Господарський суд Рівненської області
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" липня 2020 р. м. Рівне Справа № 918/119/20
Господарський суд Рівненської області у складі: суддя Романюк Р.В.,
за участю секретаря судового засідання Стафійчук К.В.,
розглянувши у загальному позовному провадженні справу
за позовом Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області
до Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ с. Мнишин Гощанського району Рівненської області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Горбаківська сільська рада Гощанського району Рівненської області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Рівненська обласна державна адміністрація
про скасування рішень
За участю представників сторін:
від позивача: представник Януль В.С. (довіреність від 02.03.2020 року);
від позивача: представник Данильчук Г.Г. (керівник);
від відповідача: представник Фурманчук В.А. (керівник);
від відповідача: представник Величко О.М. (ордер ВК № 1004705 від 11.03.2020 року);
від третьої особи (Горбаківської сільської ради): представник не з`явився;
від третьої особи (Рівненської обласної державної адміністрації): представник не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Релігійна громада Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області (далі - Позивач) звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ с. Мнишин Гощанського району Рівненської області (далі - Відповідач) в якій просить скасувати рішення Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області від 11.01.2012 року № 314, яким релігійній громаді Свято - Покровської парафії РЄ УПЦ с. Мнишин надано дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки у постійне користування, площею 0,20875 га для обслуговування церкви та рішення Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області від 12.11.2012 року № 541, яким релігійній громаді Свято - Покровської парафії РЄ УПЦ с. Мнишин затверджено проект відведення земельної ділянки у постійне користування, площею 0,1840 га для обслуговування церкви.
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування заявлених вимог, позивач зазначив, що сільська рада не була вправі приймати рішення про передачу в користування релігійної громади УПЦ земельної ділянки, на якій знаходиться культова будівля, що перебуває в державній власності та є пам`яткою архітектури. Позивач зазначає, що рішення сільської ради порушують право громади УПЦ (ПЦУ) на користування культовою будівлею та земельною ділянкою, на якій ця будівля розташована, позивач вказує, що порушене право державної власності на майно те земельну ділянку, посилаючись при цьому на розпорядження в.о. голови Рівненської обласної державної адміністрації № 386 від 13.06.2018 року Про використання Покровської церкви в с. Мнишин Гощанського району , за змістом якого: визнано, що потребу у користуванні культовою будівлею Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району по вул.. Центральна, 58, що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний № 62-Рв) і належить до державної власності, мають релігійні громади Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області та Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району у порядку і на умовах, передбачених в окремих договорах.
10.03.2020 року до суду від Горбаківської сільської ради надійшло письмове пояснення на позовну заяву, відповідно до якого остання вказує на те, що на момент прийняття рішення на території с. Мнишин іншої релігійної громади, яка могла б претендувати на користування цією ділянкою не існувало. Підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування релігійній громаді Свято - Покровської парафії Рівненської Єпархії УПЦ с. Мнишин для обслуговування приміщення церкви за рахунок земель житлової та громадської забудови у с. Мнишин на території Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області не було. Проект землеустрою отримав позитивний висновок постійно діючої комісії з розгляду питань, пов`язаних з погодженням документації із землеустрою, створеної рішенням (розпорядженням) Гощанської районної державної адміністрації Рівненської області. До складу комісії, в тому числі, входив і представник органу охорони культурної спадщини. Враховуючи позитивний висновок постійно діючої комісії та керуючись п. 9. ст. 123 Земельного кодексу України, Горбаківська сільська рада прийняла рішення за № 541 від 12.11.2012 р., яким затвердила проект землеустрою та передала земельну ділянку у постійне користування релігійній громаді Свято - Покровської парафії РЄ УПЦ с. Мнишин.
11.03.2020 року до суду від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що оскільки, на території села не було інших релігійних громад, які мали б відношення до Свято - Покровського храму, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Релігійній громаді Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району для обслуговування приміщення церкви за рахунок земель житлової та громадської забудови Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області розроблений на підставі рішення Горбаківської сільської ради № 314 від 11.01.2012 року. 12.11.2012 року рішенням Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області № 541 затверджено вище вказаний проект землеустрою та передано у постійне користування відповідача земельну ділянку площею 0,1940 га. Крім того, відповідач зазначає, що у віданні Рівненського окружного адміністративного суду, знаходиться справа № 817/183/16 (за участю цих же сторін що і у справі № 918/119/20), про визнання протиправним та скасування рішення, матеріали якої, за твердженням відповідача. підтверджують факт ознайомлення позивача з оскаржуваними рішеннями Горбаківської сільської ради ще у 2016 році та вказують на пропущення строків позовної давності у справі № 918/119/20.
24.03.2020 року до суду від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву та письмове пояснення на позовну заяву, в якій позивач посилається на те, що підстав для передачі земельної ділянки в користування громади УПЦ не було, так як ця громада не була власником культової будівлі чи її користувачем. Вказана культова будівля та майно була і є державною власністю, пам`яткою архітектури місцевого значення. Будь - яке рішення компетентним державним органом - Рівненською облдержадміністрацією про передачу її у користування (чи власність) не приймалося. Релігійна громада УПЦ до цієї культової будівлі жодного відношення не має. Відтак, за твердженням позивача, сільська рада не була вправі приймати рішення про передачу в користування релігійної громади УПЦ земельної ділянки, на якій знаходиться культова будівля, що перебуває в державній власності та є пам`яткою архітектури.
Крім того, позивач зазначає, що 13.03.2018 року до голови Рівненської обласної державної адміністрації звернулася релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної церкви Київського Патріархату с. Мнишин Гощанського району Рівненської області із заявою про вирішення питання щодо передачі культової будівлі і майна, що є державною власністю Свято-Покровської церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області у почергове користування двом релігійним громадам (УПЦ та УПЦ КП с. Мнишин) за їх взаємною згодою. За відсутності такої згоди визначити порядок користування культовою будівлею і майном, шляхом укладення з кожною громадою окремого договору. Позивач вказує про те, що сільська рада та Гощанська райдержадміністрація не мали заперечень щодо передачі культової будівлі в почергове користування. За результатами розгляду, 13.06.2018 р. в.о. голови Рівненської обласної державної адміністрації видав розпорядження № 386 від 13.06.2018 р. "Про використання Покровської церкви в с. Мнишин Гощанського району", за змістом якого: визнано, що потребу у користуванні культовою будівлею Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району по вул. Центральна, 58, що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний № 62-Рв) і належить до державної власності, мають релігійні громади Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області та Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району у порядку і на умовах, передбачених в окремих договорах. На думку позивача, саме вказаним розпорядженням вперше було визначено порядок та умови користування культовою будівлею. На виконання вказаного розпорядження від 13.06.2018 р. було прийняте розпорядження Голови Рівненської обласної державної адміністрації від 21.03.2019 р. № 232 "Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району". Позивач звертався до суду з позовом до Рівненської обласної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження від 21.03.2019 р. № 232 "Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району". Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 25.07.2019 р., залишеним в силі постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019 р. в позові відмовлено. Позивач вважає, що не маючи речового права користування церквою - відповідач не мав права на отримання в користування земельною ділянкою, котра знаходиться під цією церквою.
Прийняті у справі судові рішення та інші процесуальні дії.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 18.02.2020 року позовну заяву Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області до Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ с. Мнишин Гощанського району Рівненської області про скасування рішення Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області від 11.01.2012 року № 314 та від 12.11.2012 року № 541, залишено без руху. Надано Релігійній громаді Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області 10-денний строк з дня отримання даної ухвали через відділ канцелярії та документального забезпечення Господарського суду Рівненської області подати суду докази відправлення копії позовної заяви і доданих до неї документів Відповідачу - Релігійній громаді Свято-Покровської парафії УПЦ с. Мнишин Гощанського району Рівненської області та третім особам - Горбаківській сільській раді Гощанського району та Рівненській обласній державній адміністрації та подати суду докази сплати судового збору за подання позовної заяви за кожну вимогу немайнового характеру окремо, зокрема доплатити судовий збір у розмірі 2 102,00 грн.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 28.02.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, у задоволенні клопотання Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області про розгляд справи в порядку спрощеного провадження - відмовлено, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання призначити на "11" березня 2020 р., залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Горбаківську сільську раду Гощанського району Рівненської області та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Рівненську обласну державну адміністрацію.
Ухвалою суду від 11.03.2020 року відкладено підготовче засідання на "01" квітня 2020 р.
Ухвалою господарського суду від 01.04.2020 року продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів - до 28.05.2020 року з ініціативи суду та відкладено підготовче засідання на "22" квітня 2020 р.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 22.04.2020 року закрито підготовче провадження у справі № 918/119/20 та призначено справу до судового розгляду по суті на "27" травня 2020 р.
Ухвалою суду від 27.05.2020 року клопотання Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ с. Мнишин Гощанського району Рівненської області про відкладення розгляду справи задоволено, відкладено розгляд справи на "08" липня 2020 р.
Представники позивача в судовому засіданні 08.07.2020 року позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві з урахуванням відповіді на відзив на позовну заяву та письмове пояснення на позовну заяву.
Представники відповідача в судовому засіданні 08.07.2020 року заперечили проти позовних вимог, з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву.
Представник третьої особи - Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області в судове засідання 08.07.2020 року не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчать рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 33013 1076720 5, яке наявне в матеріалах справи.
Разом з тим, на електронну адресу суду 08.07.2020 року від третьої особи надійшов лист в якому зазначено, що Горбаківська сільська рада не заперечує про розгляд справи без її участі та позицію сільської ради викладено у письмовому роз`ясненні від 05.03.2020 року за № 02-26/314 із долученням копій підтверджуючих документів.
Представник третьої особи - Рівненської обласної державної адміністрації в судове засідання 08.07.2020 року не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчать рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 33013 1076721 3, яке наявне в матеріалах справи.
Згідно з ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
За таких обставин, враховуючи, що неявка представників третіх осіб не перешкоджає всебічному, повному та об`єктивному розгляду всіх обставин справи, відтак, керуючись статтею 202 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами.
Крім того, суд зазначає, що статтею 42 ГПК України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.
Частиною 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" визначено, що усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Єдиний державний реєстр судових рішень (далі - Реєстр) - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").
З огляду на вказане учасники справи не були позбавлені права та можливості ознайомитись з ухвалами у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
Рішенням Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області № 314 від 11.01.2012 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення щодо передачі земельної ділянки у постійне користування" надано дозвіл релігійній громаді Свято - Покровської парафії РЄУПЦ с. Мнишин на виготовлення проекту відведення земельної ділянки у постійне користування, якою користувалась і користується громада в даний час, площею 0,20875 га для обслуговування церкви, за рахунок земель житлової та громадської забудови в селі Мнишин Гощанського району.
Рішенням Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області № 541 від 12.11.2012 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування" вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Релігійній громаді Свято - Покровської Парафії Рівненської Єпархії Української Православної Церкви в с. Мнишин; передати в постійне користування Релігійній громаді Свято - Покровської Парафії Рівненської Єпархії Української Православної Церкви земельну ділянку площею 0,1940 га для обслуговування приміщення церкви за рахунок земель житлової та громадської забудови (землі громадського призначення) в с. Мнишин та видати Релігійній громаді Свято - Покровської Парафії Рівненської Єпархії Української Православної Церкви Державний акт, щодо передачі земельної ділянки в постійне користування.
На підставі рішення Горбаківської сільської ради № 541 від 12.11.2012 р., для обслуговування приміщення церкви, Релігійній громаді Свято - Покровської Парафії Рівненської Єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, серія ЯЯ № 266435 від 27.12.2012 р., земельна ділянка площею 0,1940 га розташована в с. Мнишин Гощанського району Рівненської області.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, номер запису - 11063082, 07.09.2015 р. здійснено реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою, правокористувач - Релігійна громада Свято - Покровської Парафії Рівненської Єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області, власник - Територіальна громада села Мнишин в особі Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 718337856212, об`єкт нерухомого майна - земельна ділянка, кадастровий номер - 5621282000:04:003:0057, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій.
Розпорядженням Рівненської обласної державної адміністрації № 386 від 13.06.2018 року "Про використання Покровської церкви в с. Мнишин Гощанського району": 1. Визнано, що потребу у користуванні культовою будівлею - Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району по вул. Центральна, 58, що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний № 62-Рв) і належить до державної власності, мають релігійні громади Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області (статут зареєстровано рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 р. № 173, із змінами та доповненнями, зареєстрованими розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06.01.2012 р. № 4) та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району (статут зареєстровано розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 11.12.2014 р. № 634) у порядку і на умовах, передбачених в окремих договорах. 2. Гощанській районній державній адміністрації спільно з виконавчим комітетом Горбаківської сільської ради Гощанського району утворити комісію для визначення порядку користування культовою будівлею - Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району по вул. Центральна, 58, і проведення інвентаризації культового майна із затвердженим графіком проведення почергових богослужінь у храмі релігійними громадами в разі недосягнення домовленості між ними. Комісії у двотижневий строк подати висновки за результатами проведеної роботи управлінню культури і туризму обласної державної адміністрації. 3. Звернути увагу Рівненської єпархії Української Православної Церкви та Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат, священнослужителів, парафіяльних рад релігійних громад Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району на те, що спонукання громадян до невиконання своїх конституційних обов`язків або дій, які супроводжуються грубими порушеннями громадського порядку чи взаємним посяганням на права і майно релігійних громад, є підставою для припинення їх діяльності. 4. Гощанській районній державній адміністрації, виконавчому комітету Горбаківської сільської ради Гощанського району щомісяця до 10 числа наступного періоду інформувати обласну державну адміністрацію про виконання розпорядження та релігійну ситуацію у с. Мнишин Гощанського району щодо проведення релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району почергових богослужінь у Покровській церкві с. Мнишин Гощанського району. 5. Головному управлінню Національної поліції в Рівненській області з метою недопущення конфліктів між релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району забезпечити дотримання громадського порядку під час проведення почергових богослужінь.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 08.10.2018 року у справі № 817/1773/18, залишеним без змін постановою восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2019 року № 857/3975/18, за позовом Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області до Рівненської обласної державної адміністрації, голови Рівненської обласної державної адміністрації, заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви Київського патріархату с. Мнишин Гощанського району Рівненської області, про визнання протиправним та скасування розпорядження, у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Розпорядження Рівненської обласної державної адміністрації № 232 від 21.03.2019 р. "Про порядок почергового користування Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району" : 1. Затверджено порядок почергового користування культовою будівлею - Покровською церквою в с. Мнишин Гощанського району по вул. Центральна, 58, що є пам`яткою архітектури місцевого значення (охоронний № 62-Рв) і належить до державної власності, релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області (статут зареєстровано рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25 вересня 1991 року № 173, із змінами та доповненнями, зареєстрованими розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06 січня 2012 року № 4) та Свято - Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський патріархат с. Мнишин Гощанського району (статут зареєстровано розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 11 грудня 2014 року № 634), згідно з додатком. 2. Гощанській районній державній адміністрації, виконавчому комітету Горбаківської сільської ради Гощанського району щомісяця до 10 числа наступного періоду інформувати обласну державну адміністрацію про виконання розпорядження та релігійну ситуацію у с. Мнишин Гощанського району. 3. Головному управлінню Національної поліції в Рівненській області з метою недопущення конфліктів між релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с. Мнишин Гощанського району Рівненської області та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с. Мнишин Гощанського району Рівненської області забезпечити дотримання громадського порядку під час проведення почергових богослужінь.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 25.07.2019 року у справі № 460/939/19, залишеним без змін постановою восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2019 року № 857/9871/19, за позовом Релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с. Мнишин Гощанського району до Рівненської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Релігійна громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви (Православної Церкви України) села Мнишин Гощанського району Рівненської області, про визнання протиправним та скасування розпорядження, у задоволенні позову відмовлено повністю.
Релігійна громада Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області зверталася до Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області із заявою про скасування рішення Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області від 11.01.2012 року № 314 та № 541 від 12.11.2012 року, посилаючись на те, що рішення сільської ради порушують право громади УАЦ (ПЦУ) на користування культовою будівлею та земельною ділянкою на якій ця будівля розташована та порушене право державної власності на майно та земельну ділянку.
У відповідь на звернення, Горбаківська сільська рада листом № 02-26/617 від 12.08.2019 року, повідомила Релігійну громаду Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області, що: рішення від 11.01.2012 р. № 314 та від 12.11.2012 р. № 541 були прийняті гласно, колегіально та одноголосно, в т. ч. за участю депутатів сільської ради від с. Мнишин; у 2012 році в с. Мнишин функціонувала лише релігійна громада Свято - Покровської парафії РЄ УПЦ, інших претендентів на користування храмом та відповідно, земельною ділянкою не було; органи контролю (Гощанський держгеокадастр) та прокурорського нагляду Гощанського району не виявили порушень законодавства при ухваленні зазначених рішень; сільська рада, в т. ч. сесія, не має повноважень на скасування оскаржуваних рішень, тому що вони були прийняті депутатським корпусом минулого скликання, набули законної сили та були реалізовані; наразі вирішення питання щодо законності/незаконності оскаржуваних рішень сесії Горбаківської сільської ради можливе в судовому порядку.
Норми права, що підлягають до застосування, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів, наведених сторонами.
Згідно з ст. 8 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" (в редакції із змінами від 15.01.2009 р.) релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того ж культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб. Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних і організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості. Повідомлення державних органів про утворення релігійної громади не є обов`язковим.
Ст. 17 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" передбачено, що релігійні організації мають право використовувати для своїх потреб будівлі і майно, що надаються їм на договірних засадах державними, громадськими організаціями або громадянами. Культові будівлі і майно, які становлять державну власність, передаються організаціями, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користування або повертаються у власність релігійних організацій безоплатно за рішеннями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим. Культова будівля і майно, що є державною власністю, може передаватися у почергове користування двом або більше релігійним громадам за їх взаємною згодою. При відсутності такої згоди державний орган визначає порядок користування культовою будівлею і майном шляхом укладення з кожною громадою окремого договору. Культова будівля та інше майно, які становлять історичну, художню або іншу культурну цінність, передаються релігійним організаціям і використовуються ними з додержанням установлених правил охорони і використання пам`яток історії та культури. Клопотання про передачу релігійним організаціям культових будівель і майна у власність чи безоплатне користування розглядається в місячний термін з письмовим повідомленням про це заявників. Релігійні організації мають переважне право на передачу їм культових будівель із земельною ділянкою, необхідною для обслуговування цих будівель. Користування землею релігійні організації здійснюють у порядку, встановленому Земельним кодексом України та іншими законодавчими актами України. Земельні ділянки, що надаються релігійним організаціям у постійне користування для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності, забороняється використовувати для здійснення підприємницької діяльності. Договори про надання в користування релігійним організаціям культових та інших будівель і майна можуть бути розірвані або припинені в порядку і на підставах, передбачених цивільним законодавством України. Самовільне захоплення культових будівель чи привласнення культового майна не допускається. Рішення державних органів з питань володіння та користування культовими будівлями і майном можуть бути оскаржені до суду в порядку, передбаченому Цивільним процесуальним кодексом України.
До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу (п. в ст. 12 Земельного кодексу України (в редакції від 22.12.2011 року).
Статтею 53 Земельного кодексу України визначено, що до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України (в редакції від 22.12.2011 року) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності.
За змістом ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
За змістом ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції від 22.12.2011 року) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов`язаних з погодженням документації із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк. Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
На підставі ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч. 2 ст. 4 ГПК України).
Згідно зі ст. 45 ГПК України сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.
Тобто, визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість, встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи.
Такий висновок узгоджується з правовою позицією, яка викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі № 523/9076/16-ц.
Суд зазначає, що у ході розгляду справи може бути виявлено, що позов пред`явлений не тією особою, якій належить право вимоги, чи не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, тобто встановлено, що позивач чи відповідач не є правозобов`язаними суб`єктами матеріальних правовідносин.
Найчастіше під неналежними відповідачами розуміють таких відповідачів, щодо яких судом під час розгляду справи встановлено, що вони не є зобов`язаними за вимогою особами.
Для правильного вирішення питання щодо визнання відповідача неналежним недостатньо встановити відсутність у нього обов`язку відповідати за даним позовом. Установлення цієї умови - підстава для ухвалення судового рішення про відмову в позові. Щоб визнати відповідача неналежним, крім названої умови, суд повинен мати дані про те, що обов`язок відповідати за позовом покладено на іншу особу. Про неналежного відповідача можна говорити тільки в тому випадку, коли суд може вказати особу, що повинна виконати вимогу позивача, - належного відповідача.
Таким чином, неналежний відповідач - це особа, притягнута позивачем як відповідач, стосовно якої встановлено, що вона не повинна відповідати за пред`явленим позовом за наявності даних про те, що обов`язок виконати вимоги позивача лежить на іншій особі - належному відповідачеві.
Суд звертає увагу позивача на те, що відповідачем у спорах про скасування відповідного рішення є особа (орган), яка видала оспорюване рішення.
Відповідно до ч. ч. 1 - 3 ст. 48 ГПК України суд першої інстанції має право за клопотанням позивача до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання, залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання, за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі. Після спливу строків, зазначених в частинах першій та другій цієї статті, суд може залучити до участі у справі співвідповідача або замінює первісного відповідача належним відповідачем виключно у разі, якщо позивач доведе, що не знав та не міг знати до подання позову у справі про підставу залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача.
Аналіз вищевказаних положень діючого процесуального законодавства дає підстави для висновку, що заміна первісного відповідача на належного відповідача або залучення співвідповідачів здійснюється судом в разі наявності відповідного клопотання позивача.
Як вбачається з матеріалів справи спір про скасування рішень сільської ради виник, у зв`язку з тим, що оспорюваними рішеннями третім особам було надано дозвіл на виготовлення проекту відведення щодо передачі земельної ділянки у користування та затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування.
При цьому суд враховує, що процесуальний статус відповідача і третьої особи за своїм змістом, процесуальними правами та обов`язками є різними.
В той же час, Релігійна громада Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області клопотання про залучення співвідповідачів або заміну первісного відповідача на особу, яка була б належним відповідачем, рішення якого позивач просить скасувати, не заявляла, що свідчить про відсутність у суду процесуальної можливості з власної ініціативи замінити Релігійну громаду Свято-Покровської парафії УПЦ с. Мнишин Гощанського району Рівненської області на Горбаківську сільську раду Гощанського району Рівненської області.
Пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеному ГПК України. Відтак, за результатами розгляду справи суд відмовляє в позові до неналежного відповідача.
Щодо заявленого відповідачем клопотання про пропущення строків позовної давності у справі, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (ст. 257 ЦК України).
Згідно з ч. 4 ст. 267 ЦК України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
За змістом частини першої статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи. Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв`язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.
Аналогічна правова позиція висвітлена у п. 2.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 10 від 29.05.2013 року "Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів".
З огляду на зазначене, враховуючи що суд дійшов висновку про необґрунтованість вимог позивача про скасування рішень Горбаківської сільської ради, та про відсутність порушення його права, тому позовна давність не може бути застосована до даних правовідносин.
Висновки суду за результатами вирішення спору.
За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст.ст. 75-79, 86 ГПК України, судом встановлено що позов у справі подано до особи яка не є зобов`язаною за пред`явленою вимогою, а відтак дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області до Релігійної громади Свято-Покровської парафії УПЦ с. Мнишин Гощанського району Рівненської області, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області та Рівненської обласної державної адміністрації про скасування рішення Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області від 11.01.2012 року № 314, яким релігійній громаді Свято - Покровської парафії РЄ УПЦ с. Мнишин надано дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки у постійне користування, площею 0,20875 га для обслуговування церкви та рішення Горбаківської сільської ради Гощанського району Рівненської області від 12.11.2012 року № 541, яким релігійній громаді Свято - Покровської парафії РЄ УПЦ с. Мнишин затверджено проект відведення земельної ділянки у постійне користування, площею 0,1840 га для обслуговування церкви.
Розподіл судових витрат.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи, що в задоволенні позову судом відмовлено, судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 4 204,00 грн покладаються на Позивача - Релігійну громаду Свято-Покровської парафії УПЦ (ПЦУ) с. Мнишин Гощанського району Рівненської області.
Керуючись статтями 129, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Північно - західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників.
Повне рішення складено та підписано 09 липня 2020 року.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.
Суддя Романюк Р.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2020 |
Оприлюднено | 10.07.2020 |
Номер документу | 90282887 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Романюк Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні