ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" липня 2020 р. Справа№ 910/17606/19
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Тищенко О.В.
суддів: Дикунської С.Я.
Шаптали Є.Ю.
без повідомлення учасників справи,
розглянувши апеляційну скаргу Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця на рішення Господарського суду міста Києва від 17.02.2020
у справі №910/17606/19 (суддя Щербаков С.О.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю УПІ-МАГІСТРАЛЬ
до Акціонерного товариства Українська залізниця
про стягнення 39 917, 55 грн
1. Зміст позовних вимог та заперечень
Товариство з обмеженою відповідальністю УПІ-МАГІСТРАЛЬ (далі - позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства Українська залізниця (далі - відповідач) про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів у розмірі 39 917,55 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором №07175/цтл-2018 від 07.02.2018.
У відзиві на позов, відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог в зв`язку із тим що позивачем допущено помилки при розрахунку суми штрафу, заявленої до стягнення за накладними №40007478 та №33977463, та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог в частини стягнення штрафу у сумі 6 002,00 грн. Крім того, відповідачем подано клопотання про зменшення розміру штрафу на 50% до розміру 16 957,78 грн.
У відповіді на відзив, позивач зазначав, що розрахований позивачем штраф по залізничним накладним №40007478 та №33977463 є правильним, розрахований з урахуванням фактичного терміну доставки в добах, а тому не підлягає зменшенню.
2. Фактичні обставини, встановлені місцевим та апеляційним судом
07.02.2018 між Публічним акціонерним товариством Українська залізниця , яке перейменоване на Акціонерне товариство Українська залізниця (перевізник) та Товариством з обмеженою відповідальністю УПІ-МАГІСТРАЛЬ (замовник) укладено договір №07175/ЦТЛ-2018 про надання послуг, предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні цього договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування вагоном перевізника не є орендною платою.
Відповідно до п. 1.3. договору, надання послуг за цим договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами.
Згідно п. 1.2. договору, перевезення - послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язується доставити довірений замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому цим договором порядку. Перевезення оформлюється залізничною накладною відповідно до цього договору, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 зі змінами та доповненнями, збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, який затверджено наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356, Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 №873, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2009 за №1030/7318, Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення, Конвенції про міжнародні залізничні перевезення відповідно.
За змістом п. 12.1. договору договір вступає в силу з моменту одностороннього підписання замовником договору в електронному вигляді з накладенням ЕЦП в АС Месплан або АС Клієнт УЗ , або вчинення замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 20.02.2018 до 31.12.2018. Якщо жодна із сторін не звернеться письмово за один місяць до закінчення дії договору з пропозицією до іншої сторони про припинення його дії, то цей договір діє до надходження такої пропозиції і здійснення всіх розрахунків за виконані перевезення та надані послуги. Закінчення строку дії цього договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, які мали місце під час дії цього договору.
У період з 13.06.2019 по 05.07.2019 відповідачем до станцій призначення - Одеса-Порт Одеської залізниці, Капустіно Одеської залізниці, Кропивницький Одеської залізниці здійснювалося перевезення вантажу, одержувачем якого є Одеський зерновий термінал філії ПАТ ДПЗКУ та Товариство з обмеженою відповідальністю УПІ-МАГІСТРАЛЬ , що підтверджується залізничними накладними №№42497644, 42497586, 42497545, 42967174, 42967141, 42967158, 42967182, 42967190, 42967208, 42967133, 42967216, 42967257, 40115875, 40115925, 40115917, 40115933, 42607424, 44909422, 40007478 та 33977463.
Зокрема, за залізничною накладною №40007478 вантаж відправлено зі станції Капустіно Одеської залізниці 23.06.2019 (термін доставки 2 доби) та прибув до станції призначення Одеса-Порт Одеської залізниці (відстань 295 км) 29.06.2019, про що повідомлено вантажоодержувача в період часу з 04 год. 00 хв. до 04 год. 39 хв. 29.06.2019, що підтверджується відміткою в графі 49 накладної.
За залізничною накладною №33977463 вантаж відправлено зі станції Бобровиці Одеської залізниці 26.06.2019 (термін доставки 4 доби) та прибув до станції призначення Одеса-Порт Одеської залізниці (відстань 743 км) 04.07.2019, про що повідомлено вантажоодержувача в період часу з 04 год. 55 хв. до 05 год. 04 хв. 04.07.2019, що підтверджується відміткою в графі 49 накладної.
3. Короткий зміст рішення місцевого суду
Рішенням Господарського суду міста Києва від 17.02.2020 позовні вимоги задоволено. Стягнуто з Акціонерного товариства Українська залізниця на користь Товариства з обмеженою відповідальністю УПІ-МАГІСТРАЛЬ 39 917,55 грн штрафу та 1 921,00 грн судового збору.
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд виходив з того, що вантаж відповідачем доставлено позивачу з порушенням встановленого терміну доставки, визначеного ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу. Суд першої інстанції визнав розрахунок штрафу, наданий позивачем, арифметично вірним та таким, що відповідає приписам Статуту залізниць України та Правилам обчислення термінів доставки вантажу.
4. Вимоги апеляційної скарги та короткий зміст наведених у ній доводів
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, АТ Українська залізниця звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 17.02.2020 у справі №910/17606/19 і ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ УПІ-МАГІСТРАЛЬ у стягненні з АТ Українська залізниця штрафу у сумі 6 002,00 грн.
В обґрунтування апеляційної скарги, скаржник вказав, що рішення суду прийнято з неправильним застосуванням норм матеріального права при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи.
Скаржник вважає, що суд першої інстанції при перевірці зробленого позивачем розрахунку штрафу не врахував, що терміни доставки вантажу мають обчислюватись виходячи з однієї доби на кожні повні та неповні 200 км, замість однієї доби на кожні повні та неповні 320 км, оскільки вантажне перевезення здійснювалося не маршрутною, а груповою відправкою. За розрахунками відповідача, сума штрафу має бути зменшена на 6 002,00 грн.
5. Доводи учасників справи щодо апеляційної скарги
Відзиву на апеляційну скаргу позивачем не подано.
6. Надходження апеляційної скарги та її розгляд апеляційним судом
АТ Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на рішення Господарського суду міста Києва від 17.02.2020 у справі №910/17606/19.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №910/17606/19 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя - Тищенко О.В. судді: Дикунська С.Я., Шаптала Є.Ю.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 16.03.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства Українська залізниця на рішення Господарського суду міста Києва від 17.02.2020 у справі №910/17606/19, справу призначено до розгляду без повідомлення учасників справи.
7. Джерела права й акти їх застосування
Цивільний кодекс України
Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За змістом статті 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
Відповідно до ч. 1 ст. 919 Цивільного кодексу України перевізник зобов`язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк.
Згідно зі статтею 920 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998
Статтею 6 Статуту залізниць України передбачено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Відповідно до ст. 41 Статуту залізниць України залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.
Згідно зі ст. 116 Статуту залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:
10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;
20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;
30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.
Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.
Правила обчислення термінів доставки вантажу, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644
У відповідності до підпункту 1.1.1 Правил у разі перевезення вантажною швидкістю залізниці надається термін доставки вантажу: одна доба на кожні повні та неповні 320 км щодо маршрутних відправок, та одна доба на кожні повні та неповні 200 км щодо вагонних відправок.
Згідно з п. 2.9. Правил обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. Терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу. Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції.
Відповідно до п. 2.10 Правил вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.
Правила видачі вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644
Згідно з п. 8 Правил оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці або дата подачі вагона під вивантаження, якщо воно здійснюється одержувачем на місцях загального або незагального користування.
Правила оформлення перевізних документів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644
Згідно з додатками 1та 3 до Правил оформлення перевізних документів, у графі 29, яка визначає тип відправки: Відправка вагонна, контейнерна, групова/маршрутна, контрейлерна, дрібна/збірна , у відповідному місці проставляється позначка х і заповнюється ця графа відправником.
Господарський процесуальний кодекс України
За приписами частин 1-3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Аналогічна норма міститься у ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно з частиною 1 статті 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
За визначенням частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ч. 1, 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно з ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
8. Позиція апеляційного суду
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, судова колегія вважає, що апеляційна скарга АТ Українська залізниця задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що між сторонами у справі був укладений договір №07175/ЦТЛ-2018 про надання послуг, предметом якого є здійснення перевезення вантажів. Судом першої інстанції встановлено, що у період з 13.06.2019 по 05.07.2019 відповідачем до станцій призначення - Одеса-Порт Одеської залізниці, Капустіно Одеської залізниці, Кропивницький Одеської залізниці здійснювалося перевезення вантажу, одержувачем якого є Одеський зерновий термінал філії ПАТ ДПЗКУ та Товариство з обмеженою відповідальністю УПІ-МАГІСТРАЛЬ , що підтверджується залізничними накладними, що містяться в матеріалах справи, відповідачем був доставлений вантаж. Проте, виконуючи свої зобов`язання, перевізник припустився прострочення термінів доставки вантажу, передбачених ст. 41 Статуту залізниць України, у зв`язку з чим відповідачу був нарахований штраф. Вказані обставини відповідачем не заперечуються. Відповідач лише заперечує проти порядку нарахування штрафу.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції обчислював термін доставки вантажу на підставі п. 1.1.1 Правил обчислення термінів доставки вантажу, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, виходячи з того, що для маршрутних відправок застосовується формула одна доба на кожні повні та неповні 320 км .
В апеляційній скарзі відповідач стверджує, що оскільки перевезення у спірних правовідносинах здійснювалося груповою відправкою, термін доставки вантажу має обчислюватись виходячи з формули одна доба на кожні повні та неповні 200 км , тобто як для вагонної відправки. Однак, з цими твердженнями колегія суддів погодитися не може, з огляду на наступне.
Правилами обчислення термінів доставки вантажу встановлені відповідні терміни для різних типів відправок: маршрутних, вагонних та дрібних. Отже, термін доставки підлягає обчисленню виходячи з типу відправки, зазначеному у вказаних накладних. З матеріалів справи вбачається, що у графі 29 спірних залізничних накладних №40007478 та №33977463 міститься відмітка про тип відправки групова/маршрутна . Судова колегія зауважує, що відповідач необґрунтовано вважає, що до спірних перевезень, які за твердженнями самого ж відповідача є груповими, слід застосовувати терміни доставки як для вагонних відправок з огляду на встановлення фактичних обставин прийняття залізницею до перевезення вантажу саме з відображенням у графі 29 тип відправки групова/маршрутна .
За такого правового регулювання, апеляційний господарський суд доходить до висновку, що чинне законодавство не визначає можливості застосування до групових перевезень обрахунку терміну доставки вантажу як для вагонних, у зв`язку з чим визнає доводи апеляційної скарги стосовно застосування термінів доставки до спірних правовідносин як до вагонної відправки, необґрунтованими.
9. Висновки апеляційного суду
На підставі вищевикладеного, апеляційний господарський суд приходить до висновку, що викладені відповідачем доводи в обґрунтування апеляційної скарги є безпідставними, такими що не відповідають дійсним обставинам справи, не доведені належними доказами, а тому не підлягають задоволенню. Рішення суду першої інстанції від 17.02.2020 прийнято у відповідності до норм закону без порушення норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні підстави для його скасування.
Суд апеляційної інстанції вважає, що місцевий господарський суд, здійснивши аналіз наявних в матеріалах справи доказів, наданих сторонами на підтвердження своїх вимог та заперечень, у відповідності до вимог ст. 86 ГПК України, дійшов вірного висновку про наявність правових підстав для задоволення позову в повному обсязі.
Керуючись ст. 232-241, 275-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця на рішення Господарського суду міста Києва від 17.02.2020 у справі №910/17606/19 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 17.02.2020 у справі №910/17606/19 залишити без змін.
3. Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покладаються на Акціонерне товариство Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця .
4. Матеріали справи №910/17606/19 повернути до Господарського суду міста Києва.
5. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена відповідно до ст. 287-291 Господарського процесуального кодексу України з урахуванням приписів п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддя О.В. Тищенко
Судді С.Я. Дикунська
Є.Ю. Шаптала
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2020 |
Оприлюднено | 13.07.2020 |
Номер документу | 90307830 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Тищенко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні