РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
25 червня 2020 року м. Рівне №460/844/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гудими Н.С., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області доКомунального підприємство "Аптека" (ліквідаційна комісія), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дубенська міська рада про стягнення заборгованості, - В С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області (далі - Управління) звернулося до суду з позовом до Комунального підприємства "Аптека" (ліквідаційна комісія) (далі - КП "Аптека") про стягнення коштів згідно з рішенням від 09.12.2019 №192, рішенням від 10.01.2020 №5 в загальній сумі 26421,69 грн. на рахунок Дубенського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведеної в листопаді 2019 року позапланової перевірки КП "Аптека" по коштах Фонду соціального страхування України було виявлено порушення порядку використання страхових коштів Фонду за період з 01.01.2017 по 20.11.2019, а саме: витрати по тимчасовій непрацездатності проведені з порушенням чинного законодавства, внаслідок чого допущено переплату по 11-ти листках непрацездатності на суму 15741,25 грн. У зв`язку з цим, позивачем прийнято рішення №192 від 09.12.2019 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі 23611,88 грн., та оскільки вказані кошти не були сплачені відповідачем у встановлений строк, то 10.01.2020 позивачем прийнято рішення №5 про застосування до відповідача фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування в розмірі 2809,81 грн. Станом на час звернення до суду зазначені рішення №192 та №5 відповідач не виконав та не сплатив добровільному порядку суму коштів у загальному розмірі 26421,69 грн., а тому позивач просить стягнути їх в судовому порядку.
Відповідач не скористався своїм правом на надання відзиву на позов, про причини неподання не повідомив. Свою позицію щодо позовних вимог жодним чином не висловив. Відтак, суд вирішує справу за наявними матеріалами в порядку ч.6 ст.162 КАС України.
Ухвалою суду від 18.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 16.03.2020.
Ухвалою суду від 16.03.2020 в підготовчому засіданні залучено до участі у справі Дубенську міську раду в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, та відкладено підготовче засідання у справі до 08.04.2020.
Ухвалою суду 08.04.2020 задоволено клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи через неявку з поважних причин; продовжено строк підготовчого провадження у справі з 18 квітня 2020 року - на тридцять днів, розгляд справи відкладено на 08.05.2020.
Ухвалою суду від 08.05.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті у відкритому судовому засіданні 10.06.2020.
18.05.2020 на адресу суду надійшли письмові пояснення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (а.с.104-106), згідно з якими факти порушень, зазначені в акті перевірки від 20.11.2019 №17, за наслідками чого прийняті рішення №192 від 09.12.2019 та №5 від 10.01.2020, не підтверджені наданими позивачем доказами. З позовними вимогами не погодилася та просила в задоволенні позову відмовити повністю.
05.06.2020 на адресу суду надійшла відповідь позивача на пояснення третьої особи (а.с.109-112), у якій серед іншого зазначено, що позиція третьої особи, викладена у поясненнях щодо позову, є непослідовною, адже декларуючи безпідставність і необґрунтованість усього позову, третя особа не надає аргументів щодо заперечень проти позову в частині інших порушень, зафіксованих актом перевірки №17. Позовні вимоги підтримує та просить їх задовольнити в повному обсязі.
В судове засідання 10.06.2020 ні відповідач, ні третя особа явки уповноважених представників у судове засідання не забезпечили, причини неявки суд не повідомили. Про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином.
10.06.2020 на адресу суду надійшло клопотання позивача про розгляд справи без участі його представника (а.с.113).
У зв`язку з цим, ухвалою від 10.06.2020 судом здійснено перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження (а.с.1145-116).
Враховуючи те, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, то відповідно до ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Розглянувши заяви по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив таке.
В період з 15.11.2019 по 20.11.2019 на підставі наказу від 15.11.2019 №205-од та направлення від 15.11.2019 №17 (а.с.18) посадовими особами Дубенського відділення Управління проведено позапланову виїзну перевірку дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування, за результатами якої складено акт перевірки №17 від 20.11.2019 (а.с.6-17).
Актом зафіксовано наступні порушення, виявлені під час перевірки:
1) ч.1 ст.31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV, що полягає у такому: нарахування і виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 здійснена за відсутності листка непрацездатності серії НОМЕР_1 з 10.05.2017 по 31.05.2017 (наявний листок непрацездатності НОМЕР_1 з 10.05.2017 по 26.05.2017). Нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 здійснена за відсутності листка непрацездатності серії НОМЕР_2 з 01.06.2017 по 25.06.2017 (наявний листок непрацездатності серії НОМЕР_2 від 27.05.2017 по 25.06.2017);
2) ч.1 ст.31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV, що полягає у такому: нарахування і виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_2 здійснена за відсутності 2-х листків непрацездатності серії НОМЕР_3 з 12.04.2018 по 30.04.2018, серії НОМЕР_3 з 01.05.2018 по 11.05.2018 (наявний листок непрацездатності АДЖ №964935 від 12.04.2018 по 11.05.2018);
3) ч.1 ст.31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV, що полягає у такому: нарахування і виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_3 здійснена за відсутності 2-х листків непрацездатності серії НОМЕР_4 з 21.03.2018 по 30.04.2018, серії АДЖ №97325 з 01.05.2018 по 02.05.2018 (наявний листок непрацездатності АДЖ №973258 від 21.03.2018 по 02.05.2018.;
4) абз.1 п.3, п.32 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 №1266, що полягає у такому: по 2 листках непрацездатності виданих ОСОБА_3 серії НОМЕР_5 з 04.07.2018 по 13.07.2018, серії АДО НОМЕР_6 028729 з 14.07.2018 по 22.07.2018 невірно визначено кількість календарних днів у розрахунковому періоді (до розрахунку включено 308 кал. дні, а потрібно 318, не включені 10 календарних днів у травні 2018);
5) п.2 ч.1 ст.24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV, що полягає у такому: по 3 листках непрацездатності, виданих ОСОБА_4 серії НОМЕР_7 з 06.10.2018 по 16.10.2018, серії НОМЕР_8 з 17.10.2018 по 29.10.2018, серії НОМЕР_9 з 30.10.2018 по 12.11.2018, які є продовженням страхового випадку по листку непрацездатності серії НОМЕР_10 з 25.09.2018 по 05.10.2018 не вірно врахований страховий стаж застрахованої особи (при страховому стажі 60% оплачено 100%).
Голова комісії з ліквідації КП "Аптека" підписати та отримати акт перевірки №17 від 20.11.2019 відмовився, про що посадовою особою Управління складено відповідний акт відмови від 21.11.2019 (а.с.41).
У зв`язку з цим, 21.11.2019 Дубенським відділенням Управління направлено на адресу відповідача оригінали акту перевірки №17 від 20.11.2019 та акту відмови від 21.11.2019 (а.с.42). Як свідчить копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення представник відповідача отримав вказані документи 25.11.2019 (а.с.43).
09.12.2019 на підставі висновків акта перевірки №17 від 20.11.2019 позивачем прийнято рішення №192 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яким КП "Аптека" зобов`язано повернути витрати по тимчасовій непрацездатності у розмірі 15741,25 грн. та застосовано до КП "Аптека" фінансові санкції у розмірі 7870,63 грн. Загальна сума коштів, яка підлягає сплаті відповідачем згідно з цим рішенням складає 23611,88 грн. (а.с.44). У рішенні також повідомлено про необхідність перерахування зазначеної суми коштів в 10-денний термін від дня отримання рішення та повідомлено, що у разі несвоєчасного повернення або повернення не в повному обсязі сум страхових коштів, визначених цим рішенням в установлений строк, до відповідача будуть застосовані фінансові санкції (штраф, пеня).
Листом №21-15/2419 від 10.12.2019 Управління повідомило КП "Аптека" про прийняте рішення №192 від 09.12.2019 та зауважило про необхідність інформування його відповідачем про виконання вказаного рішення у строк до 03.01.2020 (а.с.45). Представник відповідача отримав вказаний лист 12.12.2019, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.46).
Станом на 10.01.2020 відповідач кошти згідно з рішенням №192 від 09.12.2019 не сплатив, що зафіксовано довідкою про несвоєчасне повернення страхових коштів Фонду (а.с.47).
У зв`язку з цим, 10.01.2020 позивачем прийнято рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування України №5, згідно з яким до КП "Аптека" застосовано фінансові санкції в таких розмірах: 448,63 грн. - пеня за несвоєчасне повернення страхових коштів Фонду; 2361,18 грн. - штраф за несвоєчасне повернення страхових коштів Фонду (а.с.48).
У рішенні також зазначено, що загальна сума коштів, яка в 10-ти денний термін від дня його отримання, підлягає перерахуванню до Дубенського відділення Управління, становить 2809,81 грн.
КП "Аптека" у рішенні роз`яснено, що воно може бути оскаржено протягом 10 календарних днів з дня його отримання до спеціальної комісії при управлінні виконавчої дирекції Фонду у Рівненській області або до суду.
Вказане рішення супровідним листом від 10.01.2020 №21-15-51 направлено на адресу відповідача, та згідно повідомлення про вручення поштового відправлення отримане останнім 13.01.2020 (а.с.49,50).
Листом №27 від 14.01.2020 у відповідь на вказаний лист голова ліквідаційної комісії КП "Аптека" повідомив, що на виконанні Дубенського міськрайонного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області перебуває зведене виконавче провадження, боржником якого є КП "Аптека" Дубенської міської ради. Вказано, що банківські рахунки КП "Аптека" заблоковані і можливості повернути кошти ліквідаційна комісія немає. У зв`язку з цим КП "Аптека" рекомендувала позивачу по питанню стягнення коштів з КП "Аптека" звернутися до Дубенського міськрайонного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області. Зазначено, що ліквідаційною комісією вимогу Управління розглянуто та включено до переліку вимог кредиторів комунального підприємства і буде задовольнятися у порядку черговості після розблокування банківських рахунків (а.с.51).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з такого.
Нормативно-правовим актом, який визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, є Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-ХІV (далі - Закон №1105-ХІV).
Відповідно до ч. 8, 9 Прикінцевих та перехідних положень Закону №1105 до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони та інші нормативно - правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону. Нормативно-правові та розпорядчі акти Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності діють до затвердження відповідних рішень Фондом.
Згідно зі ст. 10 Закону №1105-ХІV фонд має право, зокрема: перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.
Відповідно до ч.2 ст.15 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний, зокрема, під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам Фонду необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки; подавати в установленому порядку відповідно до законодавства відомості про: розмір заробітної плати та використання робочого часу працівників; річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), кількість нещасних випадків і професійних захворювань на підприємстві за минулий календарний рік; використання коштів Фонду за іншими визначеними цим Законом напрямами в порядку, встановленому правлінням Фонду; повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків.
Частиною 3 ст.15 Закону №1105-XIV визначено, що достовірність зазначених у документах даних перевіряється Фондом. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.
Згідно з ч. 6, 7, 8 ст.15 Закону №1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу. Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом. Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені Фонду мають директор виконавчої дирекції Фонду та його заступники, керівники робочих органів Фонду та їх заступники.
Процедура проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, порядок прийняття рішень за результатами перевірок та оскарження рішень за результатами перевірок врегульовано Інструкцією про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 №29 (далі - Інструкція).
Згідно із п.4.1 Інструкції за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки. Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності складається за формою, наведеною у додатку 3 до цієї Інструкції.
Пунктом 4.3 Інструкції визначено, що у рішеннях зазначаються суми коштів Фонду, що підлягають поверненню органу Фонду, суми фінансових санкцій, які належить перерахувати до Фонду та в подальшому відобразити у звіті страхувальника по коштах Фонду, строк для виконання рішення та строк, передбачений законодавством для звернення страхувальника зі скаргою про перегляд цього рішення.
Як встановлено судом, КП "Аптека" самостійно, у повному обсязі не сплатило суми коштів у загальному розмірі 26421, 69 грн., визначеної Управлінням у рішенні №192 від 09.12.2019 та №5 від 10.01.2020.
Жодних доказів, які б спростовували доводи позивача щодо наявності у КП "Аптека" заборгованості в сумі 26421,69 грн., а також доказів оскарження відповідачем вказаних рішень №192 від 09.12.2019 та №5 від 10.01.2020, на підставі яких виникла така заборгованість, відповідачем не надано, судом не здобуто та матеріали справи не містять.
За встановлених в ході розгляду справи обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними та допустимими доказами.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
З огляду на те, що обставини, наведені позивачем у адміністративному позові, знайшли своє підтвердження в ході судового розгляду справи, позовні вимоги підлягають до задоволення.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З урахуванням вказаних положень, а також з огляду на відсутність витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для відшкодування таких витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області (вул. Кавказька, 2, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 41313357) до Комунального підприємства "Аптека" Дубенської міської ради (ліквідаційна комісія) (вул.Львівська, буд.73, м.Дубно, Дубенський район, Рівненська область, 35600, код ЄДРПОУ 34134118) про стягнення заборгованості - задовольнити повністю.
Стягнути з Комунального підприємства "Аптека" Дубенської міської ради кошти згідно з рішенням від 09.12.2019 №192 та від 10.01.2020 №5 в загальній сумі 26421 (двадцять шість чотириста двадцять одна) грн. 69 коп. на рахунок Дубенського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області: UA778999980000355449000117103 в Казначействі України (електронне адміністрування податків), код ЄДРПОУ 41444570.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 25 червня 2020 року.
Суддя Гудима Н.С.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2020 |
Оприлюднено | 28.06.2020 |
Номер документу | 90073994 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Гудима Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні