ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" липня 2020 р. Справа №921/507/19
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді: Плотніцького Б.Д.
Суддів: Кордюк Г.Т.
Мирутенко О.Л.
при секретарів судового засідання Іванець М.Я.
розглянувши матеріали апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгпреса", б/н від 15.01.2020 (вх. № ЗАГС 01-05/610/20 від 13.02.2020),
на рішення Господарського суду Тернопільської області від 12.12.2019 (суддя Бурда Н.М.)
у справі №921/507/19
за позовом Тернопільської міської ради, Тернопіль,
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгпреса", м.Тернопіль,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління агропромислового комплексу, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації, м.Підгайці, Тернопільська область
про скасування державної реєстрації права власності
за участю представників сторін:
від позивача - не з`явився;
від відповідача - не з`явився;
від третьої особи - не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 12.12.2019 позовні вимоги Тернопільської міської ради задоволено. Скасовано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна запис № 30844249 від 19.03.2019 про державну реєстрацію права власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" на торгове приміщення площею 4.9 кв.м. за адресою: м. Тернопіль, проспект Ст. Бандери, 88а, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1793704261101. З Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" на користь Тернопільської міської ради стягнуто 1921 грн 00 коп. в повернення сплаченого судового збору.
13 лютого 2020 року на вказане рішення суду поступила апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгпреса", б/н від 15.01.2020 (вх. № ЗАГС 01-05/610/20 від 13.02.2020), в якій останній просить рішення Господарського суду Тернопільської області від 12.12.2019 скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
Апелянт зазначає, що позивачем не вказано, які його права порушені державною реєстрацією права власності ТОВ "Торгпреса" на торгове приміщення площею 4.9 кв.м. за адресою : м. Тернопіль, проспект С.Бандери, 88а , а також зазначає що Тернопільська міська рада не є та ніколи не була власником вказаного майна та не просить визнати це право за нею.
Також вказує, що торгове приміщення за адресою пр. Степана Бандери, 88а, м. Тернопіль, загальною площею 4,9 кв.м., право власності на яке зареєстроване, є частиною державного майна цілісного майнового комплексу Обласне державне-комунальне підприємство "Торгпреса", який приватизований шляхом купівлі-продажу товариством покупців трудового колективу вказаного підприємства та в подальшому було реорганізоване у ТОВ "Торгпреса", яке є його правонаступником. Тому реєстрація права власності за позивачем відбулася на законних підставах та у відповідності до приписів ст.ст. 5, 22, 27 Закону "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно" та Постанови КМУ № 1427 ТОВ "Торгпреса" на підставі поданих ним документів:
- договору купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом від 16.01.1996,посвідчений нотаріально, з додатками № 1 та № 2 (перелік майна та його розташування), серед яких у тому числі вказано і кіоск за адресою: проспект С.Бандери, 88а , м. Тернопіль;
- Свідоцтва про власність на вищевказане майно від 11.04.1996 р., реєстраційний № 97;
- технічного паспорта про інвентаризацію нерухомого майна;
- документів юридичної особи (витяг про реєстрацію, підтвердження повноважень керівника тощо).
Окрім того, апелянт наголосив на тому, що запису про право власності станом на сьогодні не існує.
У відзиві на дану апеляційну скаргу позивач заперечив проти її задоволення, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
В судове засідання явку уповноважених представників сторони не забезпечили, хоча належним чином були повідомлені про час та дату розгляду справи.
На електронну адресу суду надійшло клопотання від 22.06.2020 року, проте на даному клопотанні не відображається кваліфікований цифровий підпис, про що складена відповідна довідка провідним спеціалістом відділу документального забезпечення Гулич. Х. В. Відтак, колегія суддів не бере до уваги дане клопотання, оскільки воно не містить електронного підпису, а відтак не може розцінюватись судом, як таке що подане від ТОВ Торгпреса.
Апеляційний господарський суд, розглянувши наявні в справі докази, давши належну оцінку доводам та запереченням, які містяться в апеляційній скарзі, дійшов висновку, що рішення господарського суду першої інстанції слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Як встановлено судами, 16.01.1996 р. між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Тернопільській області (продавець) та трудовим колективом ОДКТРП "Торгпреса" укладено договір купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом. Вказаний договір зареєстрований в реєстрі 07.02.1996 за №3-864.
Відповідно до п.1.1. Договору продавець зобов`язався передати у власність покупця державне майно цілісного майнового комплексу обласного державно - комунального торгово - роздрібного підприємства "Торгпреса", до якого належать кіоски по м. Тернопіль - 32 об`єкти, по районах області-50 об`єктів.
Право власності на об`єкт переходить з моменту підписання акта прийому-передачі майна.
Відповідно до додатку №1 до вказаного Договору "Розташування кіосків ОДКТРП "Торгпреса" по м. Тернополю" зазначено, що кіоск №1 розташований за адресою: пр. С. Бандери,88 у м. Тернополі.
Відповідно до акту передачі державного майна від 05 квітня 1996 р. продавець передав, а покупець прийняв викуплене ним державне майно ОДКТРП "Торгпреса", що знаходиться за адресою: м. Тернопіль, вул. Дівоча,3 вартістю 7000 000 тис. крб., а саме: основні засоби (по залишк. вартості) на суму 2165906карб.; обігові кошти в сумі 7685174 карб.; разом в сумі 9851080 карб.; всього за результатом конкурсу в сумі 7000000 карб.
На підставі договору від 16.01.1996р. та акту передачі державного майна від 05.04.1996р. обласному державно - комунальному торгово-роздрібному підприємству "Торгпреса" видано свідоцтво про власність реєстраційний номер № 97 від 11.04.1996р.
Як свідчить копія витягу зі Статуту ТОВ "Торгпреса" (нова редакція), затвердженого Зборами Учасників Товариства (протокол №27 ВІД 10.11.2016) Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" реорганізовано з обласного державно-комунального підприємства "Торгпреса" через приватизацію шляхом об`єднання майнових вкладів його Учасників (приватизаційних сертифікатів та грошових коштів) відповідно до чинного законодавства з метою здійснення підприємницької діяльності та отримання прибутку. Відповідна інформація про внесення змін до установчих документів юридичної особи внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 14.11.2016, про що свідчать відомості з витягу з названого Державного реєстру, сформованого на запит суду 09.08.2019.
04.08.2015р. між Тернопільською обласною радою (орендодавець) та ТзОВ "Торгпреса" (орендар) на підставі рішення Тернопільської міської ради від 30.06.2015 за №6/60/244 укладено договір оренди землі від 04 серпня 2015 року(реєстраційний номер 5535 від 07.09.2015), відповідно до якого орендодавець на підставі рішення надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер 6110100000:08:012:0007, загальною площею 0,00054 га, яка знаходиться у м. Тернополі за адресою просп. С. Бандери,88. Відповідно до п.3 договору на земельній ділянці знаходиться об`єкт - кіоск.
03.08.2012 управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради було видано ТОВ "Торгпреса" паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності -ТС стаціонарної тимчасової споруди за адресою: проспект. С.Бандери,88 реєстраційний номер 145/12 . Паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності відповідачу було видано на строк до 03.08.2014 (в подальшому строк його дії продовжений до 30.06.2019).
Згідно інформації з Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки 176538407 від 07.08.2019) 19.03.2019 державним реєстратором Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Гречкосій Галиною Василівною було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 46116063 від 25.03.2019 про реєстрацію за Товариством з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" права власності на торгове приміщення, загальною площею 4,9 кв. м за адресою: Тернопільська область, м. Тернопіль, проспект. С.Бандери, будинок 88а, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1793704261101. Підставою виникнення права власності ТОВ "Торгпреса" вказано: договір купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом, серія та номер: 3-864, виданий 07.02.1996, видавник: державний нотаріус; свідоцтво про право власності на майно, серія та номер: 97, виданий 11.04.1996, видавник: регіональне відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області; статут, серія та номер: б/н, видавник: сторони. Крім цього , у Державному реєстрі прав на нерухоме майно та їх обтяжень вказано, що дане нерухоме майно розміщене на земельній ділянці за кадастровим номером 6110100000:08:012:0007, цільове призначення якої : для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
В подальшому вказане майно було відчужено на підставі укладеного 08.04.2019 між ТОВ "Торгпреса" (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) договору купівлі-продажу (серія та номер 239, виданий 08.04.2019, видавник: приватний нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Кондратенко О.О.). Відповідно до п.1 договору продавець за цим договором передає у власність (продає), а Покупець приймає у власність (купує) торгове приміщення в місті Тернопіль, проспект. С.Бандери, будинок 88а, і сплачує за нього встановлену ціну в порядку та на умовах передбачених, цим договором. Загальна площа відчужуваного торгового приміщення - 4,9кв.м.
Згідно даних інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за №176538407 від 07.08.2019р. державним реєстратором Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Гречкосій Галиною Василівною 08.04.2019 було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 46364009 про реєстрацію за ОСОБА_1 права власності на торгове приміщення, загальною площею 4,9 кв. м за адресою Тернопільська область, м. Тернопіль, проспект. С.Бандери, будинок 88а , , підстава - договір купівлі - продажу серія та номер 239, виданий 08.04.2019, видавник : приватний нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Кондратенко О.О.
Позивач вважає, що внесення 19.03.2019 державним реєстратором Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Гречкосій Галиною Василівною до Державного реєстру прав запису про реєстрацію за Товариством з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" права власності на торгове приміщення, загальною площею 4,9 кв. м за адресою: Тернопільська область, м. Тернопіль, проспект. С.Бандери, будинок 88а, реєстраційний номер обєкта1793704261101, яке не є нерухомим майном, право власності на яке підлягає державній реєстрації, було здійснено з порушенням чинного законодавства, а відтак даний запис підлягає скасуванню.
В обґрунтування заявлених позовних вимог щодо невірно визначеного при здійсненні держаної реєстрації правового режиму майна (рухоме чи нерухоме) позивач, зокрема , посилається на:
- лист ТзОВ "Міське бюро технічної інвентаризації" № 1076/07-2 від 31.07.2019р. у якому вказано , що згідно обліку технічної інвентаризації відсутні будь які дані на об`єкт (торгове приміщення) по, проспект. С.Бандери, будинок 88а у м. Тернополі;
- лист № 1455/14 від 29.07.2019 Управління містобудування, архітектури та кадастру, де зазначено, що інформація щодо видачі будь-яких документів дозвільного характеру та присвоєння адресного номера об`єкту нерухомості за адресою проспект. С.Бандери, 88а в управлінні відсутня;
- лист відділу державного архітектурно - будівельного контролю листом № 296/27 від 30.07.2019 про те , що у Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання і підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об`єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів, відсутня інформація щодо об`єктів - нерухомості (торгові приміщення) за адресами: вул. Митрополита Шептицького, 76; вул. 15 Квітня, 35; бульвар С. Петлюри, 6а; проспект С. Бандери, 88 а у м. Тернополі, що належать ТОВ "Торгпреса". Крім цього повідомлено, що до відділу державного архітектурно - будівельного контролю за вказаною адресою не подавалося документів на проведення підготовчих та будівельних робіт, а також введення в експлуатацію вищевказаних об`єктів.
У статті 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Отже, наведена норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.
Згідно з частиною 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Згідно ч. ч. 2, 3 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Як вірно встановив суд першої інстанції, способом захисту свого цивільного права (інтересу) у даній справі Тернопільською міською радою визначено скасування запису про проведену державну реєстрацію права власності відповідача - ТОВ "Торгпреса".
Статтею 328 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема, із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст.128 ЦК УРСР (чинного на час придбання майна відповідачем) право власності (право оперативного управління) у набувача майна за договором виникає з моменту передачі речі, якщо інше не передбачено законом або договором. Передачею визнається вручення речей набувачеві, а так само здача транспортній організації для відправки набувачеві і здача на пошту для пересилки набувачеві речей, відчужених без зобов`язання доставки. До передачі речей прирівнюється передача коносаменту або іншого розпорядчого документу на речі.
Згідно ст.ст.20,22 ЗУ "Про власність" суб`єктами права колективної власності є трудові колективи державних підприємств, колективи орендарів, колективні підприємства, кооперативи, акціонерні товариства, господарські товариства, господарські об`єднання, професійні спілки, політичні партії та інші громадські об`єднання, релігійні та інші організації, що є юридичними особами. Суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Об`єктами права власності колективу орендарів є вироблена продукція, одержані доходи та інше майно, придбане на підставах, не заборонених законом.
Відповідно до ст.26 ЗУ "Про власність" об`єктами права власності господарського товариства, що є юридичною особою, є грошові та майнові внески його членів, а також майно, набуте внаслідок господарської діяльності, та інше майно, придбане на підставах, не заборонених законом.
Виходячи із вище встановлених обставин та відповідно до ст.ст.20,22 ЗУ "Про власність" 16.01.1996р. трудовий колектив ОДКТРП "Торгпреса" (реорганізоване у подальшому через приватизацію у ТОВ "Торгпреса") набув у власність на підставі договору купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом по акту передачі державного майна від 05 квітня 1996 р майно цілісного майнового комплексу обласного державно - комунального торгово - роздрібного підприємства "Торгпреса", до якого належать кіоски по м. Тернопіль - 32 об`єкти, по районах області - 50 об`єктів , у тому числі і кіоск №11 розташований за адресою: С. Бандери,88 у м. Тернополі.
Згідно технічного паспорту на громадський будинок, виготовленого 11.01.2019 ТОВ "Технічна інвентаризація нерухомості Тернопільської області" на замовлення ТОВ "Торгпреса" , об`єкт - торгове приміщення, розташоване за адресою: проспект С.Бандери, 88а, має загальну площу 4,9кв.м. Інших відомостей щодо технічних характеристик вказаного майна даний документ не містить.
19.03.2019 державним реєстратором Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Гречкосій Галиною Василівною було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 46116063 від 25.03.2019 про реєстрацію за Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" права власності на торгове приміщення, загальною площею 4,9 кв. м за адресою: Тернопільська область, м.Тернопіль, проспект С.Бандери, будинок 88а, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1793704261101. Підставою виникнення права власності ТОВ "Торгпреса" вказано: договір купівлі-продажу, державного майна за некомерційним конкурсом, серія та номер: 3-864, виданий 07.02.1996, видавник: державний нотаріус; свідоцтво про право власність на майно, серія та номер: 97, виданий 11.04.1996, видавник: регіональне відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області; статут, серія та номер: б/н, видавник: сторони.
Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації, та їх обтяжень визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Згідно зі ст. 2 цього Закону державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно є офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; а Державним реєстром речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об`єкти та суб`єктів цих прав.
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, урегульований ч. 1 ст. 15 Закону, передбачав, зокрема, прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації, внесення записів до Державного реєстру прав.
При розгляді вимоги про скасування запису про державну реєстрацію права власності, суд перевіряє, в тому числі, факт наявності або відсутності у державного реєстратора законних підстав для внесення записів до Державного реєстру прав на підставі ст.ст. 26, 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Статтею 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Згідно з ч. ч. 1-2 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.
Положеннями ч. 4 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015р.
Згідно з п. п. 6, 7 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.
Частиною 2 ст. 22 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом. Відповідальність за відповідність електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, оригіналам таких документів у паперовій формі у разі подання заяви в електронній формі несе особа, яка виготовила електронні копії документів.
Як вбачається із пояснень державного реєстратора Управління агропромислового, економічного розвитку та з питань державної реєстрації Підгаєцької районної державної адміністрації Гречкосій Г.В. від 28.10.2019, приймаючи рішення №46116063 від 25.03.2019 про реєстрацію за Товариством з обмеженою відповідальністю "Торгпреса" права власності на торгове приміщення, загальною площею 4,9 кв. м за адресою: Тернопільська область, м.Тернопіль, проспект. С.Бандери, будинок 88а, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1793704261101, вона керувалась п. 48 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (надалі Порядок), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015р., яким визначено перелік документів, необхідних для державної реєстрації права власності у зв`язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу.
Так, у відповідності до п. 48 Порядку для державної реєстрації права власності у зв`язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо) подаються:
1) документ, що посвідчує право власності особи на майно, що передається у власність юридичної особи (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);
2) акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна.
3) рішення органу або особи, уповноважених установчими документами юридичної особи або законом (у разі, коли передача майна здійснюється іншою юридичною особою);
4) письмова згода всіх співвласників (у разі, коли передача здійснюється щодо майна, що перебуває у спільній власності).
Як стверджує державний реєстратор у своїх письмових поясненнях б/н від 28.10.2019, відповідачем для проведення процедури державної реєстрації права власності на нерухоме майно подано:
- договір купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом, від 16.01.1996, посвідчений нотаріально, з додатками №1та №2 (перелік майна та його розташування), серед яких міститься і кіоск за адресою проспект С.Бандери, 88а , м. Тернопіль;
- свідоцтво про право власності на вищевказане майно, серія та номер: 97, виданий 11.04.1996,
- технічний паспорт про інвентаризацію нерухомого майна;
- документи юридичної особи (витяг про реєстрацію, підтвердження повноважень керівника, копію зі статуту тощо).
Згідно з частиною 1 статті 144 ЦК України - статутний капітал товариства з обмеженою відповідальністю складається із вкладів його учасників. Розмір статутного капіталу дорівнює сумі вартості таких вкладів. Статутний капітал товариства визначає мінімальний розмір майна товариства , що гарантує інтереси його кредиторів. Найпоширенішим способом формування статутного капіталу є внесення майна або грошових коштів.
Згідно ч. 2 ст. 115 ЦК внеском учасника можуть бути гроші, цінні папери, інші речі або майнові та інші відчужувані права, що мають грошову оцінку, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до статті 86 Господарського кодексу України вкладами учасників та засновників господарського товариства до статутного капіталу можуть бути будинки, споруди, обладнання та інші матеріальні цінності, цінні папери, права користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будинками, спорудами, а також інші майнові права (включаючи майнові права на об`єкти інтелектуальної власності), кошти, в тому числі в іноземній валюті.
Майно до статутного капіталу передається за актом приймання-передачі. Складається такий акт у довільній формі, але у ньому повинні бути необхідні реквізити: найменування сторони, що передає і приймає, дата складання, найменування майна, що передається, його вартість, при цьому справжність підписів на акті приймання - передачі майна або іншому документі, що підтверджує факт передачі такого майна, засвідчується відповідно до Закону України "Про нотаріат".
Як вірно встановив суд першої інстанції, з переліку документів, наданих для державної реєстрації права власності, акти приймання - передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна до статутного капіталу товариства серед них не значиться.
Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
Відтак відсутні підстави вважати, що відповідачем подано усі необхідні для державної реєстрації права власності саме у зв`язку з передачею майна у власність юридичної особи як внеску (внесення майна до статутного (складеного) капіталу документи, визначені у п. 48 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Крім того, згідно з Інструкцією щодо проведення поділу, виділу та розрахунку часток об`єктів нерухомого майна, затвердженою Наказом Міністерства з з питань житлово-комунального господарства України від 18.06.2007 за №55 (з наступними змінами і доповненнями) об`єкти нерухомого майна, які підлягають технічній інвентаризації відповідно до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Держбуду України від 24.05.2001 N 127 ( z0582-01 ), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 за N 582/5773 (із змінами), а також єдині майнові комплекси, що належать на праві власності і розташовані на одній земельній ділянці, можуть бути поділені на самостійні об`єкти нерухомого майна. Поділ на самостійні об`єкти нерухомого майна провадиться відповідно до законодавства з наданням кожному об`єкту поштової адреси.
Як уже зазначалось, на підставі договору купівлі-продажу державного майна за некомерційним конкурсом по акту передачі державного майна від 05 квітня 1996 р трудовий колектив ОДКТРП "Торгпреса" (реорганізоване у подальшому через приватизацію у ТОВ "Торгпреса") набув у власність на підставі майно цілісного майнового комплексу обласного державно - комунального торгово - роздрібного підприємства "Торгпреса", до складу якого входить і спірний кіоск за адресою прос. С.Бандеди, однак відомостей про виділення вказаного майна зі складу цілісного майнового комплексу, як самостійного об`єкта цивільно - правових відносин, як і присвоєння йому адресного номера у встановленому законом порядку, суду не надано.
Щодо тверджень позивача про те, що спірний об`єкт - торгове приміщення, загальною площею 4,9 кв. м за адресою: Тернопільська область, м.Тернопіль, проспект С.Бандери, будинок 88а не є об`єктом нерухомого майна, право власності на яке підлягає обов`язковій державній реєстрації, судом встановлено таке.
Відповідно до ст. 181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. На виконання повноважень, встановлених вказаною нормою закону Міністерством регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України наказом від 21.10.2011 №244 затверджено "Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" (далі Порядок), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 р. за № 1330/20068 та є чинним.
Відповідно до пунктів 2.1., 2.20, 2.21, 2.30 та 2.31 Порядку підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив`язки, у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу, розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється.
Статтею 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що малі архітектурні форми є елементами благоустрою. Мала архітектурна форма - це оснащення об`єкта благоустрою. До малих архітектурних форм належать, зокрема, альтанки, павільйони, навіси. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.
Відповідно до ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
У свою чергу, під спорудою згідно постанови КМУ від 28.10.2004р. №1442 "Про затвердження Національного стандарту №2 "Оцінка нерухомого майна" розуміється земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій (дамби, тунелі, естакади, мости тощо).
Також поняття споруди визначено Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, відповідно до якого споруда це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.
Зібрані у справі докази свідчать, що 03.08.2012 управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради було видано ТОВ " Торгпреса " паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - ТС стаціонарної тимчасової споруди за адресою: проспект С.Бандери, 88, реєстраційний номер 145/12 на строк до 03.08.2014 (в подальшому строк його дії продовжений до 30.06.2019). Вказаний паспорт прив`язки містить ескіз фасадів, з якого вбачається що стаціонарна тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності встановлена тимчасово, без улаштування фундаменту. Водночас, заявою директора ТОВ "Торгпреса" Аронова О.Л. від 03.08.1012 повідомлено управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради про те, що вимоги паспорта прив`язки тимчасової споруди реєстраційний номер 145/12 від 03.08.2012 заявником виконано у повному обсязі.
Окрім того, в обґрунтування свого твердження про те, що спірний об`єкт є стаціонарною тимчасовою спорудою, позивач покликається на приписи ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" , якою визначено, що у реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.
Аналогічні приписи містяться у ч. 2 ст. 331 ЦК України, де зазначено, що право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Так у Єдиному реєстрі отриманих повідомлень про початок виконання і підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об`єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів, відсутня інформація щодо об`єктів нерухомості (торгові приміщення) за адресами: вул. Митрополита Шептицького, 76; вул. 15 Квітня, 35; бульвар С. Петлюри, 6а; проспект С. Бандери, 88 а у м. Тернополі, що належать ТОВ "Торгпреса". Крім цього, до відділу державного архітектурно - будівельного контролю за вказаною адресою не подавалося документів на проведення підготовчих та будівельних робіт, а також введення в експлуатацію вище вказаних об`єктів (лист відділу державного архітектурно - будівельного контролю № 296/27 від 30.07.2019). Крім того ТзОВ "Міське бюро технічної інвентаризації" № 1076/07-2 від 31.07.2019р. листом повідомило позивача, що згідно обліку технічної інвентаризації будь які дані на об`єкт (торгове приміщення) по бул. С.Петлюри 6а у м. Тернополі відсутні.
Виходячи з вищенаведеного, суд першої інстанції дійшов вірних висновків, що торгове приміщення, загальною площею 5 кв.м. за адресою бульвар С.Петлюри, 6а є тимчасовою спорудою .
В силу вимог ч. 4 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії.
Встановлені у справі обставини, на думку суду, свідчать про відсутність у державного реєстратора законних підстав для внесення до Державного реєстру прав запису про державну реєстрацію права власності на торгове приміщення, загальною площею 4,95 кв. м за адресою: Тернопільська область, м.Тернопіль, прос. С.Бандери,88 а за ТОВ "Торгпреса" .
Згідно з частинами першою, другою статті 26 вказаного Закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Ухвалюючи рішення у даній справі, судами враховано позицію Великої Палати Верховного Суду про те, що рішення суб`єкта державної реєстрації прав про державну реєстрацію прав із внесенням відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вичерпує свою дію, а тому після внесення такого запису скасування зазначеного рішення не може бути належним способом захисту права та інтересу позивача. За певних умов таким належним способом може бути скасування запису про проведену державну реєстрацію права (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 367/2022/15-ц, від 04.09.2018 № 915/127/18, від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16). Під час вирішення тотожних спорів суди мають враховувати саме останню правову позицію Великої Палати Верховного Суду (постанова Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 у справі № 755/10947/17).
Водночас, з приводу зазначеного у апеляційній скарзі твердження відповідача про те, що у позовній заяві та документах, доданих до неї, позивачем не вказано, які саме його права порушені державною реєстрацією права власності ТОВ "Торгпреса" на торгове приміщення площею 4,9 кв.м. за адресою м. Тернопіль, проспект С.Бандери, 88а , з огляду на те, що Тернопільська міська рада не є і ніколи не була власником вказаного майна та не просить визнати це право за нею, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до норми ч.1, 2 ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Згідно ч.1 ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, крім іншого, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
В даному випадку, торговельне приміщення, загальною площею 4,9 кв. м., розташований за адресою: Тернопільська область, м.Тернопіль, проспект С.Бандери, 88а, реєстрація права власності на який здійснена за ТОВ "Торгпреса", знаходиться на орендованій на підставі договору оренди землі від 04 серпня 2015 року (реєстраційний номер 5535 від 07.09.2015)земельній ділянці, яка належить до земель комунальної власності, тобто належить територіальній громаді міста Тернополя в особі Тернопільської міської ради.
Відповідно до ст.120 ЗК України та ст.377 ЦК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України , § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).
Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвеція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського Суду з прав людини у справі Трофимчук проти України , no. 4241/03, від 28.10.2010 року).
Судові витрати, в силу ст.129 ГПК України , покладаються на апелянта.
Відповідно до ст. 240 ГПК України датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.
керуючись ст.ст. 86, 255, 269, 275, 276, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгпреса", б/н від 15.01.2020 (вх. № ЗАГС 01-05/610/20 від 13.02.2020), залишити без задоволення.
2. Рішення господарського суду Тернопільської області від 12.12.2019 у справі №921/507/19 залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
4. Порядок та строки оскарження постанов апеляційного господарського суду до суду касаційної інстанції визначені ст. ст. 287-289 ГПК України.
Головуючий -суддя Плотніцький Б.Д.
Суддя Кордюк Г.Т.
Суддя Мирутенко О.Л.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2020 |
Оприлюднено | 03.07.2020 |
Номер документу | 90149660 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні