Рішення
від 30.06.2020 по справі 160/4081/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2020 року Справа № 160/4081/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради про застосування заходів реагування, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 14.04.2020 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Межівський район, селище міського типу Демурине, вул. Привокзальна, буд. 75 Комунального закладу дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради (код ЄДРПОУ 34459960), до повного усунення порушень.

2. Позивачем заявлено клопотання про встановлення у судовому рішенні способу та порядку його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Межівський район, селище міського типу Демурине, вул. Привокзальна, буд. 75 Комунального закладу дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради (код ЄДРПОУ 34459960), до повного усунення порушень.

3. Ухвалою суду від 17.04.2020 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

4. 06.05.2020 позивачем на виконання вимог ухвали суду надано платіжне доручення про сплату судового збору від 28.04.2020 № 459 у розмірі 2 102 грн.

5. Ухвалою суду від 12.05.2020:

- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін;

- витребувано у позивача: належної якості акт перевірки від 14.01.2020 № 9, акт перевірки № 20, проведений з 25.05.2018 по 30.05.2018; припис щодо усунення порушень;

- витребувано у відповідача: документи на підтвердження усунення виявлених порушень за кожним порушенням окремо, за наявності; підтвердження вжитих заходів для забезпечення пожежної та техногенної безпеки об`єкту; акти позапланових перевірок, на підтвердження усунення виявлених актом № 9 від 14.01.2020, листи на адресу позивача на підтвердження усунення таких порушень, за наявності.

6. 26.05.2020 позивачем до канцелярії суду подано витребувані ухвалою від 12.05.2020 документи.

7. 01.06.2020 засобами поштового зв`язку на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву з додатками.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

8. Проведеною перевіркою встановлені порушення, які в ході перевірки та у встановлений строк відповідачем усунені не були, у зв`язку із чим вжиття заявлених заходів реагування є повністю обґрунтованим, а подальша робота підприємства із виявленими порушеннями пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

9. Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, у зв`язку із чим первинні засоби пожежогасіння будуть неефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

10. Відсутність або невідповідність вогнезахисної обробки конструктивних елементів будівлі або невідповідність стану вогнезахисної обробки, під впливом небезпечних факторів пожежі, призводить до її руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.

11. При порушенні виконання монтажу проводів і кабелів, тобто не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо), призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

12. Відсутність первинних заходів пожежогасіння та невідповідність їхнього технічного стану унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що у свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

13. При відсутності протипожежних дверей (люків, клапанів, вікон) з нормованою межею вогнестійкості або їх невідповідності можливі втрата цілісності та втрата тепло ізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

14. Відсутність або невідповідність планів (схем) евакуації людей на випадок пожежі призводить до затримки або невірного напряму евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що у свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

15. Відсутність навчання з питань цивільного захисту призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що у свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації.

16. Відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.

17. Головне управління звертається до суду із позовною вимогою у вигляді заборони експлуатації об`єктів до повного усунення порушень з причини того, що при виконанні вказаних категорій справ державні виконавці відмовляють у відкритті виконавчого провадження оскільки зазначені у виконавчому документі застосування заходів реагування (а саме застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства не є заходами примусового виконання рішення суду, які передбачені статтею 32 Закону України Про виконавче провадження та не зобов`язує боржника вчинити певні дії, крім того, державним виконавцям неможливо виконати такі рішення суду на підставі статті 75 Закону України Про виконавче провадження . Тобто виникла прогалина у діючому законодавстві щодо виконання рішень судів про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, оскільки кодексом цивільного захисту України не надано повноважень центральному органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, та його структурним підрозділам, повноважень щодо виконання вказаних постанов суду, а з іншого боку, у законодавстві, що регулює порядок виконання рішень судів органами державної виконавчої служби, відсутній порядок та спосіб виконання таких постанов суду про застосування заходів реагування органами виконавчої служби, а також в Законі України Про виконавче провадження відсутній такий захід примусу як застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

18. На виконання акту, складеного за результатами проведення заходу державного нагляду відповідачем усунені наступні порушення:

- виготовлені та вивішені на видимих місцях плани евакуації людей на випадок пожежі;

- щодо проходження навчання керівником - відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради направлено лист голові селищної ради з проханням сприяти проведенню функціонального навчання працівників;

- проведено заходи щодо доукомплектування території закладу первинними засобами пожежогасіння; працівники комунального закладу забезпечені засобами радіаційного та хімічного захисту.

19. Щодо інших виявлених порушень:

- закладу виділені кошти у розмірі 25 000 грн, проте вони не забезпечують повне виконання виявлених порушень;

- Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради підписано договір на придбання протипожежних дверей у заклад.

20. Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради було направлено лист до Головного управління ДСНС у Дніпропетровській області щодо проведення позапланової перевірки Комунального закладу дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради .

21. Станом на 01.05.2020 відповідач припису на усунення виявлених порушень не отримував.

22. Порушення встановлені за результатами перевірки не є підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта до повного усунення порушень, оскільки усунення виявлених недоліків спрямовано на своєчасне виявлення та сповіщення про вже виниклу пожежу, ліквідацію її наслідків, разом з тим наявність таких порушень не свідчить про наявність неприпустимого ризику виникнення пожежі, самі по собі порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

23. У період з 08.01.2020 по 14.01.2020 відповідно до наказу від 28.12.2019 № 1, посвідчення на перевірку від 08.01.2020 № 9 головним інспектором Межівського районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області майором служби цивільного захисту Хоменком А.В. проведено позапланову перевірку щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Комунального закладу дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради (код ЄДРПОУ 34459960) за адресою: 52921, Дніпропетровська область, Межівський район, селище міського типу Демурине, вул. Привокзальна, буд. 75.

24. За результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) у формі перевірки 14.01.2020 складено акт № 9, яким виявлено наступні порушення:

І) Забезпечення пожежної безпеки:

1) приміщення ясла-садка не обладнані системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та оповіщування людей про пожежу відповідного типу) (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; ДБН В.2.5-56:2014);

2) не оброблено дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) ясла-садка засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу 3 ППБУ);

3) розроблені та вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі не виконані відповідно до ДСТУ 7313:2013 Знаки безпеки та системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання (пункт 5 розділу ІІ ППБУ; пункт 10.7 ДСТУ 7313:2013);

4) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (пункт 1 пп. 1.6 розділу IV ППБУ);

5) під час експлуатації об`єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів не встановлені протипожежні двері з котельні в ігрову кімнату ясла-садка (пункт 2.3 глава 2 розділ ІІІ);

6) приміщення ясла-садка не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно з типовими нормами належності вогнегасників (пункт 3.6 глави 3 розділ 5 ППБУ);

ІІ) Забезпечення техногенної безпеки та захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій:

7) керівник не пройшов функціонального навчання в установленому законодавством порядку в навчально-медичному центрі (на курсах цивільної оборони) (пункт 10 ПКМУ від 23.10.2013 № 819 Про затвердження порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту ; пункт 15 ПКМУ від 26.06.2013 № 444 Про затвердження порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ; стаття 20 КЦЗУ);

8) не здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки (пункт 9 частини першої статті 20, стаття 40 ЦКЗУ);

9) об`єкт не забезпечено засобами радіаційного і хімічного захисту, відповідно до Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 № 1200, а саме не забезпечено працівників об`єкта засобами індивідуального захисту (пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ).

25. Припис про усунення виявлених перевіркою порушень позивачем не складався.

26. На виконання акта від 14.01.2020 № 9 Комунальним закладом дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради вжито заходів до усунення вказаних порушень.

27. Відповідальними працівниками закладу виготовлені та вивішені на видимих місцях плани евакуації людей на випадок пожежі відповідно до вимог ДСТУ 7313:2013 Знаки безпеки та системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , на підтвердження чого до матеріалів справи долучено роздруковану фотокартку.

28. Відповідачем проведено заходи щодо доукомплектування території закладу первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежними інструментами, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку, на підтвердження чого до матеріалів справи долучено роздруковані фотокартки.

29. Працівники комунального закладу забезпечені засобами радіаційного та хімічного захисту, на підтвердження чого до матеріалів справи долучено роздруковану фотокартку.

30. Щодо проведення навчання керівником закладу та працівниками:

- Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області листом від 28.09.2019 № 213 звернувся до Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Дніпропетровської області, у якому просив провести функціональне навчання директорів закладів освіти Межівської селищної ради, у тому числі директора Комунального закладу дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради Плис В.М. ;

- листом Управління цивільного захисту Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 16.03.2020 № 222/0/134-20 проінформовано, що на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 , протокольного рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020, наказу ДСНС України від 13.03.2020 № 207 Про запобігання занесенню та поширенню захворюваності на коронавірусну хворобу COVID-19 серед персоналу ДСНС України у навчально-методичному центрі ЦЗ та БЖД Дніпропетровської області скасоване проведення навчального процесу з функціонального навчання керівного складу та фахівців місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання на час установлення карантину з 16.03.2020 по 03.04.2020;

- Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області листом від 05.05.2020 № 239 звернувся до голови Межівської селищної ради, у якому просив сприяти проведенню функціонального навчання наших працівників при навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Дніпропетровської області.

31. Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області листом від 23.01.2020 № 33 звернувся до селищного голови з метою виділення коштів у розмірі 1 394,6 тис.грн для реалізації заходів на подолання виявлених у ході позапланової перевірки порушень у закладах освіти Межівської сільської ради, у тому числі у Комунальному закладі дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради . Перелік заходів додатково викладений у листі відділу від 23.01.2020 № 34.

32. Комунальним закладом дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради надіслано лист від 29.01.2020 № 1 до Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області щодо вирішення питання про усунення виявлених перевіркою недоліків: обладнати ясла-садок системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією та оповіщування людей про пожежу); обробити деревяні елементи горищних покриттів (крокви, лати) ясла-садка засобами вогнезахисту; встановити протипожежні двері з котельні в ігрову кімнату; придбати вогнегасники у кількості 3 штуки; забезпечити ясла-садок засобами радіаційного захисту.

33. Листом Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області від 07.02.2020 № 61 до голови Межівської селищної ради направлено запит про виділення коштів на заходи по усуненню виявлених у ході позапланової перевірки порушень у закладах освіти Межівської селищної ради в сумі 2 940 788 грн.

34. Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області укладено договір від 19.02.2020 № 24 із ТОВ Алюмтрейд на придбання металевих протипожежних дверей у заклад, на підтвердження чого до матеріалів справи долучено копію договору, додаткової угоди від 21.05.2020 № 1, видаткової накладної від 21.05.2020 № 79, накладної № 2.

35. Листом Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області від 18.02.2020 № 94 повідомлено селищного голову про проведення роботи з усунення виявлених порушень та наданий розрахунок коштів для реалізації заходів по усуненню таких порушень.

36. Листом Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області від 26.02.2020 повідомлено голову селищної ради стан виконання проведеної перевірки та здійснені роботи за період 27.01-26.02.2020, зазначено про необхідність профінансувати суму 54 344 грн щодо закладів, з приводу яких подані до суду позовні заяви, у тому числі Комунальний заклад дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради - встановлення протипожежних дверей в місцях переходу з котельні до інших приміщень, доукомплектування вогнегасниками, заміна розтрубів вогнегасників, відгалужень та кільцювання жил проводів за допомогою затискачів, монтаж відгалужу вальних та з`єднувальних коробок.

37. Листом Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області від 22.04.2020 № 218 до селищного голови повідомлено, що відділ проаналізував виявлені у ході перевірки недоліки, провів моніторинг цін на придбання предметів та товарів для виправлення виявлених порушень, надав пропозиції щодо виділення додаткового фінансування на придбання, станом на 13.04.2020 ці кошти не були профінансовані, щодо стало головною причиною невиконання приписів Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, та останнім направленні відповідні позовні заяви до адміністративного суду.

38. Листом Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області від 29.04.2020 № 230 до селищного голови повідомлено про певну проведену роботу та направлено розрахунки на придбання предметів та матеріалів для усунення порушень.

39. Листом Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради Дніпропетровської області від 05.05.2020 № 238 до селищного голови повідомлено, що відділ проаналізував виявлені у ході перевірки недоліки, провів моніторинг цін на придбання предметів та товарів для виправлення виявлених порушень, надав пропозиції щодо виділення додаткового фінансування на придбання, станом на 05.05.2020 ці кошти не були профінансовані, щодо стало головною причиною невиконання приписів Межівського сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, просив профінансувати необхідні кошти.

40. 22.05.2020 за вих. № 232 Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Межівської селищної ради було направлено лист до Головного управління ДСНС у Дніпропетровській області щодо проведення позапланової перевірки Комунального закладу дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради та повідомлено, що з січня по травень 2020 року проведена певна робота по подоланню виявлених у ході перевірки порушень.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

41. Відповідно до підпункту 39 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 на ДСНС України покладено завдання організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно - правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

42. Згідно підпунктів 27, 35 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області , затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 № 507) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає припису, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

43. Відповідно до частини першої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

44. Згідно підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

45. Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

46. Згідно підпунктів 1, 4 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:

- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

47. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

48. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

49. Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

50. Згідно частини першої та шостої статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

51. Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

52. Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

53. Відповідно до статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладаються обов`язки щодо забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

54. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні (далі - Правила), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

55. Пунктами 4, 5 розділу І Правил встановлено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

56. Особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства.

57. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів (пункт 1 розділу ІІ Правил).

VІ. ОЦІНКА СУДУ

58. За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

59. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

60. Забезпечення техногенної та пожежної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

61. Пожежна безпека характеризується відсутністю неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж, а також пов`язаної з ними можливості завдання шкоди людям.

62. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення від надзвичайних ситуацій техногенного характеру.

63. Надзвичайна ситуація - це обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

64. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника (частина друга статті 51 Кодексу цивільного захисту України), забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третя статті 55 Кодексу цивільного захисту України).

65. Захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

66. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

67. Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.

68. Судом встановлено, що відповідачем вжито дієві заходи до усунення порушень, порушення, які залишились не виконаними, потребують додаткового узгодження та фінансування селищною раду, питання щодо відповідних витрат відповідачем порушено неодноразово з початку 2020 року.

69. Враховуючи вжиття відповідачем заходів для забезпечення пожежної безпеки, подання запитів на виділення коштів для усунення порушень, створення умов для недопущення виникнення надзвичайних ситуацій та впровадження заходів до їх ліквідації у разі виникнення, суд вважає відсутніми підстави для вжиття крайніх заходів реагування у формі повного зупинення експлуатації будівлі закладу освіти.

70. Проведена відповідачем робота та вжиті заходи свідчать про добросовісність його намірів, а тому необґрунтованим є застосування до відповідача заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкта.

71. Суд зазначає, що вимоги ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , чинні з 01.07.2015, поширюються на проектування, монтування, перевірку відповідності і підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту (далі - СПЗ), а саме: автоматичних систем пожежогасіння (далі - АСПГ); автономних систем пожежогасіння локального застосування (далі - СПГа); систем пожежної сигналізації (далі - СПС); систем оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (далі - СО); систем протидимного захисту (далі - СПДЗ); систем централізованого пожежного спостерігання (далі - СЦПС); диспетчеризації СПЗ.

72. Зазначені вище СПЗ призначені для протипожежного захисту будинків, будівель або їх частин (приміщень), споруд, устаткування різного призначення (далі - об`єкти) відповідно до додатків А та Б під час нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту цих об`єктів.

73. Ці будівельні норми встановлюють вимоги до обладнання об`єктів СПЗ під час їх будів ництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, зміни категорій приміщень і будинків за вибухопожежною і пожежною небезпекою згідно з НАПБ Б.03.002.

74. Вимоги цих будівельних норм рекомендується застосовувати під час реставрації.

75. Вимоги цих будівельних норм є обов`язковими для фізичних та юридичних осіб, які здійснюють будівельну діяльність на території України, незалежно від їхніх форм власності.

76. Таким чином, порушення, визначені актом в частині порушення вказаних державних будівельних норм, можуть пред`являтись у разі недодержання таких вимог під час нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, однак з матеріалів справи не вбачається проведення у будівлі відповідача вказаних будівельно-ремонтних робіт.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

77. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, виходячи з принципу юридичної визначеності та виходячи із того, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного припинення використання будівлі судом має ураховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

78. За встановлених обставин справи, у разі задоволення заявленого позову вказаний баланс не буде додержаний.

79. Застосування наведених норм права відповідає правовим висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові від 28.11.2019 по справі № 820/4971/16.

80. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

81. У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 38598371; вул. Короленка, 4, м. Дніпро, 49600) до Комунального закладу дошкільної освіти Демуринський ясла-садок Сонечко Межівської селищної ради (код ЄДРПОУ 34459960; вул. Привокзальна, 75, смт Демурине, Межівський район, Дніпропетровська область, 52921) про застосування заходів реагування - відмовити повністю.

82. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України. Цей строк продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Суддя І.О. Верба

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2020
Оприлюднено30.06.2020
Номер документу90082340
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/4081/20

Рішення від 30.06.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 17.04.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні