ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" червня 2020 р. м. Київ Справа № 911/581/20
Господарський суд Київської області у складі судді Д.Г.Зайця, за участю секретаря судового засідання О.О.Стаднік, розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва «Плєсо» , м. Київ
за участю третьої особи Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації),
про стягнення заборгованості
за участю представників:
від позивача: П.Ю.Проценко
від відповідача: не з`явився
від третьої особи: С.І.Безсмертна
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕНЕЦІАНКА» (далі - позивач) звернулось до Господарського суду Київської області з позовною заявою №077/221-457 від 12.02.2020 року (вх. №599/20 від 04.03.2020 року) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕНЕЦІАНКА» (далі - відповідач) про стягнення 53683,32 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за Договором оренди №1565-1 від 28.07.2017 року зі сплати орендних платежів.
Ухвалою суду від 10.03.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №911/581/20 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 07.04.2020 року.
Судове засідання, призначене на 07.04.2020 року не відбулось, у зв`язку з необхідністю попередження виникнення та запобігання поширення гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом COVID-19, зважаючи на період карантину, визначений постановою КМУ «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» від 11.03.2020 року №211 (зі змінами), з урахуванням рішення Уряду про заборону пасажирських перевезень та обмеження кількості учасників масових заходів, а також, листа Ради суддів України від 16.03.2020 року №9/рс-186/20 і рішення зборів суддів Господарського суду Київської області №11 від 17.03.2020 року «Про організацію розгляду судових справ на період дії карантину» , про що сторони були повідомлені відповідною ухвалою.
Ухвалою суду від 10.04.2020 року підготовче засідання призначено на 28.04.2020 року.
Сторони, належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, у судове засідання 28.04.2020 року не з`явились, про причини неявки суд не повідомили. Відповідач відзив на позов не надіслав.
Ухвалою суду від 28.04.2020 року відкладено підготовче засідання на 19.05.2020 року.
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, у судове засідання 19.05.2020 року не з`явився, про причини неявки суд не повідомив. Відзив на позов не надіслав.
Ухвалою суду від 19.05.2020 року закрито підготовче провадження у справі №911/581/20 та призначено розгляд справи по суті на 30.06.2020 року.
До суду від третьої особи - Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надійшли пояснення б/н, б/д (вх. №12391/20 від 22.06.2020 року).
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, у судове засідання 30.06.2020 року не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, яка ратифікована Україною 17.07.1997, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Суд вважає, що відповідач належним чином та завчасно повідомлявся про розгляд справи, а також керуючись ст. 42 Господарського процесуального кодексу України, яка зобов`язує учасників справи сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи та надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, суд дійшов висновку про вчинення усіх необхідних дій щодо повідомлення відповідача та про розгляд справи за відсутності повноважного представника відповідача.
Враховуючи достатність в матеріалах справи доказів для повного, всебічного та об`єктивного розгляду спору по суті у судовому засіданні 30.06.2020 року, відповідно до ч. 1 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Між Комунальним підприємством виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утримані та експлуатації земель водного фонду м. Києва Плесо (за договором - підприємство-балансоутримувач), Товариством з обмеженою відповідальністю Венеціанка , (за договором - орендар), та Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (за договором - орендодавець) 28.07.2017 року укладено Договір №1565-1 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду.
Відповідно до п.1.1 Договору орендодавець на підставі протоколу постійної комісії Київської міської ради з питань власності від 16.05.2017 р. №48, передає, а орендар приймає в оренду нерухоме майно (нежитлові приміщення), що належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва (далі - об`єкт), яке знаходиться за адресою: м. Київ, Оболонський район, вул. Героїв Дніпра, 43-Б, к. 1, для розміщення суб`єкта господарювання що здійснює побутове обслуговування населення.
Згідно п. 3.1. Договору, орендна плата визначена на підставі Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 р. №415/1280 та згідно з розрахунком орендної плати, що є невід`ємною частиною цього Договору (додаток №1) становить без ПДВ: 190 грн. 53 коп. за 1 кв. м орендованої площі, що в цілому складає 5715,90 грн.
Відповідно до п. 3.4. Договору, розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї із Сторін у разі зміни Методики розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, та в інших випадках, передбачених законодавством України.
Пунктом 9.1. Договору визначено, що цей Договір є укладеним з моменту підписання його сторонами і діє з 28 липня 2017 року до 26 липня 2020 року.
Порядок передачі майна комунальної власності територіальної громади міста Києва в оренду регулюється зокрема рішенням Київської міської ради №415/1280 від 21.04.2015 р. (зі змінами) Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва .
Відповідно до рішення Київської міської ради від 22 червня 2017 року №606/2768 Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21.04.2015 р. №415/1280 Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва було вирішено:
Пункт 11 рішення Київської міської ради від 21.04.2015 р. №415/1280 Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва викласти у такій редакції: 11. Встановити, що до 31 жовтня 2017 року, але не пізніше дати набуття чинності новою редакцією Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, для об`єктів оренди, дата оцінки яких встановлена після 01 вересня 2014 року, орендні ставки, визначені Методикою розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, застосовуються у розмірі 50 % встановленого обсягу, крім: ставок, визначених пунктами 1 - 5 таблиці 2 Методики (за винятком банків), погодинної орендної плати відповідно до пункту 6 Методики і орендної плати, визначеної за результатами конкурсу .
Відповідно до рішення Київської міської ради від 9 листопада 2017 року №199/3206 Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21.04.2015 р. №415/1280 Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва було вирішено: Пункт 11 рішення Київської міської ради від 21.04.2015 р. №415/1280 "Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва" викласти у такій редакції: 11. Встановити, що з 01 листопада 2017 року до 01 березня 2018 року, але не пізніше дати набуття чинності новою редакцією Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, для об`єктів оренди, дата оцінки яких встановлена після 01 вересня 2014 року, орендні ставки, визначені Методикою розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, застосовуються у розмірі 50 % встановленого обсягу, крім ставок, визначених пунктами 1 - 5 таблиці 2 Методики (за винятком банків), погодинної орендної плати відповідно до пункту 6 Методики і орендної плати, визначеної за результатами конкурсу .
Відповідно до п. 8 рішення Київської міської ради від 8 лютого 2018 року №21/4085 Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року №415/1280 Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва було вирішено встановити, що до 31 грудня 2018 року орендні ставки, що визначені цим рішенням для видів діяльності, визначених у пунктах 11 (крім торгівлі алкогольними та тютюновими виробами), 13, 17, 32, 33, 36, 38, 41, 48 таблиці 2, дата оцінки яких встановлена після 1 вересня 2014 року, застосовується у розмірі 70% від встановленого обсягу, крім орендної плати, Визначеної за результатами конкурсу.
Відповідно до рішення Київської міської ради від 20 грудня 2018 року №476/6527 Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280 Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва було вирішено пункт 11 рішення Київської міської ради від 21.04.2015 N 415/1280 Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва викласти в новій редакції: 11. Встановити, що до 31 грудня 2019 року орендні ставки, визначені у пунктах 11 (крім торгівлі алкогольними та тютюновими виробами), 13, 17, 23, 32, 33, 36, 38, 41, 48 таблиці 2 Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, дата оцінки яких встановлена після 1 вересня 2014 року, застосовуються у розмірі 70% від встановленого обсягу, крім орендної плати, визначеної за результатами конкурсу, погодинної орендної плати відповідно до пункту 6 Методики .
В період з 09.12.2019 р. по 16.12.2019 р., на підставі направлень від 28.11.2019 №1444 та №1445 головним державним аудитором відділу контролю у галузі ЖКГ, інфраструктури та зв`язку Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області (далі - Управління) Кузьменко Л.А. та заступником начальника відділу контролю у галузі ЖКГ, інфраструктури та зв`язку Управління Ciлiцькою С.М. проведено зустрічну звірку у комунальному підприємстві виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва "Плесо", (далі - Підприємство, КП Плесо ) щодо документального та фактичного підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з`ясування їх реальності та повноти відображення в обліку комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) за період з 01.01.2017 р. по 30.09.2019 р.
Зустрічну звірку було проведено в ході планової ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Департаменту, що проводиться Держаудитслужбою відповідно до п. 1.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Держаудитслужби на IV квартал 2019 року за період з 01.01.2017 р. по 30.09.2019 р.
За результатами проведення зустрічної звірки представниками Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області було встановлено недотримання вимог п. 3.1, п. 3.4 та п. 9.2 Договору №1565 - 1, що призвело до недоотримання орендної плати Підприємством на загальну суму 35761,55 грн. (з ПДВ), в т. ч. 2017 рік - 17857,92 грн., 2018 рік - 7392,73 грн. та 9 місяців 2019 року - 10511,00 грн., у зв`язку з тим, що не було внесено змін до договору в частині зменшення орендної плати, як це передбачено рішеннями Київської міської ради від 22 червня 2017 року №606/2768, від 9 листопада 2017 року №199/3206, від 8 лютого 2018 року №21/4085, від 20 грудня 2018 року №476/6527 Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21.04.2015 р. №415/1280 Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва шляхом укладення додаткової угоди.
На виконання вимог акту ревізії та вимог Департаменту комунальної власності міста Києва (лист вих. №062/05/20-190 від 10.01.2020 року), КП Плесо здійснило донарахування орендної плати за період з моменту укладення договору по 31.12.2019 року в сумі 40825,84 грн.
Враховуючи викладене, позивач зазначає, що станом на 27.01.2020 року заборгованість відповідача за Договором становить 53683,32 грн.
Згідно ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Як свідчать матеріали справи, спір між сторонами у справі виник у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за Договором №1565-1 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду від 28.07.2017 року в частині несплати орендних платежів.
Укладений між сторонами Договір за своїм змістом та правовою природою є договором найму (оренди), який підпадає під правове регулювання норми Глави 58 Цивільного кодексу України та параграфу 5 Глави 30 Господарського кодексу України.
Так, згідно ст. 759 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Відповідно до ст. 760 Цивільного кодексу України, предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ). Законом можуть бути встановлені види майна, що не можуть бути предметом договору найму. Предметом договору найму можуть бути майнові права. Особливості найму окремих видів майна встановлюються цим Кодексом та іншим законом.
За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму (ч. 1 ст. 762 Цивільного кодексу України).
Статтею 283 Господарського кодексу України визначено загальне поняття договору оренди, відповідно до якого за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або цілісний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).
Згідно ч.ч. 1, 4 ст. 286 Господарського кодексу України, орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством. Строки внесення орендної плати визначаються в договорі.
Статтею 2 Закону України Про оренду державного та комунального майна (в редакції, чинній на момент укладання договору оренди) визначено, що орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності.
Статтею 10 Закону України Про оренду державного та комунального майна визначено перелік істотних умов договору оренди, серед яких є об`єкт оренди, термін на який укладається договір, орендна плата з урахуванням її індексації, відновлення орендованого майна та умови його повернення, виконання зобов`язань, забезпечення виконання зобов`язань, відповідальність сторін тощо.
Відповідно до ст. 12 Закону України Про оренду державного та комунального майна , договір вважається укладеним з моменту досягнення домовленості з усіх істотних умов та підписання тексту договору.
Відповідно до п. 3 ст. 18, п. 1 ст. 19 Закону України Про оренду державного та комунального майна , орендар зобов`язаний вносити орендну плату своєчасно і у повному обсязі.
Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Частиною 1 ст. 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Згідно ст. 628 Цивільного кодексу України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до положень ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін); зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Договір відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України є обов`язковим для виконання сторонами.
Судом встановлено, що правова природа заявленої до стягнення суми в розмірі 53683,32 грн. складається з: заборгованості по орендній платі за Договором №1565-1 від 28.07.2017 р. у розмірі 12857,48 грн., донарахованої орендної плати в розмірі 40825,84 грн.
Позивачем на адресу відповідача надсилалось повідомлення-претензія №077/221-94 від 14.01.2020 року з вимогою погасити наявну заборгованість та рахунок на оплату №110 від 13.01.2020 року на суму 40825,84 грн., проте зазначена претензія залишена відповідачем без відповіді та реагування.
В матеріалах справи міститься обґрунтований розрахунок заборгованості з орендної плати та донарахованої орендної плати у загальному розмірі 53683,32 грн. згідно Договору.
Методика розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади м. Києва, на основі якої здійснювався розрахунок донарахованої орендної плати, є загальнодоступним джерелом, у зв`язку з чим відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись з Методикою розрахунку та самим розрахунком.
Оскільки, заборгованість відповідача з орендної плати у сумі 53683,32 грн. станом на момент прийняття рішення не погашена, розмір вказаної заборгованості відповідає фактичним обставинам справи, відповідачем не спростовано, тому, суд дійшов висновку, що позовна вимога про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості з орендної плати у сумі 53683,32 грн. є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Частиною 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ч. 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва «Плесо» до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕНЕЦІАНКА» про стягнення 53683,32 грн. задовольнити повністю.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕНЕЦІАНКА» (07343, Київська область, Вишгородський район, с. Воропаїв, вул. Лугова, буд. 5, код ЄДРПОУ 38603805) на користь Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду м. Києва «Плесо» (04119, м. Київ, вул. Сім`ї Хохлових, буд. 15, корпус А, офіс 3, код ЄДРПОУ 23505151) 53683 (п`ятдесят три тисячі шістсот вісімдесят три) грн. 32 коп. заборгованості з орендної плати, та 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
3.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду відповідно до ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України з врахуванням п. 17.5 Розділу ХІ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 10.07.2020 року.
Суддя Д.Г. Заєць
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2020 |
Оприлюднено | 13.07.2020 |
Номер документу | 90308687 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Заєць Д.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні