Рішення
від 10.07.2020 по справі 240/11830/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2020 року м. Житомир

справа № 240/11830/19

категорія 111010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Горовенко А.В.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул. Мала Бердичівська, 23, адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГСКОП" до Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області, Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРГСКОП" звернулося до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом, у якому (з урахуванням позовної заяви у новій редакції від 09.12.2019за вх.№290888/19) просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформлене протоколом від 06.03.2019 №67/06-30-07-03-22 в частині внесення ТОВ ТОРГСКОГП до переліку ризикових платників податків;

- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Житомирській області виключити ТОВ ТОРГСКОП з переліку ризикових платників податків;

- визнати протиправними дії Державної податкової служби України, які полягають у відмові реєстрації податкових накладних: №96 від 07.08.2019; №97 від 08.08.2019; №103 від 07.08.2019; №105 від 06.08.2019: №104 від 06.08.2019 №106 від 06.08.2019; №102 від 07.08.2019; №101 від 05.08.2019; №98 від 05.08.2019 №99 від 05.08.2019: №100 від 05.08.2019; №107 від 05.08.2019.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №96 від 07.08.2019; №97 від 08.08.2019: №103 від 07.08.2019; №105 від 06.08.2019; №104 від 06.08.2019 № 106 від 06.08.2019; №102 від 07.08.2019: №101 від 05.08.2019; №98 від 05.08.2019 №99 від 05.08.2019; №100 від 05.08.2019: №107 від 05.08.2019.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що зі змісту листа Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області від 10.07.2019 №9137/6/06-30-07-03 позивач дізнався, що його включено до переліку ризикових платників податків.

Контролюючий орган у вказаному листі повідомив позивача про те, що Комісією Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення щодо внесення позивача до переліку ризикових платників податків. Позивач вважає вказане рішення протиправним та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, у зв`язку з чим просить позовні вимоги задовольнити.

Також зазначає, що в оскаржуваному рішенні відсутні мотиви, підстави та причини віднесення позивача до ризикових платників податків, при цьому будь-які обґрунтування ризиковості здійсненних позивачем господарських операцій не наведено.

У подальшому, Державною податкової службою України відмовлено у реєстрації податкових накладних №96 від 07.08.2019; №97 від 08.08.2019: №103 від 07.08.2019; №105 від 06.08.2019; №104 від 06.08.2019 № 106 від 06.08.2019; №102 від 07.08.2019: №101 від 05.08.2019; №98 від 05.08.2019 №99 від 05.08.2019; №100 від 05.08.2019: №107 від 05.08.2019 з підстав включення ТОВ ТОРГСКОП до переліку ризикових платників податків.

Відповідно до квитанції зазначені податкові накладні прийняті, однак їх реєстрація зупинена згідно з п.201.16 ст. 201 ПК України, оскільки ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Вказує, що внаслідок відмови у реєстрації податкових накладних порушуються права та інтереси позивача.

Враховуючи, що рішення про віднесення позивача до переліку ризикових платників податків прийнято не відповідно до встановленого законодавством порядку, у то, на думку позивача, включення товариства до відповідного переліку є неправомірним, а тому неправомірною і безпідставною є відмова у реєстрації податкових накладних підприємства.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ухвали суду від 13.12.2019 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження.

28 грудня 2019 року Державна податкова служба України надіслала на електронну адресу суду відзив на позовну заяву (за вх.№31249/19), у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції зазначає, що рішення контролюючого органу про внесення ТОВ ТОРГСКОП до ризикових платників податків не несе на момент винесення рішення правових наслідків, а лише забезпечує функцію контролюючого органу з інформаційно-аналітичного забезпечення та ведення обліку платників податків.

Також зазначає, що в рішеннях Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних, підставою для відмови в реєстрації податкових накладних є ненадання платником податків копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Проте, підприємством не надано повний пакет відповідних документів, що підтверджують придбання товарів для здійснення господарських операцій, а саме: первинні документи щодо, зберігання й транспортування, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі акти приймання-передавання товарів, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, документи щодо підтвердження відповідності продукції.

Саме тому, підставою для прийняття комісією контролюючого органу рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, є правомірним.

09 січня 2020 року Головне управління Державної податкової служби у Житомирській області та Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області надіслали до суду відзиви на позовну заяву (за вх.№454/20 та за вх.№456/20, вдповідно), у яких просять відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування своєї правової позиції зазначають, що рішення контролюючого органу про внесення ТОВ ТОРГСКОП до ризикових платників податків не несе на момент винесення рішення правових наслідків, а лише забезпечує функцію контролюючого органу з інформаційно-аналітичного забезпечення та ведення обліку платників податків.

Щодо позовних вимог про визнання протиправним дій Державної податкової служби України у відмові реєстрації податкових накладних зазначають, що підприємством не надано повний пакет відповідних документів, що підтверджують придбання товарів для здійснення господарських операцій.

Разом з цим наголошують на тому, що наданий до суду пакет документів не був наданий на розгляд комісії Державної податкової служби України, а тому питання щодо реєстрації податкової накладної, яка підтверджена належними первинними документами вже в суді, не може бути підставою для скасування рішення комісії Державної податкової служби України, оскільки надання платником податків до суду повного пакету документів на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 не може слугувати безумовною підставою для визнання рішення комісії Державної податкової служби України протиправним та, як наслідок, його скасування.

07 лютого 2020 року та 17.02.2020 позивач надіслав до суду відповіді на відзиви на позовну заяву за вх.№3068/20 та за вх.№3948/20, відповідно, у яких додатково зазначив, що оскаржуване рішення, оформлене протоколом від 06.03.2019 №67/06-30-07-03-22, не містить посилання на обставини, які б свідчили про існування підстав та причин для визнання позивача таким, що відповідає пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Також зазначає, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкової накладної, що свідчить на користь висновку про не дотримання контролюючим органом норм пункту 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21 лютого 2018 року № 117.

При цьому, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не підкреслено, тобто не зазначено, які конкретно документи необхідно надати, що в свою чергу передбачено типовою формою рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації.

Згідно з протокольною ухвалою суду від 07.02.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті позовних вимог.

У визначений день та час, 12.06.2020 представник відповідача - Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області прибув до суду, проте через канцелярію суду подав клопотання (за вх.№20241/20) про розгляд справи у письмовому провадженні.

Представник позивача у судове засідання 12.06.2020 не з`явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Причин неявки суду не повідомив.

27 березня 2020 року представник позивача надіслав до суду клопотання (за вх.№9676/20), у якому просить розглянути адміністративну справу у порядку письмового провадження.

Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області та Державна податкова служба України своїх повноважних представників 12.06.2020 до суду не направили. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Причин неявки суду не повідомили, клопотань про відкладення розгляду справи до суду не подавали.

Зважаючи на подані представником позивача та представником Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області клопотання, неявку представників Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області та Державної податкової служби України до суду та керуючись приписами ч.9 ст.205та ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до ухвали суду від 12.06.2020 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.193 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, зазначає наступне.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ ТОРГСКОП (код ЄДРПОУ 42372550) (далі - ТОВ ТОРГСКОП ), зареєстроване як юридична особа 08.08.2018 за адресою: вул. Вітрука, буд.9-а, офіс 13, м.Житомир, 10024, та є платником податку на додану вартість (т.1 а.с.21-24, т.2 а.с.1-4).

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності позивача є: код КВЕД 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; код КВЕД 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; код КВЕД 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами; код КВЕД 46.42 Оптова торгівля одягом і взуттям; код КВЕД 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення (основний); код КВЕД 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; код КВЕД 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; код КВЕД 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; код КВЕД 46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами; код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; код КВЕД 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; код КВЕД 52.10 Складське господарство; код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

04 лютого 2019 року між ТОВ ТОРГСКОП ( Покупець ) та "Texlite s.r.o" ( Продавець ) укладено зовнішньоекономічний контракт №0402/TL/2019 (далі контракт №0402/TL/2019), предметом якого є реалізація Покупцю товару відповідно до Специфікації та Інвойсу на кожну партію товару (т.1 а.с.185-186).

На підтвердження виконання умов контракту №0402/TL/2019 та отримання ТОВ ТОРГСКОП товару, в матеріалах справи містяться вантажні митні декларації №UA500120/2019/001994 від 28.02.2019, №UA500120/2019/002019 від 01.03.2019, №UA500120/2019/003742 від 19.04.2019 та товаро-транспортні накладні №02/28/1, №02/28/2, №02/28/3 від 28.02.2019, №03/01/1 від 01.03.2019, №04/19/1 від 19.04.2019 (т.1 а.с.187-188, 190, 192-193, 194-195, 196-197, 198-199, 200-201, 202-203, 205).

Відповідно до змісту зазначених первинних документів, розмитнено світильники та освітлювальні прилади, які в подальшому доставлено ТОВ ТОРГСКОП за адресою: Вінницька область, Літинський р-н, с.Уладівка, вул.Шкільна, буд.66.

15 липня 2019 року між позивачем ( Постачальник ) та Товариством з обмеженою відповідальністю ІМАР ( Покупець ) укладено договір поставки №15/07-1 (далі - Договір поставки від 15.07.2019), згідно з умовами якого Постачальник зобов"язується передати (поставити) у передбачені в даному Договорі строки (строк) другій стороні - Покупцеві товар (товари), а Покупець зобов"язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього передбачену даним Договором грошову суму (т.1 а.с.148).

На виконання умов Договору поставки від 15.07.2019 , а саме поставки Товариству з обмеженою відповідальністю ІМАР світильників та світильного обладнання ТОВ ТОРГСКОП складено видаткові накладні: №РН-0000137 від 07.08.2019, №РН-00000138 від 08.08.2019, №РН- 0000145 від 07.08.2019, №РН-0000147 та №РН-0000148 від 06.08.2019, №РН-0000149 від 06.08.2019, №РН-0000146 від 07.08.2019, №РН-0000144 від 05.08.2019 №РН-0000141 від 05.08.2019, №РН-0000142 від 05.0.8.2019, №РН-0000143 від 05.0.8.2019, №РН-0000150 від 05.08.2019 (т.1 а.с.149, 152, 155, 158, 161, 164, 167, 170, 173, 176, 179, 182).

В подальшому, у зв"язку з виконанням умов Договору поставки від 15.07.2019 позивачем виписано податкові накладні: №96 від 07.08.2019 на загальну суму 751503,84 грн, у т.ч. ПДВ - 125250,64 грн; №97 від 08.08.2019 на загальну суму 3759331,38 грн у т.ч. ПДВ - 626555,23 грн; №103 від 07.08.2019 на загальну суму 750979,32 грн, у т.ч. ПДВ - 125163,22 грн; №105 від 06.08.2019 на загальну суму 747120 грн, у т.ч. ПДВ - 124520 грн; №104 від 06.08.2019 на загальну суму 747120 грн, у т.ч. ПДВ - 124520 грн; №106 від 06.08.2019 на загальну суму 747120 грн, у т.ч. ПДВ - 124520 грн; №102 від 07.08.2019 на загальну суму 750979,32 грн, у т.ч. ПДВ - 125163,22 грн; №101 від 05.08.2019 на загальну суму 750979,32 грн, у т.ч. ПДВ - 125163,22 грн; №98 від 05.08.2019 на загальну суму 743335,32 грн, у т.ч. ПДВ - 123889,22 грн; №99 від 05.08.2019 на загальну суму 735166,80грн, у т.ч. ПДВ - 122527,80 грн; №100 від 05.08.2019 на загальну суму 697620,86 грн, у т.ч. ПДВ - 113270,14грн; №107 від 05.08.2019 на загальну суму 658591,20 грн, у т.ч. ПДВ - 109765,20 грн (т.1 а.с 150, 153, 156, 159, 162, 165, 168, 171, 174, 177,180, 183).

Зазначені податкові накладні направлено через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з квитанціями №1 від 09.08.2019, від 12.08.2019, від 09.08.2019, від 08.08.2019, від 08.08.2019, від 08.08.2019, від 08.08.2019, від 07.08.2019, від 07.08.2019, від 07.08.2019, від 07.08.2019, від 07.08.2019 слідує, що вищезазначені податкові накладну прийнято під час подачі до Єдиного реєстру податкових накладних, однак їх реєстрацію зупинено (т.1 а.с.151, 154, 157, 160, 163, 166, 169, 172, 175, 178, 181, 184).

Підставою зупинення реєстрації зазначених податкових накладних слугували положення пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки податкові накладні відповідали вимогам п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У зв"язку із зазначеним, позивачем в електронній формі засобами електронного зв`язку до контролюючого органу, щодо зупинення зазначених податкових накладних надано письмові пояснення в яких вказано, що для здійснення господарської діяльності ТОВ ТОРГСКОП використовує товари отримані від нерезидента "Texlite s.r.o" за контрактом №0402/TL/2019 від 04.02.2019, факт отримання товару підтверджується ВМД, Інвойсом, операції з продажу товару підтверджуються договором №15/07 від 15.07.2019 між ТОВ ТОРГСКОП та ТОВ ІМАР , також позивачем направлено копії необхідних документів (т.1 а.с. 224, 226, 228, 230, 232, 234, 236, 238, 240, 242, 244, 246).

Комісією Державної податкової служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1266652/42372550 від 03.09.2019, №1266657/42372550 від 03.09.2019, №1265703/42372550 від 02.09.2019, №1265713/42372550 від 02.09.2019, №1266654/42372550 від 03.09.2019, №1265706/42372550 від 02.09.2019, №1265771/42372550 від 02.09.2019, №1265752/42372550 від 02.09.2019, №1265770/42372550 від 02.09.2019, №1265732/42372550 від 02.09.2019, №1266649/42372550 від 03.09.2019, №1265704/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкових накладних №96 від 07.08.2019, №97 від 08.08.2019, №104 від 06.08.2019, №106 від 06.08.2019, №102 від 07.08.2019, № 101 від 05.08.2019, №98 від 05.08.2019, №99 від 05.08.2019, №100 від 05.08.2019, №107 від 05.08.2019, №103 від 07.08.2019, №105 від 06.08.2019, відповідно, в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.248-249, 250-251, 252-253, 254-255, 256-257, 258-259, 260-261, 262-263, 264-265, 266-267, 268-269, 270-271).

Мотивуючи прийняті рішення, контролюючий орган зазначив про ненадання платником податку копій документів, а саме:

- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Окрім того, на запит позивача листом від 10.07.2019 №9137/6/06-30-03 Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області повідомило, що згідно з Критеріями ризиковості платників податків від 05.11.2018 №4065/99-99-07-05-04-18, затвердженими Державною фіскальною службою України та погодженими Міністерством фінансів України, відповідно до п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 21.02.2018 №117, Головними управліннями ДФС в областях, м.Києві та Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби проводиться моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1-1.6 Критеріїв.

ТОВ ТОРГСКОП внесено до переліку ризикових платників податків згідно із протокольним рішенням засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформленим протоколом від 06.03.2019 №67/06-30-07-03-22 (т.1 а.с.142-145).

Одночасно із вказаним листом, позивачу був направлений витяг з протоколу засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області від 06.03.2019 №67/06-30-07-03-22 (т.1 а.с.146-147).

Відповідно до протоколу №67/06-30-07-03-22 від 06.03.2019 засідання Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за результатами обговорення питання порядку денного "Про внесення до переліку ризикових платників" визначено, що ТОВ ТОРГСКОП підпадає під п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України від 12.11.2019 №35019/7/99-99-07-05-02-17, а саме: наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

У результаті прийнято рішення про внесення до переліку ризикових платників податку ТОВ ТОРГСКОП (т.1 а.с. 146-147).

Позивач, не погоджуючись із рішенням про внесення його до переліку ризикових платників податку та рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, вважаючи їх необґрунтованими та таким, що не відповідають вимогам чинного законодавства, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Щодо позовним вимог про скасування рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформлене протоколом від 06.03.2019 року №67/06-30-07-03-22 в частині внесення ТОВ ТОРГСКОГП до переліку ризикових платників податків, суд зазначає таке.

Підпунктом 20.1.45. пункту 20.1. статті 20 Податкового кодексу України визначено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Згідно з пунктом 61.1. статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до підпункту 62.1.2. пункту 62.1. статті 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Пунктом 71.1. статті 71 Податкового кодексу України передбачено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з пунктами 74.1., 74.3. статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Пункт 201.1 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній з 31 грудня 2017 року) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07 грудня 2017 року №2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII) змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктом 7 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №117 від 21 лютого 2018 року, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр).

У п.2 Порядку №117 вказано, що у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:

моніторинг - сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства;

критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик;

ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 5 та 6 Порядку №117 передбачено, що податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктом 7 Порядку №117 у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Листом Державної фіскальної служби України від 05 листопада 2018 року №4065/7/99-99-07-05-04-18 визначені "Критерії ризиковості платника податку".

Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Порядок №117)

Пунктом 1 Порядку №117 передбачено, що цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов`язки її членів.

Комісії контролюючих органів також приймають рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, а комісія центрального рівня розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 17 Порядку №117 під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.

Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови комісії, секретарем комісії та членами комісії, які брали участь у засіданні.

Згідно з пунктом 23 Порядку №117 протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

З огляду на системний аналіз правових норм, суд дійшов до висновку, що контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС з метою виявлення ризиків порушення норм податкового законодавства.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України та нормативно-правових актів, прийнятих на виконання вимог цього Кодексу. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Обов`язковою ознакою дій/бездіяльності/рішень суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.

Дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) рівно як і протокол Комісії не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 20.11.2019 у справі №480/4006/18 .

Суд також зауважує, що на користь цієї правової позиції свідчить аналіз положень підпункту 201.16.3. пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України в редакції, яка вже не діяла на час спірних правовідносин, проте чітко визначала, що саме рішення про відмову в реєстрації податкової накладної \ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Після внесення змін до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України Законом №2245-VIII законодавець виключив зазначену норму з Кодексу, надавши повноваження Кабінету Міністрів України визначати порядок та підстави реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Кабінет Міністрів України відповідно до постанови №117 від 21 лютого 2018 року затвердив Порядок розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації. Аналіз положень цього Порядку свідчить про те, що платник податків має оскаржити в адміністративному або судовому порядку саме рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з дня набрання таким рішенням чинності.

Суд зазначає, що віднесення Комісією контролюючого органу позивача до переліку платників податків які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.

Отже, законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій. А тому, саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та, вважаючи рішення контролюючого органу неправомірним, особа може звернутись до суду за захистом прав, (свобод) та інтересів від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, і в межах цього спору підставами позову, серед іншого, можуть бути доводи щодо неправомірності дій контролюючого органу по віднесенню платника податків до переліку таких платників податків які відповідають критеріям ризиковості.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 27.08.2019 у справі №540/2077/18 та постанові від 03.03.2020 у справі №240/3665/19.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов до висновку, що використання контролюючим органом податкової інформації наявної в інформаційних системах ДПС або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певних спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення ТОВ ТОРГСКОП до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань, безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку таких платників, які відповідають критеріям ризиковості без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних / розрахунків коригувань не порушує права та інтереси позивача.

З огляду на викладене, зважаючи, що позивач, з метою захисту порушеного права, звернувся до суду з позовними вимогами, окрім іншого, про скасування рішень про відмову реєстрації податкових накладних, то суд дійшов до висновку, що позовні вимоги про скасування рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформлене протоколом від 06.03.2019 року №67/06-30-07-03-22 в частині внесення ТОВ ТОРГСКОГП до переліку ризикових платників податків, є необґрунтованими та безпідставними, а тому не підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про оскарження дій Державної податкової служби України у відмові позивачу в реєстрації податкових накладних, суд зазначає наступне.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному пунктом 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону №2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Підпунктами 3, 4 пункту 13 Порядку №117 зазначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку. Пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 14 порядку №117 визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, який включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначена Порядком №117 (додаток 2 до Порядку), передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкреслені.

Окремими положеннями Порядку №117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.

Аналіз наведених вище положень вказує на те, що законодавством регламентовано чіткий порядок реєстрації податкових накладних в ЄРПН та правові підстави для зупинення їх реєстрації і для відмови у її здійсненні.

При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної платника у зв`язку із встановленням його ризиковості за вищевказаними Критеріями, контролюючий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт або підпункт таких Критеріїв, а й вказати посилання на конкретний з них, яким, на його думку, не відповідає платник. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.

Судом встановлено, що реєстрацію поданих позивачем податкових накладних зупинено через встановлення ризиковості позивача з посиланням на пп. 1.6 п. 1 Критеріїв. Разом з тим, контролюючим органом не визначено, під дію якого саме з критеріїв, що містяться у вказаному підпункті, підпадає позивач та які конкретно документи йому слід подати та/або пояснення для усунення сумнівів щодо реальності задекларованих ним операцій.

Верховний Суд у постанові від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Приймаючи оскаржувані рішення Комісія Державної податкової служби України, як підставу відмови в реєстрації податкових накладних вказала на ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси , акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та розрахункових докуменів, банківських виписок з особових рахунків.

Поряд із цим матеріали справи свідчать, що на запит податкового органу позивачем сформовано та подано пояснення і пакет документів, на підтвердження факту здійснення господарської діяльності ТОВ ТОРГСКОП із використанням товарів отриманих від нерезидента "Texlite s.r.o" за контрактом №0402/TL/2019 від 04.02.2019, що також надані позивачем до суду.

Варто наголосити, що п. 21 Порядку визначає виключно три підстави для відмови в реєстрації податкової накладної.

Крім того, форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Застосування підпункту 4 пункту 13 цього Порядку, в даному випадку є також некоректним, оскільки в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем чітко не визначено перелік яких саме документів необхідно надати платнику податків для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

В даному випадку, варто погодитись, що мотиви наведені в оскаржуваному рішенні не свідчать про наявність підстав, в розумінні пункту 21 Порядку, для прийняття такого рішення. Разом з тим, аналіз наданих позивачем документів вказує на те, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача та є достатніми для прийняття відповідачем рішення про реєстрацію податкових накладних.

Отже, враховуючи наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентами, а також беручи до уваги те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд дійшов до висновку, що у відповідача не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних позивача.

Крім того, факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Одночасно, в межах даної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результатами розгляду даної справи не робить висновків щодо "товарності (реальності)" операцій поставки за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.

За таких обставин, на переконання суду, оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є формальними, оскільки об`єктивно не містять чіткого визначення підстав та мотивів їх прийняття, так само як і мотивів прийняття чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів, а тому не можуть бути визнані законними та обґрунтованими.

При цьому суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання контролюючим органом загального посилання на підпункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання суб"єктом владних повноважень законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18.

Щодо посилання відповідача у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних на ненадання платником копій документів, повний перелік яких вказано на бланку рішення, суд вважає зазначений спосіб формулювання підстави для відмови у реєстрації податкової накладної необґрунтованим.

Зокрема, у рішенні комісії Державної податкової служби України не вказано, відсутність яких саме конкретних документів з числа зазначених, на думку органу податкової служби, перешкоджає реєстрації податкової накладної через те, що не дає можливості підтвердити правомірність складання податкової накладної. Жодним чином не обґрунтовується те, що подані платником документи не є достатніми для підтвердження господарської операції з поставки товару, відтак і для складання цієї податкової накладної.

Окрім того, варто звернути увагу на тому, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних такі документи не вимагалися, а запропоновано тільки надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів про ризиковість платника податку та ризиковість здійснених операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.

Під час розгляду справи Державна податкова служба України, як суб`єкт владних повноважень, не надала суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навела обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування ТОВ ТОРГОСКОП в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, згідно ч.2 ст.9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Для належного способу захисту порушеного права позивача відповідно до вимог ч.2 ст.9 КАС України, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправними і скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Державної податкової служби України №1266652/42372550 від 03.09.2019, №1266657/42372550 від 03.09.2019, №1265703/42372550 від 02.09.2019, №1265713/42372550 від 02.09.2019, №1266654/42372550 від 03.09.2019, №1265706/42372550 від 02.09.2019, №1265771/42372550 від 02.09.2019, №1265752/42372550 від 02.09.2019, №1265770/42372550 від 02.09.2019, №1265732/42372550 від 02.09.2019, №1266649/42372550 від 03.09.2019, №1265704/42372550 від 02.09.2019 про відмову ТОВ ТОРГСКОП в реєстрації податкових накладних №96 від 07.08.2019, №97 від 08.08.2019, №104 від 06.08.2019, №106 від 06.08.2019, №102 від 07.08.2019, №101 від 05.08.2019, №98 від 05.08.2019, №99 від 05.08.2019, №100 від 05.08.2019 , №107 від 05.08.2019, №103 від 07.08.2019, №105 від 06.08.2019, відповідно.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №96 від 07.08.2019; №97 від 08.08.2019; №103 від 07.08.2019; №105 від 06.08.2019: №104 від 06.08.2019 № 106 від 06.08.2019; №102 від 07.08.2019; №101 від 05.08.2019; №98 від 05.08.2019 №99 від 05.08.2019: №100 від 05.08.2019; №107 від 05.08.2019, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, пунктом 28 Порядку №117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому, згідно з нормами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

При цьому, суд враховує, що згідно з п.1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України" від 18.12.2018 №1200 (далі - Постанова Кабінету Міністрів України №1200) утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

У подальшому, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України "Питання Державної податкової служби" №682-р від 21 серпня 2019 року встановлено: погодитися з пропозицією Міністерства фінансів щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227 «Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України» (Офіційний вісник України, 2019 р., № 26, ст. 900) функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної фіскальної служби України, однак на даний момент Державної податкової служби України, як правонаступника.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного, суд дійшов до висновку що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

В силу приписів ст. 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області та Державної податкової служби України пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд, -

вирішив:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГСКОП" (вул. Вітрука, 9- А офіс 13, Житомир, 10024, код ЄДРПОУ 42372550) до Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області (вул.Юрка Тютюнника, буд.7, м.Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 43142501), Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області (вул.Юрка Тютюнника, буд.7, м.Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 39459195) та Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 430005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Державної податкової служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:

- №1266652/42372550 від 03.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №96 від 07.08.2019;

- №1266657/42372550 від 03.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №97 від 08.08.2019;

- №1265703/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №104 від 06.08.2019;

- №1265713/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №106 від 06.08.2019;

- №1266654/42372550 від 03.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №102 від 07.08.2019;

- №1265706/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної № 101 від 05.08.2019;

- №1265771/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №98 від 05.08.2019;

- №1265752/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №99 від 05.08.2019;

- №1265770/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №100 від 05.08.2019;

- №1265732/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №107 від 05.08.2019;

- №1266649/42372550 від 03.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №103 від 07.08.2019;

- №1265704/42372550 від 02.09.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №105 від 06.08.2019.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати датою фактичного подання податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю ТОРГСКОП №96 від 07.08.2019, №97 від 08.08.2019, №104 від 06.08.2019, №106 від 06.08.2019, №102 від 07.08.2019, №101 від 05.08.2019, №98 від 05.08.2019, №99 від 05.08.2019, №100 від 05.08.2019 , №107 від 05.08.2019, №103 від 07.08.2019, №105 від 06.08.2019.

У задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ТОРГСКОП судові витрати зі сплати судового збору у сумі розміром 1921 (одна тисяча дев"ятсот двадцять одна) грн 00 (нуль) коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено у повному обсязі 10 липня 2020 року.

Суддя А.В. Горовенко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90339221
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/11830/19

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 27.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Рішення від 10.07.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 12.06.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 13.12.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні