Справа № 560/2059/20
РІШЕННЯ
іменем України
10 липня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Державного вищого навчального закладу "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну" про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулось до суду з позовом до Державного вищого навчального закладу "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну" про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель навчального корпусу, гуртожитку №1 та гуртожитку №2 Державного вищого навчального закладу "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну" до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) було встановлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складений акт від 13.01.2020 року. У акті зафіксовані численні порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Правил пожежної безпеки в Україні та інших актів.
Позивач покликається на те, що у будівлях Державного вищого навчального закладу "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну" не забезпечується пожежна безпека, існує значний ризик виникнення і розвитку пожеж, швидкого їх розповсюдження, існують перешкоди своєчасному гасінню пожеж та проведенню робіт з оперативної евакуації учнів та працівників коледжу, відтак подальша експлуатація будівель та приміщень:
- навчального корпусу за адресою: Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, вул. Соборна, 1;
- гуртожитку №1 розташованого за адресою: проспект Грушевського, 36, м. Кам`янець-Подільський;
- гуртожитку №2 розташованого за адресою: вул. Драгоманова, 19, м. Кам`янець-Подільський,
створює обґрунтовану загрозу життю та здоров`ю людей. Вказані обставини є підставою для звернення до суду.
Провадження у справі відкрите за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвала про відкриття провадження у справі отримана відповідачем 22.04.2020 року, однак відзив відповідач не подав.
Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши обставини у справі та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.
Відповідно до наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області від 11.12.2019 року №711 та посвідчення №5 від 08 січня 2020 року на проведення заходу державного нагляду (контролю) у період з 11 по 13 січня 2020 року здійснено позапланову перевірку дотримання Державним вищим навчальним закладом "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки складений та вручений під підпис директору коледжу акт №7 від 13.01.2020 року.
Перевіркою встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Правил пожежної безпеки в Україні, ПКМУ від 13.07.2013 №564, ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , Наказу МНС від 16.12.2002 №330 Про затвердження Інструкції з тривалого зберігання засобів радіаційного та хімічного захисту , ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація , ПКМУ від 13.07.2013 № 564, Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 р. №25 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23.02.2018 р. за № 225/31677, Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів, затвердженого наказом МНС України від 18.12.2000 р. №338 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.09.2005р. за № 970/11250, Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200, Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2013 №444.
Під час перевірки виявлені наступні порушення, які докладно описані у акті, а саме:
- територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4,026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности";
- для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежегасіння не розміщено вказівні знаки згідно з ДСТУ 150 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір , ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности . Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби);
- чотири посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
- відповідачем допущено захаращення горючим сміттям приміщення біля фойє на першому поверсі навчального корпусу;
- горище навчального корпусу засмічене сторонніми предметами (паперові короби та інше горюче сміття);
- двері евакуаційного виходу відчиняються не в напрямку виходу з будівлі (гуртожиток №1 двері на першому АДРЕСА_1 двері на першому поверсі другого евакуаційного виходу);
- під час експлуатації об`єкта допущено зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, (не встановлено протипожежні двері на горища в навчальному корпусі, гуртожитку №1 та гуртожитку №2);
- дверні прорізи до приміщень де розміщено електрощитові на першому поверсі гуртожитку №1та гуртожитку №2 не обладнано протипожежними дверима;
- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечать І групу вогнезахисної ефективності (навчальний корпус, гуртожиток №1 та гуртожиток №2);
- для усіх будівель і приміщень складського призначення не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які не позначено на вхідних дверях до приміщень, а також у межах зон усередині приміщень та зовні;
- допущено встановлення ґрат без можливості розкривання, розсування або знімання (гуртожиток №1 та гуртожиток №2);
- по коридорах (шляхах евакуації) усіх поверхів навчального корпусу опорядження (облицювання) стін виконано з матеріалів з невизначеними показниками пожежної небезпеки;
- по коридорах (шляхах евакуації) першого поверху опорядження (облицювання) стін та стелі виконано з матеріалів з невизначеними показниками пожежної небезпеки (гуртожиток №1);
- навчальний корпус, гуртожиток №1 та гуртожиток №2 не забезпечені аварійним освітленням евакуювання;
- усі світлові покажчики з написом вихід утримуються несправними (гуртожиток №1 та гуртожиток №2);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в усіх приміщеннях навчального корпусу, гуртожитку №1 та гуртожитку №2 не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів (навчальний корпус - аудиторія №310, №316, №208, допоміжне приміщення відділу кадрів; гуртожиток №1 - ізолятор та кімната №203).
- допущено улаштування та експлуатацію з порушенням тимчасову електромережу (навчальний корпус - аудиторія №314, №410, №209, №106, підвальне приміщення);
- допущено прокладання незахищених кабелів під напругою по горючих основах (навчальний корпус - аудиторія №407, №207);
- електророзетки, вимикачі, перемикачі встановлені на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що повинен виступати за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (навчальний корпус - приміщення архіву, аудиторія №316, №405, №207, №107);
- допущено підвішування світильників на струмопровідних проводах (навчальний корпус - приміщення архіву, чоловічий гардероб на третьому поверсі, підвальне приміщення, аудиторія 210, приміщення теплопункту, допоміжне приміщення біля аудиторії №106; гуртожиток №1 - кімната сантехників);
- допущено експлуатацію проводів під напругою з пошкодженою ізоляцією (навчальний корпус - аудиторія №107);
- допущено складування горючих матеріалів на відстані менше 1 метра від електроустаткування (навчальний корпус - приміщення архіву);
- допущено застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ (навчальний корпус - аудиторія 207);
- допущено користування пошкодженими розетками та подовжувачами (навчальний корпус - складське приміщення біля фойє на першому поверсі, кабінет заступника з виховної роботи);
- не здійснено захист будівель, споруд та зовнішніх установок навчального корпусу, гуртожитку №1 та гуртожитку №2 від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
- усі будинки, приміщення та споруди навчального корпусу, гуртожитку №1 та гуртожитку №2 не обладнано системою пожежної сигналізації;
- навчальний корпус, гуртожиток №1 та гуртожиток №2 не обладнані системами керування евакуюванням людей третього типу;
- пожежні кран-комплекти (далі ПК ) не укомплектовані згідно норм належності (навчальний корпус - ПК №5, №7, №6, №8; гуртожиток №1 - усі ПК , гуртожиток №2 - усі ПК );
- пожежний кран-комплект №.2 не розмішується у вбудованій або навісній шафі;
- усі будинки, споруди, приміщення, не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежегасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку;
- наявні пожежні щити на території навчального корпусу не укомплектовані відповідно до норм належності: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;
- не відкориговано журнал обліку вогнегасників;
- не проведено технічне обслуговування шести вогнегасників;
- працівники закладу не забезпечені засобами індивідуального захисту;
- не проведено ідентифікацію об`єктів господарської діяльності щодо визначення потенційної небезпеки;
- орендар не зареєстрував декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
- черговий в гуртожитку АДРЕСА_2 1 АДРЕСА_1 не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі з розрахунку на максимальну кількість дітей та окремо для обслуговуючого персоналу.
Вирішуючи спір, суд виходить з такого.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон №877-V).
Згідно з ст.4 Закону №877-V виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково за рішенням суду.
Частиною 2 ст.51 та ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) передбачено, що забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Згідно із п.п.12 ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Стаття 70 КЦЗ України передбачає, що підставами для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, у тому числі, є:
- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
- порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
- відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється за рішенням адміністративного суду.
Частиною 7 ст.7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Таким чином, позивач має право звертатись до адміністративного суду з даним позовом одразу за результатами перевірки, без попереднього вчинення припису.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування, у тому числі у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, зупинення проведення робіт, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації пожежонебезпечного або аварійного об`єкта є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно із ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд виходить з необхідності захисту інтересів безпеки життя та здоров`я студентів (учнів), вчителів, працівників та відвідувачів Державного вищого навчального закладу "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну", а також осіб, які перебувають поруч, запобіганню виникненню пожежі, її розповсюдженню та проведенню робіт з оперативної евакуації людей.
Як вбачається з досліджених судом доказів, навчальний корпус та гуртожитки Державного вищого навчального закладу "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну" потребують негайного технічного оновлення, встановлення необхідних систем протипожежного захисту, обладнання приміщень системами оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, забезпечення присутніх та відвідувачів засобами колективного та індивідуального захисту.
Обираючи спосіб захисту охоронюваних інтересів у цій справі, суд враховує те, що позивач у даному випадку захищає не власне суб`єктивне право, порушене іншою особою, а виконує владні повноваження, спрямовані на досягнення суспільно важливої та корисної мети - захисту життя та здоров`я студентів, працівників та відвідувачів навчального закладу, у якому одночасно перебуває велика кількість людей.
Зважаючи на це, обраний спосіб захисту повинен бути дійсно ефективним та таким, що здатен забезпечити можливість виконання законних вимог органу нагляду.
На думку суду, повне зупинення експлуатації будівель за вищезазначеними адресами не перешкоджає закладу освіти та органу управління ним невідкладно вживати заходи з метою виконання вимог контролюючого органу, приведення стану закладу освіти у відповідність до норм діючих законодавчих актів, технічних вимог та правил.
Суд вважає, що право на безпеку під час навчального процесу та перебування у закладі є переважаючим та ключовим, а тому повинне бути забезпечене у першу чергу у найбільш прискорені строки.
Відповідач не надав суду відзив або будь-які належні та достатні докази, які підтверджують усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Зважаючи на це, суд погоджується з позицією позивача, заснованою на тім, що подальша експлуатація приміщень відповідача із вищезазначеними порушеннями вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, які досі ним не усунуті, створює безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.
Враховуючи це, позов підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов - задоволити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення експлуатації приміщень навчального корпусу та гуртожитків Державного вищого навчального закладу "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну" за адресами:
- Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, вул. Соборна, 1;
- Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, проспект Грушевського, 36;
- Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, вул. Драгоманова, 19,
до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у акті Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області №7 від 13.01.2020 року, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 10 липня 2020 року
Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Державний вищий навчальний заклад "Кам`янець-Подільський коледж будівництва, архітектури та дизайну" (вул. Соборна, 1,Кам`янець-Подільський,Хмельницька область,32300 , код ЄДРПОУ - 01276000)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2020 |
Оприлюднено | 13.07.2020 |
Номер документу | 90319066 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні