Рішення
від 17.06.2020 по справі 240/143/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 червня 2020 року м. Житомир справа № 240/143/20

категорія 109010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гуріна Д.М.,

секретар судового засідання Шуляк О.Ю.

за участю: представника позивача - Клинчука І.В.,

представника відповідача - Олефіра О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Селінг-Оіл" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування припису,

встановив:

8 січня 2020 року до Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Селінг-Оіл" (далі - ТОВ "Селінг-Оіл") із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, у якому просить:

- визнати протиправним та скасувати припис №734-ДК/0426Пр/03/01/-19 від 9 грудня 2019 року, винесений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Житомирській області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуваним приписом ТОВ "Селінг-Оіл" було зобов`язано зареєструвати належним чином право власності, право користування (оренди) на земельну ділянку площею 0,4228 га, яка знаходиться за адресою: м.Андрушівка, вул.Лисенка, 14, Андрушівський район, Житомирська область. Про виконання припису повідомити до 8 січня 2020 року. Позивач зазначає, що оскаржуваний припис є обов`язковим для виконання і Товариство понесе значні витрати, що пов`язані з орендою земельної ділянки та сплатою шкоди в сумі 19965,00 грн, яку не завдавало. Так, позивачем зазначено у позові, що ТОВ "Селінг-Оіл" не є власником земельної ділянки за адресою: м.Андрушівка, вул.Лисенка, 14, Андрушівського району Житомирської області, а лише орендує розміщені на вказаній земельній ділянці будівлі автозаправної станції у власника вказаної земельної ділянки ТОВ "Трівія Плюс" на підставі договору оренди. Позивач вважає, що саме ТОВ "Трівія Плюс" має вчиняти дії що пов`язані з реєстрацією права власності на вказану у приписі земельну ділянку. Крім того, позивач посилається на частину 2 статті 120 Земельного кодексу України, відповідно до яких тільки ТОВ Трівія Плюс , як власник нерухомого майна має право отримати у власність чи користування відповідну земельну ділянку. Цьому праву власника відповідає обов`язок органу місцевого самоврядування надати таку земельну ділянку у власність чи користування. ТОВ Селінг-Оіл не може бути надана у користування земельна ділянка, на якій розташоване нерухоме майно, що належить іншій особі.

Після усунення позивачем недоліків позовної заяви, ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 29 січня 2020 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 19 лютого 2020 року на 12:00 з повідомленням учасників справи.

19 лютого 2020 року на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (а.с.36-40), в якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував та просив відмовити у їх задоволенні. В обґрунтування заперечень відповідач зазначив, що у результаті перевірки встановлено, що земельна ділянка комунальної власності, загальною площею 0,4228 га, що відноситься до земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться на території Андрушівської міської ради Андрушівського району Житомирської області в межах населеного пункту Андрушівка розміщена нежитлова будівля автозаправної станції з пунктом заправки бензином та скрапленим газом. Дане приміщення використовує ТОВ "Селінг-Оіл" для здійснення комерційної діяльності згідно з договором оренди. Приміщення на праві приватної власності належать ТОВ "Трівія Плюс". На момент проведення перевірки встановлено, що право власності або право користування (оренди) земельної ділянки під автозаправною станцією, яку використовує ТОВ "Трівія Плюс" відсутнє, вказане є порушенням статей 125-126 Земельного кодексу України та вказує на використання вказаної земельної ділянки без реєстрації. Також, встановлено, що право власності або право користування (оренди) земельною ділянкою поза будівлями площею 0,4169 га за будь-якими фізичними чи юридичними особами не зареєстровано, рішення органів місцевого самоврядування, державної виконавчої влади чи будь-яких інших державних органів про передачу вищевказаної ділянки у власність або користування (оренду) відсутнє, що вказує на факт зайняття та використання земельної ділянки ТОВ "Селінг-Оіл". Щодо посилання позивача на положення статті 120 Земельного кодексу України, відповідач зазначає, що позивачем до позовної заяви будь-які докази того, що право власності на нежитлову будівлю (автозаправну станцію) від власника ТОВ Трівія Плюс перейшло до ТОВ Селінг-Оіл , що свідчить, на думку відповідача, про безпідставність посилань позивача на частину 2 статті 120 Земельного кодексу України, чим ще раз підтверджується наявність порушення земельного законодавства з боку ТОВ Селінг-Оіл , які були виявлені під час проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка.

19 лютого 2020 року у підготовчому засіданні суд ухвалою постановленою у порядку статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України без виходу до нарадчої кімнати, відклав підготовче засідання на 1 квітня 2020 року 14:00, у зв`язку із необхідністю надати представнику позивача можливість ознайомитись із відзивом, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 19 лютого 2020 року (а.с.67).

Відповідно до довідки у справі 1 квітня 2020 року розгляд справи не відбувся у зв`язку із перебуванням судді Гуріна Д.М. у відпустці. Наступне засідання призначено на 29 квітня 2020 року на 14:00 (а.с.74).

Відповідно до довідки у справі 29 квітня 2020 року розгляд справи не відбувся у зв`язку із неприбуттям представників сторін та подачею представниками позивача та відповідача клопотань про відкладення розгляду справи через запровадження на території України карантину. Наступне засідання призначено на 20 травня 2020 року на 10:00 (а.с.87).

20 травня 2020 року представником позивача подано клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових документів (а.с.90).

20 травня 2020 року представником позивача подано відповідь на відзив, в якому представник позивача проти доводів зазначених у відзиві заперечує, позовні вимоги підтримав та просить їх задовольнити (а.с.96-97).

У підготовчому засіданні суд ухвалою від 20 травня 2020 року, постановленою у порядку статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України без виходу до нарадчої кімнати, закрив підготовче засідання та призначив справу до розгляду по суті на 17 червня 2020 року на 10:00, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 20 травня 2020 року (а.с.100-101).

28 травня 2020 року на адресу суду від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (а.с.103-104), в яких представник відповідача доводи, що викладені у відзиві на адміністративний позов підтримав та просив відмовити у задоволенні позову.

У судовому засіданні 17 червня 2020 року представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, що зазначені у позовній заяві та відповіді на відзив.

У судовому засіданні 17 червня 2020 року представник відповідача проти заявлених позовних вимог заперечував та просив відмовити у їх задоволенні з посиланням на доводи, що зазначені у відзиві на позовну заяву та запереченнях на відповідь на відзив.

Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позову з наступних підстав.

Судом встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 28 листопада 2019 року №734-ДК зобов`язано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель.

5 грудня 2019 року на електронну пошту ТОВ Селінг-Оіл від державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Житомирській області Захлібного Віктора Андрійовича надійшло клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель №734-ДК/0082/КН/05/01/-19, в якому він просив до кінця робочого дня направити на його особисту електронну адресу (zem.andr@ukr.net) інформацію та документи, що стосуються земельної ділянки площею 0,4228 га за адресою: м.Андрушівка, вул.Лисенка, 14, кадастровий номер 1820310100:01:011:0065 (а.с.16).

На зазначеній земельній ділянці розташовані будівлі автозаправної станції, власником якої є Товариство з обмеженою відповідальністю Трівія Плюс (код ЄДРПОУ 41570068). ТОВ Селінг-Оіл використовує приміщення АЗС на підставі договору оренди №549 від 20 серпня 2018 року (а.с.13-14).

6 грудня 2019 року на вказану електронну адресу інспектора ТОВ "Селінг-Оіл" була направлена відповідь та копія договору оренди з актом приймання-передачі майна в оренду (а.с.12-15).

Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у ГУ Держгеокадастру у Житомирській області Захлібним В.А. проведено перевірку, результати перевірки оформлені актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 9 грудня 2019 року №734-ДК/766/АП/09/01/-19 (а.с.9).

За результатами проведеної перевірки встановлено факт порушення вимог земельного законодавства, що полягає у тому, що земельна ділянка комунальної власності, загальною площею 0,4228 га, що відноситься до земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться на території Андрушівської міської ради Андрушівського району Житомирської області в межах населеного пункту Андрушівка розміщена нежитлова будівля автозаправної станції з пунктом заправки бензином та скрапленим газом. Дане приміщення використовує ТОВ "Селінг-Оіл" для здійснення комерційної діяльності згідно з договором оренди. Приміщення на праві приватної власності належать ТОВ "Трівія Плюс". На момент проведення перевірки встановлено, що право власності або право користування (оренди) земельної ділянки під автозаправною станцією, яку використовує ТОВ "Трівія Плюс" відсутнє, вказане є порушенням статей 125-126 Земельного кодексу України та вказує на використання вказаної земельної ділянки без реєстрації. Також, встановлено, що право власності або право користування (оренди) земельною ділянкою поза будівлями площею 0,4169 га за будь-якими фізичними чи юридичними особами не зареєстровано, рішення органів місцевого самоврядування, державної виконавчої влади чи будь-яких інших державних органів про передачу вищевказаної ділянки у власність або користування (оренду) відсутнє, що вказує на факт зайняття та використання земельної ділянки ТОВ "Селінг-Оіл".

9 грудня 2019 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Житомирській області Захлібним В.А. складено акт обстеження земельної ділянки №734-ДК/288/АО/10/01/-19 (а.с.10) та винесено припис №734-ДК/0426Пр/03/01/-19, яким ТОВ "Селінг-Оіл" приписано усунути порушення земельного законодавства, виявлені під час використання земельної ділянки державної форми власності площею 0,4228 га, яка знаходиться за адресою: м.Андрушівка, вул.Лисенка, 14, Андрушівський район, Житомирська область, а саме: зареєструвати належним чином право власності, право користування (оренди) на дану земельну ділянку. Про виконання даного припису повідомити до 8 січня 2020 року (а.с.17).

У подальшому, на адресу ТОВ Селінг-Оіл від відповідача надійшли наступні документи:

- акт обстеження земельної ділянки №734-ДК/288/АО/10/01/-19 від 9 грудня 2019 року;

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №734-ДК/766/АП/09/01/-19 від 9 грудня 2019 року;

- припис №734-ДК/0426Пр/03/01/-19 від 9 грудня 2019 року;

- протокол про адміністративне правопорушення №734-ДК/0270П/07/01/-19 від 11 грудня 2019 року за статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (самовільне зайняття земельної ділянки);

- повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №734- ДК/0142ШК/11/01/-19 від 13 грудня 2019 року;

- постанову про накладення адміністративного стягнення №734-ДК/0279По/08/01/-19 від 23 грудня 2019 року у вигляді штрафу (а.с.6-10, 17).

Вважаючи припис №734-ДК/0426Пр/03/01/-19 від 9 грудня 2019 року протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки шкоду, яку необхідно відшкодувати підприємство не спричиняло, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовим відносинам, суд виходив з наступного.

Стосовно дотримання процедури проведення перевірки, суд зазначає наступне.

Головне управління в своїй діяльності керується Конституцією України, законами України та Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, затвердженим Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12 листопада 2019 року №285.

Контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами організаціями і громадянами земельного законодавства України (стаття 187 Земельного кодексу України).

Нормами статті 188 Земельного кодексу України передбачено, що державний контроль за використанням, охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує дepжавну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та ох земель встановлюється законом.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року №482 Про внесення деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного і (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ №15 від 14 січня 2015 року (далі - Положення), пунктом 1 якого передбачено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Також, Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, затвердженим наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру 12листопада 2019 року №285, пунктом 6 передбачено, що посадові особи Головного управління в межах повноважень мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягненні осіб до відповідальності.

Статтею 15-2 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства при набутті права власності на земельні ділянки за договорами купівлі-продажу, міни, дарування, застави та іншими цивільно-правовими угодами; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Поряд з цим, згідно підпунктом 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Отже, повноваження визначені статтею 15-2 Земельного кодексу України покладені на Держгеокадастр, як на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин.

Закон України від 19 червня 2003 року №963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон №963-IV) визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до частини 4 статті 9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Відповідно до статті 10 Закону №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону. Державні інспектори під час виконання службових обов`язків мають право на носіння форменого одягу встановленого зразка та використовувати спеціальні транспортні засоби з кольорографічним забарвленням і написом з емблемою в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Разом з цим порядок та підстави проведення перевірок врегульовані Законом України від 5 квітня 2007 року №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877-V), який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно норм даного закону орган державного нагляду (контролю) здійснює контролюючі функції шляхом проведення планових та позапланових заходів.

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником (частина 11 статті 4 Закону №877-V).

Так, за правилами статті 7 Закону №877-V визначено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити відомості про тип заходу (плановий або позаплановий): Форму заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); тощо.

Вищезазначені норми чинного законодавства, встановлюють, що контроль за використанням та охорона земель є прямим обов`язком Держгеокадастру, одна з законодавчо встановлених форм здійснення контролю є перевірка земельної ділянки. Законодавством визначено повноваження державного інспектора в рамках проведення перевірки земельної ділянки.

З метою здійснення державного контролю за використанням та охороною земель Головне управління видає наказ Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель , в якому визначено яким шляхом буде здійснено державний контроль.

У наказі також вказується відповідно до яких нормативно правових документів здійснюється перевірка. Даний наказ не містить посилань на Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Як вже було зазначено, наказом Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 28 листопада 2019 року №734-ДК зобов`язано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель (а.с.56-57).

Таким чином, проводилась перевірка земельної ділянки, а не ТОВ "Селінг-Оіл".

Стосовно визнання протиправним та скасування припису, суд зазначає наступне.

У статті 1 Закону №963-IV визначено поняття самовільного зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

За змістом статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України від 1 липня 2004 року №1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як самовільне зайняття земельних ділянок (пункт б частини 1 статті 125 Земельного кодексу України).

У справі, яка розглядається спір виник щодо дій контролюючого органу при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства та ухвалення цим органом за наслідками перевірки відповідного розпорядчого документу.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Державним інспектором в акті обстеження земельної ділянки, в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства та у приписі встановлено наступне: на земельній ділянці комунальної форми власності загальною площею 0,4228 га, яка розташована в межах міста Андрушівка, розміщено нерухоме майно - автозаправна станція площею 59 кв.м, власником якої є Товариство з обмеженою відповідальністю Трівія Плюс (код ЄДРПОУ 41570068). ТОВ Трівія Плюс є користувачем земельної ділянки площею 0,0059 га, на якій знаходиться приміщення АЗС. Право власності або право користування на земельну ділянку під АЗС площею 0,0059 га не зареєстровані.

Інспектором також встановлено, що право користування (оренди) земельною ділянкою поза будівлями площею 0,4169 га за будь-якими фізичними чи юридичними особами не зареєстровано, рішення органів місцевого самоврядування про передачу вищевказаної земельної ділянки у користування (оренду) відсутнє, що вказує на факт самовільного зайняття та використання земельної ділянки ТОВ Селінг-Оіл .

Як встановлено зі змісту рішення Андрушівської міської ради від 10 липня 2019 року (а.с.11) земельна ділянка площею 0,4228 га за адресою: м.Андрушівка, вул.Лисенка, 14, перебуває в оренді ТОВ Житомир Петрол .

ТОВ "Трівія Плюс" у свою чергу придбала у ТОВ "Житомир Петрол" будівлю АЗС, що підтверджується листом ТОВ "Житомир Петрол" від 21 серпня 2019 року №70 та Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (а.с.91-93) та здало будівлю АЗС в оренду ТОВ "Селінг-Оіл" згідно з договором від 20 серпня 2018 року №549 (а.с.13-14).

З огляду на вказані обставини саме ТОВ "Трівія Плюс" має здійснити оформлення договору оренди земельної ділянки з Андрушівською міською радою, як власник споруд АЗС, які на ній розташовані. Зокрема ТОВ "Трівія Плюс" неодноразово намагалось оформити відповідний договір оренди земельної ділянки після проведення перевірки, однак отримувало відмову з різних причин, відповідний договір так і не був укладений (а.с.94-95), станом на час розгляду даної справи, результатів розгляду останньої заяви про оформлення договору оренди земельної ділянки не має.

Таким чином, з матеріалів справи вбачається, що саме власник вживає заходи щодо реєстрації земельної ділянки, на якій знаходяться його будівлі, а не орендар відповідних будівель.

Відповідно до частини 3 статті 7 Закону України від 6 жовтня 1998 року №161-XIV "Про оренду землі" до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.

Частиною 2 статті 120 Земельного кодексу України встановлено, що якщо будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

З викладеного випливає, що лише ТОВ Трівія Плюс , як власник нерухомого майна, має право отримати у власність чи користування відповідну земельну ділянку. Цьому праву власника відповідає обов`язок органу місцевого самоврядування надати таку земельну ділянку у власність чи користування. ТОВ Селінг-Оіл не може бути надана у користування земельна ділянка, на якій розташоване нерухоме майно, що належить іншій особі.

Як встановлено судом із матеріалів справи, оскаржуваний припис від 9 грудня 2019 року №734-ДК/0426Пр/03/01/-19 виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області, як особі, яка самовільно зайняла земельну ділянку площею 0,4228 га, кадастровий номер 1820310100:01:011:0065, однак будь-яких доказів на підтвердження того, що саме позивач вчинив вказане порушення щодо самовільного зайняття земельної ділянки, матеріали справи не містять. Разом з цим, матеріалами справи підтверджено, що земельна ділянка загальною площею 0,4228 га, кадастровий номер 1820310100:01:011:0065, яка розташована за адресою: м.Андрушівка, вул.Лисенка, 14, Андрушівський район, Житомирська область, перебуває у користуванні саме ТОВ "Трівія Плюс" (код 41570068), власника АЗС.

У зв`язку із вищевикладеним суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ "Селінг-Оіл".

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2102,00 грн. У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у сумі 2102,00 грн.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України

вирішив:

Задовольнити адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Селінг-Оіл" (вул.Басейна, 2-А, офіс 5, м.Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 42329169) до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул.Довженка, 45, м.Житомир, 10002, код ЄДРПОУ 39765513) про визнання протиправним та скасування припису.

Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №734-ДК/0426Пр/03/01/-19 від 9 грудня 2019 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Селінг-Оіл" 2102 грн 00 коп. на відшкодування витрат зі сплати судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби строк оскарження продовжується на строк дії такого карантину.

Повне судове рішення складене 30 червня 2020 року.

Суддя Д.М. Гурін

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.06.2020
Оприлюднено06.07.2020
Номер документу90145538
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/143/20

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 17.06.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Гурін Дмитро Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні