Рішення
від 30.06.2020 по справі 380/2415/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/2415/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 червня 2020 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Костецького Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області про зупинення роботи будівлі, -

в с т а н о в и в :

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області звернулось до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області, в якому просить суд зупинити роботу будівлі (яка використовується як майстерня) Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області за адресою: 82300, Львівська область, місто Борислав, вулиця Шкільна, будинок 11, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Бориславською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області вимог законодавства у сфері техногенногої та пожежної безпеки виявлено ряд порушень у будівлі, яка використовується як майстерня, які викладені в акті перевірки від 26.12.2019 № 159. Виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають в приміщенні, становлять загрозу виникнення пожежі, а також виявлені порушення перешкоджатимуть гасінню виниклої пожежі та евакуації людей.

Відповідно до ч. 2 ст. КАС України спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.

Таким чином, для даної справи пріоритетним є швидке її вирішення зважаючи на те, що виявленні порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають в Боринському професійному ліцеї народних промислів і ремесел становлять загрозу виникнення пожежі. Відтак, ухвалою від 30.03.2020 відкрито спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін, запропоновано відповідачу у п'ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали подати відзив на позовну заяву.

Вказану ухвалу скеровано відповідачу за адресою зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте на адресу суду повернувся поштовий конвер з відміткою поштове відправлення не вручено у зв'язку із карантином .

Таким чином, суд повторно скерував відповідачу ухвалу про відкриття провадження у справі, а також додатково скерував копію позовної заяви з додатками. На адресу суду повернувся поштовий конверт з відміткою інші причини, що не дали змоги виконати обов'язки щодо пересилання поштового відправлення .

Згідно ч. 11 ст. 126 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

З метою належного повідомлення відповідача про розгляд справи, судом також розміщено оголошення про відкриття провадження у справі на сайті Судової влади України.

Представник відповідача відзив на позовну заяву не подав, про причини не подання відзиву суд не повідимив, хоча про відкриття провадження повідомлений належним чином.

У зв'язку з відсутністю головуючого судді на роботі (перебування у відпустці у період з 25.05.2020 по 26.06.2020), суд ухвалює рішення у цій справі в перший робочий день головуючого судді, а саме - 30.06.2020.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі факти, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.

Згідно довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України місцезнаходження Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області - вул. Шкільна, 11, м. Борислав, Львівська область.

23.08.2019 Бориславським МВ ГУ ДСНС України у Львівській області винесено припис Бориславській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

На підставі наказу від 11.12.2019 № 337, посвідчення на перевірку від 11.12.2019 № 170 посадовою особою Бориславського МВ ГУ ДСНС України у Львівській області у період з 13.12.2019 по 26.12.2019 проведено позапланову перевірку щодо дотримання Бориславською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за наслідками якої складено акт від 26.12.2019 № 159.

Відповідно до акту перевірки від 26.12.2019 № 159 перевіркою встановлено порушення:

- будівля майстерні не обладнана системами протипожежного захисту (установками автоматичної пожежної сигналізації та системами оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей) відповідно до ДБН B.2.5-56:2010 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту (розділ 5 пункт 1.2 Правил пожежної безпеки України);

- не здійснено технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) розміщених будівлі майстерні (розділ 5 пункт 3 підпункт 3.17 Правил пожежної безпеки України);

- не проведено заміри опору ізоляції і перевірку справності приладів захисту електричних мереж та електроустановок будівлі майстерні від короткого замикання (розділ 4 пункт 1.20 Правил пожежної безпеки України);

- будівлю майстерні не забезпечено евакуаційними (аварійним) освітленням (розділ 3 пункт 2.31 Правил пожежної безпеки України);

- групові електрощитки в будівлі майстерні не оснащено схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (розділ 4 пункт 1 підпункт 1.16 Правил пожежної безпеки України);

- будівля майстерні не забезпечена зовнішнім протипожежним водопостачанням (розділ 5 пункт 2 Правил пожежної безпеки України);

- в будівлі майстерні допускається не своєчасне очищення від горючих відходів виробництва та горючого сміття(розділ 3 пункт 2 підпункт 2.1 Правил пожежної безпеки України);

- з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлі майстерні не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (розділ 4 пункт 1 підпункт 1.6 Правил пожежної безпеки України);

- на фасаді будівлі майстерні відсутній адресний вказівник що підсвічується в нічний час доби (розділ 3 пункт 2.22 Правил пожежної безпеки України);

- на вікнах навчальних класів (в будівлі виробничої майстерні) встановлено глухі стаціонарні грати (розділ 3 пункт 2 підпункт 2.16 Правил пожежної безпеки України).

Примірник акту перевірки скеровано директору Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області.

За наслідками проведеної перевірки за порушення директором Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1. ст. 188-8 КУпАП складено протокол від 03.01.2020 ЛВ № 012565.

Постановою від 03.01.2020 № 012568 на директора Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1. за порушенння ст. 188-8 КУпАП накладено адміністративне стягнення.

Відповідно до платіжного доручення від 10.01.2020 адміністративне стягнення сплачено директором Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1. в повному обсязі.

Будь-яких повідомлень від відповідача про усунення порушень на адресу позивача не надходило, що зумовило звернення останнього до суду із даним позовом.

Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з статтею 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

За приписами підпункту 48 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Відповідно до підпункту 63 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, затвердженого наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 року, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до наданого у статті 1 Закону № 877-V визначення, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.

Згідно до підпункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 (далі - КЦЗ України) до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до частини 1 статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно до частини 2 статті 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до положень статті 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Наявність порушень Бориславською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417 підтверджуються актом проведеної перевірки від 26.12.2019 № 159 та створюють загрозу виникнення пожежі, в подальшому перешкоджатимуть її гасінню і евакуації людей за адресою: вул. Шкільна, 11, м. Борислав, Львівська область в будівлі, яка використовується як майстерня.

Окрім того, суд звертає увагу, що за наслідками проведеної перевірки за порушення директором Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1. ст. 188-8 КУпАП складено протокол від 03.01.2020 ЛВ № 012565.

Постановою від 03.01.2020 № 012568 на директора Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1. за порушенння ст. 188-8 КУпАП накладено адміністративне стягнення.

Згідно з ст. 188-8 КУпАП передбачена відповідальність за невиконання приписів та постанов посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про пожежну і техногенну безпеку, або створення перешкод для їх діяльності.

Відповідно до платіжного доручення від 10.01.2020 адміністративне стягнення сплачено директором Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1. в повному обсязі. Відтак, директор Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області визнав вчинення ним правопоручення, що передбачене ст. 188-8 КУпАП.

Суд зазначає, що без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, продовження роботи будівлі Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області, яка використовується як майстерня, за адресою: вул. Шкільна, 11, м. Борислав, Львівська область становить загрозу для життя і здоров'я працівників та інших людей, що можуть там перебувати.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих доказів, беручи до уваги те, що станом на дату розгляду справи відповідачем не усунуті порушення, зазначені в акті перевірки 26.12.2019 № 159 , суд дійшов до висновку, що позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області про зупинення роботи будівлі є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, під час розгляду даної справи, свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 6, 14, 242, 243, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в :

1. Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (вул. Підвальна, 6, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 38627332) до Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області (вул. Шкільна, 11. м. Борислав, Львівська область, 82300, код ЄДРПОУ 22401768) про зупинення роботи будівлі - задовольнити повністю.

2. Зупинити роботу будівлі (яка використовується як майстерня) Бориславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Бориславської міської ради Львівської області за адресою: 82300, Львівська область, місто Борислав, вулиця Шкільна, будинок 11, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст судового рішення виготовлено 30.06.2020.

Суддя Костецький Н.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2020
Оприлюднено01.07.2020
Номер документу90084782
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/2415/20

Рішення від 30.06.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні