Рішення
від 10.07.2020 по справі 460/3023/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 липня 2020 року м. Рівне №460/3023/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді В.В. Щербакова, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доУправління соціального захисту населення Здолбунівської РДА про скасування рішення, - В С Т А Н О В И В:

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Здолбунівської РДА про скасування рішення від 03.03.2020 (протокол №4) про припинення права на отримання субсидії.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що йому було призначено житлову субсидію. Однак, вказує, що відповідачем його повідомлено про виявлення вчасно не поданої інформації, яка впливає на право та розмір призначеної субсидії, а саме - придбання членом сім`ї майна, вартістю більше 50 тис. грн., та припинено житлову субсидію з 01.03.2020.

Позивач вважає, що при прийнятті такого рішення відповідач не взяв до уваги тих обставин, що його син з невісткою фактично проживає за іншою адресою, про що були надані відповідні підтверджуючі документи.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, де вказав, що за наслідком перевірки встановлено, що у декларації, поданій позивачем, не вказано про наявність у його невістки квартири (майна, вартістю більше 50 тис. грн.). Тому, позивачу припинено виплату субсидії та виставлено переплату житлової субсидії за період з листопада 2018 року по лютий 2020 року в розмірі 19820,72 грн., яка підлягає поверненню. Таким чином, відповідач вважає позовні вимоги безпідставними і просить суд відмовити у їх задоволенні.

Ухвалою суду від 01.06.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

У листопаді 2018 року за заявою позивача управлінням соціально захисту населення Здолбунівської райдержадміністрації йому призначено житлову субсидію для домогосподарства.

До заяви була додана декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, у якій в розділі 1, пункті 3 Особи, які зареєстровані (для орендарів особи, які фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку зазначені ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 . В свою чергу, у розділі 2 Дані про членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання) зазначені ОСОБА_4 (невістка), ОСОБА_5 (внук).

Також 22.11.2018 позивачем подана заява, в якій останній просив при призначенні субсидії не враховувати доходи сина - ОСОБА_3 та невістки - ОСОБА_6 , так як вони проживають за іншою адресою.

12.03.2020 позивач отримав лист Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації №1237/03-23/20 від 10.03.2020 про припинення надання житлової субсидії з 01.03.2020 та необхідність повернення надмірно виплачених коштів в розмірі 19820,72 грн.

Рішення про припинення дії субсидії та стягнення суми надміру нарахованої субсидії прийнято на підставі протоколу №4 від 03.03.2020 з урахуванням того, що у власності невістки позивача - ОСОБА_6 перебуває у власності квартира загальною площею 93,9 кв. м., що знаходиться у АДРЕСА_1 (підстава виникнення права власності - договір купівлі-продажу від 26.12.2018), що не вказано у розділі V відповідної декларації про доходи і витраті осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Не погодившись з правомірністю прийнятого рішення, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу свого рішення, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.

Суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 року №329) затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій, яке визначає умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій: щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також житлово-комунальних послуг, а саме: житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком; комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами (далі - Положення №848).

Відповідно до пункту 1 Положення №848, житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.

Згідно пункту 2 Положення №848, право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Відповідно до пункту 13 Положення №848, для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):

заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);

декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

В свою чергу, підпунктом 4 пункту 6 Положення №848 передбачено, що житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному у пункті 5 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень.

Відповідач в обґрунтування власної позиції щодо правомірності прийняття спірного рішення посилався саме на те, що позивачем в розділі V декларації не зазначено, що його невістка - ОСОБА_6 здійснила купівлю квартири на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень.

Разом з тим, суд вважає такі доводи відповідача безпідставними та такими, що не ґрунтуються на приписах Положення №848 (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), з огляду на наступне.

Відповідно до п. 13 Положення №848 у разі виявлення помилки у зазначених даних структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність протягом 30 календарних днів виправлення помилки. Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення відмовляє у призначенні житлової субсидії. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Тобто, Положенням №848 на відповідача, як на суб`єкта владних повноважень, покладено обов`язок перевірки документів поданих заявником для отримання субсидії, і у разі встановлення обставин передбачених пунктом 6 Порядку №848, Управління має право прийняти рішення про не призначення субсидії.

Разом з тим, відповідачем під час вирішення питання про призначення позивачу субсидії жодних зауважень до декларації вказано не було, що зумовило призначення субсидії.

В свою чергу, після призначення субсидії, питання припинення надання такої субсидії не регулюється пунктом 6 Положення №848, а застосування підлягають приписи пункту 22 Положення №848.

Так, відповідно до абзацу 4 пункту 22 Положення №848, за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли: у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії.

Також, пунктом 22 Положення №848 передбачено, що у випадках, зазначених в абзацах четвертому - восьмому цього пункту, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальної послуги, громадянином.

У пункті 13 Положення №848 зазначено, що громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Тобто, зазначення заявником недостовірних даних, що вплинули на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру є підставою для припинення надання житлової субсидії та повернення надміру виплаченої субсидії.

Разом з тим, суд вважає хибним висновок відповідача про те, що позивачем зазначено недостовірну інформацію, яка вплинула на встановлення права на житлову субсидію, у зв`язку із не зазначенням факту придбання його невісткою квартири на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень, з огляду на таке.

Відповідно до пункту 9 Положення №848, житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства.

За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються.

З матеріалів адміністративної справи судом встановлено, що позивач самостійно при поданні заяви на призначення житлової субсидії та декларації надав заяву та відповідні підтверджуючі документи, що його син з невісткою не проживає з ним, тому і просив здійснити розрахунок субсидії на фактично проживаючих осіб, тобто на нього на його дружину.

Судом встановлено, що на період отримання субсидії син позивача - ОСОБА_3 , працював у АТ Українська залізниця , що знаходиться у м. Києві.

Позивачу житлова субсидія з урахуванням його заяви від 22.11.2018 була призначена та нарахована виходячи із фактичної чисельності проживаючих у домогосподарстві, а саме: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , без урахування доходів його сина ОСОБА_3 та невістки - ОСОБА_6 .

А відтак, на переконання суду, оскільки останні не були заявниками на отримання житлової субсидії, а субсидія позивачу призначена на фактичну чисельність проживаючих, без урахування ОСОБА_3 та ОСОБА_6 , тому їх доходи та витрати не мають впливу на визначення права ОСОБА_1 та його дружини на отримання житлової субсидії.

Також, суд зазначає, що під терміном домогосподарство слід розуміти - сукупність осіб, які спільно проживають в одному житловому приміщенні або його частині, забезпечують себе всім необхідним для життя, ведуть спільне господарство, повністю або частково об`єднують та витрачають кошти. Ці особи можуть перебувати у родинних стосунках або стосунках свояцтва, не перебувати у будь-яких з цих стосунків, або бути і в тих, і в інших стосунках. Домогосподарство може складатися з однієї особи.

Як встановлено судом ОСОБА_3 та ОСОБА_6 за адресою АДРЕСА_2 , на момент виникнення спірних правовідносин не проживали, спільне господарство з ОСОБА_1 не вели. Доказів протилежного суду відповідачем не надано. У зв`язку з чим ОСОБА_3 та ОСОБА_6 не можуть вважатися особами, які входить до складу домогосподарства позивача.

Також, для конкретних правовідносин, що є предметом розгляду у даній справі, останні не можуть вважатися членами сім`ї особи із складу домогосподарства, оскільки під членом сім`ї треба розуміти осіб, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (стаття 2 Сімейного кодексу України), що в даній справі між ОСОБА_1 та його сином і невісткою не встановлено.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що твердження відповідача про те, що позивач отримував житлову субсидію не маючи права на її отримання, спростовано під час розгляду адміністративної справи.

За результатами розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку, що під час прийняття оскаржуваного рішення відповідач про припинення виплати субсидії діяв необґрунтовано та без урахування всіх обставин, які мають значення для прийняття рішення.

Суд зазначає, що скасовуючи рішення про припинення виплати субсидії, оформлене протоколом №4 від 03.03.2020, відбувається повне відновлення порушених прав та інтересів позивача.

Враховуючи викладене, позов належить задовольнити у повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації (вул. В. Жука, 1, м. Здолбунів, Рівненська область, 35703, код ЄДРПОУ 03195458) про скасування рішення - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації про припинення надання ОСОБА_1 житлової субсидії з 01.03.2020, оформлене протоколом комісії з питань призначення житлових субсидій №4 від 03.03.2020.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації (вул. В. Жука, 1, м. Здолбунів, Рівненська область, 35703, код ЄДРПОУ 03195458) судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 10 липня 2020 року.

Суддя В.В. Щербаков

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90364326
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/3023/20

Рішення від 10.07.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні