відтворює зміст концептуальних засад преамбули Загальної декларації прав людини, чим власне і має обумовлюватись відповідність приписів Конституції України міжнародним стандартам прав людини. Серед цих засад слід відзначити, зокрема, віру в основні права людини, в гідність і цінність людської особистості , а також визнання гідності, притаманної всім членам людської сім`ї, та рівних і невід`ємних їхніх прав . Наведені постулати відтворені й у преамбулах Міжнародного пакту про громадянські і політичні права та Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права.
Принципово важливим є визнання людини соціальною цінністю: адже це означає, що людина є цінністю не тільки для самої себе, а й для всього суспільства, для соціуму. Причому оскільки ця цінність є найвищою, то жодне інше явище не може поціновуватись суспільством вище, аніж людина, не може, так би мовити, перевершити її цінність. Усі інші соціальні цінності мають бути підпорядковані, субординовані цінності людини.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до преамбули Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Частина 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина 10 зазначеної статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб`єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись ст. ст. 2, 9, 12, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області до Калинівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Калинівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I- III ступенів-дошкільний навчальний заклад" Лиманської районної ради Одеської області, юридична адреса: 67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1А.
Зобов`язати Калинівський навчально-виховний комплексу "Загальноосвітня школа I- III ступенів-дошкільний навчальний заклад" Лиманської районної ради Одеської області зупинити експлуатацію будівель та приміщень, які розташовані за адресою: 67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1 А, у яких зафіксовані порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №282 від 27.12.2019 року за номерами: 1-14 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, з обмеженням до них доступу та з урахуванням умов припинення постачання електричної енергії споживачу регламентованих п.7.3 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Пунктом 15.5 розділу VII Перехідні положення КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Головне управління ДСНС України в Одеській області - адреса: 65091 м. Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633, телефон: (048) 725 13 16, е-mail:odesa@mns.gov.ua)
Калинівський навчально - виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Лиманської районної ради Одеської області, адреса: 67530, Одеська область, Лиманський район, село Калинівка, вулиця Новоселів, 1 А
Головуючий суддя Потоцька Н.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2020 |
Оприлюднено | 28.06.2020 |
Номер документу | 90070739 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні