Рішення
від 06.07.2020 по справі 620/1677/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 липня 2020 року Чернігів Справа № 620/1677/20

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовомЗаступника керівника Менської місцевої прокуратури в інтересах держави доВідділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської районної державної адміністрації Чернігівської області провизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, У С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Менської місцевої прокуратури (надалі також - позивач) звернувся до суду в інтересах держави з позовом до Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської районної державної адміністрації Чернігівської області (надалі також - відповідач, Відділ освіти Менської РДА), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Березнянська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області (надалі також - Березнянська ЗОШ І-ІІ ступенів), Березнянський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області (надалі також - Березанянський ОЗЗСО І-ІІІ ступенів), в якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які знаходяться у користуванні Березнянської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області, Данилівської філії І-ІІ ступенів Березнянського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області, зобов`язавши вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які використовуються навчальними закладами.

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що відповідач наділений повноваженнями здійснювати управління Березнянською ЗОШ І-ІІ ступенів, Данилівською філією І-ІІ ступенів Березнянського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області (надалі також - Данилівська філія І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО), є відповідальним за їх матеріально-технічне забезпечення. Проте, ним в порушення вимог Закону України Про освіту та Земельного кодексу України не оформлено правовстановлюючі документи на земельні ділянки, на яких знаходяться зазначені навчальні заклади, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельними ділянками, ризики для нормального функціонування навчальних закладів та безпечного навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків і порушення прав дітей.

Відповідач у наданому до суду відзиві зазначив, що оформлення права на постійне користування спірними земельними ділянками ним здійснюється поступово у зв`язку з недостатністю коштів. Правовстановлюючі документи на земельні ділянки навчальних закладів Березнянської ЗОШ І-ІІ ступенів та Данилівської філії І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО знаходяться на стадії виготовлення. Тому, відповідач просить частково відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, а саме щодо визнання протиправною бездіяльності Відділу освіти Менської РДА.

У відповіді на відзив відповідачем зазначено, що відповідно до рішенням Менської районної ради народних депутатів Про розмежування державного майна, що належить до комунальної власності Рад народних депутатів від 31.01.1992 школи прийняті у ...комунальну власність районної Ради народних депутатів... . Таким чином, всі школи району належали і належать до комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, району. Але протягом, орієнтовно, 1998-2002 років школи перебували на балансі місцевих рад базового рівня, після чого знову передані до комунальної власності громад району. Відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районна рада - орган місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, а отже Менська районна рада у даному випадку представляє власника майна - територіальні громади сіл, селищ, міста Менського району. З 2002 року у відповідача виник обов`язок щодо приведення у відповідність та наявність всіх правовстановлюючих документів земельні ділянки підпорядкованих навчальних закладів. Заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів відповідачем почали вживатися після неодноразових звернень позивача. Підстав, які б перешкоджали виконати, передбачені законодавством дії щодо оформлення документів на спірні земельні ділянки не було. Тому, позов просить задовольнити у повному обсязі.

Від третіх осіб, пояснення по суті спору не надходили.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 18.05.2020 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

З копії витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі також - ЄДР) від 12.05.2020 № 1006624251 вбачається, що Березнянська ЗОШ І-ІІ ступенів є комунальним закладом. Як юридична особа заклад в ЄДР зареєстрований 14.05.1996, 11.01.2005 за № 10501200000000053. Місцезнаходження: вул. петропавлівська, 41, смт Березна, Менський район, Чернігівська область. Засновником є Менська районна рада, місцевим органом виконавчої влади, до сфери управління якого належить заклад є Відділ освіти Менської РДА (02147463). Видом діяльності є 85.31 Загальна середня освіта (а.с. 8-9).

Зазначене також підтверджується копією Статуту Березнянської ЗОШ І-ІІ ступенів, зареєстрованого 04.03.2005, в якому, крім того, у пункті 1.5 розділу І, пункті 5.1 розділу V закріплено, що головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти. Матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі навчального закладу (а.с. 28-35).

З копії витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.04.2020 № 1006520708 вбачається, що Березнянський ОЗЗСО І-ІІІ ступенів є комунальним закладом. Як юридична особа заклад в ЄДР зареєстрований 14.05.1996, 01.03.2005 за № 10501200000000086. Засновником є Менська районна рада, місцевим органом виконавчої влади, до сфери управління якого належить заклад є Відділ освіти Менської РДА (02147463). Видом діяльності є 85.31 Загальна середня освіта (а.с. 10-12).

Зазначене також підтверджується копією Статуту Березнянського ОЗЗСО І-ІІІ ступенів, затвердженого рішенням 16 сесії 7 скликання Менської районної ради, в якому, крім того, у пунктах 1.5, 1.3.1 розділу І, пункті 5.1 розділу V зазначено, що Березнянського ОЗЗСО І-ІІІ ступенів перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міста Менського району. Матеріально-технічна база опорного закладу, його філій включає рухоме та нерухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі закладу. До складу закладу входить філія Данилівська філія І-ІІ ступенів, що знаходиться за адресою: вул. Миру, 65, с. Данилівка, Менський район, Чернігівська область (а.с. 36-44).

Відповідно до пунктів 2, 4 розділу 1 Положення про Данилівську філію І-ІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області, затвердженого рішенням 16 сесії 7 скликання Менської районної ради від 22.12.2018 № 421 зазначений навчальний заклад є відокремленим структурним підрозділом Березнянського ОЗЗСО І-ІІІ ступенів, що створений з метою формування єдиного освітнього простору забезпечення рівного доступу осіб до здобуття якісної освіти і раціонального та ефективного використання наявних ресурсів суб`єктів Березнянського опорног закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Менської районної раді Чернігівської області (а.с. 45-46).

Згідно пункту 1 розпорядження Менської районної державної адміністрації Чернігівської області Про зміну назви відділу освіти Менської райдержадміністрації на відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської райдержадміністрації від 18.04.2018 № 175 назву відділу освіти Менської райдержадміністрації змінено на відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської райдержадміністрації. Згідно пункту 2 зазначеного розпорядження Положення про відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської РДА затверджено у новій редакції (а.с. 19). Згідно п.п. 4.1 пункту 4 вказаного Положення відділ освіти Менської РДА відповідно до покладених на нього завдань здійснює керівництво роботою навчальних закладів, що належать до сфери управління органів виконавчої влади та місцевого самоврядування (а.с. 25).

У відповідь на лист Менської місцевої прокуратури від 17.03.2020 № 663630вих.20 (а.с. 47) Менська районна рада листом від 19.03.2020 № 04-20/52 повідомила, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 № 311 Про розмежування державного майна між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю) виконкомом Чернігівської обласної ради народних депутатів рішенням від 23.12.1991 № 299 Про розмежування державного майна, що належить до комунальної власності Рад народних депутатів було передано до комунальної власності Менського району заклади та установи освіти, які знаходились на його території. Рішенням Менської районної ради народних депутатів від 31.01.1992 Про розмежування державного майна, що належить до комунальної власності Рад народних депутатів школи прийняті у ... комунальну власність районної Ради народних депутатів... . Березнянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів та Данилівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів рішенням районної ради від 28.12.2018 № 421 були реорганізовані у Березнянський загальноосвітній заклад середньої освіти І-ІІІ ступенів, до складу якого увійшла Данилівська філія І-ІІ ступенів. Опорний заклад перебуває в управлінні Менської районної державної адміністрації та безпосередньо підпорядковується відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту райдержадміністрації (а.с. 48).

Зазначене також підтверджується копією рішення 22 сесії 7 скликання Менської районної ради Про Перелік організацій, установ, закладів, підприємств та нерухомого майна і транспорту, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Менського району від 28.02.2020 № 519 (а.с. 49-50).

Позивач направив листи від 13.03.2020 № 66-3582вих.20 та від 13.03.2020 № 66-3584вих.20 Березнянській ЗОШ І-ІІ ступенів та Данилівській філії І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО відповідно, в яких просив надати до місцевої прокуратури інформацію про те, чи був наданий дозвіл Менською районною державною адміністрацією на виготовлення технічної документації із землеустрою по виготовленню державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, якою користується навчальний заклад; чи зверталися у подальшому для виготовлення державного акта на дану земельну ділянку; на якій стадії станом на березень 2020 року знаходиться виготовлення документації (а.с. 51).

Листом від 23.03.2020 № 01-22/19 відповідач повідомив позивача про те, що площа землі, яка використовується Березнянською ЗОШ І-ІІ ступенів становить 1,8700 га. Документи на земельну ділянку знаходяться на стадії виготовлення. Навчальний заклад договорів оренди/суборенди земельної ділянки, інвестиційних договорів або договорів про спільну діяльність не укладав (а.с. 52).

У відповідь Данилівській філії І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО листом від 23.03.2020 № 93 повідомила, що площа земельної ділянки, яка фактично використовується навчальним закладом становить 1,02 га. Взяті необхідні дозволи для виготовлення державного акта на земельну ділянку, документація замовлена відділом освіти у приватного підприємця М. Авраменка і знаходиться на стадії виготовлення (а.с. 52).

У відповідь на лист позивача від 13.03.2020 № 66-3585вих20 Відділ у Менському районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області надало Інформаційну довідку від 30.03.2020 № 32-25-0.30-109/110-20, в якій зазначив, що правовстановлюючі документи на земельні ділянки (державні акти на право постійного користування) на яких розташовані учбові заклади Березнянська ЗОШ І-ІІ ступеня та Данилівській філії І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО відсутні та не видавалися, земельні ділянки не реєструвалися відомості в базі Державному земельному кадастрі відсутні. Також повідомлено, що відповідно до статей 79-1, 198, 204 Земельного кодексу України та статей 21, 33 Закону України Про Державний земельний кадастр облік кількості та якості земель здійснюється на підставі державної статистичної звітності до 2015 року у зв`язку з набранням чинності наказу Державної служби статистики Про визнання таким, що втратив чинність наказ Державного комітету статистики України від 05.11.1998 року № 377 Про затвердження форми статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з Заповнення статистичної звітності з кількісного обліку земель та їх розподіл за власниками та землекористувачами (форми 6-зем, 2-зем, 6а-зем.-6б-зем) від 18.08.2015 № 190, Отже, відповідно до зазначеного дана статистична звітність не ведеться (а.с. 53).

Зазначене також підтверджується копіями довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 14.04.2020 № 206770145 щодо права власності на земельну ділянку за адресою: вул. Петропавлівська, 41, смт. Березна, Менський район, Чернігівська область та від 14.04.2020 № 206770413 щодо права власності на земельну ділянку за адресою: вул. Миру, 65, с. Данилівка, Менський район, Чернігівська область (а.с. 26, 27).

Із копії листа Відділу освіти Менської РДА від 18.06.2019 № 01-15/369 вбачається, що відповідач звернувся до генерального директора КП Чернігівське МБТІ ЧОР в якій просив провести технічну інвентаризацію, зокрема, будівель Березнянської ЗОШ І-ІІ ступеня, орієнтовною площею 1188 кв. м., що знаходиться за адресою: вул. Петропавлівська, 41, смт. Березна, Менський район, Чернігівська область, та Данилівської філії І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО, орієнтовною площею 731 кв. м., що знаходиться за адресою: вул. Миру, 65, с. Данилівка, Менський район, Чернігівська область (а.с. 74).

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає у необхідності відновлення та захисту порушених інтересів держави щодо неухильного дотримання вимого земельного законодавства та положень Закону України Про освіту .

При цьому, суд зазначає, що згідно із статтею 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форми власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 повноваження щодо державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Відповідно до пп. 25-1 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування.

Таким чином, органом уповноваженим державою у сфері земельних відносин є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру. Однак, у неї відсутні повноваження щодо захисту порушених інтересів держави у даних правовідносинах у судовому порядку, а саме звернення до адміністративного суду з позовом.

Згідно із статтею 4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм освіти, забезпечують її доступність для всіх дітей.

У свою чергу, статтею 53 Конституції України гарантовані доступність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання.

Статтею 80 Закону України Про освіту передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема, земельні ділянки. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

У відповідності до приписів частин 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України, юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до статті 35 Закону України Про загальну середню освіту , що діяв до 17.03.2020, управління системою загальної середньої освіти здійснюється, зокрема, районними державними адміністраціями.

Згідно частини першої статті 36, частини третьої статті 42 Закону України Про повну загальну середню освіту управління закладом загальної середньої освіти здійснюють, зокрема засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган. До органів управління та установ, що здійснюють у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими законами України, зовнішнє забезпечення якості освіти у сфері загальної середньої освіти, належать, зокрема місцеві державні адміністрації.

Відповідно до статей 1, 13, 18, 39, 47 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. До її повноважень належить вирішення питань забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; соціально-економічного розвитку відповідних територій; бюджету, фінансів та обліку; науки, освіти, тощо. Місцеві державні адміністрації виступають розпорядниками коштів відповідних державних адміністрацій в межах затверджених бюджетів. Фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.

Згідно із статтею 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно зі статтями 125, 126 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою виникає з моменту державної реєстрації цих прав.

Так, відповідно до статей 3 та 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації.

17.10.2012 Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Отже, обов`язок оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельні ділянки під навчальними закладами прямо передбачений розпорядженням Уряду від 17.10.2012 № 802-р.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Березнянська ЗОШ І-ІІ ступенів та Данилівська філія І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Згідно п.п. 4.1 пункту 4 Положення про відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської РДА Відділ освіти Менської РДА відповідно до покладених на нього завдань здійснює керівництво роботою навчальних закладів, що належать до сфери управління органів виконавчої влади та місцевого самоврядування (а.с. 25).

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Приписами пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Згідно із статтею 20 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов`язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.

Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63, встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.

Так, відповідно до пункту 2.3 Державних санітарних правил, передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно - захисних зонах промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо.

Отже, зазначені вище норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням статті 80 Закону України Про освіту .

Враховуючи наведене, суд погоджується із позицією позивача, що діяльність навчальних закладів має бути приведена у відповідність до законодавства. Крім того, наявність акта на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу навчального закладу, привести її до вимог діючого законодавства.

У відзиві відповідач зазначив, що оформлення права на постійне користування спірними земельними ділянками ним здійснюється поступово у зв`язку з недостатністю коштів. Із копії листа Відділу освіти Менської РДА від 18.06.2019 № 01-15/369 вбачається, що відповідач вжив заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів не на земельні ділянки, а на будівлі Березнянської ЗОШ І-ІІ ступеня та Данилівської філії І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО (а.с. 74). Інших доказів на підтвердження вжиття заходів щодо оформлення документів на спірні земельні ділянки відповідачем не надано.

Таким чином, Відділ освіти Менської РДА, який здійснює управління Березнянською ЗОШ І-ІІ ступенів та Березнянським ОЗЗСО І-ІІІ ступенів, структурним підрозділом якого є Данилівська філія І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО, та відповідає за їх матеріально-технічне забезпечення, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, своєчасно не вжив заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельними ділянками, на яких знаходяться вказані навчальні заклади. Наведене свідчить про бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розташована Березнянська ЗОШ І-ІІ ступенів за адресою: вул. Петропавлівська, 41, смт. Березна, Менський район, Чернігівська область та на якій розташована Данилівська філія І-ІІ ступенів Березнянського ОЗЗСО за адресою: вул. Миру, 65, с. Данилівка, Менський район, Чернігівська область.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов заступника керівника Менської місцевої прокуратури, належить задовольнити в повному обсязі.

Щодо клопотання відповідача, наявного у відзиві, про визначення йому розумного строку для виконання судового рішення про виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки у термін 5 місяців з дня набуття рішенням суду законної сили, що за своєю правовою природою є клопотанням про відстрочення виконання рішення, суд не вбачає підстав для його задоволення, виходячи з наступного.

Відповідно до пункту 2 частини шостої статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі необхідності у резолютивній частині рішення також вказується про надання відстрочення чи розстрочення виконання рішення.

В свою чергу згідно частини першої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення.

В той же час, підставою для відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: ступінь вини відповідача у виникненні спору (частина третя, пункт 1 частини четвертої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України).

Заявляючи у відзиві клопотання про відстрочення виконання рішення суду на 5 місяців з дня набрання рішенням суду законної сили, відповідач не наводить жодного обґрунтування, яке б свідчило про наявність обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Відтак, суд, при прийнятті рішення, не вбачає підстав для відстрочення виконання рішення суду.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов заступника керівника Менської місцевої прокуратури до Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської районної державної адміністрації Чернігівської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Березнянська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області, Березнянський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської районної державної адміністрації Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які знаходяться у користуванні Березнянської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області, Данилівської філії І-ІІ ступенів Березнянського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області.

Зобов`язати Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської районної державної адміністрації Чернігівської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які знаходяться у користуванні Березнянської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області, Данилівської філії І-ІІ ступенів Березнянського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Менської районної ради Чернігівської області.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач: Заступник керівника Менської місцевої прокуратури в інтересах держави, вул. Чернігівський шлях, 9, м. Мена, Менський район, Чернігівська область, 15600, код ЄДРПОУ 02910114.

Відповідач: Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Менської районної державної адміністрації Чернігівської області, вул. Героїв АТО, 6, м. Мена, Менський район, Чернігівська область, 15600 код ЄДРПОУ 02147463.

Дата складення повного рішення суду - 06.07.2020.

Суддя Ю. О. Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.07.2020
Оприлюднено07.07.2020
Номер документу90233965
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/1677/20

Ухвала від 23.04.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Рішення від 06.07.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні