Рішення
від 25.06.2020 по справі 640/12504/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 червня 2020 року м. Київ № 640/12504/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Арсірія Р.О., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Еко Агат

до Головного управління ДФС у м. Києві,

Державної фіскальної служби України

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії -

Прийняв до уваги наступне

Товариство з обмеженою відповідальністю "Еко Агат" звернулось до суду з позовною заявою в якій просить :

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві від 26.04.2019 №1151220/41854209, №1151217/41854209, №1151218/41854209, 1151219/41854209, №1151215/41854209, №1151204/41854209, №1151207/41854209, №1151206/41854209, №1151210/41854209, 1151198/41854209, №1151201/41854209 про відмову в реєстрації податкових накладних № 121 від 18.03.2019, № 142 від 20.03.2019, № 148 від 20.03.2019, № 151 від 21.03.2019, № 181 від 25.03.2019, № 182 від 26.03.2019, № 186 від 26.03.2019, № 187 від 26.03.2019, № 188 від 26.03.2019, № 194 від 27.03.2019, № 199 від 28.03.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вимог суду позивачем надано заяву від 13.08.2019 з уточненням складу відповідачів. Сформульовані вимоги також і до ДФС України про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю Еко Агат № 121 від 18.03.2019, № 142 від 20.03.2019, № 148 від 20.03.2019, № 151 від 21.03.2019, № 181 від 25.03.2019, № 182 від 26.03.2019, № 186 від 26.03.2019, № 187 від 26.03.2019, № 188 від 26.03.2019, № 194 від 27.03.2019, № 199 від 28.03.2019 датою фактичного подання.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Роз`яснено сторонам, що справа буде розглядатись одноособово суддею Арсірієм Р.О. в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач підтримує заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просить суд їх задовольнити, посилаючись при цьому на те, що контролюючим органом не було дотримано законодавчо визначених вимог при вирішенні питання щодо зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкових накладних, внаслідок чого оскаржувані рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Відповідачі проти позову заперечують з підстав викладених у письмовому відзиві на позовну заяву.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив.

Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового Кодексу України ТОВ Еко Агаг за правилом першої події (відвантаження товару) було складено податкову накладну на адресу покупця ТОВ "Аль-Софія" № 121 від 18.03.2019 на суму 32940 грн, в т.ч. ПДВ 5490 грн. , яку в подальшому було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

12.04.2019 за допомогою програми електронною документообігу "M E.Doc" отримано квитанцію № 9072540348, в якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3403 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання , що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН .

На виконання п.56.23. ст.56 Податкового Кодексу України, Постанови КМУ № 117 ТОВ Еко Агат направлено на адресу ДФС повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК з наданням пояснень. Разом з повідомленням були направлені загальний пакет первинних документів щодо постачальників сировини: ПАТ Макрохім , ПП Нафта-Сервіс , ТОВ Дніпроресурс , ТОВ Титан-7 . ФОП ОСОБА_1 - договори та видаткові накладні), які підтверджують факт придбання сировини та тари. Технічні умови ТУ У 24.6-30220386-001-2002 від 19.12.2002 концентрату емульсії Агат , пояснення щодо діяльності підприємства та наявної позитивної податкової історії платника, банківські виписки щодо придбання сировини, товарно-транспортні накладні, договір оренди транспортного засобу від 27.04.2018, укладений з ФО- ОСОБА_2 , договір №310БКПК-3337 купівлі-продажу товарів з використанням паливних карток від 28.03.2018, укладений з ПП Окко-Бізнес Контракт , договір надання транспортно-експедиційних послуг від 28.03.2018, укладений з ТОВ Делівері , договір № 214876 від 03.05.2018, укладений з ТОВ Нова пошта , акти надання транспортних послуг ПП Еверест , накладна на відпуск палива ПП Окко-Бізнес Контракт , акт списання палива від 31.03.2019, акти здачі-прийняття транспортно-експедиційних послуг з ТОВ Нова пошта та ТОВ Делівері , договір оренди виробничого обладнання у ТОВ Технокомплекс від № 5 від 22.03.2018 та акт прийому-передачі виробничих потужностей від 22.03.2018, а також первинні документи щодо реалізації змазки для опалубки Агат С5 на адресу ТОВ Аль-Софія - рахунок на оплату №632 від 13.03.19. видаткова накладна № 602 від 18.03.2019, платіжне доручення № 9263 від 26.03.2019 на суму 32940 грн, в т. ч. ПДВ 5490 грн.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 № 151220/41854209 відмовлено у реєстрації податкової накладної №121 від 18.03.2019.

Також, відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України ТОВ Еко Агат за правилом першої події (відвантаження товару) було складено податкову накладну на адресу покупця ТОВ Пластіза № 142 від 20.03.2019 на суму 30240 грн, в т.ч. ПДВ 5040 грн, яку в подальшому було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

12.04.2019 за допомогою програми електронного документообігу "M.E.Doc" отримано квитанцію № 9072466858, в якій зазначено, шо відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3403 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товар) послуги га обсягу його постачання , що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії доку ментів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

На виконання п.56.23. ст.56 Податкового Кодексу України, Постанови КМУ № 117 ТОВ Еко Агат направлено на адресу ДФС повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК з наданням пояснень.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151217/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 142 від 20.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового Кодексу України ТОВ Еко Агат за правилом першої події (проведення оплати ) було складено податкову накладну на адресу покупця ТОВ "Домобудівельна компанія Фундамент" № 148 від 20.03.2019 на суму 62160 грн, в т. ч. ПДВ 10360 грн, яку в подальшому було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

12.04.2019 за допомогою програми електронного документообігу "M.E.Doc" отримано квитанцію № 9072471562, в якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3403 перевищує величину затишку обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп 2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника та запропоновано надати пояснення та/або копії доку ментів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151218/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 148 від 20.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України ТОВ Еко Агат за правилом першої події (відвантаження товару) було складено податкову накладну на адресу покупця ТОВ "Пері Україна" № 151 від 21.03.2019 на суму 64680 грн, в т. ч. ПДВ 10 780 грн, яку в подальшому було направлено для реєстрації а Єдиному реєстрі податкових накладних.

12.04.2019 за допомогою програми електронного документообігу "ME.Doc" отримано квитанцію № 9072399569, в якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3403 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товар) /послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН .

На виконання п.56.23. ст.56 Податкового Кодексу України, Постанови КМУ № 117 ТОВ Еко Агат направлено на адресу ДФС повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК з наданням пояснень.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151219/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 151 від 21.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10. ст.201 Податкового Кодексу України ТОВ Еко Агат за правилом першої події (проведення оплати ) було складено податкову накладну на адресу покупця ТОВ "Будівельна компанія Інтеграл-Буд" № 181 від 25.03.2019 на суму 16344 грн, в т. ч. ПДВ 2724 грн, яку в подальшому було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

12.04.2019 за допомогою програми електронного документообігу "М.Е.Dос" отримано квитанцію № 9072592618, в якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3403 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару /послуги а обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН .

Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151215/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 181 від 25.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10 Податкового кодексу України ТОВ Еко Агат було складено податкову накладну №182 від 26.03.2019, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції про реєстрацію ПН в ЄРПН податкову накладну прийнято, але її реєстрація зупинена.

Зокрема, відповідно до зазначеної Квитанції, Товариством отримано інформацію щодо зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.1.6 Критеріїв ризикованості платника податків та одночасно запропоновано позивачу надати пояснення та документи на їх підтвердження, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151204/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 182 від 26.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10 Податкового кодексу України ТОВ Еко Агат було складено податкову накладну №186 від 26.03.2019, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції про реєстрацію ПН в ЄРПН податкову накладну прийнято, але її реєстрація зупинена.

Зокрема, відповідно до зазначеної Квитанції, Товариством отримано інформацію щодо зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.1.6 Критеріїв ризикованості платника податків та одночасно запропоновано позивачу надати пояснення та документи на їх підтвердження, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151207/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 186 від 26.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10 Податкового кодексу України ТОВ Еко Агат було складено податкову накладну №187 від 26.03.2019, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції про реєстрацію ПН в ЄРПН податкову накладну прийнято, але її реєстрація зупинена.

Зокрема, відповідно до зазначеної Квитанції, Товариством отримано інформацію щодо зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.1.6 Критеріїв ризикованості платника податків та одночасно запропоновано позивачу надати пояснення та документи на їх підтвердження, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151206/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 187 від 26.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10 Податкового кодексу України ТОВ Еко Агат було складено податкову накладну №188 від 26.03.2019, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції про реєстрацію ПН в ЄРПН податкову накладну прийнято, але її реєстрація зупинена.

Зокрема, відповідно до зазначеної Квитанції, Товариством отримано інформацію щодо зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.1.6 Критеріїв ризикованості платника податків та одночасно запропоновано позивачу надати пояснення та документи на їх підтвердження, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151210/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 188 від 26.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10 Податкового кодексу України ТОВ Еко Агат було складено податкову накладну №194 від 27.03.2019, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції про реєстрацію ПН в ЄРПН податкову накладну прийнято, але її реєстрація зупинена.

Зокрема, відповідно до зазначеної Квитанції, Товариством отримано інформацію щодо зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.1.6 Критеріїв ризикованості платника податків та одночасно запропоновано позивачу надати пояснення та документи на їх підтвердження, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 1151198/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 194 від 27.03.2019.

Відповідно до приписів п.201.10 Податкового кодексу України ТОВ Еко Агат було складено податкову накладну №199 від 28.03.2019, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції про реєстрацію ПН в ЄРПН податкову накладну прийнято, але її реєстрація зупинена.

Зокрема, відповідно до зазначеної Квитанції, Товариством отримано інформацію щодо зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.1.6 Критеріїв ризикованості платника податків та одночасно запропоновано позивачу надати пояснення та документи на їх підтвердження, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Як наслідок, позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення про надання пояснень та первинні документи в сканованому вигляді, на підтвердження реальності здійснення операції, на підставі якої було виписано ПН.

Втім, поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято до уваги не було, внаслідок чого рішенням ДФС України від 26.04.2019 151201/41854209 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 199 від 28.03.2019.

Проаналізувавши зміст рішень про відмову в реєстрації податкової накладної, судом встановлено, що підставою прийняття рішень, зазначено ненадання платником податку відповідних копій документів, в тому числі:

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Незгода з вказаними рішеннями відповідача зумовила звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Оцінивши за правилами ст. 90 КАС України надані сторонами докази та пояснення, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, Окружний адміністративний суд міста Києва, зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній з 31 грудня 2017 року) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України змінена на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII).

Пунктом сьомим Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону № 2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117).

Окремими положеннями Порядку № 117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.

На час виникнення спірних у цій справі правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій були визначені листом Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року за погодженням з Міністерством фінансів України від 22 березня 2018 року. Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Отже, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірних у цій справі актів індивідуальної дії, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у відповідності до вимог якої прийнято Порядок № 117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії у період, що аналізується, визначалися листом ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18.

Ці акти, визначали критерії ризиковості та передбачали необхідність подання різних за своїм переліком документів, необхідних для підтвердження господарської операції з метою подальшої реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як встановлено судом, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугували критерії ризиковості, визначені виключно листом ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18.

Суд вважає за необхідне зазначити, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак, не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Більше того, суд зазначає, що рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.06.2019 у справі №826/12108/18, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 та постановою Верховного Суду від 10.03.2020, визнані протиправними та нечинними п. 10, п. 20, п. 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21.02.2018 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Враховуючи вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, суд приходить до висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної Товариства та, як наслідок, протиправність оскаржуваного рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання ДФС України вчинити дії, Окружний адміністративний суд міста Києва зазначає наступне.

Відповідно до абз. 1 ч. 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

З аналізу норм КАС України можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду, у випадку визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

За вказаних обставин, в контексті наведених норм, суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Так, Європейський суд з прав людини у п. 50 рішення від 13 січня 2011 року (остаточне) по справі Чуйкіна проти України (case ofv. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд , в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог п. 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).

В даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкову накладну подану позивачем, датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Водночас, варто зазначити про наслідки відсутності реєстрації у ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, або реєстрації їх із порушенням встановленого ПК України строку.

Так, у разі порушення строку реєстрації, застосовуються штрафні санкції, передбачені ст. 1201 ПК України, а згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Також, у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.

Згідно з п. 20 Порядку № 1246 у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, враховуючи вказані наслідки, а також вимоги п. 20 Порядку № 1246, суд вважає, що податкову накладну потрібно вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку.

З огляду на викладене, а також з метою ефективного, повного та належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне захистити порушені права позивача шляхом визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації та зобов`язати ДФС України вчинити дії щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкової накладної датою доставки до ДФС України, яка вказана в Квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з положеннями статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:

1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;

2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на якому ґрунтується його відзив, і не довів правомірності винесення оскаржуваного рішення.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.

За змістом ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

В той же час, відповідно до ч.8 зазначеної статті процесуального Закону, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Враховуючи те, що висновок суду про наявність підстав для задоволення позовних вимог, нерозривно пов`язаний з протиправним рішенням Головного управління ДФС у м.Києві, а покладення обов`язку з реєстрації податкової накладної на ДФС України пов`язано лише з законодавчими особливостями ведення Єдиного реєстру податкових накладних та жодним чином не стосується протиправних дій та/або бездіяльності ДФС України, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає за правильне обов`язок щодо відшкодування судових витрат покласти на Головне управління ДФС у м.Києві.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві від 26.04.2019 №1151220/41854209, №1151217/41854209, №1151218/41854209, 1151219/41854209, №1151215/41854209, №1151204/41854209, №1151207/41854209, №1151206/41854209, №1151210/41854209, 1151198/41854209, №1151201/41854209 про відмову в реєстрації податкових накладних № 121 від 18.03.2019, № 142 від 20.03.2019, № 148 від 20.03.2019, № 151 від 21.03.2019, № 181 від 25.03.2019, № 182 від 26.03.2019, № 186 від 26.03.2019, № 187 від 26.03.2019, № 188 від 26.03.2019, № 194 від 27.03.2019, № 199 від 28.03.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю Еко Агат № 121 від 18.03.2019, № 142 від 20.03.2019, № 148 від 20.03.2019, № 151 від 21.03.2019, № 181 від 25.03.2019, № 182 від 26.03.2019, № 186 від 26.03.2019, № 187 від 26.03.2019, № 188 від 26.03.2019, № 194 від 27.03.2019, № 199 від 28.03.2019, датою їх доставлення до ДФС України.

4. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю Еко Агат за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у м.Києві судові витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 42 262 грн.

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ Еко Агат (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 41854209, 04073, м.Київ, ВУЛИЦЯ ВЕРБОВА, будинок 4-А, офіс 4/1)

ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДФС У М.КИЄВІ (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 39439980,04116, м.Київ, вул.Шолуденка, 33/19)

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 39292197, адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа 8)

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.

Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя Р.О. Арсірій

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.06.2020
Оприлюднено28.06.2020
Номер документу90072001
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/12504/19

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 20.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 03.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 03.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Рішення від 25.06.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Постанова від 15.07.2019

Адмінправопорушення

Київський районний суд м.Харкова

Божко В. В.

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні