РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
30 червня 2020 року м. Рівне №460/793/20 Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Н.В. Друзенко за участю секретаря судового засідання А.А. Головатчик та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник не прибув, відповідача: представник Єленич І.С., Максимович О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доРегіонального сервісного центру МВС в Рівненській області про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинення певних дій, -
В С Т А Н О В И В:
11.02.2020 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області про визнання неправомірною відмови Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України в Рівненській області щодо перезакріплення номерного знаку НОМЕР_1 та зобов`язання Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України в Рівненській області задовольнити заяву № б/н від 20 грудня 2019 року ОСОБА_1 та перезакріпити номерний знак НОМЕР_1 за ТОВ "СВ ЛАЙФ" код ЄДРПОУ 34327607.
Ухвалою суду від 12.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, визначено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10.03.2020.
Ухвалою суду від 10.03.2020 підготовче засідання відкладено на 23.04.2020 у зв`язку з першою неявкою представника позивача і надіслання ним клопотання про відкладення розгляду справи з причин, які судом визнані поважними.
Ухвалою суду від 23.04.2020 підготовче засідання відкладено на 21.05.2020 у зв`язку з неприбуттям сторін через дію карантину, що унеможливило вирішення питань, які визначені частиною другою статті 180 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою суду від 21.05.2020 закрито підготовче засідання і призначено розгляд справи по суті на 30.06.2020.
В судове засідання 30.06.2020 позивач та/або її представник не прибули.
Випадків, визначених пунктами 1 - 3, 5 частини другої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, судом не встановлено, а тому підстави для відкладення судового засідання відсутні.
В судовому засіданні 30.06.2020 було проголошено вступну та резолютивну частину ухваленого рішення.
Згідно з позовною заявою, 20.12.2019 ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою, в якій просила перезакріпити державний номерний знак НОМЕР_1 за ТОВ СВ Лайф код ЄДРПОУ 34327607, що перебуває у її власності. Проте, листом від 10 січня 2020 року відповідачем було відмовлено у задоволенні її заяви із посиланням на пункт 5.2 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 серпня 2010 року №379. Позивач вважає таку вимогу протиправною, оскільки частина 4 пункту 5.2 Інструкції №379 застосовується тільки у випадках відсутності заяви від власника транспортного засобу про прийняття номерних знаків, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009 на збереження. Повідомила, що 31 серпня 2019 вона подала заяву в якій просила прийняти на зберігання номерні знаки НОМЕР_4 , які були закріплені за її транспортним засобом до наступного їх закріплення за іншим транспортним засобом. Відтак, відмова в перезакріпленні такого номерного знаку з посиланням на пункт 5.2 Інструкції №379 є безпідставною. Вказала, що аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 20.03.2020 у справі № 214/3586/16-а (2-а/214/106/16), а тому суд повинен врахувати його при ухваленні рішення у цій справі. З наведених підстав, просила позов задовольнити повністю.
Згідно з відзивом на позовну заяву та поясненнями представників відповідача наданими у судовому засіданні, сторона відповідача позов не визнає. В обґрунтування заперечень покликається на те, що відповідно до заяви позивача про прийняти на зберігання номерних знаків НОМЕР_1, вона просила зберігати їх у строк з 31.08.2019 по 30.09.2019 і внесла плату за надання такої послуги саме за вказаний період. Після закінчення цього строку підстав для подальшого надання цієї послуги у відповідача не було у зв`язку з відсутністю заяви позивача про продовження зберігання і невнесення за нього плати. За таких обставин відповідач повинен був знищити ці номерні знаки у встановленому законом порядку, що й було ним здійснено відповідно до акту списання товарно-матеріальних цінностей від 08.02.2020 №46. Разом з тим, сторона відповідача зауважила, що законом передбачено перезакріплення державних номерних знаків за зверненням власників лише за іншими придбаними ними транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників, а не за фізичними чи юридичними особами у власності, яких такі засоби перебувають, як зазначала у своїй заяві ОСОБА_1 . За наведеного просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази, суд встановив такі обставини справи та фактичні правовідносини сторін.
31 серпня 2019 року ОСОБА_1 звернулась до Територіального сервісного центру 5641 Регіонального сервісного центру МВС у Рівненській області з заявою, в якій просила прийняти на зберігання до 30.09.2019 номерні знаки НОМЕР_1, які були закріплені за її транспортним засобом до наступного їх закріплення за іншим транспортним засобом (а.с.39). Водночас позивачем була внесена плата за послугу зберігання за 1 місяць у розмірі 93 грн, що підтверджується відповідною банківською квитанцією (а.с.42).
Позивач із заявою про продовження строку зберігання вказаного номерних знаків до відповідача не зверталась і плату за надання такою послуги у подальшому (після 30.09.2019) не вносила, що не заперечується сторонами.
20 грудня 2019 року ОСОБА_1 звернулася до ТСЦ № 5641 Регіонального сервісного центру МВС у Рівненській області із заявою, в якій просила перезакріпити державний номерний знак НОМЕР_1 за ТОВ СВ Лайф код ЄДРПОУ 34327607 власником якого вона є (а.с.6).
У відповідь на таку заяву в листі від 10 січня 2020 року №31/17-808 відповідачем повідомлено про відмову у задоволенні її заяви про перезакріплення номерного знаку НОМЕР_4 за вказаною нею юридичною особою ТОВ СВ Лайф (код ЄДРПОУ 34327607) із посиланням на частину 4 пункту 5.2 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 серпня 2010 року №379 (а.с.7-8).
08.02.2020 відповідно до акту списання товарно-матеріальних цінностей №46 державні номерні знаки, НОМЕР_1 були списані з обліку (а.с.40-41).
Не погоджуючись з відмовою відповідача задовольнити її заяву позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 34 Закону України "Про дорожній рух" №3353-XII від 30.06.1993, рух державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення. Для автоматизованого обліку транспортних засобів, що використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування і підлягають державній або відомчій реєстрації, та відомостей про їх власників та належних користувачів ведеться Єдиний державний реєстр транспортних засобів, держателем якого є Міністерство внутрішніх справ України. На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають вимогам стандартів. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов`язок щодо їх реєстрації. Єдині зразки державних номерних знаків та вимоги до них, у тому числі тих, що виготовляються за індивідуальним замовленням, встановлюються державними стандартами України.
Згідно з пунктом 1 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1388 від 07.09.1998, на території України встановлено єдину процедуру державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.
Положеннями пункту 8 цього Порядку обумовлено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортного засобу, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.
За приписами пункту 16 Порядку, на зареєстровані у підрозділі Державтоінспекції транспортні засоби (далі- ТЗ) видаються свідоцтва про реєстрацію, а також номерні знаки, що відповідають державному стандарту України: два номерні знаки - на автотранспорт, один - на мототранспорт, мопед, причіп та напівпричіп, дозволи на встановлення на транспортних засобах спеціальних світлових і (або) звукових сигнальних пристроїв.
Відповідно до абзацу 7 пункту 42 Порядку, номерні знаки із знятих з обліку транспортних засобів за умови їх відповідності стандартам перезакріплюються за зверненням власників за іншими придбаними ними транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників.
Порядок здійснення центрами надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів, державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів, оформлення і видачі свідоцтв про реєстрацію ТЗ, тимчасових реєстраційних талонів та номерних знаків на ТЗ встановлюється Інструкцією, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України №379 від 11.08.2010, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.01.2011 за №123/18861 (з подальшими змінами та доповненнями).
Абзацом першим пункту 4.1 вказаної Інструкції передбачено, що у разі заміни номерних знаків (крім випадків їх втрати або викрадення) проводиться перереєстрація ТЗ із заміною свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічного паспорта). При цьому попередньо видані номерні знаки вилучаються. На заяві обов`язково проставляються відмітка про їх вилучення із зазначенням дати вилучення та підпис уповноваженої посадової особи. Вилучені номерні знаки оприбутковуються як такі, що вже були в користуванні, і при їх відповідності встановленим вимогам можуть видаватися для повторного використання або знищуватися в установленому порядку.
Відповідно до пункту 5.2. цієї Інструкції номерні знаки, які були закріплені за ТЗ, вилучаються, про що робиться відповідна відмітка на заяві.
За письмовою заявою власника ТЗ або уповноваженої ним особи на вказаний у заяві термін номерні знаки, які були закріплені за цим ТЗ і відповідають діючим стандартам, приймаються на зберігання Центром, який проводив зняття з обліку ТЗ, за умови внесення плати за їх зберігання відповідно до вимог пункту 3.5 глави 3 цієї Інструкції. Зазначені номерні знаки за зверненням їх власника перезакріплюються за іншими придбаними ними транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників.
За відсутності такої заяви або після закінчення зазначеного в заяві терміну вилучені номерні знаки оприбутковуються як такі, що були в користуванні, і при їх відповідності чинним стандартам можуть видаватися для повторного використання або знищуються в установленому порядку.
Номерні знаки легкових автомобілів, виготовлені відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, які здані до підрозділу Державтоінспекції МВС України без надання власником такого транспортного засобу письмової заяви про їх зберігання, знищуються в установленому законодавством порядку, а в разі надходження заяви про отримання такого номерного знака від іншого власника транспортного засобу виготовляються як нові та видаються відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно з пунктом 3.5 Інструкції посадовою особою Центру перевіряються повнота і правильність внесення вартості плати за послуги, що можуть надаватися підрозділами ДАІ згідно з Переліком платних послуг, які можуть надаватися органами та підрозділами Міністерства внутрішніх справ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №795 від 04.06.2007, а також повнота та правильність відшкодування вартості спеціальної продукції.
Відповідно до пункту 39 згаданого вище Переліку плата за відповідальне зберігання номерних знаків перереєстрованих або знятих з обліку транспортних засобів для подальшого закріплення за іншими транспортними засобами цього ж власника становить 3 грн. за добу зберігання.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що частина друга пункту 5.2 Інструкції №379 регулює обіг всіх номерних знаків, крім тих, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, та обіг яких регулюється частиною четвертою цього пункту і не передбачає можливість перезакріплення цих номерних знаків за іншою особою, зокрема і безоплатно. Іншому власнику транспортного засобу такі номерні знаки виготовляються як нові та видаються відповідно до вимог чинного законодавства на загальних підставах, тобто із внесенням плати за них відповідно до наказу МВС України №432 від 29.10.2007.
Поряд з цим, власник транспортного засобу з наведеними номерними знаками має право на вказаний у заяві термін передати їх на зберігання до Центру, який проводив зняття з обліку транспортного засобу, за умови внесення плати за їх зберігання. І лише у разі відсутності такої заяви, номерні знаки, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009 знищуються в установленому законодавством порядку, а в разі надходження заяви про отримання такого номерного знаку від іншого власника транспортного засобу виготовляються як нові та видаються відповідно до вимог чинного законодавства.
Отже, зберігання відповідачем номерних знаків є строковою платною послугою. Строк надання цієї послуги зазначається у заяві власника транспортного засобу про її отримання, а тривалість його обмежується певними часовими рамками на розсуд заявника і виходячи з тривалості вказаного строку, визначається розмір плати, яку необхідно внести.
Водночас дія частини 4 пункту 5.2 Інструкції №379 поширюється на випадки відсутності письмової заяви власника ТЗ про зберігання номерного знаку.
Судом на підставі наданих доказів з`ясовано, що після зняття з обліку в ТСЦ № 5641 Регіонального сервісного центру МВС у Рівненській області належного ОСОБА_1 автомобіля, нею здано номерні знаки та 31 серпня 2019 року подано заяву про прийняття на зберігання належних їй номерних знаків на вказаний у заяві термін, а саме до 30.09.2019 включно із внесенням плати за таку послугу у розмірі 93 грн., тобто за 1 місяць (31 деньЧ3 грн. за добу).
Надалі, позивач із зверненням про продовження строку зберігання номерних знаків НОМЕР_1 після його закінчення 30.09.2020 до відповідача не зверталась і плату не вносила. Водночас ОСОБА_1 не наведено жодних обставин, які об`єктивно перешкоджали їй вчинити такі дії. Цей факт не заперечується сторонами і свідчить про не зацікавлення позивача щодо подальшого продовження отримання послуги зберігання згаданих номерів.
З наведеного, суд дійшов висновку, що з 01.10.2019 (наступна дата після останнього дня зберігання) до 20.12.2020 - дати звернення позивача про перезакріплення державного номерного знаку НОМЕР_1 за ТОВ СВ Лайф письмова заява власника транспортного засобу про його зберігання на цей період була відсутня і правових підстав для подальшого надання такої послуги після закінчення строку вказаного в заяві у відповідача не було.
Відтак, суд відхиляє доводи позивача, що дія частини 4 пункту 5.2 Інструкції №379 не поширювалась на спірні відносини, які виникли між сторонами у цій справі, а тому відповідач правильно посилався на неї в своєму листі, відмовляючи ОСОБА_1 у задоволенні заяви.
При відсутності заяви про подальше зберігання державних номерних знаків, невнесення плати за цю послугу, а також відсутності звернення про отримання такого номерного знаку від іншого власника транспортного засобу відповідач мав єдиний можливий варіант дій, а саме зобов`язаний був знищити номерні знаки, НОМЕР_4 у встановленому законом порядку, що і було фактично здійснено ним відповідно до акту списання товарно-матеріальних цінностей від 08.02.2020 №46.
Також суд підкреслює, що положення абз.7 п.42 Порядку №1388 та п.5.2. Інструкції №379 регламентують перезакріплення державних номерних знаків за зверненням власників лише за іншими придбаними ними транспортними засобами або за транспортними засобами інших власників, а не за фізичними чи юридичними особами у власності, яких такі засоби перебувають.
Натомість, у своїй заяві від 20 грудня 2019 року позивач просила перезакріпити державний номерний знак НОМЕР_1 за юридичною особою ТОВ СВ Лайф , що перебуває у її власності, не вказуючи при цьому конкретного транспортного засобу за яким ці номерні знаки будуть закріплені. Відтак у цьому зверненні позивач просив відповідача вчинити дії, які не передбачені чинним законодавством.
Покликання позивача на правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 20.03.2020 у справі № 214/3586/16-а (2-а/214/106/16) суд відхиляє, позаяк обставини у такій справі суттєво відрізняються від фактичних обставин цієї справи.
По-перше, у цій справі на відміну від провадження, яке розглядалось Верховним Судом, встановлено, що з 30.09.2019 заява про подальше зберігання номерних знаків НОМЕР_1 була відсутня і плата за таку послугу не вносилась.
По-друге, позивач у заяві від 20.12.2020 просила перезакріпити номери за юридичною особою ТОВ СВ Лайф , а не за конкретним транспортним засобом, який перебуває у власності цього товариства. А відтак ці обставини відрізняються від тих, що встановлені судом касаційної інстанції під час розгляду справи, правовий висновок в якій позивач просив врахувати при вирішенні спору.
Інші доводи та аргументи, наведені сторонами, судом не оцінюються, позаяк не мають вирішального значення для правильного вирішення судового спору по суті.
Порушень процедури винесення відповідачем спірної відмови викладеної у листі позивачем не вказано, а судом не встановлено.
З огляду на наведене суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах Регіональний сервісний центр МВС в Рівненській області діяв у межах і спосіб наданих повноважень та відповідно до приписів матеріального права, а відтак правомірність прийняття оскаржуваної відмови від 10.01.2020 не спростована у ході судового розгляду.
Отже, позовні вимоги про визнання неправомірною відмову відповідача щодо перезакріплення номерного знаку НОМЕР_4 та його зобов`язання задовольнити заяву №б/н від 20 грудня 2019 року ОСОБА_1 і перезакріпити номерний знак НОМЕР_1 за ТОВ "СВ ЛАЙФ" не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оскільки факт наявності у позивача порушеного права не знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити повністю.
Відповідно до ст.139 КАС України підстави для розподілу судових витрат у суду відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_1 ) в позові до Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області (код ЄДРПОУ 40112275, вулиця Вербова, 39, місто Рівне, 33024) про визнання неправомірною відмови щодо перезакріплення номерного знаку НОМЕР_1 та зобов`язання задовольнити заяву ОСОБА_1 від 20 грудня 2019 року та перезакріпити номерний знак НОМЕР_1 за ТОВ СВ ЛАЙФ код ЄДРПОУ 34327607, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 10 липня 2020 року.
Суддя Н.В. Друзенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2020 |
Оприлюднено | 15.07.2020 |
Номер документу | 90364320 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.В. Друзенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні