Рішення
від 10.07.2020 по справі 520/4501/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 липня 2020 р. № 520/4501/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горшкової О.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області до Богодухівської районної ради Харківської області, Сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, треті особи - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Комунальний заклад "Братеницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Богодухівської районної ради Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Заступник керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Богодухівської районної ради Харківської області та сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Братеницької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської області;

- зобов`язати Богодухівську районну раду Харківської області та сектор освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, вчинити певні дії, спрямовані на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Братеницької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської області, які зазначені у приписах про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.03.2019 №55 та від 13.08.2019 №154.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що бездіяльність Богодухівської районної ради Харківської області та сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області щодо стану протипожежної безпеки у Братеницької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської області є такою, що створює потенційну загрозу життю та здоров`ю дітей. При цьому порушуються Закони України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про дошкільну освіту". З огляду на викладене, заступник керівника місцевої прокуратури, виконуючи надані законом функції, звернувся до суду з даним адміністративним позовом та для запобігання вищевикладених порушень просив його задовольнити.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.

Представник відповідача, Сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, надав до суду відзив на позов, відповідно до якого зазначив, що відповідачем усунуто порушення щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної безпеки, які виявлені під час проведення перевірки згідно акту № 230 від 17.12.2019 по Комунальному закладу Братеницької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, у зв`язку із чим просив відмовити у задоволенні позову.

Представник відповідача, Богодухівської районної ради Харківської області, надав до суду відзив на позов, відповідно до якого зазначив, що відповідачем вживаються дії для усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Проте, фінансування закладів освіти здійснюється відповідно до встановленого законом порядку в межах наявних коштів місцевого бюджету та наданої освітньої субвенції. Коштів не вистачає для виконання всіх вимог державних стандартів освіти, а також пожежної безпеки. Просив у задоволенні позову відмовити.

Представники третіх осіб правом на подання письмових пояснення щодо предмету спору до суду не скористались.

Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що на підставі наказу Богодухівського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 134 від 20.12.2018 "Про проведення планових перевірок об`єктів" та посвідчення на проведення перевірки № 55 від 18.02.2019 Богодухівським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена планова перевірка щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у приміщеннях Комунального закладу "Братеницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" Богодухівської районної ради Харківської області, за адресою: Харківська область, Богодухівський район, с. Братениця, вул. Заводська, 16.

За результатами проведеної перевірки посадовими особами Богодухівського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт № 55 від 11.03.2019.

Під час перевірки приміщень Комунального закладу "Братеницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" Богодухівської районної ради Харківської області встановлено, що вказані приміщення експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме, як зазначено в акті перевірки № 55 встановлено наступні порушення, зокрема:

- будинки та приміщення не обладнанні системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пропонується до виконання з 13.01.2014) - порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ;

- дерев`яні конструкції дахових приміщень будівель не оброблені вогнезахисними речовинами (пропонується до виконання з 13.01.2014) - порушено пункт 2.5 глави 2 розділу II ППБУ;

- захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку не виконано відповідно до вимог ДСТУ В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (пропонується до виконання з 13.01.2014)- порушено пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ;

- відповідальні особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету міністрів України №444 від 26.06.2013 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діями у надзвичайних ситуаціях" - порушено пункт 16 II ППБУ;

- двері виходів не обладнані пристроями для самозачинення (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ;

- працівники не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено постанову Кабінету міністрів України від 19.08.2002 №1200 "Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю";

- будівлі та приміщення не обладнані об`єктовою системою оповіщення (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено пункт 16 постанову Кабінету міністрів України від 27.09.2017 №733 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту";

- не створений матеріальний резерв для запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено ст.98 Кодексу цивільного захисту України, постанову Кабінету міністрів України №775 від 30.09.2015 "Про затвердження Порядку створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій";

- не забезпечено приміщення захисної споруди первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності - порушено пункт 3.6 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

- захисна споруда не утримується та експлуатується у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни - порушено пункт 1 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2019 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту";

- місце розташування захисної споруди не позначено табличками (написами) та покажчиками руху до них - порушено пункт 3 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- біля вхідних дверей захисної споруди не забезпечено табличкою розміром 60x50см із зазначенням номера споруди, її балансоугримувача, місць зберігання ключів - порушено пункт 4 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не обладнані входи захисної споруди дерев`яними або металевими трапами, для забезпечення вільного користування особами з інвалідністю - порушено пункт 6 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- захисна споруда не забезпечена від підтоплення ґрунтовими та поверхневими водами - порушено пункт 8 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- трубопроводи каналізації не пофарбовані у чорний колір - порушено пункт 13 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не створено об`єктове формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд або призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію захисної споруди - порушено пункт 1 глави 1 розділу VI Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не надано акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захист- порушено пункт 7 глави 2 розділу VI Наказу МВС України від 09.07.2018 №579.

Суд зазначає, що вказаний акт отримано директором Братеницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів, що підтверджується підписом у акті перевірки.

11 березня 2019 року Богодухівським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки із вимогою, усунути порушення, які зазначені в акті перевірки № 55 у строк до 25.03.2019.

На підставі наказу Богодухівського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 130 від 18.07.2019 "Про проведення попланових перевірок об`єктів" та посвідчення на проведення перевірки № 195 від 23.07.2019 Богодухівським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена позапланова перевірка щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у приміщеннях Комунального закладу "Братеницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" Богодухівської районної ради Харківської області, за адресою: Харківська область, Богодухівський район, с. Братениця, вул. Заводська, 16.

За результатами проведеної перевірки посадовими особами Богодухівського районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт № 154 від 13.08.2019.

Так, судом встановлено, що під час перевірки приміщень Комунального закладу "Братеницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" Богодухівської районної ради Харківської області встановлено, що вказані приміщення експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме, як зазначено в акті перевірки № 55 встановлено наступні порушення, зокрема:

- будинки та приміщення не обладнанні системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пропонується до виконання з 13.01.2014) - порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ;

- дерев`яні конструкції дахових приміщень будівель не оброблені вогнезахисними речовинами (пропонується до виконання з 13.01.2014) - порушено пункт 2.5 глави 2 розділу II ППБУ;

- захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку не виконано відповідно до вимог ДСТУ В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (пропонується до виконання з 13.01.2014)- порушено пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ;

- відповідальні особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету міністрів України №444 від 26.06.2013 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діями у надзвичайних ситуаціях" - порушено пункт 16 II ППБУ;

- двері виходів не обладнані пристроями для самозачинення (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ;

- працівники не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено постанову Кабінету міністрів України від 19.08.2002 №1200 "Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю";

- будівлі та приміщення не обладнані об`єктовою системою оповіщення (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено пункт 16 постанову Кабінету міністрів України від 27.09.2017 №733 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту";

- не створений матеріальний резерв для запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено ст.98 Кодексу цивільного захисту України, постанову Кабінету міністрів України №775 від 30.09.2015 "Про затвердження Порядку створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій";

- не забезпечено приміщення захисної споруди первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності - порушено пункт 3.6 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

- захисна споруда не утримується та експлуатується у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни - порушено пункт 1 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2019 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту";

- місце розташування захисної споруди не позначено табличками (написами) та покажчиками руху до них - порушено пункт 3 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- біля вхідних дверей захисної споруди не забезпечено табличкою розміром 60x50см із зазначенням номера споруди, її балансоугримувача, місць зберігання ключів - порушено пункт 4 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не обладнані входи захисної споруди дерев`яними або металевими трапами, для забезпечення вільного користування особами з інвалідністю - порушено пункт 6 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- захисна споруда не забезпечена від підтоплення ґрунтовими та поверхневими водами - порушено пункт 8 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- трубопроводи каналізації не пофарбовані у чорний колір - порушено пункт 13 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не створено об`єктове формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд або призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію захисної споруди - порушено пункт 1 глави 1 розділу VI Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не надано акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захист- порушено пункт 7 глави 2 розділу VI Наказу МВС України від 09.07.2018 №579.

Суд зазначає, що вказаний акт отримано директором Братеницької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, що підтверджується підписом у акті перевірки.

13 серпня 2019 року Богодухівським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки із вимогою, усунути порушення, які зазначені в акті перевірки № 154 у строк до 13.10.2019.

23 січня 2020 року Дергачівською місцевою прокуратурою Харківської області направлено лист №40/1-473вих-20 до Богодухівського РВ ГУ ДСНС України у Харківській област, відповідно до якого прокуратура просила повідомити про стан дотримання законодавства у сфері цивільного зпахисту, техногенної та пожежної безпеки загальноосвітніми навчальними закладами та території Богодухівського району Харківської області.

27 січня 2020 року Богодухівським РВ ГУ ДСНС України у Харківській області на виконання листа Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області №40/1 - 473 вих-20 від 23.01.2020 надано інформацію щодо проведення планової перевірки Комунального закладу "Братеницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" Богодухівської районної ради Харківської області, за адресою: Харківська область, Богодухівський район, с. Братениця, вул. Заводська, 16.

Таким чином, на момент подання позову, Комунальний заклад "Братеницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської області тривалий час функціонує з суттєвими порушеннями пожежної безпеки та, незважаючи на ці факти - Богодухівською районною радою Харківської області, а також посадовими особами Сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області до цього часу не вжито належних та дієвих заходів щодо їх усунення, що стало передумовою звернення до суду Заступника керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області.

Вирішуючи спір по суті суд зазначає наступне.

Згідно пункту 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про пожежну безпеку" забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.

Так, у статті 7 Кодексу цивільного захисту визначено основні принципи здійснення цивільного захисту, зокрема - гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності.

Статтею 4 Закону України "Про охорону дитинства" система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає в тому числі, забезпечення належних умов для охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.

Згідно частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про дошкільну освіту" законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до пункті 4, 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України №974 від 15.08.2016, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за №1229/29359 передбачено, що пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.

Крім того, згідно з пунктами 1 та 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, ці правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Ці Правила є обов`язковими для виконання об`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Так, відповідно до статуту Братенецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Богодіхувської районної ради Богодухівська районна рада Харківської області є засновником даного закладу, а органом управління є відділ освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області.

Відповідно до пункту 4.1 Статуту, управління закладом здійснюється відділом освіти Острозької РДА.

Згідно з пунктом 1.8 Статуту, до головних завдань школи належить забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти.

Пунктом 1.11 Статуту передбачено, що Братенецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Богодіхувської районної ради Богодухівська районна рада Харківської області несе відповідальність перед особою, суспільством і державою за безпечні умови освітньої діяльності.

Відповідно до статті 43 Конституції України, частини 2 статті 153 Кодексу законів про працю України, частни 2 статті 11 Закону України "Про дошкільну освіту" заклад дошкільної освіти створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров`я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання.

Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Статтею 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, щодо відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження і щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Згідно з частиною 1 статті 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти.

Держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття (стаття 3 Закону України "Про дошкільну освіту").

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти, піклується про збереження та зміцнення здоров`я, психологічний і фізичний розвиток дітей.

Обгрнтовуючи відзив на позов, представник Сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області зазначив, що відповідачем частково усунуто порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:

- встановлено захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ В.2.5-38:2008;

- відповідальна особа пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому ПКМУ від 26.06.2013 № 444 від 26.06.2013 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діями у надзвичайних ситуаціях";

- двері виходів обладнані пристроями для самозачинення;

- приміщення захисної споруди забезпечено первинними засобами пожежогасіння

- вхідні двері захисної споруди забезпечені табличкою розміром 60x50 см із зазначенням номера споруди, її балансоугримувача, місць зберігання ключів;

- трубопроводи каналізації пофарбовані у чорний колір;

- призначена особа відповідальна за обслуговування та експлуатацію захисної споруди.

Поряд із тим, суд зазначає, що не усунутими залишаються порушення вимог законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю дітей та можуть привести до пожежі, а саме:

- будинки та приміщення не обладнанні системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пропонується до виконання з 13.01.2014) - порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ;

- дерев`яні конструкції дахових приміщень будівель не оброблені вогнезахисними речовинами (пропонується до виконання з 13.01.2014) - порушено пункт 2.5 глави 2 розділу II ППБУ;

- працівники не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено постанову Кабінету міністрів України від 19.08.2002 №1200 "Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю";

- будівлі та приміщення не обладнані об`єктовою системою оповіщення (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено пункт 16 постанову Кабінету міністрів України від 27.09.2017 №733 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту";

- не створений матеріальний резерв для запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій (пропонується до виконання з 22.05.2018) - порушено ст.98 Кодексу цивільного захисту України, постанову Кабінету міністрів України №775 від 30.09.2015 "Про затвердження Порядку створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій";

- захисна споруда не утримується та експлуатується у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни - порушено пункт 1 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2019 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту";

- місце розташування захисної споруди не позначено табличками (написами) та покажчиками руху до них - порушено пункт 3 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не обладнані входи захисної споруди дерев`яними або металевими трапами, для забезпечення вільного користування особами з інвалідністю - порушено пункт 6 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- захисна споруда не забезпечена від підтоплення ґрунтовими та поверхневими водами - порушено пункт 8 розділу II Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не створено об`єктове формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд або призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію захисної споруди - порушено пункт 1 глави 1 розділу VI Наказу МВС України від 09.07.2018 №579;

- не надано акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захист- порушено пункт 7 глави 2 розділу VI Наказу МВС України від 09.07.2018 №579.

Відповідно до вимог пункту 3.1 Національного класифікатору ДК 019:2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій", затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 року № 457 (далі - Класифікатор) "Надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом чи іншою небезпечною подією, зокрема епідемією, епізоотією, епіфітотією, пожежею, що призвело (може призвести) до виникнення великої кількості постраждалих, загрози життю та здоров`ю людей, їх загибелі, значних матеріальних утрат, а також до неможливості проживання населення на території чи об`єкті, ведення там господарської діяльності".

Згідно вимог пункту 4 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб`єкта господарювання загрозу життю або здоров`ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище.

Згідно вимог пункту 25 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.

Також розділом 4 Класифікатору встановлено, що надзвичайна ситуація техногенного характеру - це порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті унаслідок транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд; аварії в електроенергетичних системах, системах життєзабезпечення, системах телекомунікацій, на очисних спорудах, у системах нафтогазового промислового комплексу, гідродинамічних аварій тощо.

У розділі 6 Класифікатору зазначені коди надзвичайних ситуацій у наслідок пожеж та вибухів.

Згідно визначення ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, утравмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Згідно з вимогами пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Таким чином, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.

Суд погоджується з доводами позивача, що вказані в адміністративному позові порушення створюють реальну загрозу життю та здоров`ю дітей, які навчаються у Братенецькій загальноосвітній школі І-ІІ ступенів.

Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення дітей та людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

Водночас згідно зі статтею 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що бездіяльність протиправною бездіяльність Богодухівської районної ради Харківської області та сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області щодо стану протипожежної безпеки у Братеницькій загальноосвітній школі І-ІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської областіє протиправною.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (PRONINA v. UKRAINE, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Суд враховує й те, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

За даних обставин справи, суд повно, всебічно дослідивши обставини справи, дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до частини 1 статтв 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи, що відповідачами не надано до суду доказів усунення у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Братеницької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської області, які зазначені у приписах про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.03.2019 №55 та від 13.08.2019 №154, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 257, 262, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Заступника керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області (вул. 1 Травня, буд. 63, м. Дергачі, Харківська область, 62300, код 02910108) до Богодухівської районної ради Харківської області (площа Святодухівська, буд. 2, м. Богодухів, Харківська область, 62103, код 23912092), Сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Троїцька, буд. 15, м. Богодухів, Харківська область, 62103, код 22719536), треті особи - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015), Комунальний заклад "Братеницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської області (вул. Заводська, 16, с. Братениця, Богодухівський район, Харківська область, 62121, код ЄДРПОУ 26451549) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії- задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Богодухівської районної ради Харківської області та сектору освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Братеницької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської області.

Зобов`язати Богодухівську районну раду Харківської області та сектор освіти Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, вчинити дії, спрямовані на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності Братеницької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Богодухівської районної ради Харківської області, які зазначені у приписах про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.03.2019 №55 та від 13.08.2019 №154.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.О. Горшкова

Дата ухвалення рішення10.07.2020
Оприлюднено13.07.2020
Номер документу90318981
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/4501/2020

Рішення від 10.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні