ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 липня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/1905/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,
за участю:
секретаря судового засідання - Дубінчина О.М.,
представників позивача - Огризкова А.А., Ільїна В.О.,
представника відповідача - Оніпченка В.В.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Селянського (фермерського) господарства "Іволга" до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "СІБКОР ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Селянське (фермерське) господарство "Іволга" /далі - СФГ Іволга , позивач/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України /далі - відповідач-1/ та Головного управління ДПС у Полтавській області /відповідач -2/ про:
- визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
№1475047/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №8 від 18 лютого 2020 року;
№1475048/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №9 від 19 лютого 2020 року;
№1475049/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №10 від 20 лютого 2020 року;
№1475050/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №11 від 21 лютого 2020 року;
№1475052/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №13 від 25 лютого 2020 року;
- визнання протиправними та скасування рішень комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №7848/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7861/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7855/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7852/31869842/2 від 11 березня 2020 року та №7851/31869842/2 від 11 березня 2020 року;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №8 від 18 лютого 2020 року, №9 від 19 лютого 2020 року, №10 від 20 лютого 2020 року, №11 від 21 лютого 2020 року та №13 від 25 лютого 2020 року.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що ним надано фіскальному органу всі необхідні документи, які засвідчують факти здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено, та оскаржувані рішення є необґрунтованими.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, а також залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Сібкор торгівельна компанія".
У відзиві на позовну заяву відповідачі посилалися на те, що реєстрація податкових накладних №8 від 18 лютого 2020 року, №9 від 19 лютого 2020 року, №10 від 20 лютого 2020 року, №11 від 21 лютого 2020 року та №13 від 25 лютого 2020 року зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України внаслідок відповідності податкових накладних вимогам підпункту 2.1 пункту 2.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, у зв`язку з чим позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. За результатами розгляду поданих позивачем документів Комісією ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняті рішення №1475047/31869842 від 03 березня 2020 року, №1475048/31869842 від 03 березня 2020 року, №1475049/31869842 від 03 березня 2020 року, №1475050/31869842 від 03 березня 2020 року та №1475052/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову у реєстрації вказаних податкових накладних на тій підставі, що платником не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У письмових поясненнях позивач вказав, що пунктом 12 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, передбачено право, а не обов`язок платника податку подати до ДПС таблицю даних платника податку, а тому висновок відповідачів про те, що код кукурудзи за УКТ ЗЕД 1005 відсутній у таблиці, якої не існує, є надуманим та незаконним. Відповідно до пункту 2.4 договору поставки № ПМ17/07/19-2 від 17 липня 2019 року покупець проводить розрахунок з постачальником наступним чином: 80% вартості товару протягом 2 банківських днів за умови виконання підпункту 3.6.1, пункту 7.5 договору та наявності у покупця належним чином оформлених примірників договору та специфікацій; 20% вартості товару після реєстрації податкової накладної згідно пункту 3.7 та за умови виконання підпункту 3.6.2 договору. Отже, на момент подання податкових накладних на реєстрацію сума оплати складала 77,46% від вартості поставленого товару, що в цілому відповідало пункту 2.4 договору поставки № ПМ17/07/19-2 від 17 липня 2019 року.
У письмових поясненнях відповідач також вказав, що подання таблиці даних є правом платника податку відповідно до пункту 12 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165. У зв`язку з ненаданням позивачем необхідної інформації та документів прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Правом на подання письмових пояснень щодо позову або відзиву на позовну заяву третя особа не скористалася.
У судовому засіданні представники позивача підтримали заявлений позов, а представник відповідача заперечував проти його задоволення.
Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце судового засідання /а.с. 67 т. ІІ/.
Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
За змістом пункту 1 частини третьої цієї статті якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Зважаючи на те, що третя особа належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи та про причини неявки свого представника не повідомила, суд визнав за можливе розглядати справу за відсутності представника третьої особи.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Селянське (фермерське) господарство "Іволга" зареєстроване як юридична особа 30 січня 2002 року та включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 31869842.
Відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрованими видами діяльності СФГ «Іволга» є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур , 1.61 Допоміжна діяльність у рослинництві , 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин .
Свою діяльність СФГ Іволга здійснює на орендованих землях з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею у 2019 році 290,03 га.
Згідно звіту СФГ Іволга про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2019 року форми 4-сг підприємство засіяло кукурудзою 140,03 га.
Згідно звіту СФГ Іволга про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і вінограду на 1 грудня 2019 року форми № 29-сг на вказаних посівних землях площею 140,03 га підприємство зібрало урожай кукурудзи на зерно в кількості 1358,3 тон.
СФГ Іволга має у власності вантажний автомобіль MAN з вантажним причепом SCHMIТZ та безкаркасний ангар (зерносховище) площею 576 кв.м для зберігання зерна в кількості 1200тон.
В рамках вищезазначених видів діяльності 17 липня 2019 року між Селянським (фермерським) господарством "Іволга" Продавець та Товариством з обмеженою відповідальністю Сібкор Торгівельна компанія Покупець укладено Договір поставки № ПМ17/07/19-2.
Відповідно до пунктів 1.1, 1.2, 2.4, 3.4 цього Договору Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Покупцю сільськогосподарську продукцію на умовах, узгоджених з покупцем і вказаних у Договорі та/або в специфікаціях до Договору, а Покупець зобов`язується здійснити приймання та оплата товару (пункт 1.1); найменування, асортимент, кількість та якісні характеристики товару зазначаються у Специфікаціях, які підписуються обома сторонами та є невід`ємною частиною цього Договору (пункт 1.2); покупець проводить розрахунки з постачальником наступним чином: 80% вартості товару протягом 2 банківських днів за умови виконання підпункту 3.6.1, пункту 7.5 договору та наявності у покупця належним чином оформлених екземплярів договору та специфікацій; 20% вартості товару після реєстрації податкової накладної згідно пункту 3.7 та за умови виконання підпункту 3.6.2 договору (пункт 2.4); право власності на товар переходить до покупця з дати отримання покупцем від постачальника товару товарно-транспортної накладної та видаткової накладної в місці доставки (вивантаження) товару, зазначеному в Специфікаціях (пункт 3.4).
На виконання вказаного договору та специфікації № 8 від 13 лютого 2020 року були здійснені наступні поставки (загальною вагою 741,69 тон кукурудзи на загальну суму 3263465,67 грн, в тому числі ПДВ на суму 543910,94 грн):
42,74 тон кукурудзи на суму 188057,71 грн, у тому числі ПДВ на суму 31342,95 грн, згідно видаткової накладної від 14.02.2020 № 1, рахунку-фактури від 14.02.2020 № 1, товарно-транспортної накладної, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість та податкової накладної від 14.02.2020 № 1;
42,32 тон кукурудзи на суму 186209,69 грн, у тому числі ПДВ на суму 31034,95 грн, згідно видаткової накладної від 15.02.2020 № 2, рахунку-фактури від 15.02.2020 № 2, товарно-транспортної накладної, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість та податкової накладної від 15.02.2020 № 2;
42,42 тон кукурудзи на суму 186649;69 грн, у тому числі ПДВ на суму 31108,28 грн, згідно видаткової накладної від 16.02.2020 № 3, рахунку-фактури від 16.02.2020 № 3, товарно-транспортної накладної, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість та податкової накладної від 16.02.2020 № 3;
42,48 тон кукурудзи на суму 186913,70 грн, у тому числі ПДВ на суму 31152,28 грн, згідно видаткової накладної від 17.02.2020 № 7, рахунку-фактури від 17.02.2020 № 7, товарно-транспортної накладної, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість та податкової накладної від 17.02.2020 № 7;
40,480 тон кукурудзи на суму 178113,62 грн, у тому числі ПДВ на суму 29685,60 грн, згідно видаткової накладної від 18.02.2020 № 8, рахунку-фактури від 18.02.2020 № 8, товарно-транспортної накладної від 18.02.2020 № 545543, товарно-транспортної накладної від 18.02.2020 № 545544, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість від 19.02.2020 № 11 та податкової накладної від 18.02.2020 № 8;
36,38 тон кукурудзи на суму 160073,46 грн, у тому числі ПДВ на суму 26678,91 грн, згідно видаткової накладної від 19.02.2020 № 9, рахунку-фактури від 19.02.2020 № 9, товарно-транспортної накладної від 19.02.2020 № 545545, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість від 20.02.2020 № 12 та податкової накладної від 19.02.2020 № 9;
71,18 тон кукурудзи на суму 313194,85 грн, у тому числі ПДВ на суму 52199,14 грн, згідно видаткової накладної від 20.02.2020 № 10, рахунку-фактури від 20.02.2020 № 10, товарно-транспортної накладної від 20.02.2020 № 545546, товарно- транспортної накладної від 20.02.2020 № 545547, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість від 21.02.2020 № 13 та податкової накладної від 20.02.2020 № 10;
70,78 тон кукурудзи на суму 311434,84 грн, у тому числі ПДВ на суму 51905,81 грн, згідно видаткової накладної від 21.02.2020 № 11, рахунку-фактури від 21.02.2020 № 11, товарно-транспортної накладної від 21.02.2020 № 545548, товарно-транспортної накладної від 21.02.2020 № 545549, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість від 24.02.2020 № 14 та податкової накладної від 21.02.2020 № 11;
71,64 тон кукурудзи на суму 315218,87 грн, у тому числі ПДВ на суму 52536,48 грн, згідно видаткової накладної від 22.02.2020 № 15, рахунку-фактури від 22.02.2020 № 15, товарно-транспортних накладних від 22.02.2020, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість та податкової накладної від 22.02.2020 № 15;
70,86 тон кукурудзи на суму 311768,83 грн, у тому числі ПДВ на суму 51964,47 грн, згідно видаткової накладної від 25.02.2020 № 13, рахунку-фактури від 25.02.2020 № 13, товарно-транспортної накладної від 25.02.2020 ·№ 243479, товарно-транспортної накладної від 25.02.2020 № 243480, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість від 26.02.2020 № 15 та податкової накладної від 25.02.2020 № 13;
35,36 тон кукурудзи на суму 155585,41 грн, у тому числі ПДВ на суму 25930,90 грн, згідно видаткової накладної від 29.02.2020 № 14, рахунку-фактури від 29.02.2020 № 14, товарно-транспортної накладної, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість та податкової накладної від 29.02.2020 № 14;
71,92 тони кукурудзи на суму 316450,87 грн, у тому числі ПДВ на суму 52741,81 грн, згідно видаткової накладної від 01.03.2020 № 1, рахунку-фактури від 01.03.2020 № 1, товарно-транспортної накладної від 01.03.2020 № 243482; товарно-транспортної накладної від 01.03.2020 № 243483; акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість від 02.03.2020 № 16 та податкової накладної від 01.03.2020 № 1;
70,90 тон кукурудзи на суму 311962,84 грн, у тому числі ПДВ на суму 51993,81 грн, згідно видаткової накладної від 02.03.2020 № 2, рахунку-фактури від 02.03.2020 № 2, товарно-транспортної накладної від 02.03.2020 № 243484; товарно-транспортної накладної від 02.03.2020 № 243485; акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість від 03.03.2020 № 17 та податкової накладної від 02.03.2020 № 2;
32,26 тон кукурудзи на суму 141945,29 грн, у тому числі ПДВ на суму 23657,55 грн, згідно видаткової накладної від 06.03.2020 № 3, рахунку-фактури від 06.03.2020 № 3, товарно-транспортної накладної, акту фіксації остаточної кількості товару та знижки на якість та податкової накладної від 06.03.2020 № 3.
Оплата здійснена ТОВ СІБКОР торгівельна компанія на загальну суму 3008676,95 грн (92,19% від вартості поставки) згідно платіжних доручень № 59 від 20 лютого 2020 року, № 81 від 21 лютого 2020 року, № 92 від 26 лютого 2020 року, № 104 від 02 березня 2020 року, № 125 від 06 березня 2020 року, № 136 від 11 березня 2020 року, № 146 від 13 березня 2020 року, № 188 від 23 березня 2020 року.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України СФГ Іволга склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 8 від 18 лютого 2020 року, № 9 від 19 лютого 2020 року, № 10 від 20 лютого 2020 року, № 11 від 21 лютого 2020 року та № 13 від 25 лютого 2020 року.
За результатами розгляду відповідної податкової накладної контролюючий орган 25 лютого 2020 року та 27 лютого 2020 року направив СФГ Іволга відповідну квитанцію, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТ ЗЕД товару 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товарів, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК в ЄРПН» .
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних №№ 8, 9, 10, 11 та 13 СФГ «Іволга» направило контролюючому органу повідомлення, до якого додало письмові пояснення та документи на підтвердження вчинення господарських операцій з ТОВ СІБКОР торгівельна компанія , зокрема, видаткові накладні та рахунки-фактури.
03 березня 2020 року Комісією ДФС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № №1475047/31869842 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 18 лютого 2020 року.
03 березня 2020 року Комісією ДФС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № №1475048/31869842 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 19 лютого 2020 року.
03 березня 2020 року Комісією ДФС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № №1475049/31869842 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 20 лютого 2020 року.
03 березня 2020 року Комісією ДФС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № №1475050/31869842 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 21 лютого 2020 року.
03 березня 2020 року Комісією ДФС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № №1475052/31869842 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 25 лютого 2020 року.
Відповідно до вказаних рішень підставою для відмови в реєстрації кожної із цих податкових накладних стало: "ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків» .
Вказані рішення позивач оскаржив до ДПС України.
За результатами розгляду скарг щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісією Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення №7848/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7861/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7855/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7852/31869842/2 від 11 березня 2020 року та №7851/31869842/2 від 11 березня 2020 року, якими скарги залишено без задоволення, а рішення №1475047/31869842, №1475048/31869842, №1475049/31869842, №1475050/31869842, №1475052/31869842 - без змін.
Не погодившись із вищевказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, одним із яких відповідно до пункту 1 є: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з пунктом 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пунктів 44-46 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
У витязі з протоколу № 25 від 03 березня 2020 року зазначено, що СФГ Іволга в порушення пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, не надано первинні документи, які підтверджують транспортування продукції (ТТН) та платіжні документи або банківську виписку з особового рахунку про оплату продукції. Також платником не надано форми статистичного спостереження № 4- сг та № 29-сг, що не дає змоги встановити обсяги виробництва кукурудзи та відповідно реальність її реалізації .
В той же час інформації, яка визначає ризиковість здійснення господарських операцій СФГ Іволга відповідно до Критеріїв ризиковості здійснення операцій, у цьому протоколі не наведено.
Отже, судом встановлено, що протокол № 25 від 03 березня 2020 року не містить мотиву та обґрунтування віднесення господарських операцій позивача до операцій, які відповідають Критеріям ризиковості здійснення операцій.
До посилання контролюючого органу на відсутність певних документів суд ставиться критично, адже така підстава для віднесення господарських операцій до операцій, які відповідають Критеріям ризиковості здійснення операцій, відсутня у пункті 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкових накладних №№ 8, 9, 10, 11 та 13 .
Крім того, в матеріалах справи містяться товарно-транспортні накладні, платіжні доручення та банківська виписка з особового рахунку про оплату продукції (кукурудзи). Оплата здійснювалася контрагентом позивача відповідно до умов, передбачених пунктом 2.4 договору поставки № ПМ17/07/19-2 від 17 липня 2019 року.
Також судом встановлено, що Таблицю даних платника податку на додану вартість (згідно з додатком 5 до Порядку № 1165) позивач не подавав, оскільки пунктом 12 Порядку № 1165 визначено право, а не обов`язок платника податку, подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою.
Враховуючи, що приписами Порядку №1165 передбачено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операцій, а судовим розглядом наявності такої відповідності не встановлено, суд доходить висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних позивача, а відтак і про безпідставність відмови у їх реєстрації.
При цьому суд наголошує, що під час вирішення цього спору не підлягають дослідженню та аналізу обставини дійсного (реального) здійснення позивачем господарських операцій, адже до предмету доказування у даній справі належать виключно обставини щодо дотримання/недотримання процедури реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У цій справі Головним управлінням Державної податкової служби у Полтавській області не доведена правомірність прийняття рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1475047/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №8 від 18 лютого 2020 року; №1475048/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №9 від 19 лютого 2020 року; №1475049/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №10 від 20 лютого 2020 року; №1475050/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №11 від 21 лютого 2020 року; №1475052/31869842 від 03 березня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №13 від 25 лютого 2020 року, у зв`язку з чим позовні вимоги про визнання протиправними та скасування цих рішень підлягають задоволенню.
Надаючи оцінку позовній вимозі про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №8 від 18 лютого 2020 року; №9 від 19 лютого 2020 року; №10 від 20 лютого 2020 року; №11 від 21 лютого 2020 року, №13 від 25 лютого 2020 року, суд виходить з такого.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року (у відповідній редакції) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Таким чином, податкові накладні, реєстрацію яких зупинено, можуть бути зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення про реєстрацію відповідних податкових накладних.
Задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №8 від 18 лютого 2020 року; №9 від 19 лютого 2020 року; №10 від 20 лютого 2020 року; №11 від 21 лютого 2020 року, №13 від 25 лютого 2020 року зумовлюється необхідністю дотримання судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Зважаючи на викладене, суд вважає за можливе захистити порушені права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №8 від 18 лютого 2020 року; №9 від 19 лютого 2020 року; №10 від 20 лютого 2020 року; №11 від 21 лютого 2020 року, №13 від 25 лютого 2020 року, які подані на реєстрацію Селянським фермерським господарством «Іволга .
Згідно з пунктами 3, 12, 14 та 17 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3).
Рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 Кодексу.
На вимогу суду протокол засідання Комісії ДПС України від 11 березня 2020 року не надано.
З огляду на те, що суд дійшов висновку про протиправність рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1475047/31869842 від 03 березня 2020 року; №1475048/31869842 від 03 березня 2020 року; №1475049/31869842 від 03 березня 2020 року; №1475050/31869842 від 03 березня 2020 року; №1475052/31869842 від 03 березня 2020 року, то рішення Комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №7848/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7861/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7855/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7852/31869842/2 від 11 березня 2020 року та №7851/31869842/2 від 11 березня 2020 року також підлягають скасуванню як протиправні.
Отже, позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду з цим позовом сплачено судовий збір на загальну суму 10510,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 880 від 07 квітня 2020 року.
Тож стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів, які прийняли оскаржувані рішення, підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 5255,00 грн відповідно.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Селянського (фермерського) господарства "Іволга" (с.Черкащани, Миргородський район, Полтавська область, 37612, ідентифікаційний код 31869842) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) та Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "СІБКОР ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" (ідентифікаційний код 39916868, місцезнаходження: 01001, Київська область, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 27-Б, літера А) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1475047/31869842 від 03 березня 2020 року, №1475048/31869842 від 03 березня 2020 року, №1475049/31869842 від 03 березня 2020 року, №1475050/31869842 від 03 березня 2020 року та №1475052/31869842 від 03 березня 2020 року.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №7848/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7861/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7855/31869842/2 від 11 березня 2020 року, №7852/31869842/2 від 11 березня 2020 року та №7851/31869842/2 від 11 березня 2020 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Селянського (фермерського) господарства "Іволга" №8 від 18 лютого 2020 року, №9 від 19 лютого 2020 року, №10 від 20 лютого 2020 року, №11 від 21 лютого 2020 року та №13 від 25 лютого 2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Селянського (фермерського) господарства "Іволга" (с.Черкащани, Миргородський район, Полтавська область, 37612, ідентифікаційний код 31869842) витрати зі сплати судового збору у сумі 5255,00 грн (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять гривень нуль копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831) на користь Селянського (фермерського) господарства "Іволга" (с.Черкащани, Миргородський район, Полтавська область, 37612, ідентифікаційний код 31869842) витрати зі сплати судового збору у сумі 5255,00 грн (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення з урахуванням пункту 3 Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 14 липня 2020 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2020 |
Оприлюднено | 15.07.2020 |
Номер документу | 90364230 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні