Рішення
від 26.06.2020 по справі 580/1368/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2020 року справа № 580/1368/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №195 про стягнення заборгованості по сплаті капіталізованих платежів,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області (далі-позивач) з позовною заявою до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №195 (далі-відповідач), в якій просить стягнути заборгованість по сплаті капіталізованих платежів в сумі 79619 грн 05 коп.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що у відповідача стався нещасний випадок на виробництві з працівником ОСОБА_1 , в результаті чого потерпілий отримав інвалідність внаслідок трудового каліцтва та 55 % втрати працездатності. На даний час Фонд здійснює страхові виплати та надає соціальні послуги потерпілому згідно Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування . У зв`язку з ліквідацією юридичної особи-відповідача, згідно зі ст.ст. 112, 1205 Цивільного кодексу України сума платежів, які підлягають капіталізації для розрахунку з потерпілим становить 79619 грн 05 коп. У зв`язку з несплатою відповідачем вказаної заборгованості по сплаті капіталізованих платежів позивач звернувся до суду.

Ухвалою суду від 27.04.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи та призначено судове засідання для розгляду справи по суті о 10 год. 00 хв. 26.05.2020.

Відповідач 04.05.2020 отримав ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у адміністративній справі від 27.04.2020, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак відзив на позовну заяву не надав.

26.05.2020 до суду надійшло клопотання представника позивача, в якому вона просить розгляд справи проводити за відсутності представника позивача, в письмовому провадженні, за наявними у справі документами.

Відповідач, належним чином повідомлений про день та час, в судове засідання свого представника не направив, доказів поважності причин неявки суду не надав.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не здійснювалось фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, у зв`язку з неявкою у судове засідання всіх учасників справи.

Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи клопотання представника позивача від 26.05.2020, з огляду на те, що перешкоди для продовження судового розгляду на підставі наявних письмових доказів відсутні, суд дійшов висновку здійснити подальший судовий розгляд справи в порядку письмового провадження.

Дослідивши доводи позивача, викладені в позовній заяві, подані письмові докази, суд зазначає про таке.

22.07.2019 у відповідача стався нещасний випадок на виробництві з працівником ОСОБА_1 , в результаті чого потерпілий отримав інвалідність внаслідок трудового каліцтва та 55 % втрати працездатності. У зв`язку з чим, Фонд здійснює страхові виплати та надає соціальні послуги потерпілому згідно Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування .

Відповідно до даних ЄДРПОУ з 15.08.2019 окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №195 перебуває у стані припинення.

26.12.2019 управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області направлено на адресу відповідача претензію в якій, Фонд просив сплатити капіталізовані платежі в розмірі 79619 грн 05 коп. на рахунки управління, однак станом на день звернення до суду заборгованість відповідачем не сплачена.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 1205 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, визначено Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV).

Положеннями статті 3 Закону №1105-XIV встановлено, що соціальне страхування здійснюється за принципами: законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; цільового використання коштів соціального страхування; відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

У силу вимог пункту 1 частини 2 статті 15 Закону №105-XIV роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

За змістом статті 4 Закону №1105-XIV Фонд є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом і також є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Згідно пункту 5 частини 1 статті 11 Закону № 1105-XIV джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, які в силу п. 1 ч. 2 вказаної статті використовуються на виплату матеріального забезпечення, страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків, передбачених цим Законом.

Так, капіталізація платежів у разі ліквідації підприємства проводиться згідно з постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадку ліквідації страхувальника № 986 від 04.12.2019 (далі-Порядок).

Згідно пункту 1 вказаного Порядку здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю застрахованим особам.

Пунктом 3 Порядку капіталізації визначено, що капіталізація здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховується заробітна плата потерпілого, відсоток втрати працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Виплати та соціальні послуги потерпілим внаслідок трудового каліцтва надаються згідно із Законом №1105. У вимогах Фонду зазначається сума капіталізації, визначена з урахуванням кожного платежу, який потерпілий отримує (чи має отримати) від Фонду згідно із Законом №1105.

Системним аналізом положень Закону № 1105-XIV, Цивільного кодексу України встановлено, що законодавець зобов`язав страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації (не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута, але й за інших підстав, передбачених законодавством), із застосуванням порядку, який передбачений постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадку ліквідації страхувальника № 986 від 04.12.2019.

Згідно зі ст. 609 ЦК України зобов`язання припиняється ліквідацією юридичної особи (боржника або кредитора), крім випадків, коли законом або іншими нормативно-правовими актами виконання зобов`язання ліквідованої юридичної особи покладається на іншу юридичну особу, зокрема за зобов`язаннями про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю.

Суд встановив, що відповідно до розрахунку капіталізованих платежів станом на час звернення позивача до суду сума платежу, яка підлягає капіталізації для розрахунку з потерпілим ОСОБА_1 становить 79619 грн 05 коп.

26.12.2019 управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області направлено на адресу відповідача претензію в якій, Фонд просив сплатити капіталізовані платежі в розмірі 79619 грн 05 коп. на рахунки управління, однак станом на час судового розгляду справи заборгованість відповідачем не сплачена.

Невизнання та незадоволення зазначених грошових вимог управління боржником, і як наслідок, ненадходження від відповідача на рахунок Фонду заборгованості у розмірі 79 619 грн. 05 коп., негативно вплине та може призвести до зниження ефективності функціонування та розвитку в країні загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Частиною 1 ст. 17 Закону № 1105 встановлено, що спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. А згідно частини 2 цієї статті строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Враховуючи, що проведення капіталізації для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань роботодавця перед потерпілим від нещасного випадку, відповідачем в добровільному порядку не виконано, то капіталізовані платежі в розмірі 79619 грн 05 коп. підлягають стягненню з окружної виборчої комісії на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Аналогічні висновки викладені в постанові Верховного суду України від 26.06.20212 справа № 21-156а12, а також в постанові Верховного суду від 30.05.2018 справа № 822/1472/17, а згідно частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Частинами 1, 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, управління Фонду є суб`єктом владних повноважень та враховуючи, що у справі позивач не поніс жодних судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, тому у даному випадку, відповідно до частин 1, 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для відшкодування судових витрат позивачеві відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 6, 9, 14, 241-246, 250, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №195 на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області заборгованість по сплаті капіталізованих платежів у сумі 79619 (сімдесят дев`ять тисяч шістсот дев`ятнадцять) гривень 05 копійок.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Учасники справи:

1) позивач - управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Черкаській області (18001, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, буд. 18, код ЄДРПОУ 41321284);

2) відповідач - окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №195 (18000, м. Черкаси, вул. Сумгаїтська, буд. 12, код ЄДРПОУ 43043110).

Суддя О.А. Рідзель

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2020
Оприлюднено02.07.2020
Номер документу90123874
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/1368/20

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Рішення від 26.06.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні