Постанова
від 25.06.2020 по справі 805/2629/16-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2020 року

м. Київ

справа № 805/2629/16-а

адміністративне провадження № К/9901/36558/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01.11.2016 (головуючий суддя Троянова О.В., судді: Смагар С.В., Христофорова А.Б.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28.02.2017 ( головуючий суддя Гайдар А.В., судді: Василенко Л.А., Ханова Р.Ф.) у справі № 805/2629/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДОНПАК СВ до Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області, Головного управління ДФС у Донецькій області, Державної фіскальної служби України про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДОНПАК "СВ" звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області, Головного управління ДФС у Донецькій області, Державної фіскальної служби України про визнання дій Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області щодо неприйняття декларацій з податку на додану вартість за грудень 2014 року, січень-червень 2015 року неправомірними, зобов`язання Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області прийняти декларацію з податку на додану вартість за грудень 2014 року датою її фактичного подання Товариством з обмеженою відповідальністю "ДОНПАК "СВ" 23.05.2016 року, зобов`язання Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області прийняти декларації з податку на додану вартість за січень-червень 2015 року датою їх фактичного подання Товариством з обмеженою відповідальністю "ДОНПАК "СВ" 24.05.2016 року, зобов`язання Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області відобразити показники декларацій з податку на додану вартість за грудень 2014 року, січень-червень 2015 року ТОВ "ДОНПАК "СВ" (ЄДРПОУ 34304375) у системі електронного адміністрування податку на додану вартість щодо автоматичного збільшення реєстраційної суми ліміту реєстрації податкових накладних, зобов`язання Державної фіскальної служби України збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість на суму, на яку ТОВ "ДОНПАК "СВ" має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних на величину від`ємного значення за декларацією з податку на додану вартість за червень 2015 року у сумі 84004680грн. у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та відобразити відповідне збільшення у витягу системи електронного адміністрування ПДВ .

Обґрунтовуючи позовні вимоги, Товариство зазначало, що бездіяльністю Державної фіскальної служби України по незабезпеченню автоматичного збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - величину від`ємного значення за червень 2015 року в розмірі 84 004 680 грн., порушено його право, передбачене пунктом 34 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі - ПК України). Крім того, вказує, що позивачем засобами телекомунікаційного зв`язку до контролюючого органу- Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції головного управління ДФС у Донецькій області було подано податкові декларації з ПДВ за грудень 2014 року, січень-червень 2015 року, які були оформлені належним чином та містили всі обов`язкові реквізити, передбачені чинним податковим законодавством, однак вказані податкові декларації не було визнано відповідачем податковою звітністю, оскільки на необґрунтовані припущення відповідача такі були складені з порушенням вимог пункту 48.3 статті 48 ПК України.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 01.11.2016, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 28.02.2017, адміністративний позов задоволено: визнано неправомірними дії Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції головного управління ДФС у Донецькій області щодо неприйняття декларацій з податку на додану вартість за грудень 2014 року, січень-червень 2015 року; зобов`язано Маріупольську об`єднану державну податкову інспекцію головного управління ДФС у Донецькій області (Кіровське районне у м. Донецьку відділення) прийняти декларацію з податку на додану вартість за грудень 2014 року датою її фактичного подання Товариством з обмеженою відповідальністю "ДОНПАК "СВ" 23.05.2016 року; зобов`язано Маріупольську об`єднану державну податкову інспекцію головного управління ДФС у Донецькій області прийняти декларації з податку на додану вартість за січень, лютий, березень, травень, червень 2015 року датою їх фактичного подання Товариством з обмеженою відповідальністю "ДОНПАК "СВ" 24.05.2016 року; зобов`язано Маріупольську об`єднану державну податкову інспекцію головного управління ДФС у Донецькій області відобразити показники декларацій з податку на додану вартість за грудень 2014 року, січень,лютий,березень,травень,червень 2015 року ТОВ "ДОНПАК "СВ" (ЄДРПОУ 34304375) у системі електронного адміністрування податку на додану вартість щодо автоматичного збільшення реєстраційної суми ліміту реєстрації податкових накладних; зобов`язано Державну фіскальну службу України збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість на суму, на яку ТОВ "ДОНПАК "СВ" має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних на величину від`ємного значення за декларацією з податку на додану вартість за червень 2015 року у сумі 84004680грн. у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та відобразити відповідне збільшення у витягу системи електронного адміністрування ПДВ.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодилася колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що пункт 34 підрозділу 2 Розділу XX Податкового кодексу України не містить обмежень щодо зарахування реєстраційної суми від`ємного значення попередніх звітних періодів (до 01.07.2015), а отже, враховуючи, що податкова декларація з податку на додану вартість за червень 2015 року , прийнята 24 травня 2016 року Маріупольською ОДПІ, про що свідчить друга квитанція, сформовані у ній показники мали бути враховані при автоматичному збільшенні суми, на яку Товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування. Оскільки судами також встановлено, що декларації з податку на додану вартість за грудень 2014 року, січень-червень 2015 року фактично надійшли до контролюючого органу та були прийняті, зазначене зумовлює обов`язок відповідача враховувати вказані декларації поданими датою на день їх фактичного надходження та, відповідно, відображати наведені відомості (з урахуванням додатку) у відповідних АІС.

Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами пунктів 200-1.1, 200-1.2 статті 200-1 ПК України, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішень, просив їх скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову в частині зобов`язання ДФС України збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість на суму, на яку ТОВ "ДОНПАК "СВ" має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних на величину від`ємного значення за декларацією з податку на додану вартість за червень 2015 року у сумі 84004680 грн. у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та відобразити відповідне збільшення у витягу системи електронного адміністрування ПДВ - відмовити у повному обсязі.

Позивач своїм правом на подання письмового відзиву (заперечень) на касаційну скаргу не скористався.

В подальшому справа передана до Верховного Суду, як суду касаційної інстанції в адміністративних справах відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, Верховний Суд виходить з такого.

Так, судами попередніх інстанцій встановлено, що Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ДОНПАК "СВ" є юридичною особою, включене до Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України за номером 34304375, юридична адреса: 85612, Донецька область, Мар`їнський район, м. Курахове, вул. Промзона, буд.64, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб-підприємців та громадських формувань №1001269019 від 13.08.2016, перебуває на податковому обліку в Маріупольській об`єднаній державній податковій інспекції ГУ ДФС у Донецькій області та зареєстровано платником податку на додану вартість.

Відповідно до витягу з реєстру платників податку на додану вартість №1605384500071, Позивач є платником податку на додану вартість з 06.04.2006 та має індивідуальний податковий номер платника ПДВ - 343043705659 .

Позивачем, засобами електронного зв`язку подані податкові декларація з податку на додану вартість: за грудень 2014 року, за січень - червень 2015 року:

- за грудень 2014 року, про що свідчить квитанція , реєстраційний номер 9082249725 від 23.05.2016р.; Відповідні показники: розділ 11, рядок 17 (усього податкового кредиту (сума значень рядків (10.1 + 10.2+ 11.1 + 11.2 + 11.3 + 11.4 + 12 (-/+) + 13 (-/+) + 14 (-/+) + 15 (-/+) + 16 (-/+) колонки Б) - 84004680 грн.; розділ 111, рядок 19 (від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 - рядок 9 декларації 0110 (сума рядків 14 таблиць 1-3 додатка ДС10 до декларації 0121-0123,0130) (позитивне значення ) - 84004680 грн.; рядок 19.1 (з рядка 19 сума перевищення від`ємного значення над сумою , обчисленою відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації , сума, обчислена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання - 84004680грн; рядок 21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації 0110) рядок 19 декларації 0121-0123, 0130) переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду - 84004680грн; декларацію прийнято податковим органом 23.05.2016 р. о 15 год.55 хв./а.с.42-44/;

- звітна податкова декларація з ПДВ з додатком № 2 за січень 2015року - реєстраційний № 9276819487 від 24.05.2016 з наступними показниками: розділ 111, рядок 21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації 0110) (рядок 19 декларації 00121-0123, 0130) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) - 84004680 грн.; декларацію прийнято податковим органом 24.05.2016 о 19 год.09 хв.;

- звітна податкова декларація з ПДВ за лютий 2015 року з додатком № 2 - реєстраційний № 9276819482 від 24.05.2016 з показниками: розділ 111, рядок 21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації 0110) (рядок 19 декларації 00121-0123, 0130) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) - 84004680грн; декларацію прийнято податковим органом 24.05.2016 о 19 год.09 хв.;

- звітна податкова декларація за березень 2015року з додатком № 2 - реєстраційний № 9276819489 від 24.05.2016 з показниками: розділ 111, рядок 21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації 0110) (рядок 19 декларації 00121-0123, 0130) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) - 84004680 грн.; декларацію прийнято податковим органом 24.05.2016 о 19 год.09 хв.;

- звітна податкова декларація з ПДВ з додатком № 2 за квітень 2015 року реєстраційний № 9276819484 від 24.05.2016 з показниками: розділ 111, рядок 21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації 0110) (рядок 19 декларації 00121-0123, 0130) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) - 84004680 грн.; декларацію прийнято податковим органом 24.05.2016 о 19 год.09 хв./а.с.51-52/;

- звітна податкова декларація з ПДВ з додатком № 2 за травень 2015 року - реєстраційний №9276819478 від 24.05.2016 з показниками: розділ 111, рядок 21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації 0110) (рядок 19 декларації 00121-0123, 0130) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) - 84004680грн.; декларацію прийнято податковим органом 24.05.2016 о 19 год.09 хв.;

- звітна податкова декларація з ПДВ з додатком № 2 за червень 2015 року - реєстраційний № 9276819486 від 24.05.2016 з показниками: розділ 111, рядок 21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації 0110) (рядок 19 декларації 00121-0123, 0130) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) - 84004680грн., декларацію прийнято податковим органом 24.05.2016 о 19 год.09 хв. .

Відповідно до квитанцій №2 про отримання податкової звітності зазначено - документ доставлено до (код органу ДФС України) 565- Маріупольська ОДПІ (Кіровське р-не у м. Донецьку відділення), прийнято пакет, відправник державна фіскальна служба України, виявлені помилки-відсутні.

27.05.2016 за вих. № 17/73/10/05-19-08-2-013 Маріупольською ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області направлено ТОВ "ДОНПАК "СВ" повідомлення про відмову у прийнятті податкових декларацій з податку на додану вартість за грудень 2014, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень 2015. Підстави відмови зазначені наступні: при проведенні перевірки наявності та достовірності заповнення всіх обов`язкових реквізитів встановлено: звітність заповнена з порушенням вимог п.48.3 ст.48 Податкового кодексу України, а саме: не вірно вказана назва ДПІ куди подається податкова звітність. Податкові декларації з ПДВ надані 27.05.2016 в паперовому вигляді не прийняті до розгляду, у зв`язку з тим, що звітність була раніше надана в електронному вигляді.

Товариство не погоджуючись з відмовою щодо неприйняття декларацій з податку на додану вартість за грудень 2014 року, січень-червень 2015 року, а також з позицією контролюючих органів по незабезпеченню автоматичного збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму 84004680 грн (згідно декларації з ПДВ за червень 2015 року), звернулось до суду з цим позовом.

Предметом касаційного перегляду у цій справі є вимога щодо незабезпечення автоматичного збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму 84004680 грн (згідно декларації з ПДВ за червень 2015 року).

З огляду на фактичні обставини, встановлені судами, в аспекті заявлених вимог, Верховний Суд дійшов висновку про таке.

Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ визначено статтею 200-1 розділу V ПК України, якою доповнено вказаний Кодекс згідно Закону України від 28 грудня 2014 року №71-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи , що набрав чинності 01 січня 2015 року.

Так, згідно пунктів 200-1.1, 200-1.2 статті 200-1 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) система електронного адміністрування ПДВ забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування ПДВ; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ.

На виконання приписів вказаної норми ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року №569 Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - Порядок №569) затверджено Порядок електронного адміністрування ПДВ, яким визначено механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.

Згідно пункту 1 Порядку №569 система електронного адміністрування податку запроваджується поетапно: на перехідний період (до 1 липня 2015 р. або іншої дати, визначеної окремим рішенням Верховної Ради України про скорочення такого періоду) - у тестовому режимі; із зазначеної дати - на постійній основі.

Пунктом 35 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України встановлено, що період з 1 лютого 2015 року до 1 липня 2015 року є перехідним періодом, протягом якого реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

За змістом же приписів пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК України (в редакції, чинній з 29 липня 2015 року) платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (?Накл), обчислену за такою формулою: ?Накл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ. У цій нормі наведене значення кожного показника згаданої формули.

Показники формули, визначеної цим пунктом, обраховуються з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку показників НаклОтр та НаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників НаклОтр, НаклВид та Митн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015 року.

Під час обрахунку суми Накл також використовуються показники, визначені пунктом 34 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення цього Кодексу.

При цьому у відповідності до пункту 33 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України за вибором платника податку, який він відображає у заяві, що подається у складі податкової декларації, непогашені залишки сум ПДВ, що були заявлені платниками податку до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року, задекларовані до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року в рахунок зменшення податкових зобов`язань з ПДВ наступних звітних (податкових) періодів, від`ємне значення суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 цього Кодексу, та залишок від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів після бюджетного відшкодування, задекларовані платниками податку за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року: а) або без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, збільшують розмір суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту у податковій декларації за звітний (податковий) період, в якому було здійснено таке збільшення. В такому випадку суми такого від`ємного значення та/або бюджетного відшкодування можуть бути перевірені контролюючим органом у загальновстановленому порядку; б) або підлягають поверненню платнику у порядку, визначеному статтею 200 Кодексу у редакції, що діяла станом на 31 грудня 2014 року.

Вказана процедура деталізована у пункті 9-1 Порядку №569 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), яким передбачено, що сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування, визначена відповідно до пункту 9 цього Порядку, за рішенням платника податку може бути збільшена на суму непогашених залишків сум податку, заявлених ним до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року, задекларованих до бюджетного відшкодування за такі періоди в рахунок зменшення податкових зобов`язань з податку наступних звітних (податкових) періодів, від`ємного значення суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 ПК України, та залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів після бюджетного відшкодування, задекларованих платником податку за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року. Таке рішення платник податку відображає у заяві, що подається у складі податкової декларації за звітний (податковий) період після 1 лютого 2015 року, в якому воно прийняте. ДФС після проведення камеральної перевірки зазначеної податкової декларації автоматично збільшує суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування, на відповідну суму та на запит платника податку інформує його про суму збільшення шляхом надсилання електронного повідомлення. Сума такого збільшення відображається платником податку у складі податкового кредиту податкової декларації за звітний (податковий) період, в якому воно здійснене.

Водночас нормою пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України (в редакції, чинній з 29 липня 2015 року) встановлено, що станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість від 16 липня 2015 року №643-VIII зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, та значення усіх її складових, визначених цим Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових НаклОтр, НаклВид та Митн, що були сформовані починаючи з 1 липня 2015 року. Зареєстрованим платникам податку таке значення автоматично збільшується контролюючим органом, зокрема: 4) до 31 липня 2015 року для платників податків, що застосовують звітний (податковий) період місяць, без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду, що зазначено в податковій звітності з ПДВ, у якій відображаються розрахунки з бюджетом та/або відображаються операції, що стосуються спеціального режиму оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, за червень 2015 року.

На таку суму платником податку збільшується розмір суми податкового кредиту за звітний (податковий) період (липень 2015 року).

В свою чергу до податкової звітності з ПДВ згідно пункту 8 розділу 1 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 23 вересня 2014 року №966 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23 січня 2015 року №13), належать: податкова декларація з ПДВ з додатками; уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок з додатками; розрахунок податкових зобов`язань, нарахованих отримувачем послуг, не зареєстрованим як платник ПДВ, які постачаються нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, не зареєстрованими платниками податків, на митній території України.

Зміст наведених положень у їх системному зв`язку свідчить про те, що з набранням 29 липня 2015 року чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість від 16 липня 2015 року №643-VIII, яким зазначені положення ПК України були викладені в наведеній редакції, всім зареєстрованим в системі електронного адміністрування ПДВ платникам податків було обнулено значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому зареєстрованим платникам податку значення суми, на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягало автоматичному збільшенню у визначених в пункті 34 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України випадках, за змістом підпункту 4 якого визначальним фактором для автоматичного збільшення реєстраційної суми у системі електронного адміністрування податку на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, є зазначення такої суми саме в податковій звітності з ПДВ платника податків за червень 2015 року.

Відтак 03 серпня 2015 року мали бути відновленні права платників податків на достовірне відображення в системі електронного адміністрування ПДВ відомостей щодо сум податку, на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24), та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду (рядок 31), що зазначене у податковій звітності з ПДВ за червень 2015 року.

Як вже згадувалось вище, судами встановлено, що Товариством подано звітну податкову декларацію з ПДВ з додатком № 2 за червень 2015 року - реєстраційний № 9276819486 від 24.05.2016 з показниками: розділ 111, рядок 21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації 0110) (рядок 19 декларації 00121-0123, 0130) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) - 84004680грн.

Відповідно до пункту 13 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 569 від 16.10.2014 ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі. Платник податку має право отримувати у ДФС інформацію про стан свого електронного рахунка (в тому числі додаткових електронних рахунків), а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

Наведене свідчить про те, що система електронного адміністрування податку на додану вартість організована на централізованому рівні ДФС України, на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми щоразу при зміні значення будь-якого з показників формули.

Суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що податкова декларація за червень 2015 року, подана позивачем до податкового органу та прийнята 24.05.2016 Маріупольською ОДПІ, про що свідчить друга квитанція, є податковою звітністю з ПДВ, а отже сформовані у ній показники мали б бути враховані контролюючим органом при автоматичному збільшенні суми, на яку позивач має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування, на величину від`ємного значення.

Враховуючи наведене, зміст встановлених фактичних обставин, описаних вище, зважаючи на їх зміст та юридичну природу, підстави для скасування оскаржуваних судових рішень та задоволення касаційної скарги відповідача відсутні.

В іншій частині задоволених позовних вимог суд касаційної інстанції не переглядає судові рішення першої та апеляційної інстанції, оскільки такі в зазначеній частині фактично не оскаржуються.

Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи те, що обставини неправильного застосування судами норм матеріального права або ж порушення процесуальних норм не підтвердилися, тому підстави для задоволення касаційної скарги відповідача відсутні.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 360 КАС України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01.11.2016 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28.02.2017 у справі № 805/2629/16-а- без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.

СуддіВ.П. Юрченко І.А. Васильєва С.С. Пасічник

Дата ухвалення рішення25.06.2020
Оприлюднено30.06.2020
Номер документу90074173
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/2629/16-а

Постанова від 25.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 20.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 31.01.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Постанова від 31.01.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 12.01.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 12.01.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 08.12.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 20.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Приходько І.В.

Ухвала від 24.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Приходько І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні