Рішення
від 23.06.2020 по справі 904/5728/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.06.2020 Справа № 904/5728/19 За позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Приватного акціонерного товариства "ЦЕНТРАЛЬНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", м. Кривий Ріг

про стягнення 12 720,00грн.

Суддя Ліпинський О.В.

Секретар судового засідання Бурчак Ю.О.

Представники:

від позивача Русанова В.В дов. від 28.04.2020 року № 230

від відповідача не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - Позивач) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - Відповідач) про стягнення плати користування вагонами у сумі 12 720,00 грн.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач зазначає, що на під`їзну колію ПрАТ Центральний ГЗК подані під навантаження 50 вагонів власності Укрзалізниця, що підтверджується пам`яткамиф.ГУ-45 №794 від 28.05.19, №798 від 29.05.19.

29.05.2019 прийомоздавальником Відповідача передано повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами на маршрут призначення призначенням Чорноморськ Одеської залізниці.

29.05.2019 року зазначений вище маршрут прийнято залізницею до перевезення, що підтверджується пам`яткою про забирання вагонів ф.ГУ-45 №927 від 29.05.2019. Водночас, у зв`язку з відсутністю локомотива вантажовласника вказані вагони фактично не виставлено з під`їзної колії Відповідача, про що складно акти форми ГУ-23 №933 від 29.05.19 та №953 від 30.05.19

30.05.2019 року прийомоздавальником Відповідача передано повторне повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, проте, маршрут з під`їзної колії не приймався через зайнятість колії станції Грекувата готовими до подавання вагонами, які прибули на адресу ПрАТ ЦГЗК, про що складено акти форми ГУ-23 №№938/955, 939/956, 941/947, 942/948, 943/950, 944/951, №945/952. За час затримки вагонів з вини відповідача нарахована плата за користування спірними вагонами за відомістю форми ГУ-46 №31059022 у розмірі 18 699,00 грн. Відомість підписана відповідачем із запереченнями щодо сплати нарахованої суми, оскільки завантажений маршрут стояв та не приймався станцією Грекувата. Узгоджена сторонами за відомістю плата у розмірі 8 099,00 грн.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 09.12.19 відкрито провадження у справі №904/5728/19, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників, відповідно до ч.5 ст. 252 ГПК України.

Відповідач подав відзив на позовну заяву за змістом якого зазначив, що не погоджується з нарахованою платою за користування вагонами. Вважає безпідставним складання залізницею акту форми ГУ - 23 №933 від 29.05.19 о 16:40 з формулюванням причин затримки: «маршрут прийнятий до перевезення згідно оформлених клієнтом документів, але не виставляється з п/колії із-за відсутності локомотива ПРАТ «ЦГЗК» , оскільки на під`їзну колію було доставлено локомотивом власника п/колії: 29.05.19 - 23 вагони (пам`ятки про подавання вагонів №№801,799), 30.05.19 - 97 вагонів (пам`ятки про подавання вагонів №№802, 803, 804, 805) та прийнято з під`їзної колії: 29.05.19 - 50 вагонів (пам`ятка про забирання вагонів №926), 30.05.19 - 174 вагонів. Є безпідставним складання залізницею акту форми ГУ - 23 №953 від 30.05.19 з формулюванням причин затримки: «маршрут не приймався на станцію з причин зайнятості колії станції Грекувата готовими до передачі вагонами відповідача» , оскільки в період з 01:00 30.05.19 по 10:10 30.05.19 на колію локомотивами власника забрано 95 вагонів (пам`ятки про подавання вагонів №№802, 803, 804). В порушення п. 3 Правил користування вагонами і контейнерами, актів форми ГУ - 23 про віднесення вагонів у кількості 50 одиниць на відповідальність позивача не складено. Крім того відповідач вказує на те, що повторна передача повідомлення 8:10 30.05.19 відповідальними працівниками ПРАТ «ЦГЗК» , на вимогу відповідальних працівників станції Грекувата, є порушенням Правил користування вагонами і контейнерами. Відповідачем надано контррозрахунок плати за користування вагонами у розмірі 4 670,52грн. Також відповідач вказує на неправомірне списання відповідачем коштів у розмірі 4 207,60грн. Сума передплати з ПДВ становить 5 049,12грн.

Ухвалою від 10.02.2020 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання.

Позивач подав відповідь на відзив за змістом якої вказав на необґрунтованість заперечень відповідача та зазначив, що позивачем надано суду докази в підтвердження обставин, яким позивач обґрунтовує свої вимоги.

12.03.2020 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 07.04.2020.

Ухвалою суду від 06.04.2020 повідомлено учасників справи, що судове засідання у справі не відбудеться через впровадження карантинних заходів та вказано, що дата та час судового засідання будуть повідомлені додатково.

05.05.2020 ухвалою суду повідомлено учасників справи, що судове засідання відбудеться 26.05.2020.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 26.05.2020 судове засідання відкладено до 23.06.2020.

23.06.2020 в судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив задовольнити їх у повному обсязі.

Відповідач явку повноваженого представника в судове засідання не забезпечив, подав клопотання про відкладення розгляду справи. Обґрунтовуючи вказане клопотання відповідач зазначає як підставі для відкладення розгляду справи продовження дії карантину в Україні.

Вирішуючи питання щодо можливості відкладення розгляду справи, суд враховує що Постановою КМУ від 20 травня 2020 року №392 "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів" визначено, що на території регіонів із сприятливою епідемічною ситуацією запроваджується послаблення протиепідемічних заходів, передбачених пунктом 3 цієї постанови.

У регіонах, в яких здійснюється послаблення протиепідемічних заходів, дозволяється: з 22 травня:

- регулярні та нерегулярні пасажирські перевезення автомобільним транспортом у міському, приміському, міжміському внутрішньообласному та міжнародному сполученні за умови перевезення пасажирів у межах кількості місць для сидіння, передбаченої технічною характеристикою транспортного засобу або визначеної в реєстраційних документах на цей транспортний засіб.

Таким чином, з огляду на те, що на час призначення засідання у даній справі - 23.06.2020, на території Дніпропетровської області були послаблені протиепідемічні заходи, дозволено регулярні та нерегулярні пасажирські перевезення у міському, приміському, міжміському внутрішньообласному та міжнародному сполученні, суд вважає, що Відповідач, який зареєстрований у Дніпропетровській області, мав можливість прибути до приміщення суду, взяти участь у судовому засіданні як особисто, через представника, так і шляхом участі в підготовчому засіданні у режимі відеоконференції, як у суді, так і поза межами суду.

Будь-яких причин неможливості взяти участь у засіданні з використанням вищезазначених механізмів, відповідач не зазначив.

При цьому, Відповідачем на зазначено об`єктивних причин, які б безпосередньо перешкоджали йому взяти участь у судовому засіданні, тоді як саме по собі оголошення карантину не зупиняє роботи судів (подібним чином вирішено аналогічне клопотання Верховним Судом у справі № 910/3880/19 у постанові від 05.05.2020).

В порядку ст.ст. 233, 240 ГПК України, в судовому засіданні 23.06.2020 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення, складання повного рішення відкладено на строк до десяти днів з дня закінчення розгляду справи.

Розглянувши матеріали справи у відкритому судовому засіданні, заслухавши стислий зміст та підстави вимог позивача, дослідивши подані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Між позивачем (залізниця) та відповідачем (власник колії) укладено договір №ПР/М-16-2/13-425 НЮдч Про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА ЦЕНТРАЛЬНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ, яка примикає до станції Грекувата регіональної філії Придніпровська залізниця 24 червня 2016 року .

Згідно п.1 договору, під`їзна колія обслуговується власним локомотивом. Межею під`їзної колії є знак "Межа під`їзної колії", який встановлено біля маневрового світлофору "НП" станції Грекувата-Промислова власника колії.

Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, Інструкції з сигналізації на залізницях України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії. (пункт 4 договору).

Пунктом 5 договору, визначено, що передача вагонів на під`їзну колію здійснюється за повідомленням, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції Грекувата залізниці по телефону начальнику зміни цеху зовнішнього транспорту УЗТ ПРАТ ЦГЗК не пізніше, як за 2,0 години до пред`явлення вагонів до здавання, з реєстрацією у Книзі повідомлень про час подання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.

Відповідно до п. 6 договору, вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 станції Грекувата залізниці, за вказівкою чергового по станції Грекувата, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному і комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

Пунктом 8 договору визначено, що партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії, формуються згідно з ПТЕ і доставляються локомотивом власника колії на одну із станції Грекувата залізниці, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюється приймання вагонів залізницею у технічному та комерційному відношенні.

З під`їзної колії вагони здаються залізниці за повідомленнями, які передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту УЗТ ПРАТ «ЦГЗК» по телефону прийомоздавальнику вантажу та багажу станції Грекувата залізниці не пізніше, ніж за 2,0 години до пред`явлення вагонів до здавання залізниці, з наступним наданням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 року №113.

Пунктом 13 договору сторонами визначено, що власник колії сплачує залізниці плату за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1).

Як зазначає позивач, на під`їзну колію ПрАТ «ЦГЗК» під навантаження подано 50 вагони власності Укрзалізниця.

Факти подавання зазначених вище вагонів зафіксовано пам`ятками ф. ГУ-45 №№798, 794 підписаними вантажовласником без заперечень.

29.05.2019р. о 14 год. 40хв. прийомоздавальником ПрАТ «ЦГЗК» Дядиною передано повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами на маршрут призначенням Чорноморськ Одеської залізниці. Вказане повідомлення прийнято прийомоздавальником залізниці Соколовою.

29.05.2019р. о 16 год. 40хв. вищезазначений маршрут прийнято залізницею до перевезення, про що складено пам`ятку ф. ГУ-45 про забирання вагонів №927, але фактичне виставлення вагонів з під`їзної колії Відповідача не відбулося, через відсутність локомотива вантажовласника, про що складено акти ф. ГУ 23 №933 від 29.05.2019р., №953 від 30.05.2019р.

30.05.2019р. о 08год.10хв. прийомоздавальником ПрАТ «Центральний ГЗК» Мариненко передано повторне повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами; дане повідомлення прийнято прийомоздавальниом залізниці Юрчак. Проте маршрут Чорноморськ Одеської залізниці з під`їзної колії не приймався до 13год.25хв. 31.05.2019р. через зайнятість колій станції готовими до подавання власними вагонами, які прибули на адресу ПрАТ «ЦГЗК» , про що складено акти ф.ГУ 23 №№938/955, 939/956 про затримку 2 вагону з 30.05.2019р. 01год.00хв. по 30.05.2019р.13год.15 хв.; №№941/947, 942/948 - про затримку 17 вагонів з 30.05.2019р. о 01год.00хв. по 30.05.2019р. 09год.10хв.; №№943/950, 944/951, 945/952 - про затримку 35 вагонів з 30.05.2019р. о 01год.00хв. по 30.05.2019р. 10год.10хв.

За час затримки вагонів з вини відповідача нарахована плата за користування спірними вагонами за відомістю форми ГУ-46 №31059022 у розмірі 18 699,00 грн. Відомість підписана відповідачем із запереченнями щодо сплати нарахованої суми, оскільки завантажений маршрут стояв та не приймався станцією Грекувата. Узгоджена сторонами за відомістю плата у розмірі 8 099,00 грн.

Отже, у зв`язку з наявністю у відомості плати за користування вагонами зауваження відповідача, з його особистого рахунку списано лише погоджено суму у розмірі 8 099,00 грн.

Враховуючи, що сума у розмірі 12 720,00 грн. (з ПДВ) є спірною, позивач звернувся до господарського суду з даною позовною заявою.

На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документі в, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

Статтями 46, 47, 119, 125 Статуту залізниць України визначено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що прибув на його адресу, навіть поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом тощо). За несвоєчасне забирання вантажу справляються відповідні плата і збори.

За приписами статті 119 Статуту за користування вагонами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів, що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.

За приписами пункту 3 Правил користування вагонами і контейнерами облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Відповідно до пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.

У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із запереченням.

Також, пункт 6 Правил користування вагонами і контейнерами встановлює, що усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

Згідно з пунктом 8 Правил користування вагонами і контейнерами у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки загонів і їх номери.

Відповідно до п. 12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Як вбачається з матеріалів справи, спірні вагони, зазначені у відомості плати ф. ГУ-46 №31059022, подавались:

- по пам`ятці №798 о 12год.00хв. 29.05.2019 в кількості 7 вагонів;

- по пам`ятці №794 о 17год.05хв. 28.05.2019 в кількості 43 вагона.

29.05.2019 о 16год.40хв. зазначені вагони забрано на станцію Грекувата, що підтверджується пам`яткою №927 про забирання вагонів.

Відповідно до п. 4 Розділу II Правил час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передачі вагонів вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів. Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласником.

Пам`ятки про подавання вагонів №№798,794 та забирання вагонів №927 підписано ПрАТ Центральний ГЗК без заперечень.

Матеріалами справи підтверджується, що відповідач повідомив позивача про закінчення вантажних операцій 29.05.2019р. о 14год.40хв.

29.05.19 о 16год.40хв. позивачем підписано пам`ятку про забирання вагонів до перевезення, але фактично вагони не були виставлені з під`їзної колії відповідача, через відсутність локомотива вантажовласника, про що складено акти ф.ГУ-23 №933 від 29.05.19 та №953 від 30.05.19. Згідно з якими час початку затримки вагонів 29.05.19 о 16 год.40хв. та час закінчення затримки вагонів 30.05.19 о 10год.10хв.

30.05.2019 о 08год.10хв. прийомоздавальником ПрАТ «Центральний ГЗК» Мариненко передано повторне повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами.

Проте маршрут Чорноморськ Одеської залізниці з під`їзної колії не приймався до 13год.25хв. 31.05.2019р. через зайнятість колій станції готовими до подавання власними вагонами, які прибули на адресу ПрАТ «ЦГЗК» , про що складено акти ф.ГУ 23 №№938/955, 939/956 про затримку 2 вагону з 30.05.2019р. 01год.00хв. по 30.05.2019р.13год.15 хв.; №№941/947, 942/948 - про затримку 17 вагонів з 30.05.2019р. о 01год.00хв. по 30.05.2019р. 09год.10хв.; №№943/950, 944/951, 945/952 - про затримку 35 вагонів з 30.05.2019р. о 01год.00хв. по 30.05.2019р. 10год.10хв.

Таким чином, станцією призначення правомірно оформлені відповідні документи, а саме: Пам`ятки про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, акти форми ГУ-23, на підставі яких за час знаходження спірних вагонів на станції, відповідно до Тарифного керівництва №1, нарахована плата за користування спірними вагонами за відомостями форми ф. ГУ-46 у розмірі 12 720,00 грн., що підлягає стягненню з відповідача.

В свою чергу, відповідач не спростував доводів позивача, а також не довів наявність обставин, що могли б бути підставою для відмови у позові з огляду на положення ст.121 Статуту та п.16 Правил користування вагонами і контейнерами.

Враховуючи приписи п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючис ст.ст. 73-79, 86, 91, 129, 231, 233, 238, 240, 241, 247, 252, 326 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "ЦЕНТРАЛЬНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" (50066, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, код ЄДРПОУ 00190977) на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вулиця Тверська, будинок 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49602, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 108, код ЄДРПОУ 40081237) 12 720,00 грн. плати за користування вагонами, 1 921,00 грн. витрати по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання чинності рішенням.

Рішення набирає законної сили у відповідності до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуванням положень пункту 4 розділу Х "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України №540-ІХ від 30.03.2020.

Повне рішення складено 03.07.2020

Суддя О.В. Ліпинський

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення23.06.2020
Оприлюднено06.07.2020
Номер документу90175174
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/5728/19

Судовий наказ від 05.08.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Рішення від 23.06.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 26.05.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 05.05.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 06.04.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 12.03.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 25.02.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 04.02.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 09.12.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні