Рішення
від 08.07.2020 по справі 340/555/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 липня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/555/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

відповідач: Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (01001, м. Київ, вул. Б. Грінченка, 1, код ЄДРПОУ 39924774)

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (надалі - ФОП ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (надалі - Держпродспоживслужба) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

Позов ФОП ОСОБА_1 мотивовано тим, що у грудні 2019 року він направив до Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області заяву та повний пакет документ, необхідний для внесення відомостей щодо нього до реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери. У лютому 2020 року ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області повідомило позивача про те, що реєстраційне повідомлення Держпродспоживслужби щодо внесення стосовно нього відомостей до цього реєстру відсутнє. Позивач стверджує, що Держпродспоживслужба всупереч вимогам Порядку обліку, створення та ведення реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №325 від 05.06.2016 року, порушила строк розгляду його заяви та, попри позитивний висновок комісії ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області, безпідставно відмовила у постановці його на облік та внесенні до відповідного реєстру. З цих підстав позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Держпродспоживслужби щодо невнесення відомостей про суб`єкта господарювання - ФОП ОСОБА_1 - до книги реєстрації та до Реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, а також неприсвоювання реєстраційного номеру та ненадання виписки з реєстру;

- зобов`язати Держпродспоживслужбу внести такі відомості до книги реєстрації та до Реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, присвоїти реєстраційний номер та надати виписку з реєстру.

Ухвалою судді від 03.03.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що за результатами розгляду поданих позивачем документів було встановлено їх невідповідність вимогам підпункту 2.5.6 пункту 2.5 Порядку, обліку, створення та ведення реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №325 від 05.06.2016 року, зокрема встановлено відсутність документів, які підтверджують наявність власного сервісного пункту технічного обслуговування або чинного договору з суб`єктом господарювання, що належить до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктом господарювання, відповідно до законодавства. Так, в поданих позивачем матеріалах наявний договір про надання послуг з технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин №7ТО/ТР від 09.12.2019 року, укладений позивачем з ТОВ "Укравтозапчастина", однак відсутні документи, що підтверджують належність цього товариства до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктами господарювання, відповідно до законодавства. Листом №31-4/1/760 від 06.02.2019 року Держпродспоживслужба повідомила ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області про виявлені невідповідності документів, поданих позивачем для реєстрації. Заперечуючи бездіяльність Держпродспоживслужби у спірних правовідносинах, її представник просив суд у задоволенні позову відмовити.

Позивач подав відповідь на відзив, в якій наполягав на задоволенні позовних вимог, стверджуючи про те, що ним подано усі необхідні документи для реєстрації, а вимога відповідача щодо необхідності подання підтверджуючих документів щодо належності ТОВ "Укравтозапчастина" до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктами господарювання, є незаконною.

Від представника відповідача надійшли заперечення, в яких він доводив, що позивачем подано не повний пакет документів для реєстрації, що унеможливлює включення відомостей про нього до відповідного реєстру.

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, дослідивши письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, надані та зібрані докази, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

ОСОБА_1 з 25.02.2019 року зареєстрований як фізична особа-підприємець, видами його економічної діяльності є зокрема діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткуванням, суднами та літаками, оптова торгівля сільськогосподарськими машинами та устаткуванням, ремонт і технічне обслуговування інших машин і устаткування. (а.с. 83 - 87)

Позивач 10.12.2019 року звернувся до Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області із заявою, в якій просив поставити його на облік в Держпродспоживслужбі як суб`єкта господарювання, що планує здійснювати виготовлення (реалізацію) тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери. (а.с. 159)

До заяви позивач додав такі документи: анкету щодо внесення даних суб`єкта господарювання до реєстру; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; копію договору позички від 09.12.2019 року, за умовами якого ОСОБА_1 отримав у безоплатне користування комплекс будівель та земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , та копію акта приймання-передачі від 09.12.2019 року до цього договору; договір №7ТО/ТР від 09.12.2019 року про надання послуг з технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин на умовах відстрочки платежу, укладений між ФОП ОСОБА_1 та Кіровоградською філією ТОВ "Укравтозапчастина". (а.с. 17 - 75, 160 - 173)

На засіданні комісії розгляду заяв суб`єктів господарювання, діяльність яких пов`язана з торгівлею сільськогосподарською технікою, створеною в ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області, яке відбулося 12.12.2019 року, вирішено рекомендувати включення ФОП ОСОБА_1 до реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами. Вказане рішення оформлено протоколом засідання комісії №7 від 12.12.2019 року. (а.с. 76)

Подані позивачем документи направлені ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області до Держпродспоживслужби разом із листом №01-1-7962-06/19 від 17.12.2019 року. (а.с. 77)

За результатами розгляду поданих ФОП ОСОБА_1 документів Держпродспоживслужба направила до ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області лист №31-4/1/760 від 06.02.2020 року, в якому зазначила про невідповідність поданих документів вимогам підпункту 2.5.6 пункту 2.5 Порядку обліку, створення та ведення реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери , затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №325 від 05.06.2016 року, та вказала, що відсутні документи, які підтверджують наявність власного сервісного пункту технічного обслуговування, або чинного договору з суб`єктом господарювання, що належить до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктом господарювання, відповідно до законодавства. Так, в поданих позивачем матеріалах наявний договір про надання послуг з технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин №7ТО/ТР від 09.12.2019 року, укладений ФОП ОСОБА_1. з ТОВ "Укравтозапчастина", при цьому відсутні документи, що підтверджують належність цього ТОВ "Укравтозапчастина" до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктами господарювання, відповідно до законодавства. У зв`язку з цим начальнику ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області рекомендовано розглянути питання щодо проведення перевірки діяльності комісії з розгляду заяв суб`єктів господарювання, діяльність яких пов`язана з торгівлею сільськогосподарською технікою, члени якої відповідно до протоколу №7 від 12.12.2019 року рекомендували включити ФОП ОСОБА_1 до реєстру. (а.с. 134 - 135)

Листом ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області №01-1-774-10 від 12.02.2020 року, адресованим у відповідь на запит про доступ до публічної інформації, позивача повідомлено про те, що відповідь від Держпродспоживслужби щодо розгляду поданих ним документів на адресу ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області не надходила. (а.с. 78)

Вважаючи, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо невнесення відомостей щодо нього до реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю транспортними засобами, облік яких ведеться Держпродспоживслужбою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд виходить з того, що основні вимоги до виробництва і торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, закріплені у статті 30 Закону України "Про дорожній рух".

Частиною 4 цієї статті передбачено, що підприємства, установи, організації та інші суб`єкти господарювання незалежно від форм власності, які мають право здійснювати оптову або роздрібну торгівлю та оформлення відповідних документів на реалізацію транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, зобов`язані вести облік реалізованих транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери. Порядок оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною 6 статті 30 Закону України "Про дорожній рух" облік підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання незалежно від форм власності, які здійснюють оптову або роздрібну торгівлю і оформлення відповідних документів на реалізацію тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, створює та веде реєстр таких підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання.

Постановою Кабінету Міністрів України №1200 від 11.11.2009 року затверджено Порядок здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери (надалі - Порядок №1200).

Цей Порядок визначає механізм провадження торговельної діяльності у сфері оптової та роздрібної торгівлі автомобілями, автобусами, мотоциклами всіх типів, марок і моделей, причепами, напівпричепами та мотоколясками, тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та транспортними засобами вітчизняного та іноземного виробництва (далі - транспортні засоби) та їх складовими частинами (двигуни, шасі, кузови, рами), що мають ідентифікаційні номери, а також тими транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, які перебували в користуванні і були зареєстровані в установленому законодавством порядку.

Пунктом 2 Порядку №1200 передбачено, що його дія поширюється на всіх суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які здійснюють передачу для реалізації транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, оптову та роздрібну торгівлю ними і оформлення необхідних документів (далі - суб`єкти господарювання).

За визначенням, наведеним у пункті 3 Порядку №1200, електронний реєстр - автоматизована інформаційно-пошукова система обліку суб`єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, накопичення інформації про надходження, передачу, реалізацію транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, видачу та використання бланкової продукції, номерних знаків для разових поїздок і номерних знаків "Транзит".

Як передбачено абзацом 2 пункту 4 Порядку №1200, облік суб`єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами вітчизняного та іноземного виробництва та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, ведеться Держпродспоживслужбою у порядку, встановленому Мінекономіки. Держпродспоживслужба створює та веде електронний реєстр таких суб`єктів господарювання.

Згідно з пунктами 7, 8 Порядку №1200 суб`єкти господарювання зобов`язані стати на облік відповідно у Головному сервісному центрі МВС і Держпродспоживслужбі та вести облік надходження, продажу та передачі транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери.

Суб`єкти господарювання невідкладно вносять інформацію про надходження, передачу, реалізацію транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, до електронного реєстру.

Суб`єкти господарювання забезпечують можливість для демонстрації, тестування, зберігання та продажу транспортних засобів (нових і таких, що перебували в користуванні) у власних або орендованих приміщеннях (на майданчиках), а також для проведення передпродажної підготовки та сервісного обслуговування транспортних засобів на станціях технічного обслуговування.

Суб`єкти господарювання здійснюють продаж транспортних засобів, зокрема укладення договорів купівлі-продажу транспортних засобів, за місцезнаходженням торговельних приміщень.

Відповідно до пункту 12 Порядку №1200 суб`єкт господарювання для продажу транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, повинен мати номерні знаки для разових поїздок та номерні знаки "Транзит", а підприємство-виробник - акти приймання-передачі транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери (далі - акти приймання-передачі), а також номерні знаки для разових поїздок та номерні знаки "Транзит".

Забезпечення суб`єктів господарювання актами приймання-передачі та відповідно номерними знаками для разових поїздок та номерними знаками "Транзит" здійснюється відповідно територіальним органом з надання сервісних послуг МВС і Держпродспоживслужбою в установленому законодавством порядку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2009 року №694 затверджено Порядок відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів (надалі - Порядок №694).

Відповідно до пункту 2 Порядку №694 реєстрація та зняття з обліку машин проводяться територіальними органами Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Пунктом 8 Порядку №694 установлені такі особливості реєстрації: 5) суб`єкт господарювання, який здійснює оптову та роздрібну торгівлю машинами, що включений до електронного реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами вітчизняного та іноземного виробництва та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, держателем якого є Держпродспоживслужба, може їх не реєструвати за умови оформлення в установленому порядку актів прийняття-передачі (додаток 1) (якщо це стосується підприємства-виробника) або договорів купівлі-продажу (якщо це стосується іншого суб`єкта господарювання). Такі суб`єкти під час продажу машин видають власникові номерний знак "Транзит" (додаток 3), строк дії якого становить 10 діб. Власник машини, що придбана у зазначених суб`єктів, подає для реєстрації оригінал акта прийняття-передачі машини та/або договору купівлі-продажу і номерний знак "Транзит".

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №325 від 05.06.2012 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.06.2012 року за №1038/21350, затверджено Порядок обліку, створення та ведення реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери (надалі - Порядок №325).

Цей Порядок визначає процедуру обліку, створення та ведення реєстру Державною інспекцією сільського господарства України (далі - Інспекція) та її територіальними органами підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання незалежно від форм власності, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю, передачу для реалізації тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів (далі - машини) або їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, оформлення відповідних документів на реалізацію машин (бланків довідок-рахунків, актів приймання-передавання та облікованих в Інспекції бланків біржових угод), а також контролю за їх використанням.

Дія цього Порядку поширюється на всіх суб`єктів господарювання незалежно від форм власності, які здійснюють передачу для реалізації машин або їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, оптову та роздрібну торгівлю ними і оформлення відповідних документів на їх реалізацію, а також на товарні біржі, які здійснюють оформлення договорів купівлі-продажу машин або їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери (далі - суб`єкти господарювання).

За визначеннями, наведеними у пункті 1.4 розділу І Порядку №325:

- облік суб`єктів господарювання - процес реєстрації, накопичення, узагальнення, внесення до реєстру, зберігання та опрацювання інформації про суб`єктів господарювання з використанням уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи;

- облікові справи - матеріали діловодства з питань обліку суб`єктів господарювання, які зберігаються в Інспекції та в її територіальних органах, формуються в справи, мають реєстраційні номери, які присвоюються після розгляду наданих матеріалів та належного оформлення реєстраційного повідомлення щодо постановки на облік суб`єкта господарювання;

- реєстр - програмне забезпечення у складі уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи, яке використовується Інспекцією та її територіальними органами для ведення баз даних з обліку, зберігання та опрацювання інформації щодо суб`єктів господарювання, збирання відомостей про надходження, передачу та реалізацію машин, а також їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, видачі та використання бланкової продукції;

- реєстраційне повідомлення - письмова інформація суб`єкту господарювання та територіальним органам Інспекції, підготовлена Інспекцією за результатами розгляду відповідних матеріалів щодо постановки на облік, зняття з обліку, внесення змін;

- товар - машини, які підлягають реєстрації в Інспекції та її територіальних органах, а також їх складові частини, що мають ідентифікаційні номери, торгівля якими здійснюється згідно з Порядком №1200.

Подання і розгляд заяв суб`єктів господарювання щодо внесення їх до реєстру регламентовано розділом ІІ Порядку №325.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.2, 2.3 розділу ІІ Порядку №325 для розгляду заяв суб`єктів господарювання щодо їх обліку та внесення до реєстру в територіальних органах Інспекції створюються комісії.

До складу комісії, створеної для розгляду заяв суб`єктів господарювання, включається не менше трьох працівників територіального органу Інспекції, які мають вищу технічну освіту і володіють знаннями з будови та експлуатації машин. Склад комісії затверджується наказом територіального органу Інспекції, копія якого надається до Інспекції для включення до облікової справи. У разі зміни складу комісії копія відповідного наказу також передається до Інспекції.

Облік суб`єктів господарювання, створення та ведення реєстру здійснюються Інспекцією та її територіальними органами за місцем проведення діяльності суб`єктів господарювання з використанням уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи та книги реєстрації суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю машинами (далі - книга реєстрації). Відокремлений підрозділ суб`єкта господарювання, місце проведення діяльності якого розташоване окремо від суб`єкта господарювання, ставиться на облік в Інспекції під власним реєстраційним номером.

Пунктом 2.5 розділу ІІ Порядку №325 передбачено, що для формування облікової справи та внесення до реєстру суб`єкт господарювання подає на розгляд комісії територіального органу Інспекції такі документи:

2.5.1. Письмову заяву (додаток 2).

2.5.2. Засвідчені в установленому порядку копії статуту суб`єкта господарювання або положення про відокремлений підрозділ із зазначенням безпосереднього виду діяльності (виробництво, торгівля товаром), копії виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

2.5.3. Копію наказу про призначення відповідальних осіб.

2.5.4. Засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою, приміщеннями місця проведення діяльності, а також приміщеннями для проведення передпродажної підготовки і сервісного обслуговування для продажу товару.

2.5.5. Копії документів, що підтверджують наявність належних умов зберігання бланкової продукції відповідно до вимог законодавства.

2.5.6. Копії документів, які підтверджують наявність власного сервісного пункту технічного обслуговування, або чинного договору з суб`єктом господарювання, що належить до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктами господарювання, відповідно до законодавства.

2.5.7. Копію дилерського договору (за наявності), скріплену печаткою суб`єкта господарювання.

Згідно з пунктом 2.6 розділу ІІ Порядку №325 достовірність даних, що містяться в поданих документах, забезпечує суб`єкт господарювання.

За правилами пунктів 2.7, 2.8 розділу ІІ Порядку №325 заява та зазначені в пункті 2.5 цього розділу документи подаються особисто або надсилаються поштою до територіального органу Інспекції за місцем проживання фізичної особи - підприємця або місцезнаходженням юридичної особи.

Документи реєструються в територіальному органі Інспекції і передаються протягом одного дня на розгляд комісії.

Відповідно до пункту 2.9 розділу ІІ Порядку №325 попередній розгляд заяв суб`єктів господарювання щодо постановки їх на облік та внесення до реєстру проводиться комісією при територіальному органі Інспекції у строк, який не може перевищувати десяти робочих днів.

У межах цього строку комісія у разі необхідності може уточнювати відомості щодо документів, зазначених у пункті 2.5 цього розділу.

У випадку подання до територіального органу Інспекції недостовірних даних, неповного комплекту документів, передбачених пунктом 2.5 цього розділу, неврахування в установлені комісією строки зауважень, виявлених при попередньому розгляді документів, суб`єкту господарювання відмовляється (із зазначенням причин) у постановці на облік. Після усунення причин відмови суб`єкт господарювання може повторно подати до територіального органу Інспекції необхідні для постановки на облік документи.

Згідно з пунктом 2.10 розділу ІІ Порядку №325 після попереднього розгляду комісією документів, наведених у пункті 2.5 цього розділу, матеріали із супровідним листом територіального органу надсилаються до Інспекції для проведення перевірки та внесення до реєстру.

Строк розгляду матеріалів комісією та Інспекцією не може перевищувати одного місяця.

Пунктом 2.11 розділу ІІ Порядку №325 передбачено, що для занесення даних до реєстру суб`єкти господарювання надають Інспекції анкету щодо внесення даних суб`єкта господарювання до реєстру (додаток 3), в якій зазначено інформацію, необхідну для внесення до реєстру та ведення обліку.

Відповідно до пунктів 2.12, 2.13 розділу ІІ Порядку №325 на підставі поданих документів Інспекція вносить відомості про суб`єкта господарювання до книги реєстрації та до реєстру, а також присвоює реєстраційний номер та готує виписку з реєстру.

За результатами розгляду відповідних матеріалів територіальних органів Інспекцією готується відповідне реєстраційне повідомлення (додаток 4) щодо постановки на облік, зняття з обліку, проведення змін, яке надсилається (видається) територіальному органу Інспекції та суб`єкту господарювання з відповідним супровідним листом з дотриманням строку, передбаченого пунктом 2.10 цього розділу.

Згідно з пунктом 3.1 розділу ІІІ Порядку №325 отримання суб`єктом господарювання реєстраційного повідомлення Інспекції про постановку на облік в Інспекції та внесення до реєстру є підставою для звернення суб`єкта господарювання до Інспекції щодо видачі бланкової продукції.

Постановою Кабінету Міністрів України № 442 від 10.04.2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" утворено Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Цією ж постановою Кабінету Міністрів України постановлено ліквідувати Державну інспекцію сільського господарства, поклавши функції із здійснення реєстрації та обліку машин, державного нагляду (контролю) в частині експлуатації та технічного стану машин на Державну службу з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Постановою Кабінету Міністрів України №667 від 02.09.2015 року затверджено Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Відповідно до цього Положення Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.

Згідно з підпунктом 11-1 пункту 4 Положення Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у сфері нагляду (контролю) у системі інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу зокрема:

- забезпечує у встановленому порядку суб`єктів господарювання, діяльність яких пов`язана з реалізацією машин, що підлягають реєстрації в Держпродспоживслужбі, бланками довідок-рахунків, біржових угод, актів приймання-передачі машин та номерними знаками "Транзит", організовує державний контроль за дотриманням ними законодавства у зазначеній сфері;

- створює та веде електронний реєстр суб`єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами вітчизняного та іноземного виробництва та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери.

Пунктом 7 Положення передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Таким чином, функції державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, зокрема у системі інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу, належать Держпродспоживслужбі, та саме до її повноважень належить створення та ведення Реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, за процедурою, установленою Порядком №325.

Відповідно, обов`язковою умовою здійснення суб`єктом господарювання торговельної діяльності у сфері оптової та роздрібної торгівлі тракторами, самохідними шасі, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, є включення такого суб`єкта господарювання до Реєстру, що ведеться Держпродспоживслужбою, та отримання ним бланкової продукції та номерних знаків "Транзит".

Судом установлено, що позивач, як суб`єкт господарювання, що має намір провадити діяльність, пов`язану з реалізацією машин, що підлягають реєстрації в Держпродспоживслужбі, з метою постановки на облік в Держпродспоживслужбі та включення відомостей про нього до Реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, звернувся з відповідною заявою, подавши її 10.12.2019 року до територіального органу - ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області.

Комісія, створена для розгляду заяв суб`єктів господарювання при ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області, попередньо розглянувши подані позивачем документи, не висувала зауважень щодо достовірності та достатності наданих документів та не встановила підстав для відмови у постановці позивача на облік, у зв`язку з чим направила документи до Держпродспоживслужби для перевірки та внесення інформації про нього до Реєстру.

Дотримуючись процедури та строків, установлених Порядком №325, Держпродспоживслужба повинна була провести відповідну перевірку та, з огляду на відсутність зауважень до документів, попередньо розглянутих комісією, не пізніше 10.01.2020 року повинна була внести відомості про позивача до книги реєстрації та до реєстру, а також присвоїти йому реєстраційний номер та підготувати виписку з реєстру. У цей же строк Держпродспоживслужба повинна була підготувати реєстраційне повідомлення щодо постановки позивача на облік та надіслати його позивачу та до ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області з відповідним супровідним листом.

Таких дій відповідач не вчинив, натомість листом №31-4/1/760 від 06.02.2020 року повідомив ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області про те, що у наданих матеріалах всупереч підпункту 2.5.6 пункту 2.5 Порядку №325 відсутні документи, які підтверджують наявність власного сервісного пункту технічного обслуговування, або чинного договору з суб`єктом господарювання, що належить до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктом господарювання, відповідно до законодавства.

Судом установлено, що для реєстрації позивачем подано зокрема договір про надання послуг з технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин на умовах відстрочки платежу №7ТО/ТР від 09.12.2019 року, за умовами якого ФОП ОСОБА_1 (замовник) доручив Кіровоградській філії ТОВ "Укравтозапчастина" (виконавець) виконувати роботи з технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин (тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів та їх складових частин). Строк дії договору - до 01.12.2021 року. (а.с. 169 - 172)

У заяві від 10.12.2019 року про взяття на облік позивач місцем сервісного обслуговування вказав саме адресу Кіровоградської філії ТОВ "Укравтозапчастина" (м. Кропивницький, проспект Інженерів, 8).

У ході розгляду справи відповідач стверджував про те, що позивач не може бути включений до реєстру, оскільки ним не надано документів, що підтверджують належність ТОВ "Укравтозапчастина" до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктами господарювання, відповідно до законодавства.

Суд зазначає, що підпунктами 2.5.1 - 2.5.7 пункту 2.5 розділу ІІ Порядку №325 визначено вичерпний перелік документів, які подає суб`єкт господарювання для підтвердження здатності провадити торгову діяльність щодо оптової та роздрібної торгівлі сільськогосподарськими машинами та для включення інформації про нього до реєстру.

Зокрема умовою провадження такої діяльності є забезпечення суб`єктом господарювання можливості для проведення передпродажної підготовки та сервісного обслуговування транспортних засобів на станціях технічного обслуговування. Технічне обслуговування машин може здійснюватися продавцем на власному сервісному пункті технічного обслуговування або із залученням суб`єктів господарювання, що належать до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин, створеної виробником або уповноваженими ним суб`єктом господарювання.

Відносини між покупцями сільськогосподарських машин та їх виробниками, продавцями, виконавцями робіт і послуг з технічного сервісу, регулює Закон України "Про захист прав покупців сільськогосподарських машин", який встановлює права та обов`язки покупців, визначає механізм реалізації державного захисту покупців, обов`язки та відповідальність виробників, продавців, виконавців робіт, послуг.

У статті 1 цього Закону наведені такі визначення:

- виробник - юридична або фізична особа (підприємство, організація, установа, громадянин-підприємець), яка виготовляє машини для реалізації, представляючи себе виробником, а також будь-яка інша особа, яка імпортує машини на територію України для торгівлі або іншого виду діяльності;

- продавець - юридична або фізична особа (підприємство, організація, установа, громадянин-підприємець), яка реалізує машини оптом чи вроздріб;

- покупець - юридична або фізична особа, яка використовує, придбаває, замовляє або має намір придбати чи замовити машину, роботу, послугу;

- дилер - юридична або фізична особа, яка, виконуючи функції продавця, здійснює закупівлю машин для наступного їх продажу і надає послуги з технічного сервісу;

- виконавець - юридична або фізична особа, яка виконує роботи та надає послуги з технічного сервісу для іншої особи з метою отримання прибутку;

- договір - угода між покупцем і виробником, продавцем, виконавцем про якість, терміни, ціну та інші умови, за якими здійснюються купівля-продаж машини, виконання роботи та надання послуг;

- гарантійний строк - строк, встановлений виробником машини, протягом якого, в разі дотримання відповідних умов використання і зберігання, машина, в тому числі комплектуючі вироби і складові частини її, повинна відповідати вимогам законодавства і протягом якого виробник, продавець, виконавець виконують гарантійні зобов`язання;

- технічний сервіс - комплекс робіт та послуг із забезпечення покупців сільськогосподарськими машинами, ефективного використання та підтримання їх у справному стані протягом всього періоду експлуатації.

Згідно зі статтею 16 Закону України "Про захист прав покупців сільськогосподарських машин" виробники, продавці, виконавці забезпечують можливість використання машин, результатів виконаних робіт, послуг за призначенням протягом строків їх амортизації, передбачених нормативно-технічною документацією або договором.

Виробники, продавці машин, виконавці робіт, послуг несуть гарантійні зобов`язання перед покупцями машин у забезпеченні протягом встановленого гарантійного строку експлуатації (або наробітку) відповідності цільовому (технологічному) призначенню і якості машин, встановлених нормативно-технічною документацією.

Статтею 17 Закону України "Про захист прав покупців сільськогосподарських машин" передбачені обов`язки виробників машин з організації технічного сервісу.

Відповідно до цієї норми виробники машин зобов`язані забезпечити організацію робіт з технічного сервісу, а також випуск і поставку в необхідних обсягах і асортименті запасних частин, обмінних вузлів і агрегатів протягом усього строку виробництва машин, а після зняття з виробництва - протягом строку амортизації, а якщо такого не встановлено, то протягом десяти років.

Для виконання цих зобов`язань виробники машин створюють фірмову мережу підприємств технічного сервісу або на договірній основі передають відповідні повноваження іншим підприємствам технічного сервісу різних форм власності.

Виробники, продавці під час продажу (реалізації) машин зобов`язані інформувати покупців про підприємства, які виконують роботи, послуги з технічного сервісу.

Виробники, продавці, уповноважені виробником підприємства забезпечують передпродажне обслуговування машин, на замовлення покупців доставляють їх, виконують гарантійні зобов`язання з технічного обслуговування й усунення несправностей.

Судом установлено, що ТОВ "Укравтозапчастина" є виробником техніки і обладнання для агропромислового комплексу та надає послуги гарантійно-сервісного обслуговування тракторів і сільськогосподарської техніки через мережу регіональних філій, маючи для цього відповідну матеріально-технічну базу (http://uaz-upi.com/company)

Доказом того, що ТОВ "Укравтозапчастина" є виробником сільськогосподарської техніки, є також інформація щодо реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в областях та м. Києві з 01.01.2020 по 30.06.2020 (згідно з даними уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи, які знаходяться на обліку), розмішена на офіційному сайті Держпродспоживслужби. http://consumer.gov.ua/ContentPages/Reestri/38/

Кіровоградська філія ТОВ "Укравтозапчастина" є відокремленим підрозділом ТОВ "Укравтозапчастина" та займається господарською діяльністю у сфері виробництва машин і устаткування для сільського та лісового господарства, технічним обслуговуванням та ремонтом автотранспортних засобів. (а.с. 176 - 178)

Наведене свідчить, що Кіровоградська філія ТОВ "Укравтозапчастина", з якою позивачем укладено договір №7ТО/ТР від 09.12.2019 року, є суб`єктом господарювання, що належить до сервісної мережі пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту машин.

У ході судового розгляду справи цей факт відповідачем не спростоване, та не доведено, що цей суб`єкт господарювання не відповідає вимогам, які висуваються до виконавців технічного обслуговування і ремонту машин.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У ході судового розгляду справи відповідач не довів суду те, що документи, подані позивачем для постановки на облік та внесення відомостей щодо нього до реєстру, містили недостовірні дані, або їх комплект був неповний, що відповідно до пункту 2.9 розділу ІІ Порядку №325 могло бути підставою для прийняття рішення про відмову суб`єкту господарювання у постановці на облік.

За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 року у справі №П/9901/137/18 (800/426/17), під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Тож суд погоджується з позивачем, що у спірних правовідносинах відповідач допустив протиправну бездіяльність, оскільки у встановлений місячний строк не вчинив дії, передбачені пунктами 2.12 - 2.13 розділу ІІ Порядку №325, за результатами розгляду матеріалів, надісланих ГУ Держпродспоживслужби в Кіровоградській області для внесення позивача до Реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери.

Тому позов про визнання такої бездіяльності протиправною слід задовольнити, а порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання відповідача вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Частиною 1 статті 382 КАС України передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Суд вважає за доцільне зобов`язати відповідача не пізніше 20 днів від дня набрання цим рішенням суду законної сили подати до суду звіт про його виконання.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тож сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір у розмірі 2102 грн. (а.с. 1, 97) слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 382 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (01001, м. Київ, вул. Б. Грінченка, 1, код ЄДРПОУ 39924774) задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів щодо не внесення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери.

Зобов`язати Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів вирішити питання про внесення фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Реєстру підприємств, установ, організацій та інших суб`єктів господарювання, які здійснюють торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери.

Зобов`язати Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів не пізніше 20 днів від дня набрання цим рішенням суду законної сили подати до суду звіт про його виконання.

Стягнути на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судові витрати на сплату судового збору в сумі 2102 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2020
Оприлюднено09.07.2020
Номер документу90284405
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/555/20

Рішення від 08.07.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні