ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 липня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3640/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Головка А.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Скорика С.В.,
представника відповідача - Ткачова В.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання дій протиправними.
В С Т А Н О В И В:
27 вересня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення двадцять дев`ятої сесії сьомого скликання № 65 від 24.09.2019 "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади", визнання протиправними дій щодо приєднання протягом 2018-2019 років територіальної громади сіл Редути, Холодне Плесо і Верхня Ланна Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області до об`єднаної громади с. Ланна Карлівського району.
В обґрунтування позовних вимог зазначав, що всупереч положенням Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на час подання позову є чинними два аналогічних рішення Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області сьомого скликання - № 61 від 04.09.2019 року "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" та № 65 від 24.09.2019 року "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади". Також зазначав, що спірне рішення прийнято з порушенням вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації", оскільки не було оприлюднене на офіційному сайті відповідача, внаслідок чого жителів територіальної громади було позбавлено можливості попередньо ознайомитись з проектом рішення та внести пропозиції та зауваження до нього.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.10.2019 року позовну заяву ОСОБА_1 до Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання дій протиправними залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15.10.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 440/3640/19. Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.02.2020 року позовну заяву залишено без руху, як таку, що подана без додержання вимог статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України.
18.02.2020 року позивачем на виконання вимог ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 03.02.2020 року подано уточнену позовну заяву, в якій просив суд визнати протиправним та скасувати рішення двадцять дев`ятої сесії сьомого скликання Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області № 65 від 24.09.2019 "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" та визнати протиправними дії щодо громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад у період 04.05.2018 року та скасувати протокол громадських слухань щодо добровільного приєднання Верхньоланівської сільської ради до Ланнівської об`єднаної територіальної громади Карлівського району від 13.06.2018 року /том 1, а.с.152-157/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.02.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та призначено підготовче засідання /том 1, а.с.163/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.03.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті /том 1, 207/.
В судове засідання 01.07.2020 року позивач повторно не з`явився про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, зазначених в заявах по суті справи.
Заслухавши вступне слово представника відповідача, допитавши свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини справи.
29.03.2018 року Верхньоланнівською сільською радою Карлівського району Полтавської області прийнято рішення "Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад" /том 1, а.с. 172/.
23.04.2018 року головою Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області видано розпорядження № 07-02/05"Про ініціювання добровільного приєднання територіальних громад до Ланнівської ОТГ", яким передбачалось проведення громадського обговорення та побудинкового обходу жителів громади з опитувальними листами встановленого зразка /том 1, а.с. 174/.
13.06.2018 року у приміщенні Верхньоланнівського сільського будинку культури проведені громадські обговорення щодо добровільного приєднання Верхньоланнівської сільської ради до Ланнівської ОТГ /том 1, а.с. 182, 183/.
25.06.2018 року Верхньоланнівська сільська рада прийняла рішення "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад сіл до ОТГ" /том 1, а.с.109/.
19.07.2019 року Ланнівською та Верхньоланнівською сільськими радами прийняті рішення "Про схвалення проекту рішення про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" та направлено подання із схваленими проектами рішень сільських рад Полтавській обласній державній адміністрації для надання висновку щодо їх відповідності Конституції та Законам України /том 1, а.с 110-112/.
29.07.2019 року Полтавською обласною державною адміністрацією видано розпорядження № 547 "Про затвердження висновку щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень Верхньоланнівської та Ланнівської сільських рад Карлівського району Полтавської області "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" /том 1, а.с.114,115/.
07.08.2019 року Верхньоланнівською сільською радою Карлівського району Полтавської області прийнято рішення № 54 "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" /том 1, а.с. 116/.
12.08.2019 року у зв`язку із відсутністю при прийнятті рішення рекомендації профільної постійної комісії сільської ради головою Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області видано розпорядження "Про зупинення рішення"/том 1, а.с. 117/.
19.08.2019 року Верхньоланнівською сільською радою Карлівського району Полтавської області прийнято рішення "Про зупинення рішення Верхньоланнівської сільської ради від 07.08.2019 року № 54" /том 1, а.с. 119/.
04.09.2019 року Верхньоланнівською сільською радою Карлівського району Полтавської області повторно прийнято рішення № 61 "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" /том 1, а.с. 120/.
24.09.2019 року Верхньоланнівською сільською радою Карлівського району Полтавської області прийнято рішення № 63, яким враховуючи відсутність рекомендації постійної комісії відмінено рішення Верхньоланнівської сільської ради від 07.08.2019 року № 54 "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" /том 1, а.с. 124/.
24.09.2019 року Верхньоланнівською сільською радою Карлівського району Полтавської області прийнято рішення № 64, яким відмінено рішення Верхньоланнівської сільської ради "Про зупинення рішення Верхньоланнівської сільської ради від 07.08.2019 року № 54" /том 1, а.с. 125/.
24.09.2019 року Верхньоланнівською сільською радою Карлівського району Полтавської області повторно прийнято рішення № 65 "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади", згідно якого вирішила добровільно приєднати територіальну громаду сіл Редути, Холодне Плесо та Верхня Ланна Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області до Ланнівської сільської об`єднаної територіальної громади Карлівського району Полтавської області. /том 1, а.с. 126/.
Позивач не погодився з рішенням Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області № 65 від 24.09.2019 року "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" та оскаржив його до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.
Згідно зі статтею 3 вказаного Закону, суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.
Об`єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування.
Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.
Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
Статтею 6 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" встановлено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.
Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.
У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.
Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується.
Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад.
Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.
Відповідно до статті 7 вказаного Закону, проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад.
Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.
Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.
У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.
У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об`єднання територіальних громад, звертається з поданням до Верховної ради Автономної Республіки Крим, обласної ради про утворення об`єднаної територіальної громади.
За змістом статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Приписами частини одинадцятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Частиною третьою статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" обумовлено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
При цьому пунктом 2 частини першої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньо-організаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що частиною першою статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" встановлено вичерпний перелік проектів рішень, що підпадають під дію цього Закону та підлягають оприлюдненню і обговоренню.
Згідно пояснень представника відповідача Верхньоланнівська сільська рада Карлівського району Полтавської області не має фінансової можливості утримувати спеціаліста з обслуговування офіційного сайту, тому відповідна інформація публікується на інформаційному стенді.
Згідно показів свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 оголошення та проекти відповідних рішень з приводу добровільного приєднання Верхньоланнівської сільської ради до Ланнівської ОТГ були своєчасно оприлюднені на інформаційних стендах сільради, що відповідає положенням статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації", а тому доводи позивача про не забезпечення доступу до проектів і самих рішень судом відхиляється.
Слід зазначити, що у частині третій статті 5 та частині другій статті 6 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції.
При цьому у частині другій статті 7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" термін "громадське обговорення" конкретизується як громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю.
Крім того, частиною четвертою статті 5 наведеного Закону встановлено, що порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
Тобто, положеннями Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено граничний проміжок часу, протягом якого мають бути проведені певні заходи та оприлюднені їх результати.
Матеріалами справи підтверджується проведення громадського обговорення з приводу добровільного приєднання Верхньоланнівської сільської ради до Ланнівської ОТГ з дотриманням порядку, за результатами якого більшість жителів села Верхня Ланна підтримали добровільне приєднання Верхньоланнівської сільської ради до Ланнівської об`єднаної територіальної громади Карлівського району /том 1 а.с. 182-204/.
З приводу доводів позивача про порушення порядку скликання сесії суд зазначає, що рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та десятої статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Таким чином, віднесення певних випадків до виняткових є компетенцією сільської ради. Оприлюднення рішення про скликання сесії ради на 24.09.2019 року за день до сесії обумовлено специфікою бюджетного процесу і було проведено відповідно до вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту Верхньоланнівської сільської ради.
Також суд відхиляє доводи позивача про чинність двох аналогічних рішень Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області з приводу добровільного об`єднання територіальних громад, оскільки рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 року у справі № 440/3467/19, яке набрало законної сили, встановлено, що прийняття Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області рішення від 24 вересня 2019 року №65 "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади" призвело до автоматичного скасування однопредметного акту, а саме рішення Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області від 04 вересня 2019 року №61 "Про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади".
Суд зазначає, що згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За приписами частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи, що відповідачем доведена правомірність спірного рішення, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позову.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 (с. Верхня Ланна, Карлівський район Полтавська область, 39500; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Верхньоланнівської сільської ради Карлівського району Полтавської області (с. Верхня Ланна, Карлівський район Полтавська область, 39540; код ЄДРПОУ 21046578) про визнання протиправним та скасування рішення, визнання дій протиправними - повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, з урахуванням положень пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне рішення складено 03.07.2020 року.
Головуючий суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2020 |
Оприлюднено | 06.07.2020 |
Номер документу | 90192587 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні