ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/2679/20 Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Ясиновського І.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації, Управління соціального захисту населення Чутівської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
27.05.2020 ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації (надалі - відповідач-1, Департамент), Управління соціального захисту населення Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області (надалі - відповідач-2, Управління), відповідно до якої просить:
- визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля, виходячи з розміру, встановленого пунктом 2 постанови КМУ від 14.02.2007 № 228 Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування , в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.08.2013 № 536 Про внесення змін до пункту 2 постанови КМУ від 14.02.2007 № 228 , а саме: 22 відсотки прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць, за перше півріччя 2020 року;
- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації призначити, а Управління соціального захисту населення Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області (здійснити виплату ОСОБА_1 грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля, виходячи з розміру, встановленого пунктом 2 постанови КМУ від 14.02.2007 № 228 Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування , в редакції постанови КМУ від 07.08.2013 № 536 Про внесення змін до пункту 2 постанови КМУ від 14.02.2007 № 228 , а саме: 22 відсотки прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць за перше півріччя 2020 року;
- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації здійснювати обчислення та нарахування ОСОБА_1 грошової компенсації, виходячи з розміру, встановленого пунктом 2 постанови КМУ від 14.02.2007 № 228 в редакції постанови КМУ від 07.08.2013 № 536 Про внесення змін до пункту 2 постанови КМУ від 14.02.2007 № 228 , як норму прямої дії та обчислювати в подальшому до виникнення зміни чи припинення спірних правовідносин;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області здійснити ОСОБА_1 виплату недоплаченої суми компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів за перше півріччя 2020 року з урахуванням виплачених сум.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на неправомірну, як на його думку, поведінку відповідачів, що полягає у виплаті йому у заниженому розмірі грошової компенсації, встановленої постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування".
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.06.2020 позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху, у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України та надано строк на усунення недоліків.
05.06.2020 до суду надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви з доданими копіями відповідних документів для направлення другому відповідачеві /а.с. 22-23/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09.06.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
19.06.2020 до суду від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить у задоволенні позову відмовити. Відповідач-1 вказує, що ОСОБА_1 у першому півріччі 2020 року виплачена грошова компенсація на бензин, ремонт і технічне обслуговування Центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області у сумі 183 грн 77 коп відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування". Крім того, позивач посилається на трактування п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 (зі змінами), що викладене у Листі Мінсоцполітики від 28.10.2013 № 2249/19/93-13 /а.с. 29-38/.
30.06.2020 до суду від відповідача-2 надійшов відзив на позов, за змістом, аналогічний відзиву Департаменту /а.с. 42-45/.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.
ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та інвалідом ІІ групи /а.с. 13/, якого органами соціального захисту забезпечено автомобілем "Фольксваген" у якості гуманітарної допомоги і який на підставі пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 отримує грошову компенсацію на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля.
Позивач перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області, як одержувач компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів, що не заперечується сторонами.
18.03.2030 позивач звернувся до начальника Управління та Департаменту із заявою про призначення та виплату грошової компенсації на бензин, ремонт та технічне обслуговування автомобіля, виходячи з розміру, встановленого пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування", в редакції постанови Кабінету міністрів України від 07 серпня 2013 року №536 "Про внесення змін до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року №228", а саме: 22 відсотки прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць за перше півріччя 2020 року у розмірі 2162 грн 16 коп. Копію такої заяви направлено також Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації /а.с. 15/.
23.03.2020 Листом № 02-06/855 Управління повідомило ОСОБА_1 , що позивачу проведено виплату грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування за перше півріччя 2020 року, виходячи з розміру, встановленого пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування", в редакції постанови Кабінету міністрів України від 07 серпня 2013 року №536 "Про внесення змін до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року №228", а саме: 22 відсотки прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць, у березні 2020 року в сумі 183 гривні 77 копійок /а.с. 16/
25.03.2020 Листом № Р-508/021 Департамент повідомив ОСОБА_1 , що відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 (зі змінами), позивачу призначено грошову компенсацію на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля. Вказана компенсація виплачується рівними частинами двічі на рік - у березні за перше та у вересні за друге півріччя з 06.02.2007 року у розмірі 22 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць. За інформацією Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області виплата зазначеної компенсації за 1 півріччя 2020 року проведена на початку березня в розмірі 183,77 грн /а.с. 17/.
Не погоджуючись з розміром виплаченої грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів, вважаючи його меншим, ніж визначено чинним законодавством, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я організму, функціонування системи підтримання особами з інвалідністю фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності визначає Закон України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні".
Відповідно до частин першої, четвертої-шостої статті 28 Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" грошові компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування спеціального автотранспорту та на транспортне обслуговування виплачуються особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю, які відповідно до законодавства мають право на забезпечення спеціальним автотранспортом.
Грошова компенсація на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів виплачується особам з інвалідністю, законним представникам дітей з інвалідністю, які забезпечені автомобілями безоплатно чи на пільгових умовах або які мають право на забезпечення спеціальним автотранспортом безоплатно чи на пільгових умовах, але не одержали його і користуються автомобілями, придбаними за власні кошти.
Грошові компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування спеціального автотранспорту та на транспортне обслуговування призначають і виплачують місцеві державні адміністрації.
Порядок виплати і розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування визначаються Кабінетом Міністрів України.
Так, пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування" (у редакції постанови від 07.08.2013 №536) установлено, що грошові компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів виплачуються інвалідам, законним представникам дітей-інвалідів, що мають автомобілі та мотоколяски, - у розмірі відповідно 22% та 16% прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць.
Відповідно до пункту 5 Порядку виплати грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 (надалі - Порядок) компенсації виплачуються рівними частинами двічі на рік - у березні за перше та у вересні за друге півріччя поточного року з дня їх призначення.
Наведене нормативне регулювання дає підстави стверджувати, що розмір грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів, показники, за якими вона визначається, порядок та періодичність її виплати чітко встановлені законодавством, яке не передбачає компетенції центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, забезпечує формування та реалізацію здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, давати роз`яснення з питань визначення розміру грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів, що виплачуються особам з інвалідністю, законним представникам дітей з інвалідністю, що мають автомобілі та мотоколяски.
Розмір грошової компенсації у нормативному акті визначено чітко і однозначно.
Зокрема, положення пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 та пункту 5 Порядку треба розуміти так, що 22% або 16% прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, є сумою, яка належить до сплати за кожен місяць відповідного півріччя, що виплачується двічі на рік рівними частинами.
Лист Міністерства соціальної політики України від 28.10.2013 №2249/19/93-13, на який посилаються органи соціального захисту населення при обчисленні грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів, що виплачується, зокрема особам з інвалідністю, не є нормативно-правовим актом, носить рекомендаційний характер, а тому не підлягає застосуванню при визначенні розміру зазначеної виплати.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 550/196/16-а, а також від 03.10.2018 у справі № 524/7830/16-ц.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про допущення відповідачами протиправної бездіяльності щодо ненадання позивачу за оскаржуваний період виплати грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля, виходячи з розміру, встановленого пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування" у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.08.2013 №536.
При цьому суд зазначає, що позивачу за перше півріччя 2020 року виплачувалася грошова компенсація на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля Центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, однак у нижчому розмірі, ніж встановлено пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування" у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.08.2013 №536, а саме 183 грн 77 коп.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку, компенсації призначаються: особам, інвалідність яких пов`язана з трудовим каліцтвом, що настало від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (далі - інваліди внаслідок трудового каліцтва), - за розпорядженнями управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - управління виконавчої дирекції); інвалідам будь-якої іншої категорії - згідно з розпорядженнями Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі - структурні підрозділи соціального захисту населення).
Розпорядження структурного підрозділу соціального захисту населення оформляється у двох примірниках, один з яких зберігається в особовій справі інваліда, що перебуває на обліку для забезпечення автомобілем, а другий надсилається структурному підрозділу соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконкому міської, районної у місті ради (далі - районний структурний підрозділ соціального захисту населення).
Компенсації виплачуються: інвалідам внаслідок трудового каліцтва - управліннями або відділеннями виконавчої дирекції; інвалідам будь-якої іншої категорії - районними структурними підрозділами соціального захисту населення незалежно від органу, де інвалід перебуває на обліку як одержувач пенсії (довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії).
Відтак, компенсація на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування у розмірі 22 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць, за перше півріччя 2020 року має бути призначена ОСОБА_1 . Департаментом соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації та виплачена позивачу Управлінням соціального захисту населення Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області у розмірі недоплаченої суми компенсації з урахуванням попередньо виплаченої суми за перше півріччя 2020 року.
Обираючи належний спосіб захисту прав позивача суд враховує, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність порушеного права рішеннями, діями чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Таке порушення має бути реальним та стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів.
Заявлена позивачем позовна вимога про зобов`язання Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації нараховувати, здійснювати обчислення та нарахування ОСОБА_1 грошової компенсації, виходячи з розміру, встановленого пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року № 228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування", в редакції постанови Кабінету міністрів України від 07 серпня 2013 року №536 "Про внесення змін до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року №228", як норми прямої дії та обчислювати в подальшому до виникнення зміни чи припинення спірних правовідносин задоволенню не підлягає, оскільки заявлена на майбутнє.
При цьому суд виходить з того, що судовому захисту підлягають лише порушені, не визнані або оспорювані права; відповідне порушення має мати місце на момент розгляду справи судом, адже судовими актами не можуть регулюватись відносини на майбутнє.
Відтак позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню.
Щодо клопотання позивача про встановлення судового контролю суд зазначає наступне.
Згідно з частиною першою статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Наведена норма процесуального закону не є імперативною та передбачає право суду на власний розсуд, виходячи з фактичних обставин справи, приймати рішення про необхідність чи недоцільність у зобов`язанні суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення. Вирішуючи питання щодо встановлення судового контролю суд враховує надані позивачем докази, особливості покладених на суб`єкта владних повноважень обов`язків згідно з судовим рішенням та його можливості ці обов`язки виконати без достатніх зволікань.
У цій справі позивачем не обґрунтовано необхідність застосування заходів судового контролю, а у суду відсутні підстави вважати, що відповідач буде ухилятись від виконання судового рішення після набрання ним законної сили.
З урахуванням наведеного, у задоволенні клопотання позивача про встановлення судового контролю шляхом зобов`язання Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації подати у встановлений судом строк звіт про його виконання належить відмовити.
Позивач від сплати судового збору звільнений, відтак підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації (вул. Ціолковського, 47, м. Полтава, 36023, ідентифікаційний код 03195234), Управління соціального захисту населення Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області (вул. Центральна, 6, смт. Чутове, Чутівський район, Полтавська область, 38800 ідентифікаційний код 03195197) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації щодо не нарахування ОСОБА_1 грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля, виходячи з розміру, встановленого пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року №228 "Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування", в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07 серпня 2013 року №536 "Про внесення змін до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року №228", а саме: 22 відсотки прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць, за перше півріччя 2020 року.
Зобов`язати Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації нарахувати ОСОБА_1 грошову компенсацію на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля, а саме: 22 відсотки прожиткового мінімуму на одну особу, яка втратила працездатність, у розрахунку на місяць, за перше півріччя 2020 року.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області здійснити ОСОБА_1 виплату недоплаченої суми компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів за перше півріччя 2020 року, з урахуванням виплачених сум.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
У задоволенні клопотання ОСОБА_1 про встановлення судового контролю відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, з урахуванням положень пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України .
Суддя І.Г.Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2020 |
Оприлюднено | 09.07.2020 |
Номер документу | 90258987 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні