Рішення
від 13.07.2020 по справі 405/2126/20
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КІРОВОГРАДА

Справа № 405/2126/20

2/405/316/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.07.2020 Ленінський районний суд м. Кіровограда в складі:

головуючої судді: Шевченко І.М.

з участю секретаря: Фришко А.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Кропивницькому за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради, звернулось в суд з позовом до відповідача ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям, мотивуючи свої вимоги тим, що за заявою відповідача від 28.07.2017 року було призначено щомісячну соціальну допомогу як одинокій матері на доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року , але як стало відомо відповідач під час звернення до управління подала недостовірні дані про свої доходи, що вплинули на визначення розміру державної допомоги. Загальна сума надміру сплачених управлінням соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року грошових коштів державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям становить 5 578,68 грн. Дані кошти повинні бути відшкодовані державі за рахунок відповідача, яка в добровільному порядку відмовляється це зробити.

Посилаючись на викладене та норми діючого законодавства просить задовольнити позов та стягнути з відповідача зазначену вище суму надміру виплачених бюджетних коштів і судові витрати по справі.

Ухвалою Ленінського районного суду м. Кіровограда від 30.04.2020 року відкрито провадження по вказаній справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання без виклику сторін.

04.06.2020 року управлінням соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради подана до суду заява про зменшення розміру позовних вимог, вказавши в ній, що підставою цієї заяви є часткова сплата відповідачем 23.09.2019 року та 21.12.2019 року надміру виплачених бюджетних коштів на загальну суму 200,00 грн. Відтак, просить стягнути з відповідача на користь позивача суму надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги у розмірі 5 378,68,08 грн та судові витрати.

Учасники справи повідомлені про судове засідання.

Від представника позивача Депутатова В.В. подано до суду заяву від 13.07.2020 року про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просив позов задовольнити.

Відповідач відзив на позов не подала. За таких обставин, суд визнав за можливе розглянути справу на підставі матеріалів справи та наявних у справі доказів.

Дослідивши докази по справі в їх сукупності, з`ясувавши підстави та предмет позову, характер спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач, суд вважає, що вимоги позивача обґрунтовані, ґрунтуються на вимогах закону, що регулює спірні правовідносини, та є такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Рішенням Кіровоградської міської ради від 10.06.2016 року № 325 Про обсяги і межі повноважень, які визначаються Кіровоградською міською радою Кіровській та Ленінській районним у м. Кіровограді радам сьомого скликання та їх виконавчим органам затверджено обсяги і межі повноважень Кіровській та Ленінській районним у місті Кіровограді радам та їх виконавчим органам. Розділом VІ обсягів меж і повноважень управлінню соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради делеговано повноваження в сфері соціального захисту населення, зокрема вирішення питань виплати державних допомог сім`ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, надання тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, допомоги будинкам сімейного типу та прийомним сім`ям, допомоги особам, які не мають права на пенсію, компенсаційних виплат по догляду за інвалідами та виплат передбачених законодавством (п. 3 Рішення).

У зв`язку з перейменуванням міста Кіровограда на місто Кропивницький та Ленінського району на Подільський рішенням Ленінської районної у місті Кіровограді ради від 25.03.2017 року № 85 Ленінська районна у місті Кіровограді рада перейменована на Подільську районну у місті Кропивницькому раду.

Рішенням Подільської районної у місті Кіровограді ради від 23.06.2017 року № 92 Про перейменування виконавчих органів районної у місті ради управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради перейменоване на управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради.

Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закон України Про державну допомогу сім`ям з дітьми від 21.11.1992 року № 2811-XII встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Відповідно до цього Закону сім`ям з дітьми призначається, зокрема допомога на дітей одиноким матерям.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 1751 затверджений Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми.

Частиною 1 статті 18-1 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , пунктом 33 Порядку встановлено, що право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Згідно з ч. 1 ст. 18-2 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.

Пунктом 9 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.1992 року № 9 Про практику розгляду судами трудових спорів визначено, що одинокою матір`ю є жінка, яка не перебуває в шлюбі і у свідоцтві про народження дитини якої відсутній запис про батька дитини або запис про батька зроблено в установленому порядку за вказівкою матері; вдова; інша жінка, яка виховує і утримує дитину сама.

Частиною 1 ст. 18-3 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , встановлено, що допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, а також вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки про доходи і декларації про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. До складу сім`ї особи, що звертається за призначенням зазначеної допомоги, включаються чоловік (дружина); рідні, усиновлені та підопічні діти віком до 18 років, а також діти віком до 23 років, які навчаються за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти і не мають власних сімей незалежно від місця проживання або реєстрації; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.

Методика обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 року № 486/202/524/455/3370 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.02.2002 року за № 112/6400).

Відповідно до підпунктів 9.1, 9.2 пункту 9 Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 року № 486/202/524/455/3370, загальна сума сукупного доходу одержувачів допомоги включає в себе суму всіх доходів кожної особи, яка враховується при наданні допомоги, визначених на підставі наданих документів за останні шість календарних місяців або два квартали, що передують місяцю звернення за призначенням соціальної допомоги, якщо інше не передбачене законодавством; сукупний дохід включає в себе як поточні щомісячні доходи в грошовій та натуральній формі осіб, які враховуються при наданні допомоги, так і доходи, які мають нерегулярний характер.

Відповідно до абзаців 1, 2 п. 36 Порядку № 1751 допомога на дітей одиноким матерям призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 18-річного віку (якщо діти навчаються за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) включно. Допомога виплачується протягом шести календарних місяців.

Пунктами 46, 47 Порядку № 1751 встановлено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, у разі виникнення обставин, які призводять до припинення виплати допомоги, зобов`язані у десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення. Виплата допомоги припиняється за рішенням органу, що призначає та виплачує цю допомогу з місяця, що настає після місяця, у якому виникли такі обставини. На кожного одержувача державної допомоги сім`ям з дітьми органом соціального захисту населення ведеться особова справа, в якій зберігаються документи, на підставі яких призначена допомога, а також розрахунки її розміру.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що відповідач по справі ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , перебувала на обліку в управлінні соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради та отримувала допомогу на дітей одиноким матерям з серпня 2008 року.

28.07.2017 року ОСОБА_1 звернулася до управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради з заявою про призначення допомоги на дітей одиноким матерям (зареєстрована за вх. № 5/1314). До заяви, зокрема, були подані: довідка про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб від 28.09.2017 року № 961, видана комунальним підприємством Житлово-експлуатаційна контора № 9 Кіровоградської міської ради про те, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , як власник, мешкає за адресою: АДРЕСА_1 та до складу сім`ї/зареєстрованих входять: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , не зареєстрований з 26.07.2017 року , ОСОБА_2 , донька, ІНФОРМАЦІЯ_1 ; декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 28.07.2017 року за період з 01.01.2017 року до 30.06.2017 року, відповідно до якої доходів, крім допомоги на дітей одиноким матерям від управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради сім`я не має; довідка про реєстрацію місця проживання особи від 29.08.2017 року № 192/08/1, видана відділом реєстрації місця проживання особи Кіровоградської міської ради, відповідно до якої ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 з 08.05.2007 року; довідка про реєстрацію місця проживання особи від 29.08.2017 року № 193/08/1, видана відділом реєстрації місця проживання особи Кіровоградської міської ради, відповідно до якої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 з 02.08.2008 року; свідоцтво про народження серія НОМЕР_1 , видане Центральним відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції у Кіровоградській області 18.08.2008 року, згідно з яким батьками ОСОБА_2 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 є ОСОБА_5 та ОСОБА_1 , про що в Книзі реєстрації народжень 18.08.2008 року зроблено відповідний актовий запис за № 1664; довідка від 18.08.2008 року № 06.1/3-05/195, видана Центральним відділом реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції у Кіровоградській області, згідно з якою відомості про батька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , записані за заявою матері згідно з частиною першою статті 135 Сімейного кодексу України.

Відповідно до п. 47 Порядку № 1751, Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 року № 345 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.10.2006 року за № 1098/12972) в Управлінні оформлено особову справу № 1031/740975 та відкрито особовий рахунок за № НОМЕР_5 (за призначенням допомоги відповідачу як одинокій матері на ОСОБА_2 ).

На підставі заяви про призначення державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям від 28.07.2017 року управлінням соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради було прийнято рішення від 14.09.2017 року про призначення відповідачу допомоги як одинокій матері (з урахуванням доходів) на утримання ОСОБА_2 на період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року в розмірі 1 777,00 грн щомісячно.

Крім того, у зв`язку з затвердженням нового розміру прожиткового мінімуму з 01.12.2017 року на підставі розпорядження начальника управління від 23.11.2017 року № 1031 здійснено перерахунок призначеної відповідачу допомоги на дітей одиноким матерям на період з 01.12.2017 року по 31.12.2017 року та встановлено допомогу в розмірі 1 860,00 грн.

Призначення соціальної допомоги проводиться на підставі заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України від 21.04.2015 року № 441, та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці соціальної політики України від 22.07.2003 року № 204, що заповнюються особисто заявником (уповноваженим представником сім`ї).

В тексті заяви передбачено попередження про те, що наведені заявником відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на прийняття рішення щодо надання соціальної допомоги будуть перевірені згідно з чинним законодавством України, а також про обов`язок заявника в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги повідомити органи соціального захисту населення. Також заявника попереджено про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї.

Відповідач, особисто підписавши заяву про призначення соціальної допомоги від 28.07.2017 року (вх. № 5/1314), була ознайомлена з обов`язком подати повні та достовірні відомості про доходи та майно сім`ї, попереджена про те, що відносно зазначених нею, як повноважним представником сім`ї, даних буде проведена перевірка, а також про можливість настання негативних наслідків у вигляді зокрема припинення виплати призначених допомог та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання відповідачем неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї.

Судом встановлено, що на підставі рішення управління від 14.09.2017 року ОСОБА_1 нараховано та виплачено державну соціальну допомогу за липень 2017 року у розмірі 1 777,00 грн; за серпень 2017 року - 1 777,00 грн; за вересень 2017 року - 1 777,00 грн; за жовтень 2017 року - 1 777,00 грн; за листопад 2017 року - 1 777,00 грн; за грудень 2017 року - 1 860,00 грн.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 22 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , абз. 1, 2 п. 49 Порядку № 1751 одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , абз. 4 - 7 п. 49 Порядку № 1751 (в редакції на момент перевірки особової справи відповідача) органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, мають право перевіряти матеріальний стан сімей з дітьми. Органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до 15 календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від територіальних органів ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної допомоги сім`ям з дітьми. Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.

Відповідно до пунктів 1, 2, ч. 3 п. 3 Положення про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 року № 1091, головний державний соціальний інспектор та державний соціальний інспектор: перевіряють достовірність та повноту інформації про доходи і майновий стан осіб, які входять до складу сім`ї, що звертається за призначенням державної соціальної допомоги; проводять вибіркові перевірки особових справ одержувачів державної соціальної допомоги за рішенням керівника відповідного органу соціального захисту населення або його заступника; складають акти за підсумками перевірки з висновками щодо правильності призначення державної соціальної допомоги.

Рішенням начальника управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради № 487 доручено головному державному соціальному інспектору Тарасенко Н.М. в період з 19.04.2018 року по 19.05.2018 року провести перевірку справи № 1031/740975 та наданої ОСОБА_1 інформації про доходи через Кропивницьку ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області.

Управлінням сформовано та направлено електронний запит на одержання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про джерела та суми отриманих Відповідачем доходів. Кропивницькою ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області сформована в електронному вигляді довідка про завантажені доходи від 02.05.2018 року № 42, в якій зазначено, що відповідач отримала у ІІ кварталі 2017 року дохід від ТОВ Менеджмент інтертеймент індастри (код ЄДРПОУ 34696168) в розмірі 7 453,42 грн. та ТОВ Альфапроф (код ЄДРПОУ 38182579) в розмірі 3 901,33 грн. за кодом ознаки доходу 101 (згідно з Довідником ознак доходів, додатку до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (пункт 3.6 розділу ІІІ), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 року № 4, ознака доходу 101 - доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту) )

З акту від 11.06.2018 року № 680/09-20 перевірки особової справи № 1031/740975 (о/р НОМЕР_5-о/м), складеного головним державним соціальним інспектором управління Тарасенко Н.М., вбачається, що перевіркою через Кропивницьку ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області за період І - ІІІ квартали 2017 року встановлено, що згідно з отриманою довідкою про завантажені доходи від 02.05.2018 року № 42 ОСОБА_1 отримала у ІІ кварталі 2017 року дохід від ТОВ Менеджмент інтертеймент індастри в розмірі 7 453,42 грн. та ТОВ Альфапроф в розмірі 3 901,33 грн. за кодом ознаки доходу 101, який відповідач не задекларувала при зверненні до Управління для оформлення допомоги на дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів). Для з`ясування інформації про доходи ОСОБА_1 направлено запити до ТОВ Менеджмент інтертеймент індастри та ТОВ Альфапроф .

У листі від 14.05.2018 року № 14/05 ТОВ Альфапроф пояснило, що ОСОБА_1 працювала в товаристві в період з 12.06.2017 року по 23.06.2017 року на посаді представник торговельний та її дохід у вигляді заробітної плати за цей період склав 3 901,33 грн.

Відповідь з ТОВ Менеджмент інтертеймент індастри до управління не надійшла.

Поясненням від 12.06.2018 року ОСОБА_1 підтвердила, що в період з квітня по травень місяці 2017 року працювала по трудовому договору в ТОВ Менеджмент інтертеймент індастри та її дохід у вигляді заробітної плати за цей період склав 7 453,42 грн.

Центру соціальних виплат та компенсацій управління рекомендовано переглянути призначення допомоги на дітей одиноким матерям відповідно до звернення від 28.07.2017 року, включивши до сукупного доходу сім`ї дохід, отриманий від ТОВ Менеджмент інтертеймент індастри в розмірі 7 453,42 грн. та ТОВ Альфапроф в розмірі 3 901,33 грн. та зробити розрахунок повернення надміру виплачених бюджетних коштів.

Проведено перерахунок допомоги на дітей одиноким матерям, доходи, отримані від ТОВ Менеджмент інтертеймент індастри в розмірі 7 453,42 грн та ТОВ Альфапроф в розмірі 3 901,33 грн. включено до розрахунку сукупного доходу сім`ї.

Рішенням управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради від 14.06.2018 року внесені зміни до рішення від 14.09.2017 року, згідно з яким здійснено перерахунок допомоги ОСОБА_1 на утримання ОСОБА_2 з урахуванням доходів та призначена на періоди: з 01.07.2017 року по 30.11.2017 року в розмірі 830,77 грн. щомісячно; з 01.12.2017 року по 31.12.2017 року в розмірі 913,77 грн. щомісячно.

Встановлено, що сума надміру виплаченої відповідачу допомоги на дітей одиноким матерям (з урахуванням доходів) за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року склала 5 677,38 грн.

В липні 2018 року з особового рахунку ОСОБА_1 утримано 98,70 грн., отже, залишок не повернутих надміру виплачених бюджетних коштів по державній соціальній допомозі на дітей одиноким матерям за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року склав: 5 578,68 грн. = 5 677,38 грн. - 98,70 грн.

26.11.2018 року ОСОБА_1 власноруч отримала повідомлення управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради від 20.11.2018 року № 416649/31 про повернення надміру виплачених бюджетних коштів по державним соціальним допомогам (допомога на дітей одиноким матерям) з вимогою про повернення до 25.06.2019 року на рахунок Управління переплаченої суми грошової допомоги в розмірі 5 578,68 грн., здійснюючи оплату з 1 по 25 число кожного місяця, що підтверджується її особистим підписом.

Станом на день ухвалення судом рішення надміру виплачена грошова допомога у добровільному порядку відповідачем повернута частково на суму 200,00 грн.: 23.09.2019 року відповідачем сплачено 100,00 грн.; 21.12.2020 року - 100,00 грн.

Таким чином, залишок надміру виплаченої грошової допомоги за періоди з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року складає 5 378,68,08 грн. = (5 578,68 грн. - 200,00 грн.).

З огляду на викладене вище, а також приймаючи до уваги, що ОСОБА_1 своїми навмисними діями завдала майнову шкоду державі, оскільки відповідно до ст. 4 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , п. 38 Порядку № 1751 покриття витрат на виплату допомоги на дітей одиноким матерям здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів, надміру виплачена грошова допомога в сумі 5 378,68 грн. підлягає стягненню у судовому порядку.

Згідно з ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодовування.

Частиною 1 ст. 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ч. 1 ст. 1213 ЦК України набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.

Як передбачено ч. 1 ст. 1215 ЦК України, не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Отже, зазначене у статті 1215 ЦК України майно підлягає поверненню у разі наявності рахункової помилки з боку особи, яка проводить таку виплату та недобросовісності з боку набувача.

Така позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 22.01.2014 року у справі № 6-151цс13, від 02.07.2014 року у справі № 6-91цс14.

Відповідно до ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Таким чином, оскільки відповідачем в добровільному порядку надміру виплачена державна соціальна допомога на дітей одиноким матерям у повному обсязі не повернута, то вимоги позивача є обґрунтованими, доведеними та підлягають задоволенню.

На підставі наведених доказів, враховуючи ту обставину, що ОСОБА_1 у добровільному порядку не повернула суму державної соціальної допомоги, виплачену надміру, суд вважає, що з відповідача необхідно стягнути на користь управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради нараховану та виплачену державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року в розмірі 5 578,68 грн.

Відповідно до вимог статті 141 ЦПК України у разі задоволення позову судові витрати покладаються на відповідача, а тому стягненню на користь позивача з відповідача підлягають судові витрати в сумі 2 102,00 грн.

На підставі наведеного, керуючись ст. 22 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , п. 46, п. 49 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 1751, ст.ст. 1212, 1213, 1215 Цивільного кодексу України, ст.ст. 4, 5, 7, 12, 13, 17, 18, 76, 141, 247, 258-260, 263-265, 274 Цивільного процесуального кодексу України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням соціальної допомоги на дітей одиноким матерям, - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради суму надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям за період з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року в розмірі 5 378,68 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради суму сплаченого судового збору в розмірі 2 102,00 грн.

Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Відомості про учасників справи:

Позивач: Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради, м. Кропивницький, вул. Архітектора Паученка, 53/39 (код 03197629; для повернення суми надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням соціальної допомоги на дітей одиноким матерям: р/р UA408201720344250011039021577 в ДКСУ м. Київ; для повернення суми сплаченого судового збору р/р UA348201720344280010039021577 в ДКСУ у м. Київ).

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; РНОКПП: НОМЕР_3 ; місце проживання зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 ; засоби зв`язку: НОМЕР_4 .

Суддя Ленінського

районного суду

м. Кіровограда Ірина Миколаївна Шевченко

СудЛенінський районний суд м.Кіровограда
Дата ухвалення рішення13.07.2020
Оприлюднено14.07.2020
Номер документу90344660
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —405/2126/20

Рішення від 13.07.2020

Цивільне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Шевченко І. М.

Ухвала від 30.04.2020

Цивільне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Шевченко І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні