Справа № 420/3979/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 липня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі :
головуючого судді Бойко О.Я.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (без повідомлення учасників справи) справу за адміністративним позовом Комунального закладу "Балтська спеціальна загальноосвітня школо-інтернат №1 І-ІІ ступенів" до Державної аудиторської служби України в особі Південного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівель від 17.04.2020 р., вирішив адміністративний позов задовольнити.
І. Суть спору
12.05.2020 року позивач, Комунальний заклад "Балтська спеціальна загальноосвітня школо-інтернат №1 І-ІІ ступенів" звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Державної аудиторської служби України в особі Південного офісу Держаудитслужби, в якому просив:
(1) визнати протиправним та скасувати висновок відповідача про результати моніторингу закупівель від 17.04.2020 року.
ІІ. Аргументи сторін
(а) Позиція Позивача
17.04.2020 року відповідач - суб`єкт владних повноважень: Державна аудиторська служба України в особі Південного офісу Держаудитслужбй опублікувала на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель - центрального органу виконавчої влади, шо реалізує державну політику у сфері публічних закупівель Висновок про результати моніторингу закупівлі , в якому в пункті 2 Розділу II помилково відмітив , що тендерним комітетом позивача Комунального закладу Балтська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 1 І-ІІ ступенів , тобто замовником сирних продуктів, була порушена процедура їх закупівлі і тому без відповідних матеріально-правових підстав згаданим тендерним комітетом було винесено рішення про застосування переговорної процедури закупівлі сирних продуктів, яка, як виключення із загальних правил, правомірна лише при дотриманні умов , передбачених п,4 ч,2 ст,35 Закону України Про публічні закупівлі - якщо замовником було двічі відмінено тендер через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації .
Проте такий висновок відповідача не узгоджується з реальним станом речей, а саме : тендерним комітетом позивача - Комунального закладу Балтська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 1 І-ІІ ступенів , тобто замовником сирних продуктів були дотримані умови застосування п,4 ч,2 ст,35 Закону України Про публічні закупівлі . Так тендерним комітетом позивача - замовником сирних продуктів, було двічі відмінено відкриті торги за третім лотом через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника не відрізнялись від вимог, що були визначені замовником у тендерній- документації, що достовірно підтверджується наступним:
Тендерний комітет позивача, як замовник, самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик Держзакупівлі онлайн на веб -порталі Уповноваженого органу з питань закупівель - центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель оприлюднив 10.02.2020 р. у вигляді оголошення UA-2020-02-10-001052-с про проведення процедури закупівлі-відкритих торгів та тендерну документацію про закупівлю сирних продуктів під кодом 15540000-5, розділивши їх на три лоти:
перший лот - 800 кг сира кисломолочного з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 96 000,00 грн. з терміном поставки 01.03.2020 р. - 31.12.2020 р.;
другий лот - 695 кг сира твердого з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 159 850,00 грн. з терміном поставки 01.03.2020 р. - 31.12.2020 р.;
третій лот - сирні продукти інші: сиркова маса -400 кг, сирки глазуровані - 212 кг з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 82500,00 грн. з терміном поставки 01.03.2020 р. - 31.12.2020 р.
Відповідно до оприлюдненого звіту про результати проведення першої процедури закупівлі: сирні продукти інші від 25.02.2020 р. тендерним комітетом позивача ухвалено рішення відмінити торги по процедурі закупівлі за кодом 15540000-5 ДК 021-2015 (СРV): сирні продукти інші (сиркова маса, сирки глазуровані) , згідно з звітом про результати проведення закупівлі, UA-2020-02-10-001052-с.
Тендерний комітет позивача, як замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик Держзакупівлі онлайн на веб -порталі Уповноваженого органу з питань закупівель - центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель оприлюднив 27.02.2020 р. повторне оголошення UA-2020-02-27-000297-а про проведення повторної процедури закупівлі - відкритих торгів та тендерну документацію про закупівлю сирних продуктів під кодом 15540000-5, по двом лотам:
-перший лот - 695 кг сира твердого з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 159 850,00 грн. з терміном поставки 16.03.2020 р. /дату проведення електронного аукціону/- 31.12.2020 р.;
-другий лот - сирні продукти інші: сиркова маса -400 кг, сирки глазуровані - 212 кг з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 82500,00 грн. з терміном поставки з терміном поставки 16.03.2020 р. /дату проведення електронного аукціону/- 31.12.2020 р.;
Згідно із Звітом про результати проведення повторної процедури закупівлі сирних продуктів інших від 13.03.2020 р. тендерний комітет позивача протоколом №68 від 13.03.2020 р. ухвалив рішення про відміну торгів по процедурі закупівлі за кодом 15540000-5 ДК 021-2015 (СРV) сирні продукти інші (сиркова маса, сирки глазуровані) , згідно з звітом про результати проведення закупівлі, UA-2020-02-27-00297-а.
Позивач зазначив, що у зв`язку з тим, що відкриті торги на закупівлю сирних продуктів (сиркова маса, сирки глазуровані), що об`явленні на 10.02.2020 р. UA-2020-02-10-001052-с та на 27.02.2020 р. UA-2020-02-27-000297-а про проведення повторної процедури закупівлі відмінені, а потреба в названих сирних продуктах залишилась, тому прийнято рішення про проведення переговорної процедури закупівлі та затвердження тендерної документації про закупівлю сирних продуктів за кодом 15540000-5.
Тендерний комітет рішенням протоколу №116 від 13.04.2020 р. визнав дозволеним законом проведення переговорної процедури закупівлі сирних продуктів на тих самих умовах з дотриманням технічної та якісної характеристики під час застосування переговорної процедури з ФОП ОСОБА_1
(б) Відповідач не скористався своїм правом та відзив в обґрунтування своєї правової позиції та спростування доводів позивача до суду не надав.
ІІІ. Процедура та рух справи
15.05.2020 р. ухвалою Одеський окружний адміністративний суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Справу суд розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
ІV. Обставини справи встановлені судом та докази на їх підтверження
Тендерний комітет позивача, як замовник, самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик Держзакупівлі онлайн на веб -порталі Уповноваженого органу з питань закупівель - центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель оприлюднив 10.02.2020 р. у вигляді оголошення UA-2020-02-10-001052-с (а.с.6-9) про проведення процедури закупівлі-відкритих торгів та тендерну документацію про закупівлю сирних продуктів під кодом 15540000-5, розділивши їх на три лоти:
перший лот - 800 кг сира кисломолочного з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 96 000,00 грн. з терміном поставки 01.03.2020 р. - 31.12.2020 р.;
другий лот - 695 кг сира твердого з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 159 850,00 грн. з терміном поставки 01.03.2020 р. - 31.12.2020 р.;
третій лот - сирні продукти інші: сиркова маса -400 кг, сирки глазуровані - 212 кг з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 82500,00 грн. з терміном поставки 01.03.2020 р. - 31.12.2020 р.
Відповідно до оприлюдненого звіту (а.с.10-11) про результати проведення першої процедури закупівлі: сирні продукти інші від 25.02.2020 р. тендерним комітетом позивача ухвалено рішення (а.с 12) відмінити торги по процедурі закупівлі за кодом 15540000-5 ДК 021-2015 (СРV): сирні продукти інші (сиркова маса, сирки глазуровані) , згідно з звітом про результати проведення закупівлі, UA-2020-02-10-001052-с.
Тендерний комітет позивача, як замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик Держзакупівлі онлайн на веб -порталі Уповноваженого органу з питань закупівель - центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель оприлюднив 27.02.2020 р. повторне оголошення UA-2020-02-27-000297-а (а.с.13-15 )про проведення повторної процедури закупівлі - відкритих торгів та тендерну документацію про закупівлю сирних продуктів під кодом 15540000-5, по двом лотам:
-перший лот - 695 кг сира твердого з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 159 850,00 грн. з терміном поставки 16.03.2020 р. /дату проведення електронного аукціону/- 31.12.2020 р.;
-другий лот - сирні продукти інші: сиркова маса -400 кг, сирки глазуровані - 212 кг з очікованою вартістю предмета закупівлі і бюджетним фінансуванням на суму 82500,00 грн. з терміном поставки з терміном поставки 16.03.2020 р. /дату проведення електронного аукціону/- 31.12.2020 р.;
Згідно із Звітом (а.с. 16-17) про результати проведення повторної процедури закупівлі сирних продуктів інших від 13.03.2020 р. тендерний комітет позивача протоколом №68 від 13.03.2020 р. ухвалив рішення (а.с.18) про відміну торгів по процедурі закупівлі за кодом 15540000-5 ДК 021-2015 (СРV) сирні продукти інші (сиркова маса, сирки глазуровані) , згідно з звітом про результати проведення закупівлі, UA-2020-02-27-00297-а.
Позивач зазначив, що у зв`язку з тим, що відкриті торги на закупівлю сирних продуктів (сиркова маса, сирки глазуровані), що об`явленні на 10.02.2020 р. UA-2020-02-10-001052-с та на 27.02.2020 р. UA-2020-02-27-000297-а про проведення повторної процедури закупівлі відмінені, а потреба в названих сирних продуктах залишилась, тому прийнято рішення про проведення переговорної процедури закупівлі та затвердження тендерної документації про закупівлю сирних продуктів за кодом 15540000-5.
Тендерний комітет рішенням протоколу №116 від 13.04.2020 р. визнав дозволеним законом проведення переговорної процедури закупівлі сирних продуктів на тих самих умовах з дотриманням технічної та якісної характеристики під час застосування переговорної процедури з ФОП ОСОБА_1 ..
17.04.2020 року відповідач опублікував на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель - центрального органу виконавчої влади, шо реалізує державну політику у сфері публічних закупівель Висновок про результати моніторингу закупівлі , в якому в пункті 2 Розділу II помилково відмітив, що тендерним комітетом позивача Комунального закладу Балтська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 1 І-ІІ ступенів , тобто замовником сирних продуктів, була порушена процедура їх закупівлі і тому без відповідних матеріально-правових підстав згаданим тендерним комітетом було винесено рішення про застосування переговорної процедури закупівлі сирних продуктів, яка, як виключення із загальних правил, правомірна лише при дотриманні умов , передбачених п,4 ч,2 ст,35 Закону України Про публічні закупівлі - якщо замовником було двічі відмінено тендер через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (а.с.5).
V. Джерела права та висновки суду
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні визначені Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні".
Статтею 2 цього Закону передбачено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Згідно з ч. 1 ст. 7-1 Закону України від 25 грудня 2015 року № 922-VIII "Про публічні закупівлі" (далі Закон № 922-VIII) моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його територіальні органи.
Відповідно до ч. 2 ст. 7-1 Закону № 922-VIII рішення про початок моніторингу закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1) дані автоматичних індикаторів ризиків;
2) інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 9 цього Закону.
Частиною 3 ст. 7-1 Закону № 922-VIII визначено, що рішення про початок моніторингу оприлюднюється протягом двох робочих днів з дня його прийняття в електронній системі закупівель органом державного фінансового контролю із зазначенням унікального номера оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та дати його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір та дати його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу, а також опису підстав для здійснення моніторингу закупівлі.
Згідно з ч. 4 ст. 7-1 Закону № 922-VIII строк здійснення моніторингу закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з дати оприлюднення рішення про початок моніторингу закупівлі в електронній системі закупівель.
За результатами моніторингу закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Якщо за результатами моніторингу закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Суд зазначає, що підставами для звернення до суду позивача стала його незгода з висновком про результати моніторингу, а саме із зазначеними в ньому порушеннями законодавства у сфері закупівель. Також позивач вважає, що він не є замовником в розумінні Закону України "Про публічні закупівлі", що є ключовим для вирішення даного спору між сторонами.
Відповідно до п.4 ч.2 ст. 35 Закону України "Про публічні закупівлі" на першому етапі конкурентного діалогу всім учасникам пропонується подати тендерну пропозицію, в якій надається інформація про відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям, вимогам, визначеним замовником у тендерній документації, та опис рішення про закупівлю без зазначення ціни. Інформація з описом рішення про закупівлю для першого етапу конкурентного діалогу подається в тендерній пропозиції окремим файлом. У тендерній документації зазначаються: підстави, встановлені статтею 17 цього Закону.
У висновку про результати моніторингу закупівлі відповідач зазначив, що позивачем порушено п.4 ч.2 ст. 35 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме за результатами проведеного моніторингу наступних питань: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані (додатку), правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, оприлюднення інформації щодо закупівлі порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено (а.с.5).
Однак зазначені у висновку доводи відповідача спростовуються наявними в матеріалах справи документами, а саме оголошення, звіти, протоколи в яких зазначено предмет закупівлі, відображення закупівлі в річному плані (додатку), правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, оприлюднення інформації щодо закупівлі порушень законодавства у сфері публічних закупівель (а.с.6-25).
Крім того, наказом позивача №15 від 21.01.2020 р. створено тендерний комітет нового складу (а.с.26).
Враховуючи вищевикладене з огляду на наявні докази в матеріалах справи суд робить висновок, що висновок відповідача про результати моніторингу закупівель від 17.04.2020 року є протиправним та належить до скасування
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість, врахувавши ту обставину, що відповідач не надав доказів спростування доводів позивача , оцінивши наявні докази в матеріалах справи, суд робить висновок, що позовні вимоги належать до задоволення.
VI. Розподіл судових витрат
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 139, 243-246 КАС України суд,
ВИРІШИВ:
1.Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати висновок відповідача про результати моніторингу закупівель від 17.04.2020 року.
3.Стягнути з Державної аудиторської служби України в особі Південного офісу Держаудитслужби за рахунок бюджетних асигнувань на користь Комунального закладу "Балтська спеціальна загальноосвітня школо-інтернат №1 І-ІІ ступенів" судовий збір у розмірі 2102(дві тисячі сто дві),00 грн.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів. Якщо розглянуто справу в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач - Комунальний заклад "Балтська спеціальна загальноосвітня школо-інтернат №1 І-ІІ ступенів" адреса: 66101, Одеська область, місто Балта, вул. Шевченко, буд. №16, код ЄДРПОУ 22495775.
Відповідач - Державна аудиторської служби України в особі Південного офісу Держаудитслужби адреса: 65107, м. Одеса, вул. Канатна, буд. №83, код ЄДРПОУ 40477150 .
Головуючий суддя Бойко О.Я.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2020 |
Оприлюднено | 15.07.2020 |
Номер документу | 90364130 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бойко О.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні