ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
07 липня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/633/20
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Кисельової Є.О.,
при секретарі судового засідання: Сухової Г.В.,
без участі представників сторін,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" про вжиття заходів у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУ ДСНС України у Луганській області) до комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" (далі - відповідач), в якому позивач після уточнення позовних вимог просив суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до комунального закладу Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 Бірюза у вигляді зупинення експлуатації будівлі та приміщень, розташованих за адресою: 93120, Луганська обл., м. Лисичанськ, вул. Генерала Потапенка, буд. 220 до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки.
В обґрунтування позовних вимог зазначив наступне.
У період з 20.12.2019 по 21.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405-НО від 13.12.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 95 від 20.12.2019 здійснено позапланову перевірку відповідача комунального закладу Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 Бірюза , розташованого за адресою: 93120, Луганська область, місто Лисичанськ, вул. Генерала Потапенка, будинок 220, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено Акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 82 від 21.12.2019.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Позивач вказав, що подальша експлуатація будівлі та приміщень комунального закладу Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 Бірюза , з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівлі та приміщень комунального закладу Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 Бірюза , його вихованців, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Крім того, позивач зазначив, що вихованці, співробітники та відвідувачі комунального закладу Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 Бірюза постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Позивач вважає, що відповідач усвідомлює наслідки можливих аварій, пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть виникнути в будівлі, яку він експлуатує та здійснює там діяльність. При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки в будівлі та приміщеннях комунального закладу Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 Бірюза , питання виникнення аварії, пожежі чи надзвичайної ситуації постає досить гостро, а у випадку їх настання - людські втрати, шкода здоров`ю людей та чисельні травми будуть просто неминучі.
На підставі викладеного, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідач позовні вимоги не визнав, до канцелярії суду надав відзив, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог (арк.спр.35-40).
Судом по справі вчинено наступні процесуальні дії:
- ухвалою суду від 24.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в порядку спрощеного позовного провадження (арк.спр.29-30).
- ухвалою суду від 13.04.2020 зупинено провадження у справі (арк.спр.161).
- ухвалою суду від 20.05.2020 продовжено строк зупинення провадження у справі (арк.спр.169).
- ухвалою суду від 18.06.2020 продовжено строк зупинення провадження у справі (арк.спр.191).
- ухвалою суду від 07.07.2020 поновлено провадження у справі (арк.спр.223).
Відповідно до частини 9 статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи вимоги частини 9 статті 205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79,90 КАС України, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що комунальний заклад "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" зареєстрований як комунальна організація (установа, заклад) ЄДРПОУ 36635133, 28.12.2009 № запису 13741020000000633, підписантом та керівником з 02.11.2017 є ОСОБА_1 (арк.спр.224-226).
Відповідно до Статуту комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза", затвердженого наказом управління власності Лисичанської міської ради №563 від 29.12.2009 та прийнятого загальними зборами трудового колективу протоколу №29 від 24.12.2009 створено на підставі рішення Лисичанської міської ради 5 скликання від 30.09.2009 №1168. Відповідно до п.1.3 Статуту власником комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" є Лисичанська міська рада Луганської області, яка здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, йог матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей (арк.спр.42-54).
На підставі наказу ГУ ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО "Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) наказано провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) стосовно об`єктів, установ, організацій, щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту згідно з графіком проведення позапланових перевірок (арк.спр.5).
Відповідно до графіку проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) об`єктів з масовим перебуванням людей на території Луганської області з 20.12.2019 по 21.12.2019 буде проведено перевірку комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" (арк.спр.6-8).
20.12.2019 ГУ ДСНС України у Луганській області видано посвідчення №95 про проведення заходу державного нагляду (контролю) на проведення позапланової перевірки комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" у період з 20.12.2019 по 21.12.2019 для перевірки стану дотримання вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 №44205/1/1-19 (арк.спр.9).
Провідним інспектором ВЗНС ЛМУ ГУ ДСНС України у Луганській області проведено плановий (позаплановий) захід державного нагляду (контролю) дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза", який знаходиться за адресою Луганська обл., вул. Генерала Потапенка, буд. 220, за наслідками якої складено акт від 21.12.2019 № 82 (арк.спр.10-18).
Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:
1) розділ V, пункт 1.2 ППБУ - будівлю та приміщення не обладнано установками пожежної сигналізації, з виведенням сигналу від приймально- контрольного приладу на пульт централізованого спостереження (пожежа);
2) стаття 20, пункт 2,3 КЦЗУ - не забезпечено в повному обсязі працівників підприємства засобами індивідуального захисту органів дихання (пожежа);
3) розділ III, пункт 2.5 ППБУ - дерев`яні конструкції покриття адміністративно-побутового корпусу не оброблені вогнезахисним розчином (пожежа);
4) пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ - допущено захоращення шляхів евакуації центральної сходової клітини з другого поверху (меблі на другому поверсі) (пожежа);
5) пункт 2.3, глави 2 розділу III ППБУ - вхід на горище з будівлі ДНЗ Бірюза не обладнано протипожежним люком (пожежа);
6) пункт 1.16 глави 1 розділу IV - не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту плавкої вставки (пожежа);
7) пункт 2.28 глави 2 розділу III ППБУ - не надано підтверджуючі матеріали на покриття підлоги коридорів, сходових кліток (килими, килимові доріжки) щодо токсичності продуктів горіння, димоутворювальної здатності та групи поширення полум`я (пожежа);
8) пункти 1.16, глави 1 розділу IV ППБУ - електрощити, групові електрощитки не в повному обсязі оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (аварія);
9) розділ III пункт 2.22 ППБУ - відсутній адресний вказівник, який має бути встановлений на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваним у темний час доби (пожежа);
10) пункт 2.12 глави 2 розділу III ППБУ - двері горищ, технічних поверхів, електрощитових, підвалів не утримуються зачиненими, на дверях яких повинно бути вказані місця зберігання ключів (пожежа);
11) пункт 1.8 глави 1 розділу IV ППБУ - у приміщенні будівлі ДНЗ №2 Бірюза допущено експлуатацію тимчасових електромереж в музичному класі (пожежа);
12) розділ V Пункт.3.11 ППБУ - наявні пожежні щити не укомплектовані у повному обсязі згідно норм належності (пожежа);
13) розділ V Пункт.3.11 ППБУ - наявні пожежні щити (стенди) та засоби пожежогасіння не в повному обсязі пофарбовані у відповідні кольори (пожежа);
14) розділ III, Пункт 2.20 ППБУ - гірлянди та інші прикраси, які підключаються до електромережі, промислового застосування без наявності паспорта або сертифіката відповідності (пожежа).
Акт підписано завідувачем комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" С.Л. Чернухою та примірник Акта отримано особисто 21.12.2019 (арк.спр.10-18).
На виконання усунень порушень, вищезазначених в Акті № 82 від 21.12.2019, відповідачем разом із відзивом до справи надано:
- бюджетний запит на 2019 рік (арк.спр.56-57);
- бюджетний запит на 2018-2022 роки (арк.спр.58-59);
- фотокопії усунених порушень, оглядом яких судом встановлено, що відповідач здійснив заказ противогаза ГП-5 2019 року у кількості 28 шт. (арк.спр.60), усунув захаращення шляхів евакуації центральної сходової клітини з другого поверху (арк.спр.91), вхід на горище обладнано протипожежним люком (арк.спр.92), групові електрощітки оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої ставки) (арк.спр.96), припинено експлуатацію килимів та килимкових доріжок на сходових клітинах (арк.спр.97), придбано та встановлено адресний показний, який освітлюється у темний час доби (арк.спр.98), двері горищ утримуються зачиненими, на дверях вказані місця зберігаються зачиненими, на дверях вказані місця зберігання ключів (арк.спр.99), у приміщенні будівлі ДНЗ №2 Бірюза припинено експлуатацію тимчасових електромереж в музичному залі (арк.спр.100), наявні пожежні щити укомплектовані (арк.спр.101), наявні пожежні щити та засоби пожежогасіння, які пофарбовані у відповідні кольори (арк.спр.102), припинено експлуатацію гірлянд та інших прикрас (арк.спр.103);
- акт №15-ВКФ від 26.02.2020 сдачи-приймання виконаних робіт по установці протипожежних дверей (арк.спр.93);
- договір №2020 від 21.02.2020 про надання послуг щодо проведення проектування вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій на об`єктів комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" (арк.спр.88-89).
Також, фахівцем відділу забезпечення заходів з попередження НС у м.Лисичанськ ЦЗД ГУ ДСНС України у Луганській області капітаном служби цивільного захисту В.М.Козюр проведено плановий (позаплановий) захід державного нагляду (контролю) дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза", який знаходиться за адресою Луганська обл., вул. Генерала Потапенка, буд. 220, за наслідками якої складено акт від 01.07.2020 № 167 (арк.спр.208-220).
Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:
1) абзац перший пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - дерев`яні конструкції покриття адміністративно-побутового корпусу не оброблені вогнегасним розчином (пожежа);
2) розділ V, пункт 1.2 ППБУ - будівлю та приміщення не обладнано установками пожежної сигналізації, з виведенням сигналу від приймально-контрольного приладу на пульт централізованого спостереження.
Акт підписано завідувачем комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" Хомич О.М . та примірник Акта отримано особисто 01.07.2020 (арк.спр.220).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідачем деякі порушення на виконання Акту від 21.12.2019 №82 усунено. При цьому, Актом від 01.07.2020 №167 ГУ ДСНС України у Луганській області встановило, що відповідачем не усунено порушення, які встановлені абзацом першим пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ та розділом V, пункт 1.2 ППБУ.
Виявлені та не усуненні відповідачем порушення у вищевказаному Акті є суттєвими та впливають та безпечність експлуатації приміщення.
Аналізуючи наведені усунення відповідача суд вважає, що фактично відповідач не усунув виявлені в ході перевірки порушення, які зафіксовано в акті позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 21.12.2019 №82 та від 01.07.2020 №167.
На даний час виявлені позивачем порушення залишаються не усунутими та становлять загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.
Відповідачем не надано жодного доказу, який би вказував та підтверджував повного усунення порушень, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки.
Разом з тим, суд звертає увагу, що абзацом 1 частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Отже, належним доказом усунення суб`єктом господарювання порушень, виявлених під час перевірки та які слугували підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування, є відповідний акт перевірки, в якому буде вказано про повне усунення обставин (порушень), що слугували підставою для вжиття заходів реагування.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в дитячому садку, де перебувають діти віком від 3-х років до шести (семи) років, суд вважає недопустимою експлуатацію такої будівлі до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
Таким чином, оскільки на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, а ті порушення, які залишились, продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 803/209/16.
Аналізуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що існуючі порушення у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, що зафіксовані в акті перевірки, в їх сукупності можуть кваліфікуватись як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, що є підставою для задоволення позову та застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі, приміщень, територій до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, вказаних в Акті перевірки від 21.12.2019 № 82.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" про вжиття заходів у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до комунального закладу "Лисичанський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 2 "Бірюза" (код ЄДРПОУ: 36900991, місцезнаходження: 93120, Луганська обл., м. Лисичанськ, вул. Ген. Потапенка, буд. 220) у вигляді зупинення експлуатації будівель, приміщень та території до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 21.12.2019 № 82.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.О. Кисельова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2020 |
Оприлюднено | 08.07.2020 |
Номер документу | 90258487 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Є.О. Кисельова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні