Ухвала
від 08.07.2020 по справі 371/1008/19
МИРОНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

08.07.2020 Єдиний унікальний № 371/1008/19

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

8 липня 2020 року м. Миронівка

ЄУН 371/1008/19

Провадження № 2/371/157/20

Миронівський районний суд Київської області в складі:

головуючого судді Капшук Л.О.,

за участі:

прокурора Побірайка Ю.О.,

представника відповідача ОСОБА_1 ,

секретаря судових засідань Сахненко О.М.,

розглянувши у підготовчому засіданні цивільну справу за позовом виконувача обов`язків керівника Кагарлицької місцевої прокуратури, поданим в інтересах держави в особі територіальної громади села Зеленьки Миронівського району Київської області, до Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області, ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, Фермерське господарство Припіяло Андрія Васильовича , про визнання недійсним рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства та договору оренди земельної ділянки,

В С Т А Н О В И В :

Прокурор звернувся до суду з вказаним позовом, посилаючись на ті обставини, що місцевою прокуратурою встановлено порушення вимог земельного законодавства під час відведення ОСОБА_2 земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території села Зеленьки Миронівського району Київської області.

У позовній заяві послався на ті обставини, що рішенням сесії Зеленьківської сільської ради № 544-39-VI від 10 жовтня 2014 року ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства. Рішення прийнято щодо земельної ділянки орієнтовним розміром 22 га, яка розташована на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області.

Рішенням сесії Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області № 567-41-IV від 14 січня 2015 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства та передано ОСОБА_2 в оренду земельну ділянку площею 22 га, з кадастровим номером 3222982200:02:006:0001, яка знаходиться на території села Зеленьки Миронівського району Київської області, строком на 15 років.

На підставі вказаного рішення між Зеленьківською сільською радою Миронівського району Київської області та відповідачем ОСОБА_2 5 лютого 2015 року укладено договір оренди земельної ділянки, предметом якого стала земельна ділянка площею 22 га, кадастровий номер 3222982200:02:006:0001.

Прийняте Зеленьківською сільською радою Миронівського району Київської області рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства та укладений на його підставі договір оренди земельної ділянки прокурор просив визнати недійсними.

Підставою заявлених позовних вимог зазначено факти порушення вимог Закону України Про фермерське господарство щодо процедури отримання в оренду земельних ділянок, державної реєстрації фермерського господарства. Отримання відповідачем значної площі земельної ділянки для ведення фермерського господарства спрямоване на штучне збільшення земель ФГ Припіяло Андрія Васильовича , яке було зареєстровано відповідачем 12 липня 1999 року та головою якого він є, за спрощеною процедурою, без проведення земельних торгів. Після державної реєстрації фермерського господарства саме воно, як юридична особа, має право на отримання додаткової земельної ділянки, а не відповідач як фізична особа.

Ухвалою судді Миронівського районного суду Київської області від 10 березня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Підготовче засідання у справі призначено на 14 годину 30 хвилин 10 квітня 2020 року.

10 квітня 2020 року підготовче засідання відкладено до 10 години 8 липня 2020 року.

14 квітня 2020 року, до початку підготовчого засідання, представник відповідача ОСОБА_2 ОСОБА_1 подав до суду клопотання про закриття провадження у справі (а.с.а.с.163-165).

Клопотання обґрунтував тими обставинами, що спір не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

За обставинами, що мали місце, рішенням Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області від 10 жовтня 2015 року ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області, для ведення фермерського господарства, рішенням від 14 січня 2014 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства, ОСОБА_2 в оренду терміном на 15 років передано земельну ділянку, яка знаходиться на території села Зеленьки Миронівського району Київської області, загальною площею 22 га, кадастровий номер 3222982200:02:006:0001.

5 лютого 2016 року між Зеленьківською сільскою радою та ОСОБА_2 укладено договір оренди земельної ділянки.

27 вересня 2018 року установчими зборами прийнято рішення про створення Фермерського господарства Зеленьківська нива для ведення фермерського господарства. Зазначене рішення оформлено протоколом № 1 від 27 вересня 2018 року. 28 вересня 2018 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про проведення державної реєстрації юридичної особи Фермерського господарства Зеленьківська нива (ідентифікаційний код юридичної особи: 42505361).

Фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою, (стаття 8 згаданого Закону).

Тобто, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Зі змісту положень ст. 12 Закону України Про фермерське господарство вбачається, що земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.

За обставинами цієї справи між ОСОБА_2 та Зеленьківською сільською радою укладено договір оренди земельної ділянки з метою ведення фермерського господарства на підставі Закону України Про фермерське господарство . Після державної реєстрації цього договору відповідачем засновано фермерське господарство, яке було зареєстровано в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуло статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не відповідач, якому вона надавалась.

Оскільки фермерські господарства є юридичними особами, їхні земельні спори з іншими юридичними особами, у тому числі з центральним органом виконавчої влади, який реалізує політику у сфері земельних відносин, щодо користування земельними ділянками, наданими із земель державної або комунальної власності, підвідомчі господарським судам (правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений в постанові від 13.03.2018 у справі № 348/992/16-ц).

Такої позиції дотримується Касаційний цивільний суд у постановах від 10.10.2018 у справі № 694/1211/16-ц, від 14.11.2018 у справі № 368/546/16-ц, від 21.11.2018 у справі № 328/1420/17-ц, від 03.07.2019 у справі № 395/380/16-ц, від 24.07.2019 у справі № 227/771/17 та інших судових рішеннях у справах за схожими правовідносинами.

Тобто у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою, щодо яких виник спір, відбулася фактична заміна орендаря і обов`язки землекористувача земельної ділянки перейшли до фермерського господарства з дня його державної реєстрації, а тому сторонами у спірних правовідносинах мають бути юридичні особи.

Таким чином, спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.

В підготовчому засіданні представник відповідача ОСОБА_2 підтримав заявлене клопотання.

Прокурор заперечив проти задоволення клопотання.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення клопотання.

Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 200 ЦПК України суд може постановити ухвалу про закриття провадження у справі за результатами підготовчого засідання.

Частиною першою статті 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України, частини першої статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відносини, пов`язані з орендою землі для ведення фермерського господарства регулюються відповідними нормами ЦК України, ЗК України, законами України Про фермерське господарство , Про оренду землі та іншими нормативно-правовими актами.

У частині третій статті 3 ЦПК України визначено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до частини першої статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Частиною першою статті 19 ЦПК України передбачено, що суди у порядку цивільного судочинства розглядають справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Згідно з частиною другою статті 4 ГПК України передбачено, що юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Статтею 20 ГПК України визначено особливості предметної та суб'єктної юрисдикції господарських судів, якими уточнено коло спорів, що розглядаються господарськими судами, та встановлено, що господарські суди розглядають справи у спорах, які виникають у зв'язку зі здійсненням господарської діяльності та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (в тому числі землю) крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.

У даній справі прокурор звернувся до суду з позовом до фізичної особи ОСОБА_2 , посилаючись на те, що надання йому в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства здійснено з порушенням вимог земельного законодавства.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про фермерське господарство у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом.

Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України Про фермерське господарство ).

Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 Закону України Про фермерське господарство ).

Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з одержанням ним державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства, що є передумовою для державної реєстрації останнього.

Відповідно до статті 12 Закону України Про фермерське господарство земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.

Великої Палатою Верховного Суду неодноразово наголошувалось, що з комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України "Про фермерське господарство" можна зробити висновок, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство мало бути зареєстроване в установленому законом порядку і з дати реєстрації набути статусу юридичної особи. З цього часу землекористувачем земельної ділянки є фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась. Тобто у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою відбулася фактична заміна орендаря і обов`язки землекористувача перейшли до фермерського господарства з дня його державної реєстрації.

Зазначена правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах: від 13 березня 2018 року у справі № 348/992/16-ц (провадження № 14-5цс18), від 20 березня 2019 року у справі № 619/1680/17-ц, від 27 березня 2019 року у справах № 574/381/17-ц та № 376/331/16-ц, від 20 червня 2018 року у справі № 317/2520/15-ц, від 21 листопада 2018 року у справі № 272/1652/14-ц.

Такої позиції дотримується і Верховний Суд у складі Касаційного цивільного суду в судовому рішенні від 10 жовтня 2018 року у справі № 694/1211/16-ц (провадження № 61-19983св18).

Тобто, якщо на момент відкриття провадження у справі щодо спору між органом державної влади чи місцевого самоврядування та, зокрема, фізичною особою, якій із земель державної або комунальної власності надана земельна ділянка для ведення фермерського господарства, фермерське господарство вже було зареєстрованим, то така справа має розглядатися за правилами господарського судочинства.

Якщо ж на час відкриття провадження у справі щодо такого спору про користування земельними ділянками, наданими із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, фермерське господарство не зареєстровано, то стороною таких спорів є громадянин, якому надавалась земельна ділянка, а спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Аналогічні висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2018 року у справі № 606/2032/16-ц (провадження № 14-262цс18), від 16 жовтня 2019 року у справі № 365/65/16-ц (провадження № 14-371цс19).

Оскільки фермерські господарства є юридичними особами, здійснюють господарську діяльність на земельних ділянках, їхні земельні спори з іншими юридичними особами щодо користування земельними ділянками, наданими із земель державної або комунальної власності, підвідомчі господарським судам.

Згідно з частиною четвертою статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За матеріалами справи рішенням Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області від 10 жовтня 2015 року № 544-39-УІ ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області, для ведення фермерського господарства.

Рішенням Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області від 14 січня 2014 року № 567-41-IV затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства, ОСОБА_2 в оренду терміном на 15 років передано земельну ділянку, яка знаходиться на території села Зеленьки Миронівського району Київської області, загальною площею 22 га, кадастровий номер 3222982200:02:006:0001.

5 лютого 2016 року між Зеленьківською сільською радою та ОСОБА_2 на підставі рішення сесії від 14 січня 2015 року № 567-41-ІУ укладено договір оренди земельної ділянки. Договір зареєстровано 11 лютого 2015 року державним реєстратором Реєстраційної служби Миронівського районного управління юстиції Київської області за номером 19264171.

27 вересня 2018 року установчими зборами прийнято рішення про створення Фермерського господарства Зеленьківська нива для ведення фермерського господарства. Зазначене рішення оформлено протоколом № 1 від 27 вересня 2018 року.

28 вересня 2018 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань внесено запис про проведення державної реєстрації юридичної особи Фермерського господарства Зеленьківська нива (ідентифікаційний код юридичної особи: 42505361).

Незважаючи на те, що відповідний договір оренди земельної ділянки з метою ведення фермерського господарства укладався із фізичною особою, після державної реєстрації цього договору відповідачем ОСОБА_2 засновано фермерське господарство Зеленьківська нива , яке зареєстроване як юридична особа. Тобто у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою відбулася фактична заміна орендаря і обов`язки землекористувача земельної ділянки перейшли до фермерського господарства з дня його державної реєстрації, а тому сторонами у спірних правовідносинах мають бути юридичні особи.

З огляду на викладене, розгляд даної справи відноситься до компетенції господарського суду та проводиться в порядку господарського, а не цивільного судочинства, наявні підстави для закриття провадження у справі.

Відповідно до правил пункту 1 частини 1 статті 255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Згідно правил, що викладені у частинах 2 та 3 статті 255 ЦПК України, про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з державного бюджету. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.

Керуючись п. 2 ч. 2 ст. 200, п. 1 ч. 1 ст. 255, ст.ст. 258 - 261, 353 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В :

Закрити провадження у справі за позовом виконувача обов`язків керівника Кагарлицької місцевої прокуратури, поданим в інтересах держави в особі територіальної громади села Зеленьки Миронівського району Київської області, до Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області, ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, Фермерське господарство Припіяло Андрія Васильовича , про визнання недійсним рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства та договору оренди земельної ділянки.

Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до п.п. 15.5 п. 1 Розділу ХШ Перехідні положення ЦПК України в новій редакції до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до п. 3 Розділу ХІІ Прикінцеві положення ЦПК України в редакції Закону України від 30 березня 2020 року № 540-IX , під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк встановлення такого карантину.

Позивач:

Виконувач обов`язків керівника Кагарлицької місцевої прокуратури, код ЄДРПОУ 02909996, місцезнаходження : будинок під номером 3, вулиця Кооперативна, місто Кагарлик, Київська область.

Відповідачі:

Зеленьківська сільська рада Миронівського району Київської області, код ЄДРПОУ 04362543, місцезнаходження : будинок під номером 17, вулиця Центральна, село Зеленьки, Миронівський район, Київська область.

ОСОБА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , адреса зареєстрованого місця проживання: будинок під номером АДРЕСА_1 .

Третя особа :

Фермерське господарство Припіяло Андрія Васильовича , код ЄДРПОУ 30349454, місцезнаходження : будинок під номером 59, вулиця Братів Морозових, село Зеленьки, Миронівський район, Київська область.

Суддя підпис Л.О. Капшук

Згідно з оригіналом

Суддя Л.О. Капшук

СудМиронівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення08.07.2020
Оприлюднено13.07.2020
Номер документу90321521
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —371/1008/19

Ухвала від 10.11.2020

Цивільне

Київський апеляційний суд

Савченко Сергій Іванович

Ухвала від 19.08.2020

Цивільне

Київський апеляційний суд

Савченко Сергій Іванович

Ухвала від 08.07.2020

Цивільне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

Ухвала від 08.07.2020

Цивільне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

Ухвала від 10.03.2020

Цивільне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

Ухвала від 04.02.2020

Цивільне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні