ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 липня 2020 року (о 12 год. 00 хв.)Справа № 280/3587/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Калашник Ю.В., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70430, Запорізька область, Запорізький район, с. Наталівка, вул. 8 Березня, буд. 93, код ЄДРПОУ 25478984) про зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
29.05.2020 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:
зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 заробітну плату за період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2019 року у розмірі 178 879,86 грн., розраховану відповідно до приписів постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів (зі змінами) та постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів (зі змінами), здійснивши утримання з цієї суми обов`язкових податків та зборів;
зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати за період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2019 року у розмірі 13416,04 грн., розраховану відповідно до приписів Закону України Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати та Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 року № 159.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що у жовтні 2015 року на останніх чергових місцевих виборах ОСОБА_1 було обрано депутатом Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області. 21.11.2016 ОСОБА_2 була обрана секретарем сільської ради згідно рішення Наталівської сільської ради № 1. 06.12.2019 рішенням Наталівської сільської ради № 1 достроково припинено повноваження Наталівського сільського голови Гурицького В.Е. - з 06.12.2019 та виконання обов`язків Наталівського сільського голови покладено на секретаря сільської ради ОСОБА_2 - з 07.12.2019. 15.01.2020 відбулась державна реєстрація зміни керівника Наталівської сільської ради в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. При цьому протягом певного часу роботи на посаді секретаря сільської ради ОСОБА_2 не нараховувалась та не сплачувалась заробітна плата через конфліктні стосунки між групою депутатів та сільським головою. Заробітна плата позивачу за січень 2017 року нарахована та сплачена не у повному обсязі, а з лютого 2017 року по грудень 2019 року заробітна плата ОСОБА_2 не нараховувалась та не сплачувалась. Загальна сума не нарахованої та не сплаченої заробітної плати складає: 178879 грн. 86 коп. Лише починаючи з січня 2020 року, коли обов`язок щодо своєчасної сплати заробітної плати працівникам Наталівської сільської ради було покладено на позивача, як керівника органу місцевого самоврядування, ОСОБА_2 почала отримувати заробітну плату секретаря сільської ради. Також, позивач вважає, що має право на компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати.
Ухвалою суду від 02.06.2020 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначене підготовче засідання на 30.06.2020.
15.06.2020 до суду найшов відзив на позовну заяву. У відзиві відповідач зазначає, що проти позову не заперечує. У відзиві вказано, що в Наталівській сільській раді з 2016 року дійсно існувала надзвичайно конфліктна ситуація, пов`язана с формуванням об`єднаннях територіальних громад в Запорізькій області. Наталівська сільська рада перевірила розрахунки нарахувань заробітної плати та обов`язкових відрахувань, виконаних ОСОБА_2 , та вважає їх вірними. Компенсація втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати розраховується відповідно до Закону України Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати та постанови КМУ від 21.02.2001 № 159. Розрахунки такої компенсації, виконані позивачем, є вірними. Наталівська сільська рада не нарахувала та не сплатила ОСОБА_2 належну їй заробітну плату, тому вимоги позивача щодо нарахування та сплати заробітної плати зі здійсненням утримання з цієї суми обов`язкових податків та зборів, а також компенсації втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, є правомірними.
Протокольною ухвалою суду 30.06.2020 закрито підготовче провадження та призначений судовий розгляд справи по суті на 30.06.2020.
У судовому засіданні позивач та представник відповідача надали пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві та відзиві, відповідно.
30.06.2020 у судовому засіданні, за клопотанням позивача та представника відповідача, судом ухвалено здійснювати подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно з частиною четвертою статті 229 КАС України, при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно з ч. 4 с. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Суд, оцінивши наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
У жовтні 2015 року ОСОБА_1 обрано депутатом Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області (а.с.9).
Відповідно до записів, які містяться у трудовій книжці позивача (а.с.10-12):
21.11.2016 позивач обрана секретарем Наталівської сільської ради, згідно рішення Наталівської сільської ради № 1 від 21.11.2016; 21.11.2016 прийняла присягу посадової особи органу місцевого самоврядування, присвоєно 11 ранг посадової особи місцевого самоврядування;
07.12.2019 позивач призначена виконувачем обов`язків Наталівського сільського голови.
Відповідно до Довідки про доходи від 21.05.2020 № 49 (а.с.14) заробітна плата позивачу за січень 2017 року нарахована та сплачена не у повному обсязі, а з лютого 2017 року по грудень 2019 року заробітна плата ОСОБА_2 не нараховувалась та не сплачувалась.
На підставі вказаного, позивач звернулась до суду із цим позовом.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши наявні у справі докази вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно ст. 94 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно- ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.
Відповідно до ст. 98 КЗпП України, оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.
Згідно приписів ст. 115 КЗпП України, заробітна плата виплачується працівникам регулярно, не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
Заробітна плата працівників органів місцевого самоврядування розраховується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів (далі - Постанова № 268) та постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 № 1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів (далі - Постанова № 1013).
Заробітна плата працівників органів місцевого самоврядування складається з посадового окладу, надбавки за ранг, надбавки за вислугу років, преміювання, індексації заробітної плати, тощо.
Посадовий оклад секретаря сільської ради визначається згідно додатку №54 Постанови № 268 з врахуванням приписів Постанови № 1013.
Розмір надбавок до посадового окладу за ранги посадових осіб місцевого самоврядування наведено в додатку № 57 Постанови № 268.
Згідно приписів пп. 4 п. 3 Постанови № 268 надбавка за вислугу років посадовим особам органів місцевого самоврядування виплачується у відсотках до посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг і залежно від стажу служби в органах місцевого самоврядування в таких розмірах: понад 3 роки - 10, понад 5 років - 15, понад 10 років - 20, понад 15 років - 25, понад 20 років - 30, понад 25 років - 40 відсотків.
Суд зазначає, що відповідно до Довідки про доходи від 21.05.2020 № 49 заробітна плата позивачу за січень 2017 року нарахована та сплачена не у повному обсязі, а з лютого 2017 року по грудень 2019 року заробітна плата ОСОБА_2 не нараховувалась та не сплачувалась взагалі.
Представником відповідача вказана обставина не заперечується.
Суми не нарахованої та не сплаченої заробітної плати становлять:
953,86 грн. (січень 2017 року),
10 116, 00 грн. = 2 529,00 х 4 (лютий 2017 року - травень 2017 року),
51 240,00 грн. = 4 270,00 х 12 (червень 2017 року - травень 2018 року), 76 310,00 грн. = 5 870,00 х 13 (червень 2018 року - червень 2019 року), 33 000,00 грн. = 6 600,00 х 5 (липень 2019 року - листопад 2019 року), 7 260,00 грн. (грудень 2019 року).
Загальна сума заборгованості відповідача зі сплати позивачу заробітної плати становить 178 879,86 грн.
Представник відповідача зазначив, що розрахунки позивача є вірними та зауважень до них не має.
Відтак, з огляду на визначений відповідачем факт наявності перед позивачем заборгованості зі сплати заробітної плати, позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити позивачу заробітну плату за період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2019 року у розмірі 178 879,86 грн. є обґрунтованими.
Суд також вважає обґрунтованими позовні вимоги щодо нарахування та виплати позивачу компенсації втрати частини доходів та зазначає наступне.
Особливості нарахування компенсації втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати регулюються Законом України Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати (далі - Закон № 2050-ІІІ).
Згідно ст. 1 Закону № 2050-ІІІ передбачено, що підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи).
Відповідно до ст. 2 Закону № 2050-ІІІ компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період, починаючи з дня набрання чинності цим Законом. Під доходами у цьому Законі слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру: пенсії; соціальні виплати; стипендії; заробітна плата (грошове забезпечення) та інші.
21.02.2001 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 159, якою затверджено Порядок проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати (далі - Порядок).
Пунктом 4 Порядку передбачено, що сума компенсації обчислюється як добуток нарахованого, але невиплаченого грошового доходу за відповідний місяць (після утримання податків і обов`язкових платежів) і приросту індексу споживчих цін (індексу інфляції) у відсотках для визначення суми компенсації, поділений на 100.
Наведене нормативне регулювання не встановлює першості нарахування і виплати доходу, який своєчасно не був виплачений, та не ставить у залежність компенсацію втрати частини грошових доходів від попереднього, окремого нарахування доходів. За цим регулюванням правове значення має те, чи з порушенням строків був виплачений нарахований дохід, чи виплачений і коли цей платіж, чи не нараховувався і не виплачувався грошовий дохід, право на який визнано судовим рішенням. Саме ці події є тими юридичними фактами, з якими пов`язується виплата компенсації втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати.
При цьому слід зазначити, що кошти, які підлягають нарахуванню в порядку компенсації частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, мають компенсаторний характер. Вони спрямовані на забезпечення достатнього життєвого рівня та купівельної спроможності особи у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги.
Використане у статті 3 Закону №2050-ІІІ та пункті 4 Порядку №159 формулювання, що компенсація обчислюється як добуток нарахованого, але не виплаченого грошового доходу за відповідний місяць, означає, що має існувати обов`язкова складова обчислення компенсації - невиплачений грошовий дохід, який може бути або нарахований, або який можна нарахувати, зокрема, і на підставі судового рішення.
Аналогічний підхід до розуміння зазначених норм права Верховний Суд України висловив раніше у постановах від 19 грудня 2011 року (справа №6-58цс11), від 11 липня 2017 року (справа №21-2003а16). Такий підхід підтримано і Верховним Судом, зокрема, у постанові від 3 липня 2018 року (справа №521/940/17).
Зміст і правова природа спірних правовідносин у розумінні положень статей 1-3 Закону №2050-ІІІ, окремих положень Порядку №159 дають підстави вважати, що право на компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати особа набуває незалежно від того, чи були такі суми їй попередньо нараховані, але не виплачені.
Оскільки відповідач своєчасно не виплатив позивачу заробітну плату, то позивач має право на компенсацію частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати.
Позивач зазначає, що сума такої компенсації становить 13 416,04грн.
Відповідач зазначає про правильній розрахунків позивача.
Таким чином, у цій частині позовні вимоги також підлягають задоволенню.
Частиною першою статті 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оскільки, Наталівська сільська рада не нарахувала та не сплатила ОСОБА_2 належну їй заробітну плату, а тому вимоги позивача щодо нарахування та сплати заробітної плати зі здійсненням утримання з цієї суми обов`язкових податків та зборів, а також компенсації втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, є правомірними. Вказане представником відповідача не заперечується.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Оскільки позивач звільнена від сплати судового збору, у відповідності до приписів п.1ч. 1 ст. 5 Закону України Про судовий збір , то судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Наталівської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70430, Запорізька область, Запорізький район, с. Наталівка, вул. 8 Березня, буд. 93, код ЄДРПОУ 25478984) про зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити повністю.
Зобов`язати Наталівську сільську раду Запорізького району Запорізької області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 заробітну плату за період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2019 року у розмірі 178 879 (сто сімдесят вісім тисяч вісімсот сімдесят дев`ять) грн. 86 коп., розраховану відповідно до приписів постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268 Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів (зі змінами) та постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів (зі змінами), здійснивши утримання з цієї суми обов`язкових податків та зборів.
Зобов`язати Наталівську сільську раду Запорізького району Запорізької області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати за період з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2019 року у розмірі 13 416 (тринадцять тисяч чотириста шістнадцять) грн. 04 коп., розраховану відповідно до приписів Закону України Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати та Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 року № 159.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк, визначений ст.295 КАС України, а також інші процесуальні строки щодо апеляційного оскарження, продовжуються на строк дії такого карантину.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 08.07.2020.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2020 |
Оприлюднено | 09.07.2020 |
Номер документу | 90284127 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні