КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 липня 2020 року м. Київ № 320/3714/20
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у
Київській області
до комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області
про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області з позовом до комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області (код ЄДРПОУ 26540923), за адресою: Київська обл., смт. Володарка, вул. Кооперативна, буд. 11, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 21.02.2020 №13.
Позов мотивовано недотриманням відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки під час експлуатації приміщення дитячо-юнацької спортивної школи, що створює реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які працюють, перебувають на вказаному об`єкті, та є підставою для зупинення експлуатації зазначеного об`єкта до повного усунення виявлених порушень.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.05.2020 відкрито спрощене провадження з проведенням судового засідання, запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву.
Відповідачем подано письмовий відзив на позовну заяву, згідно якого позов не визнано. Зазначено про необґрунтованість позовних вимог, оскільки встановлені за результатами перевірки порушення не є підставою для застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи, з огляду на те, що усунення встановлених недоліків спрямоване на своєчасне виявлення та сповіщення про вже виниклу пожежу, ліквідацію її наслідків, водночас, наявність таких порушень не свідчить про наявність неприпустимого ризику виникнення пожежі та не створює загрози життю та здоров`ю людей.
Сторони участі повноважних представників у судовому засіданні не забезпечили, про час, дату та місце проведення судового засідання повідомлялись належним чином.
Відповідачем до суду подано письмову заяву про розгляд справи без участі представника відповідача.
Зважаючи на відсутність перешкод у розгляді справи за неявки у судове засідання представників сторін, на підставі частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України судом вирішено здійснювати подальший розгляд справи у письмовому провадженні.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.
Комунальний заклад Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області, ідентифікаційний код 26540923, місцезнаходження: 09301, Київська область, Володарський район, смт. Володарка, вул. Кооперативна, 11, зареєстрований як юридична особа 18.02.2004, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено 24.02.2005 запис №13351200000000057.
На підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області від 14.01.2020 №69 Про проведення позапланових перевірок , посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 15.01.2020 №615, Володарським районним сектором ГУ ДСНС України у Київській області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб`єктом господарювання - комунальним закладом Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області (ідентифікаційний код 26540923), вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт від 21.02.2020 №13.
За наслідками зазначеної перевірки Володарським районним сектором ГУ ДСНС України у Київській області складено припис від 10.05.2019 №57 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, який вручено 10.05.2019 директору комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області.
Як убачається зі змісту акту від 21.02.2020 №13, за результатами проведеного заходу встановлено наявність порушень відповідачем вимог законодавства, а саме: не здійснено вогнезахисну обробку дерев`яних елементів крівель (крокв і лат) будівель закладу зі складанням відповідного акту (п. 2.5, п. 2.6 глава 2 розділ III ППБУ); не обладнано приміщення будівель закладу системою протипожежного захисту (пункт 1.2. глава 1, розділ V ППБУ, А.01.001-2014); на пожежному крані відсутня гайка для під`єднання пожежного рукава в кран-комплект не укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра, стволом та важелем для полегшення відкривання вентиля (п. 2.2 глава 2 розділ III; п. 1.1 глава 1, п. 2.2 глава 2 розділ V ППБУ); не проведена перевірка захисту будівлі, від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глава 1 розділ IV); допускається оздоблення стін, перегородок та стель шляхів евакуації будівель закладу горючими панелями (пластикова та деревоволокниста вагонка) (п. 2.17, п. 2.23 глава 2, розділ III ППБУ); відсутній акт проведення прихованих робіт при прокладанні електропроводів під горючими матеріалами (пункт 1.12 глава 1 Розділ IV ППБУ); допускається розміщення електророзеток, вимикачів, на горючих основах (конструкцій) (п. 1.17 глава 1 розділ IV ППБУ); сауну обладнати заводською піччю з автоматичним захистом і відключенням до повного остигання через 8 годин безперервної роботи (п.22 розділ 2 ППБУ); побудована стіна в притул до зовнішніх відкритих сходів типу С 3 з другого поверху закладу без можливості виходу з будівлі назовні (п.2.24, п.2.37 глава 2 розділ ІІІ); не змонтовано над евакуаційними виходами у будівлі світлові покажчики з написом Вихід білого кольору па зеленому фоні, підключеними до джерела живлення евакуаційного (аварійного) освітлення або такі, що переключаються на нього автоматично у разі зникнення живлення на їх основних джерелах живлення (пункт 2.32, розділ III ППБУ, А. 01.001-2014); допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи (пункт 1.18, глава 1, розділ IV ППБУ А. 01.001-2014); допускається встановлення електричних конвекторів на горючих основах, конструкціях (п.2.6, глава 2 розділ IV); не встановлено інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту та не здійснено його наповнення навчальними посібниками і натурними зразками, передбаченими загальною програмою підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях (стаття 40 КЦЗУ); відсутній інструктаж і перевірки знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки (пункт 4 глави 6 розділу V ПТБ).
Вказаний акт перевірки підписано директором комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області без зауважень.
У зв`язку з невиконанням припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, директора комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області притягнуто до адміністративної відповідальності.
Через існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повної зупинки експлуатації належного відповідачу об`єкта до повного усунення виявлених під час перевірки порушень.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі по тексту - Закон №877-V).
Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (абзац перший), відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень (абзац другий).
Абзацом четвертим частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставами для здійснення позапланових заходів є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Згідно частини сьомої статті 7 Закону №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI врегульовано відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, в разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами (пункт 1 частини 1); повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга).
Судом встановлено, що в результаті проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки під час експлуатації будівлі комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області, яка знаходиться за адресою: Київська обл., смт. Володарка, вул. Кооперативна, буд. 11.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) затверджено Правила пожежної безпеки в Україні , якими встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Правилами пожежної безпеки в Україні передбачено, зокрема, що Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (пункт 2). Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4).
Як убачається з акту перевірки від 21.02.2020 №13, відповідачем допущено ряд значних порушень Правил пожежної безпеки в Україні на об`єкті - будівля комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області, яка знаходиться за адресою: Київська обл., смт. Володарка, вул. Кооперативна, буд. 11, в тому числі й таких порушень, які є потенційно небезпечними чинниками виникнення пожежі, а саме: оздоблення стін, перегородок та стель шляхів евакуації будівель закладу горючими панелями (пластикова та деревоволокниста вагонка); розміщення електророзеток, вимикачів, на горючих основах (конструкцій); підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи; встановлення електричних конвекторів на горючих основах, конструкціях.
Станом на день ухвалення судом рішення у справі, відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів, які б підтверджували усунення виявлених під час перевірки та зазначених в акті від 21.02.2020 №13 порушень вимог пожежної безпеки, що стали підставою для звернення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до суду для застосування заходів реагування, як і доказів, що зазначені у акті перевірки порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
На думку суду, порушення Правил пожежної безпеки в Україні на такому об`єкті, як дитячо-юнацька спортивна школа, в якому проводяться заходи за одночасного перебування значної кількості дітей, є достатнім доказом існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, які перебувають на такому об`єкті чи працюють на ньому.
Відтак, суд дійшов висновку, що зупинення експлуатації будівля комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області є пропорційним, з урахуванням наведених порушень, збиткам, яких може зазнати утримувач дитячо-юнацької спортивної школи в зв`язку з забороною та можливими негативними наслідками для відвідувачів у разі виникнення пожежі. Надзвичайна подія, за таких обставин, може призвести до незворотних наслідків. У даному випадку, наявність обґрунтованого побоювання, що підтверджено доказами, є достатнім для вжиття заходів реагування шляхом заборони експлуатації будівлі дитячо-юнацької спортивної школи.
З огляду на викладене, підлягають задоволенню вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) будівлі комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області за адресою: Київська обл., смт. Володарка, вул. Кооперативна, буд. 11, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 21.02.2020 №13.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (платіжне доручення від 19.03.2020 №941).
Оскільки позивачем не надано доказів понесення судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати присудженню не підлягають.
Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) будівлі комунального закладу Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області (код ЄДРПОУ 26540923), за адресою: Київська обл., смт. Володарка, вул. Кооперативна, буд. 11, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 21.02.2020 №13.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (ідентифікаційний код 38537963, місцезнаходження: 04071, м. Київ, вул. Межигірська, 8).
Відповідач - комунальний заклад Володарська районна дитячо-юнацька спортивна школа Володарської районної ради Київської області (ідентифікаційний код 26540923, місцезнаходження: 09301, Київська область, Володарський район, смт. Володарка, вул. Кооперативна, 11).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Згідно пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України процесуальні строки, визначені цим рішенням, продовжуються на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Суддя Колеснікова І.С.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 02 липня 2020 року.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2020 |
Оприлюднено | 06.07.2020 |
Номер документу | 90145949 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні