Рішення
від 09.07.2020 по справі 320/4110/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 липня 2020 року № 320/4110/19

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шамраївське" до Головного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання протиправним та скасування припису,

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Шамраївське" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Київській області №298-ДК/0050Пр/03/01-19 від 26.06.2019;

- визнати протиправними дії державних інспекторів Головного управління Держгеокадастру у Київській області щодо складання повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок використання зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу № 298ДК/0033ШК/11/01-19 від 26.06.2019.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в червні 2019 року державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру України у Київській області була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка з кадастровим номером 3224088200:02:002:0001 розташована в адміністративних межах Шамраївської сільської ради, за результатом якої складено акт №298ДК/312/АП/09/01/19 від 25.06.2019, в якому встановлено, що на частині даної земельної ділянки орієнтовною площею 1,00 га ТОВ "Шамраївське" знято поверхневий шар ґрунту без спеціального дозволу, що є порушенням статті 168 Земельного кодексу України. На підставі висновків вказаного акту перевірки, посадовими особами відповідача був винесений припис №298-ДК/0050Пр/03/01-19 від 26.06.2019 та повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок використання зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №298ДК/0033ШК/11/01-19 від 26.06.2019 у розмірі 30007,73 грн. На думку позивача, висновки посадових осіб контролюючого органу, зазначені в акті перевірки, є недостовірними та невстановленими, такими, що не відповідають дійсності, перекручують фактичні обставини справи, порушують права товариства на вільне здійснення господарської діяльності на орендованій земельній ділянці, внаслідок чого оскаржувані припис та повідомлення прийняті безпідставно, у зв`язку з чим підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області при здійсненні перевірки позивача діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, оскаржувані припис №298-ДК/0050Пр/03/01-19 від 26.06.2019 та повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок використання зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №298ДК/0033ШК/11/01-19 від 26.06.2019 прийняті відповідачем правомірно, у зв`язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.08.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 26.09.2019.

Судове засідання, призначене на 26.09.2019 було знято з розгляду у зв`язку з перебуванням головуючої судді Василенко Г.Ю. на лікарняному.

Наступне судове засідання призначено на 13.11.2019.

До початку розгляду справи по суті через канцелярію суду надійшло клопотання від представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження. Представник відповідача проти розгляду справи в порядку письмового провадження не заперечував.

Частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи, що для розгляду і вирішення даної справи відсутня потреба у заслуховуванні свідків чи експертів, а також немає інших перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, зазначених у статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, судом прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Шамраївське" (код ЄДРПОУ 31890057, місцезнаходження: 09061, Київська область, Сквирський район, с. Руда, вул. Будівельна, 16) зареєстроване в якості юридичної особи 26.06.2002 (номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13461200000000199 від 08.08.2005), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

31.05.2006 позивачем отримано спеціальний дозвіл на користування надрами №3828, відповідно до якого товариству надано право на видобування граніту, придатного для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового, відсіви отримані під час подрібнення гранітів придатні для благоустрою, рекультивації і планування, в Шамраївському родовищі, яке знаходиться в Сквирському районі Київської області (0,6 км на північ від с. Шамраївка). Строк дії спеціального дозволу на користування надрами до 31.05.2036.

21.05.2014 між Сквирською районною державною адміністрацією Київської області (Орендодавець) та ТОВ "Шамраївське" (Орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого Орендодавець передає, згідно розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 16.05.2014 №142, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку, площею 30,5535 га, цільове призначення для розміщення та обслуговування гранітного кар`єру за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності, що розташована на території Шамраївської сільської ради Сквирського району Київської області (за межами населеного пункту), межі вищевказаної земельної ділянки встановлені в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.

Відповідно до п. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 30,5535 га, в тому числі відкриті розробки та кар`єри шахти які експлуатують - 23,2433 га; під дорогами - 1,1098 га; під спорудами - 0,0008 га; під проїздами, проходами та площадками - 6,0824 га; капітальна одно та двох поверхова будівля - 0,1172 га; з кадастровим номером: 3224088200:02:002:0001 за рахунок земель державної власності, що розташована на території Шамраївської сільської ради Сквирського району Київської області (за межами населеного пункту) (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення).

Цей договір укладається на строк дії спеціального дозволу на користування надрами, що є невід`ємним додатком до цього договору. За умови продовження строку дії спеціального дозволу, строк дії договору автоматично продовжується на строк його дії, але не більше ніж на 49 років від дня державної реєстрації цього договору у встановленому законом порядку (п. 8 Договору).

Згідно з п. 15 Договору, земельна ділянка передається в оренду для розміщення та обслуговування гранітного кар`єру за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності.

Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та обслуговування гранітного кар`єру.

Умови збереження стану об`єкта оренди: Орендар не повинен допускати погіршення стану земельної ділянки та використовувати її відповідно до вимог чинного законодавства (п. 16-17 Договору).

Факт передачі земельної ділянки з кадастровим номером: 3224088200:02:002:0001 в оренду ТОВ "Шамраївське" підтверджується актом прийому-передачі.

У червні 2019 року державними інспекторами у сфері контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головними спеціалістами відділу контролю за використанням та охороною земель у Білоцерківському, Богуславському, Володарському, Кагарлицькому, Миронівському. Рокитнянському. Сквирському, Ставищенському, Таращанському, Тетіївському, Фастівському районах та у м. Білій Церкві Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Михайлюк Іриною Олександрівною, начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Білоцерківському, Богуславському. Володарському, Кагарлицькому, Миронівському, Рокитнянському, Сквирському, Ставищенському, Таращанському, Тетіївському, Фастівському районах та у м. Білій Церкві Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області Миронюком Валерієм Анатолійовичем, у присутності директора ТОВ "Шамраївське" Соломенка В.М. , відповідно до вимог статей 6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", проведена перевірка з питання дотримання вимог земельного законодавства на земельній ділянці, яка розмішена в адміністративних межах Шамраївської сільської ради Сквирського району Київської області відповідно до плану робіт Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області на II квартал 2019 року (акт перевірки від 25.06.2019 № 298-ДК/312/АП/09/01/-19).

Зі змісту вказаного акту перевірки вбачається, що посадові особи контролюючого органу, під час проведення перевірки, встановили, що земельна ділянка земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення загальною площею 30,5535 га з кадастровим номером 3224088200:02:002:0001, згідно розпорядження Київської обласної державної адміністрації № 142 від 16.05.2014, надана в оренду терміном на 49 років ТОВ "Шамраївське" для розміщення та обслуговування гранітного кар 'єру. На підставі вказаного розпорядження укладено договір оренди землі від 21.05.2014, який зареєстровано в Реєстраційній службі Сквирського районного управління юстиції 22.05.2014 за № 5444065.

За результатами перевірки, з виїздом на місцевість посадові особи контролюючого органу дійшли висновку, що на частині даної земельної ділянки орієнтовною площею 1,00 га ТОВ "Шамраївське" знято поверхневий шар ґрунту без спеціального дозволу, що є порушенням статті 168 Земельного кодексу України.

Судом встановлено, що акт перевірки від 25.06.2019 №298-ДК/312/АП/09/01/-19 підписаний відповідачем без зауважень та вручений останньому 26.06.2019, про що свідчить підпис директора товариства на вказаному акті.

На підставі висновків акту перевірки, Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області видано припис №298-ДК/0050Пр/03/01-19 від 26.06.2019, яким зобов`язано товариство усунути виявлене порушення статті 168 Земельного кодексу України в термін до 24.07.2019, та складено повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок використання зайняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 26.06.2019 №298ДК/0033ШК/11/01-19, яке містить вимогу у 15-ти денний термін сплатити розмір шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу у розмірі 30007,73 грн.

Припис та повідомлення отримані директором ТОВ "Шамраївське" 26.06.2019, про що свідчить підпис останнього на них.

Не погоджуючись з прийнятими приписом та повідомленням про сплату шкоди, заподіяної внаслідок використання зайняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд під час судового розгляду, на підставі документів наявних в матеріалах справи, встановив наступне.

У 2014 році Приватне підприємство "AHEЛО" розробило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Шамраївське" для розміщення та обслуговування гранітного кар`єру за адресою: Шамраївська сільська рада, Сквирський район, Київська область, який був погоджений у відповідності до вимог законодавства, в тому числі в Державному агентстві земельних ресурсів України та Головному управлінні Держземагенства у Київській області, що підтверджується копією листа № 32- 10-0.53-2168/2-14 від 01.04.2014.

У висновку Державного агентства земельних ресурсів України про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки несільськогосподарського призначення в оренду ТОВ "Шамраївське" для розміщення та обслуговування кар`єру від 13.03.2014 № 04-51-175 зазначено, зокрема те, що відповідно до детального плану території, земельна ділянка несільськогосподарського призначення відводиться в оренду для обслуговування існуючого гранітного кар`єру.

У експлікації (плані) відведення земельної ділянки, на вказаній земельній ділянці, в графі "загальна площа земель, всього" вказано 30,5535 га, в графі "забудовані землі" так само вказано 30,5535 га, з них: "відкриті розробки та кар`єри, шахти" - 23,2433 га: "під спорудами" - 0,0008 га; "під дорогами" - 1,1098 га; "під проїздами та проходами та площадками" - 6,0824 га; "капітальна одно та двох поверхова забудова" - 0,1172 га.

Аналогічна інформація міститься в договорі оренди землі від 21.05.2014, де зазначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 30,5535 га, в тому числі відкриті розробки та кар`єри шахти які експлуатують - 23,2433 га; під дорогами - 1,1098 га; під спорудами - 0,0008 га; під проїздами, проходами та площадками - 6,0824 га; капітальна одно та двох поверхова будівля - 0,1172 га.

Відповідно до акту обстеження земельної ділянки площею 30,5535 га, яка знаходиться на території Шамраївської сільської ради Сквирського району за межами населеного пункту від 28.03.2012, складеного комісією у складі землевпорядника Шамраївської сільської ради, головного спеціаліста відділу природних ресурсів південного регіону ДУ ОНПС в Київській області, директора ДСЛП "Київлісозахист" в присутності заступника директора ТОВ "Шамраївське", встановлено, що відповідно до довідки Управління Держкомзему у Сквирському районі форми 6-Зем від 15.03.12 № 0412-1095 земельна ділянка значиться переважно кар`єром та іншими землями, що використовуються для транспорту. При обстежені ділянки в натурі встановлено, що вона має складну геометричну форму і складний горбисто-кар`єрний рельєф, викликаний добуванням граніту відкритим способом. Практично по всій території обстежуваної площі (крім власне кар`єру) природним шляхом засіялася деревна рослинність.

З огляду на вищевикладене можна зробити висновок, що станом на 2012 рік на земельній ділянці загальною площею 30,5535 га з кадастровим номером 3224088200:02:002:0001 був розміщений кар`єр.

Крім того, у спеціальному дозволі на користування надрами №3828 від 31.05.2006 у графі "ступінь освоєння надр" зазначено: "розробляється з 1959 року".

Вказане, також, підтверджується відомостями, зазначеними у звіті про геологорозвідувальні роботи проведені на Шамраївському родовищі граніту в Велико-Половецькому районі Київської області від 1958 року, зокрема, що на момент дослідження на Шамраївському родовищі діяло чотири діючих кар`єри та три закинуті. У висновках Київської геологорозвідувальної експедиції 1958 року зазначено, що експлуатацію родовища слід продовжувати шляхом розширення вже наявних діючих кар`єрів.

Крім того, в матеріалах справи наявна довідка №642 від 23.07.2019, за підписом голови Шамраївської сільської ради, зі змісту якої, в тому числі, вбачається, що ґрунтовий покрив, який знаходився на земельній ділянці переданій для видобування корисних копалин на Шамраївському родовищі гранітів у 1987-1988 роках був знятий і перевезений на поля колгоспу "40 річчя Жовтня".

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Закону України "Про охорону земель" зокрема передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Пунктом 1 частини першої статті 18-1 Закону України "Про охорону земель" встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у галузі охорони земель, належать здійснення державного контролю щодо використання та охорони земель зокрема за виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Статтею 4 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Частиною другою статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно статті 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать: а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур`янами, чагарниками та дрібноліссям; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою; дотримання правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереження захисних насаджень і межових знаків; додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; додержання строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю; б) внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель; обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства України; припинення будівництва та експлуатації об`єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків; припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону; в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань; г) видачі спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до затверджених в установленому законом порядку проектів; ґ) участь у розробці нормативно-правових актів з питань державного контролю за використанням та охороною земель; д) вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам; е) вирішення інших питань відповідно до закону.

Частиною першою статті 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" зокрема передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.

В силу статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, здійснювати перевірку об`єктів - земельних ділянок, що перебувають у користуванні юридичних і фізичних осіб, видавати обов`язкові до виконання приписи та складати акти, за результатами таких перевірок.

Відповідно до ч. 2 ст. 168 Земельного кодексу України власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно з ч. 3 ст. 168 Земельного кодексу України при здійсненні діяльності, пов`язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Тобто, Земельний кодекс України застосовує поняття ґрунтовий покрив земельних ділянок та поверхневий шар ґрунту.

Процедуру видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок регулює Порядок видачі та анулювання спеціальних дозволів на знаття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, який затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005 р. за № 1 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 1).

У Розділі 2 вказаного порядку міститься законодавче визначення поняття "ґрунтовий покрив земельних ділянок", зокрема встановлено, що це поверхневий шар ґрунту, який характеризується родючістю.

Спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

Тобто, Порядок № 1 визначає, що дозвіл потрібний для зняття і перенесення покриву, який характеризується родючістю.

Відповідно до п. 3.1 Порядку № 1, власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов`язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Із системного аналізу зазначених правових приписів слідує, що дозвіл отримується власниками земельних ділянок та землекористувачами в тому разі, коли здійснюється зняття або перенесення ґрунтового покриву, тобто родючого шару ґрунту, а не будь-якого іншого ґрунту.

Визначення поняття "родючість ґрунту" дано в статті 1 Закону України "Про охорону земель", під яким розуміється здатність ґрунту задовольняти потреби рослин в елементах живлення, воді, повітрі і теплі в достатніх кількостях для їх нормального розвитку, які в сукупності є основним показником якості ґрунту.

Як зазначено в листі Державного комітету України по земельних ресурсах № 6-8-1487/885 від 11.09.2006 ґрунтовий покрив земельних ділянок характеризуватиметься родючістю і підлягатиме землюванню, якщо буде відповідати вимогам та показникам, встановленим у ГОСТ 17.5.1.03-78, ГОСТ 17.4.2.02-83, ГОСТ 17.5.3.05-84, ГОСТ 26213-84, ГОСТ 17.5.3.06-85 (відповідні обстеження земельних ділянок проводять юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення землевпорядних робіт). Ґрунтовий покрив земельних ділянок, який не відповідає вимогам та показникам, встановленим у зазначених ГОСТах, не є родючим, а отже, дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок не видається.

Суд зазначає, що на підтвердження встановлених в акті перевірки від 25.06.2019 № 298-ДК/312/АП/09/01/-19 обставин, відповідачем не надано суду жодного доказу.

Водночас, позивачем додано до матеріалів справи висновок Національного наукового центру "Інститут землеробства національної академії аграрних наук України" щодо якісної характеристики проб ґрунту підібраних з частини земельної ділянки площею біля 1,1 га, яка знаходиться в користуванні ТОВ "Шамраївське" (кадастровий номер 3234088200:02:002:0001), яка розташована на території Шамраївської сільської ради Сквирського району Київської області № 03-16/388 від 15.07.2019, з якого вбачається, що територія Шамраївської с.р., Сквирського р.-н., Київської обл. відноситься до Лісостепової Правобережної провінції (ЛС 2 ) Зони Лісостепу, Білоцерківсько-Миронівського природно-сільськогосподарського району. Відповідно до ДСТУ 4362:2004 "Якість ґрунту. Показники родючості ґрунтів" визначені агрохімічні показники змішаної проби ґрунту, які занесені до агрохімічного паспорту земельної ділянки та за показниками гумусованості відносяться до дуже низького його вмісту (0,08 %).

При цьому, суд зазначає, що з вимог та показників, встановлених в ГОСТ 17.5.1.03-86 "Охорона природи. Землі. Класифікація вскришиних та вмістких порід для біологічної рекультивації земель" придатний родючий шар ґрунту класифікується як такий, що містить, зокрема більш ніж 1% гумусу для лісної та напівпустинної зон та більш ніж 2% - для степової та лісостепової зон.

Таким чином, на думку суду, відповідачем не доведено порушення позивачем статті 168 Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Абзацом 3 частини 1 статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" встановлено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень.

Частиною 1 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

В оскаржуваному приписі №298-ДК/0050Пр/03/01-19 від 26.06.2019 Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області зобов`язано товариство усунути виявлене порушення статті 168 Земельного кодексу України в термін до 24.07.2019.

Однак, на думку суду, у вищевказаному приписі державним інспектором контролюючого органу повинно було бути зазначено заходи, які необхідно здійснити позивачу для припинення порушення земельного законодавства, усунення його наслідків, строк їх виконання по кожному із заходів.

В оскаржуваному приписі не вказано яким чином та які заходи треба здійснити позивачу для усунення порушення земельного законодавства, що, в свою чергу, робить припис завідомо таким, що неможливо виконати.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

При цьому, "Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту без спеціального дозволу", затверджена постановою КМУ від 25.07.2007 № 963, жодним чином не уповноважує головні управління Держгеокадасту на винесення таких Повідомлень.

Так, відповідно до п. 7 даної Методики розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розмір шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 N 1619.

Таким чином, відповідач має право здійснювати розрахунок розміру шкоди, однак вказана норма не наділяє Головне управління Держгеокадастру у Київській області повноваженнями на винесення такого документу, як повідомлення про сплату шкоди.

Суд звертає увагу, що оскільки в повідомленні про сплату шкоди міститься вимога у 15-ти денний термін сплатити розмір шкоди та зазначається, що у разі неповідомлення про сплату розміру шкоди у зазначений строк буде подано про стягнення заподіяної шкоди у примусовому порядку, то вказане повідомлення порушує права та законні інтереси позивача так як на підставі нього в подальшому здійснюється примусове стягнення шкоди.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На виконання цих вимог відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних і достатніх доказів, які спростовували б твердження позивача, а отже не довів правомірності своїх дій та рішень.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання позовної заяви сплачено судовий збір у розмірі 3842,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 23.07.2019 №483.

Таким чином, судові витрати щодо сплати судового збору підлягають присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Київській області.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Київській області №298-ДК/0050Пр/03/01-19 від 26.06.2019.

Визнати протиправним та скасувати повідомлення Головного управління Держгеокадастру у Київській області про сплату шкоди, заподіяної внаслідок використання зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №298ДК/0033ШК/11/01-19 від 26.06.2019.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шамраївське" (код ЄДРПОУ 31890057) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Київській області (код ЄДРПОУ 39817550) судовий збір у розмірі 3 842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Василенко Г.Ю.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2020
Оприлюднено14.07.2020
Номер документу90317880
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/4110/19

Рішення від 09.07.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні