Рішення
від 01.07.2020 по справі 921/154/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

01 липня 2020 року м. ТернопільСправа № 921/154/20

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Чопка Ю.О.

при секретарі судового засідання Коник М.М.

Розглянув справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком", вул. Чорновола, 4, м. Тернопіль, 46001

до відповідача Управління соціального захисту населення Монастириської районної державної адміністрації, вул. Бандери, 7, м. Монастириська, Монастириський район, Тернопільська область, 48300

про стягнення 10 772,85 грн. заборгованості.

Представники сторін в судове засідання не прибули.

Суть справи:

Публічне акціонерне товариство "Укртелеком", в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком" звернулось до Господарського суду Тернопільської області із позовом до Управління праці та соціального захисту населення Монастириської районної державної адміністрації про стягнення коштів в сумі 10 772,85 грн за надані телекомунікаційні послуги на пільгових умовах за вересень-грудень 2019 року.

Вимоги позивача вмотивовані тим, що у вказаний період позивач надав телекомунікаційні послуги окремим категоріям громадян, що користуються правом на пільги відповідно до Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"; "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист"; "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". Відповідно до чинного законодавства на відповідача як розпорядника коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення покладено обов`язок здійснювати розрахунки з постачальниками послуг пільговим категоріям громадян. Разом з тим, в порушення вимог чинного законодавства кошти на відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, наданих позивачем пільговим категоріям споживачів у зазначений період, відповідачем не сплачено.

Як на правову підставу позову ПАТ "Укртелеком", в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком", посилається на частину 6 статті 48, підпункт "б" пункту 4 частини 1 статті 89, статтю 102 Бюджетного кодексу України, пункти 2, 2-1, 3 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256), статті 174, 193, 218 Господарського кодексу України, статті 11, 525, 526, 527, 617 Цивільного кодексу України, норми Закону України "Про телекомунікації", Правила надання та отримання телекомунікаційних послуг (затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 №295), Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 №117).

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 02.03.2020 відкрито провадження у справі № 921/154/20. Розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи. Призначено у справі судове засідання на 01 квітня 2020 о 10 год. 30 хв.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 19.03.2020 враховуючи запроваджений постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", зі змінами затвердженими постановами Кабінету Міністрів України № 215 від 16.03.2020 та №255 від 02.04.2020, загальнонаціональний карантин, рекомендації Ради суддів України № 9рс-186/20 від 16.03.2020 та розпорядження Господарського суду Тернопільської області № 7-р від 16.03.2020 "Про встановлення режиму роботи Господарського суду Тернопільської області в умовах карантину", згідно з яким суддям рекомендовано розгляд справ призначати (відкладати) за межами строку карантину, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020, розгляд справи було перенесено та зазначено, що про дату, час та місце проведення наступного судового засідання, учасників справи буде повідомлено додатково.

Постановою Кабінету Міністрів України № 392 від 20.05.2020 загальнонаціональний карантин який мав тривати до 22.05.2020 продовжено до 22 червня 2020 року.

П. 4 р. Х Прикінцевих положень ГПК України визначено, що процесуальні строки судового розгляду справи продовжуються на строк дії такого карантину.

З урахуванням наведеного вище та беручи до уваги необхідність забезпечення прав осіб на доступ до правосуддя, передбаченого Конституцією України і гарантованого статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод 1950 року (право на справедливий суд), встановлені строки карантину, визначені Урядом з 20.05.2020 послаблення останнього, з метою забезпечення стабільного здійснення судочинства, суд дійшов висновку про необхідність призначення судового засідання на 10:30 год. 01.07.2020.

У поданому 11.03.2020 відзиві на позовну заяву від 05.03.2020 за №01.1-19/514 (вх.№1797) відповідач просив в позові відмовити, у зв`язку з його безпідставністю. При цьому зазначив, що на 2019 та 2020 роки у Державному бюджеті України не було передбачено видатків на фінансування пільг з послуг зв`язку за рахунок субвенції з держаного бюджету місцевим бюджетам. Також просив розгляд справи здійснювати без участі його уповноваженого представника.

17.03.2020 позивачем подано відповідь на відзив №10-08/17 від 11.03.2020, у якому звертає увагу суду на те, що відповідачем не заперечено факту надання позивачем телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян, а також не оспорюється заявлена до стягнення сума. Відсутність бюджетного фінансування не є підставою для звільнення від відповідальності.

Відповідач 26.06.2020 подав клопотання №01.1-19/162 від 24.06.2020 (вх.№4060) в якому позовні вимоги визнав повністю. Поданий відзив на позовну заяву від 05.03.2020 просить суд не брати до уваги. Також просив суд розглядати спір без участі його представника.

Позивач 01.07.2020 подав клопотання №10-08/51 від 01.07.2020 в якому просив суд розглядати справу без участі його представника. Позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення, з огляду на наступне.

Позивач у справі - Публічне акціонерне товариство "Укртелеком", в особі Тернопільської філії Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" є оператором телекомунікацій, який надає телекомунікаційні послуги на пільгових умовах споживачам, які мають право на пільги та на яких поширювалась дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про охорону дитинства".

Відповідно до ч 3 ст 63 Закону України "Про телекомунікації", телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Згідно п 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295 визначено, що установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Статтею 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", встановлено, що пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання визначаються виключно законами України.

Як вбачається з матеріалів справи, у вересні-грудні 2019 року Тернопільською філією Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" були надані телекомунікаційні послуги на пільгових умовах населенню м. Монастириськ та Монастириського району на суму 10 772, 85 грн.

Свідченням факту надання таких послуг Тернопільською філією ПАТ "Укртелеком" та фактичне споживання їх переліченими категоріями населення, у вересні-грудні 2019 року, слугують розрахунки видатків, понесені ПАТ "Укртелеком" (форми №2 пільга, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 535 від 04.10.2007) на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг у вересні-грудні 2019 року, всього на суму 10 772,85 грн, які були надіслані на поштову адресу відповідача разом із супровідними листами від 07.10.2019 за № 06/2-11-642, від 06.11.2019 № 06/2-11-670, від 06.12.2019 № 06/2-11-695, від 09.01.2020 за № 06/2-11-13 рекомендованими листами з описом вкладення (відповідні докази відправлення та одержання адресатом містяться у матеріалах справи).

Права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо визначаються виключно законами України (п.п. 1, 6 ст.92 Конституції України).

Так, згідно з п.19 ч.1 ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам бойових дій надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно до п.10 ч.1 ст.13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" інвалідам війни та прирівняним до них особам надаються такі пільги: позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв`язку. Абонементна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів.

Згідно із п.18 ч.1 ст.14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам війни надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Пунктом 20 ч 1 ст.15 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" встановлено, що особам, на яких поширюється чинність цього Закону, надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно п.11 ст.20 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, віднесеним до категорії 1, надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом.

Пунктом 5 ч.1 ст.21 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що особам, віднесеним до категорії 2, надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, першочергове встановлення телефону з оплатою 50 процентів вартості його встановлення.

Згідно з п.6 ч.1 ст.6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються пільги: 50-відсоткова знижка плати за користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними.

Згідно з абз.2 ч.5 ст.12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" особам, звільненим з військової служби, які стали інвалідами під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плази за встановлення і користування квартирним телефоном.

Відповідно до ст.87 Бюджетного кодексу України, видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення належать до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України. При цьому порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим визначаються Кабінетом Міністрів України (ч.2 ст.97 Бюджетного кодексу України).

В силу приписів п 20-4 статті 91 Бюджетного кодексу України, до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю та особам, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою; багатодітним сім`ям, дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім`ям, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім`ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування.

Згідно пп. "б" п.4 ч.1 ст.89 та ст.102 Бюджетного кодексу України, видатки на відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною 2 статті 97 Бюджетного кодексу України порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256, якою затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (далі - Порядок № 256), встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з Державного бюджету України.

Зокрема, пунктом 2 вищевказаної Постанови встановлено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.

Також, п.2-1 Постанови визначено, що завдання, передбачені п.2 цієї Постанови, покладені на управління праці та соціального захисту населення.

При цьому, згідно п.3 Порядку № 256, головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Таким чином, розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг міста Монастириська та Монастириського району Тернопільської області є Управління соціального захисту населення Монастириської районної державної адміністрації (відповідач у справі), а отже, на підставі вищезазначених норм законодавства та положень Постанови №256, відшкодування витрат понесених позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян здійснюється відповідачем за рахунок державних субвенцій.

Відповідно до абз.1 п.8 Порядку №256 отримані місцевими бюджетами суми субвенцій в межах отриманих коштів за відповідним видом послуг (витрат) перераховуються протягом двох операційних днів на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків. При цьому, головні розпорядники коштів місцевих бюджетів протягом двох днів здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг.

Як встановлено судом, у вересні-грудні 2019 року Тернопільською філією Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" були надані послуги електрозв`язку на пільгових умовах населенню м. Монастириська та Монастириського району Тернопільської області на суму 10 772,85 грн, на підтвердження чого до матеріалів справи долучено розрахунки видатків, понесених ПАТ "Укртелеком" (форми №2 - пільга, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 535 від 04.10.2007) на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг у вересні - грудні 2019 року, всього на суму 10 772,85 грн, із доказами їх надіслання на адресу відповідача.

Згідно п.10 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затверджене постановою Кабінету Міністрів України №117 від 29.01.2003, підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".

На виконання вищезазначених вимог позивач направляв відповідачу для здійснення розрахунку за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів відповідні розрахунки видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг за формою "№2-пільга" за вересень-грудень 2019 року, що підтверджується матеріалами справи.

Всупереч положенням чинного законодавства, вартість даних послуг в сумі 10772,85 грн, понесених позивачем у вересні-грудні 2019 року внаслідок надання телекомунікаційних послуг, відповідачем відшкодовані не були, що стало підставою для звернення позивача з позовом до суду.

Як вже зазначалося, відповідач клопотанням №01.1-19/162 від 24.06.2020 визнав позов у повному обсязі, а поданий відзив на позов від 05.03.2020 просив суд не брати до уваги.

Приписами п.1 ч.2 ст.46 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що позивач вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) - на будь-якій стадії судового процесу.

Частинами 1, 4, 5 ст. 191 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд. Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.

Розглянувши лопотання відповідача про визнання позову, суд зазначає, що начальник управління соціального захисту населення Монастириської районної адміністрації Тернопільської області В.Федорко, якою підписано заяву, не обмежена у повноваженнях на подання до суду такої заяви, а визнання позову не суперечить закону та не порушує будь-чиїх прав та інтересів.

Враховуючи встановлені судом обставини, дослідивши надані суду докази, що підтверджують розмір заявленої позивачем до стягнення з відповідача заборгованості а також те, що відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача в частині стягнення заборгованості по витратах, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах в сумі 10 772,85 гривень підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.

У відповідності до ст. ст. 123, 129 ГПК України сплачений позивачем судовий збір покладається на відповідача.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 3, 4, 12-13, 20, 73-80, 86, 91, 123, 129, 233, 236-240, 247-252 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Монастириської районної державної адміністрації (вул. С.Бандери, 7, м. Монастириська, Тернопільська область, 48301, код 03195599) на користь Публічного акціонерного товариства "Укртелеком", в особі Тернопільської філії ПАТ "Укртелеком" (вул. В.Чорновола, 4, м Тернопіль, код 01188052) - 10 772 (десять тисяч сімсот сімдесят дві) грн 85 коп. заборгованості за надані телекомунікаційні послуги на пільгових умовах та 2102 (дві тисячі сто дві) грн сплаченого судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Сторони мають право оскаржити це рішення до Західного апеляційного господарського суду через господарський суд Тернопільської області протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення складено 06 липня 2020 року.

Суддя Ю.О. Чопко

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення01.07.2020
Оприлюднено07.07.2020
Номер документу90205379
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/154/20

Судовий наказ від 28.08.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 16.07.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Рішення від 01.07.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 27.05.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 19.03.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 02.03.2020

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні