Рішення
від 13.07.2020 по справі 922/1463/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" липня 2020 р.м. ХарківСправа № 922/1463/20

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Аріт К.В.

при секретарі судового засідання Горбачовій О.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Керівника Харківської місцевої прокуратури № 4, м. Харків до 1.Харківської міської ради, м.Харків , 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Корп-Постач", м.Харків про визнання незаконним та скасування рішення; визнання недійсним договору; зобов`язання повернути майно за участю представників:

прокурор - Горгуль Н.В. (посвідчення №036152 від 29.10.2015 року);

відповідача-1 - Підлісна К.О. (довіреність №08-21/4471/2-19 від 27.12.2019 року);

відповідача-2 - Голубєва О.О. (довіреність №б/н від 01.06.2020 року).

ВСТАНОВИВ:

Керівник Харківської місцевої прокуратури №4 звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Харківської міської ради та до Товариства з обмеженою відповідальністю "Корп-Постач", в якому просить суд:

1.Визнати незаконним та скасувати рішення пункт 29 додатку 4 до рішення 27 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" від 19.06.2019 №1613/19 щодо надання ТОВ "Корп-Постач" в оренду строком на п`ять років земельної ділянки комунальної власності площею 0,9340 га (кадастровий номер 6310136300:14:009:0027) за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації і обслуговування нежитлових будівель літ. "А-1", літ. "Г-1" (торгівельного призначення) по АДРЕСА_1

2. Визнати недійсним договір укладений 18.07.2019 між Харківською міською радою та ТОВ "Корп-Постач" щодо земельної ділянки площею 0,9340 га з кадастровим номером 6310136300:14:009:0027, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.

3. Зобов`язати ТОВ "Корп-ГІостач" (код ЄДРПОУ 40603706) повернути територіальній громаді міста Харкова в особі Харківської міської ради земельну ділянку площею 0,9340 га з кадастровим номером 6310136300:14:009:0027, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.

4. Судові втрати покласти на відповідачів.

Позов обґрунтовано тим, що нежитлові будівлі літ."А-1", літ."Г-1" (торгівельного призначення) по АДРЕСА_1 є рухомим майном та мають невелику площу, у зв`язку з чим потрібно було провести конкурс на підставі ч.1 ст.134 Земельного кодексу України, крім того на думку прокурора вся земельна ділянка для експлуатації і обслуговування цих нежитлових будівель не потрібна.

Відповідачі заперечуючи проти позову зазначали, що нежитлові будівлі літ. "А-1", літ."Г-1" (торгівельного призначення) по АДРЕСА_1 є нерухомим майном, у зв`язку з чим, не проведення конкурсу та застосування положень ч.2 ст.134 Земельного кодексу України є правомірним, земельна ділянка має кадастровий номер та не розподілялась, крім того раніше надавалась в оренду тою самою площею 0,9340 га.

Під час підготовчого провадження учасники справи надали до суду наступні документи:

- відзив відповідача-2 - ТОВ "Корп-ГІостач" (т.1 а.с.223-229) про відмову в задоволенні позову;

- відзив відповідача-1 - ХМР (т.2 а.с.9-23) про відмову в задоволенні позову та клопотання про залишення позову без розгляду (т.2 а.с.68-75);

- відповідь прокуратури на відзив відповідача-2 (т.2 а.с.76-80);

- відповідь прокуратури на відзив відповідача-1 (т.2 а.с.87-98);

- заперечення відповідача-2 на відповідь на відзив (т.2 а.с.121-125);

- заперечення відповідача-1 на відповідь на відзив (т.2 а.с.133-140).

Надані документи судом прийнято до розгляду та долучено до матеріалів справи.

У судовому засіданні 13.07.2020 року прокурор позов підтримував, а відповідачі заперечували проти задоволення позову.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив наступне.

Харківською місцевою прокуратурою №4 під час здійснення процесуального керівництва у кримінальному провадженні №42018221040000155 від 18.12.2018 року за ознаками складу злочину, передбаченого ч.1 ст.367 КК України, за фактами державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна за відсутності усіх передбачених законом документів, встановлено факт порушенні вимог чинного земельного законодавства при виділенні Харківською міською радою земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310136300:14:009:0027).

Пунктом 14 додатку 2 до рішення 26 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання юридичним та фізичним особам дозволу на розроблення документації із землеустрою для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" від 17.04.2019 року №1546/19 надано дозвіл ТОВ Корп-Постач на розроблення проекту на розроблення технічної документації з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,9340 га (кадастровий номер 6310136300:14:009:0027) комунальної власності для експлуатації і обслуговування нежитлових будівель літ. А-1 , літ. Г-1" (торгівельного призначення) по просп.Перемоги (в районі будників №№ 67,71).

Пунктом 29 додатку 4 до рішення 27 сесії Харківської міський годи 7 скликання "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" від 19.06.2019 року №1613/19 затверджено проект землеустрою та надано ТОВ "Корл-Постач" в оренду строком на п`ять років земельну ділянку комунальної власності площею 0.9340 га (кадастровий номер 6310136300:14 009:0027) за рахунок земель житлової та громадської забудови дія експлуатації і обслуговування нежитлових будівель літ "А-1"., літ "Г-1" (торгівельного призначення) по АДРЕСА_1

На підставі зазначеного рішення Харківської міської ради та договору на виконання робіт №047/0419 від 24.04.2019 року, укладеного між ТОВ КОРП-ПОСТАЧ та ФІЗИЧНОЮ ОСОБОЮ-ПІДПРИЄМЦЕМ БУСЛОВОЮ МАРИНОЮ ОЛЕГІВНОЮ, розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ КОРП-ПОСТАЧ для експлуатації і обслуговуванння нежитлових будівель літ. А-1 , літ. Г-1 (торгівельного призначення) за адресою: просп.Перемоги (в районі будинків №№67,71) у Шевченківському р-ні м.Харкова.

Відповідно до ч.14 ст.186 Земельного кодексу України технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується, зокрема, органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності.

Таким чином, з урахуванням клопотання ТОВ КОРП-ПОСТАЧ №б/н від 03.06.2020 року (вх.№11141/0/3-19 від 05.06.2019) та розробленої ФОП БУСЛОВА М.О. вищевказаної технічної документації, рішенням 27 сесії Харківської міської ради 7 скликання Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд №1613/19 від 19.06.2019 року ТОВ КОРП-ПОСТАЧ надано в оренду строком на п`ять років земельну ділянку комунальної форми власності площею 0,9340 га (кадастровий номер 6310136300:14:009:0027) за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації і обслуговуванння нежитлових будівель літ. А-1 , літ. Г-1 (торгівельного призначення) по АДРЕСА_1.

На підставі вказаного рішення між Харківською міською радою та ТОВ "Корп-Постач" 18.07.2019 року укладено договір оренди земельної ділянки із цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ - (02.03.) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, з кадастровим номером 6310136300:14:009:0027, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (далі - Договір). Вказаний договір зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23.08.2019 року, номер запису про інше речове право 32982043.

Площа землі, наданої в оренду становить 0,9340 га. (пункт 2 Договору).

Строк дії договору оренди встановлено умовами п.8 Договору - на 5 років. Нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки на момент укладення Договору складала 25348200,00 грн.

Відповідно до п.3 Договору на земельній ділянці розмішено об`єкт нерухомого майна - нежитлові будівлі літ. А-1 , літ. Г-1 .

Перед прийняттям Харківською міською радою рішення від 19.06.2019 року №1613/19 та укладенням з ТОВ Корп-Постач договору оренди землі 18.07.2019 року земельні торги не проводились, а земельна ділянка комунальної власності перейшла у користування товариству у позаконкурентний спосіб.

На теперішній час, в у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ТОВ Корп-Постач (код ЄДРПОУ 40003706) зареєстровано право власності на 4 об`єкти нерухомого майна розташовані за адресою: АДРЕСА_1: літ."А-1", загальною площею 49.2 кв.м. (номер запису про право власності 30125699 від 01.12.2019), літ. Б-1 загальною площею 50,5 кв.м. (номер запису про право власності 30126137 від 01.12.2019), літ.В-1 загальною площею 51 кв.м. (номер запису про право власності 30126643 від 01.12.2019), літ.Г-1 загальною площею 49.8 кв.м. (номер запису про право власності 30127031 від 01.12.2019).

За даними реєстру, вказані об`єкти нерухомості створені внаслідок реконструкції споруди загальною площею 51.0 кв.м., право власності на які було зареєстровано за ОСОБА_1 .

Прокурор зазначає, що 26.04.2018 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу рухомого майна.

Відповідно до п.1 вказаного договору ОСОБА_2 продала, а ОСОБА_1 купила споруду для зберігання різноманітної техніки та матеріалів з навісом, загальною площею 51,0 кв.м., яка складається з приміщення №1, площею 10.5 кв.м., приміщення №2, площею 23.3 кв.м. та приміщення №3, площею 17,2 кв.м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.

В той же день сторонами підписано акт прийому-передачі вищезазначеного майна за договором.

Зазначений договір посвідчено 26.04.2018 року приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Малаховою Г.І. за №827.

Через деякий час здійснено державну реєстрацію вищезазначених нежитлових приміщень як об`єктів нерухомого майна:

Рішенням державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Івченко В.В. №43209351 ви 26.09.2018 року про державку реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на нежитлову будівлю літ. А-1 площею 49.2 кв.м., розташовану за адресою АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна- 1653465563101).

Рішенням державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Шеховцової М.Є. №43187705 від 25.09.2018 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на нежитлову будівлю літ.Б-1 площею 50.5 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1652445763101).

Рішенням державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Корх О.О. №43231137 від 27.09.2018 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на нежитлову будівлю літ."В-1" площею 51 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна- 1654458763101).

Рішенням державного реєстратора Департаменту реєстрації Харківської міської ради Ісаєнко І.А. №43226294 від 27.09.2018 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з викриттям розділу) за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на нежитлову будівлю літ. Г-1 площею 49.8 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна- 1654236263101).

В подальшому, відповідно до договору купівлі-продажу від 06.12.2018 року, укладеного між ОСОБА_1 та ТОВ Гайран , посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Малаховою Г.І. та зареєстрованим в реєстрі за №2878, право власності на 1/2 (одну другу) частку нежитлових будівель: літ. А-1 , загальною площею 49.2 кв.м., літ. "Б-1" загальною площею 50,5 кв.м. літ.В-1 запільною площею 51 кв.м., літ. Г-1 загальною площею 49,8 кв.м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 передано ТОВ Гайран (код ЄДРПOУ 42151929).

Аналогічно, відповідно до договору купівлі-продажу частини нежитлових будівель від 07.12.2018 року, між ОСОБА_1 та ТОВ Гайран , посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Малаховою Г.І. та зареєстрованим в реєстрі за №2896, право власності на 1/2 (одну другу) частку нежитлових будівель: літ."А- 1", загальною площею 49,2 кв.м.. літ "Б-1" загальною площею 50,5 кв.м., літ. В-1 загальною площею 51 кв.м., літ."Г-1" загальною площею 49.8 кв.м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 передано ТОВ Гайран (код ЄДРПOУ 42151929).

Відповідно до договору купівлі продажу нежитлових будівель вії 01.02.2019 року між ТОВ Гайран та ТОВ Корп-Постач , посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Малаховою Г.І. та зареєстрованим в реєстрі за №212, право власності на нежитлові будівлі: літ. А-1 , загальною площею 49.2 кв.м., літ."Б-1" загальною площею 50,5 кв.м., "літ.В-1" загальною площею 51кв.м., літ. Г-1 загальною площею 49,8 кв.м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 передано ТОВ "Коро-Постач" (код ЄДРПОУ 40603706).

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна право оренди земельної ділянки площею 0,9340 га з кадастровим номером 6310136300:14:009:0027, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1902254063101, зареєстровано за ТОВ КОРП-ПОСТАЧ ; цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, землі житлової та громадської забудови для експлуатації і обслуговування нежитлових будівель літ. А-1 , літ. Г-1 (торгівельного призначення); підстава виникнення іншого речового права: договір оренди землі б/н виданий 18.07.2019 року, видавник: Харківська міська рада/ ТОВ КОРП-ПОСТАЧ .

Прокурор вважає вищезазначені будівлі рухомим майном, а відповідачі нерухомим та наполягають на правомірному застосуванні до спірних правовідносин положень ч.2 ст.134 Земельного кодексу України.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Порядок надання земельних ділянок регулюється Земельним кодексом України (далі - ЗК України).

Враховуючи положення ст.34 Закону України "Про оренду землі" вимога про повернення земельної ділянки є похідною від вимоги про розірвання договору оренди земельної ділянки, яка в свою чергу є похідною від визнання недійсним спірного рішення ХМР.

Відповідно до ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Таким чином, з урахуванням клопотання TOB КОРП-ПОСТАЧ №б/н від 03.06.2019 року (вх.№11141/0/3-19 від 05.06.19) та розробленої ФОП БУСЛОВА М.О. вищевказаної технічної документації, рішенням 27 сесії Харківської міської ради 7 скликання Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд №1613/19 від 19.06.2019 року ТОВ КОРП-ПОСТАЧ надано в оренду строком на п`ять років земельну ділянку комунальної форми власності площею 0,9340 га (кадастровий номер 6310136300:14:009:0027) за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації і обслуговування нежитлових будівель літ. А-1 , літ. Г-1 (торгівельного призначення) по АДРЕСА_1.

На підставі зазначеного рішення Харківської міської ради від 19.06.2019 року між Харківською міською радою та ТОВ КОРП-ПОСТАЧ 18.07.2019 року укладено договір оренди землі - земельної ділянки площею 0,9340 га з кадастровим номером 6310136300:14:009:0027, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.

Пунктом 3 цього договору зазначено, що на земельній ділянці розміщено об`єкти нерухомого майна - нежитлові будівлі літ. А-1 , літ. Г-1 .

Відповідно до п.15 договору земельна ділянка передається в оренду для експлуатації і обслуговування нежитлових будівель літ. А-1 , літ. Г-1 (торгівельного призначення).

За вимогами ст.1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною 2 статті 3 Закону визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ТОВ КОРП-ПОСТАЧ (код ЄДРПОУ 40603706) зареєстровано право власності на 4 об`єкти нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1:

• нежитлова будівля літ. А-1 загальною площею 49,2 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1653465563101) на підставі договору купівлі-продажу нежитлових будівель № 212 від 01.02.2019;

• нежитлова будівля літ. Б-1 загальною площею 50,5 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1652445763101) на підставі договору купівлі-продажу нежитлових будівель № 212 від 01.02.2019;

• нежитлова будівля літ. В-1 загальною площею 51,0 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1654458763101) на підставі договору купівлі-продажу нежитлових будівель № 212 від 01.02.2019;

• нежитлова будівля літ. Г-1 загальною площею 49.8 кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1654236263101) на підставі договору купівлі-продажу нежитлових будівель № 212 від 01.02.2019.

Вищевказані факти всіма учасниками справи визнаються.

Відповідно до ч.1 ст.317 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Відповідно до ч.4 ст.41 Конституції ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності с непорушним.

Станом на час прийняття Харківською міською радою оскаржуваного рішення №1613/19 від 19.06.2019 року ТОВ КОРП-ПОСТАЧ мало у власності 4 нежитлові будівлі за адресою: АДРЕСА_1, право власності на які було зареєстровано, незаконним не визнано, а отже підстав вважати його невідповідним у Харківської міської ради не було.

Крім того, згідно зі ст.34 Закону України "Про державний земельний кадастр" на кадастровому плані земельної ділянки відображаються, зокрема, контури об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці.

Відповідно до "Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ "КОРП-ПОСТАЧ" для експлуатації і обслуговування нежитлових будівель літ."А-1", літ."Г-1" (торгівельного призначення) за адресою: просп.Перемоги (в районі будинків №№ 67, 71) у Шевченківському районі м.Харкова, складеного ФІЗИЧНОЮ ОСОБОЮ - ПІДПРИЄМЦЕМ Бусловою Мариною Олегівною (свідоцтво про підвищення кваліфікації інженера землевпорядника серії СПК №12/12-06-17 від 13.07.2017, видане кваліфікаційною комісією Білоцерківського Національного Аграрного Університету):

На земельній ділянці знаходяться нежитлові будівлі літ. А-1 , літ. Г-1 , право власності належить ТОВ КОРП-ПОСТАЧ (стор. 5, Пояснювальна записка).

Нежитлові будівлі літ. Б-1 , загальною площею 50,5 кв.м, та літ."В-1" загальною площею 51,0 кв.м, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1, що належать ТОВ КОРП-ПОСТАЧ , згідно з довідкою від 16.04.2019 року, виданою ФІЗИЧНОЮ ОСОБОЮ - ПІДПРИЄМЦЕМ ЦИГАНКОВ ЄВГЕНІЄМ ВОЛОДИМИРОВИЧЕМ (кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця робіт з інвентаризації нерухомого майна серії АЕ № 003838) - знищено (знесено).

Відповідно до Кадастрового плану земельної ділянки, що є складовою зазначеної технічної документації, контури вищевказаних об`єктів та їх умовні позначення відображені на кадастровому плані земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:14:009:0027).

Крім того, аналогічні відомості щодо об`єктів нерухомого майна (контури будівель) були відображені на кадастровому плані у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6310235522019, дата формування 05.06.2019 року.

Правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою визначено Законом України Про землеустрій , спрямованим на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Відповідно до частини 3 статті 28 Закону України Про землеустрій розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.

Відповідальність за якість результатів топографо-геодезичних і картографічних робіт відповідно до приписів ст.5-1 Закону України Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність покладена саме на сертифікованих інженерів-геодезистів.

За заявою ТОВ КОРП-ПОСТАЧ (вх.№5590/0/39-19 від 17.05.2019) працівниками Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, за результатами виїзду на місцевість 17.05.2019 року та з урахуванням наданих документів, складено Акт обстеження земельної ділянки №987/19 від 14.06.2019 року.

Відповідно до зазначеного акту:

площа земельної ділянки становить 0,9340 га відповідно до Витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 05.06.2019 року № НВ-6310235522019; на земельній ділянці знаходяться нежитлові будівлі (звіт про стан будівельних конструкцій та встановлення капітальності нежитлових будівель літ. А-1 та літ. Г-1 , виготовлений ТОВ НТБ КИЇВ 10.06.2019). за зовнішніми ознаками не використовується.

Відповідно до звіту про стан будівельних конструкцій та встановлення капітальності нежитлових будівель літ. А-1 , Г-1 за адресою: АДРЕСА_1, виготовленого ТОВ НТБ КИЇВ 10.06.2019: нежитлові будівлі літ. А-1 , Г-1 , розташовані за адресою: АДРЕСА_1, мають бетонний фундамент; стіни - сендвіч-панелі товщиною 200 мм., площа забудови будинку - 55.0кв.м та 55,6 кв.м відповідно.

За результатами проведення технічного обстеження нежитлових будівель літ. А-1 , літ. Г-1 . розташованих за адресою: АДРЕСА_1 встановлено, що вищезазначені будівлі, їх несучі та огороджувальні конструкції, знаходяться в задовільному технічному стані (стан конструкцій - II), відповідають вимогам надійності та безпечності в подальшій експлуатації; будівлі мають бетонний фундамент, відповідні несучі стіни та перекриття, нерозривно пов`язані з земельною ділянкою, та можуть вважатися капітальними.

Згідно з зазначеним звітом огляд основних будівель проводився фахівцем Діптаном Ігорем Євгенійовичем у червні 2019 року (кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов`язаних зі створенням об`єктів архітектури-експерта (технічне обстеження будівель та споруд) серії АЕ №004150, виданого атестаційною архітектурно-будівельною комісією 01.03.2016).

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що Харківська міська рада, діючі на підставі чинного законодавства, в межах наданих повноважень, прийняла оскаржуване рішення.

Крім того, враховуючи, що право оренди набуте в результаті проведення державними органами законодавчо встановлених процедур, то відповідальність за вказані процедури не може покладатися на ХМР, яка розраховувала на їх належність та легітимність.

Зареєстроване право власності на спірні будівлі не є предметом цього спору, на час винесення рішення не скасовано у судовому порядку та є чинним.

Частиною 1 статті 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Так право оренди на спірну земельну ділянку становить "майно", яке підпадає під захист статті 1 Першого протоколу до Конвенції.

У практиці ЄСПЛ (рішення у справах "Спорронґ і Льоннрот проти Швеції", "Джеймс та інші проти Сполученого Королівства", "Серков проти України") напрацьовано три критерії, які слід оцінювати стосовно сумісності заходу втручання у право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи має воно на меті "суспільний", "публічний" інтерес; чи є такий захід (втручання у право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

Втручання держави у право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення "суспільного", "публічного" інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися "значною свободою (полем) розсуду". Втручання держави у право на мирне володіння майном може бути виправдано за наявності об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності.

Принцип пропорційності передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. "Справедлива рівновага" передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, якою необхідно досягти, та засобами, які застосовуються. Необхідного балансу не буде дотримано, якщо особа несе "індивідуальний і надмірний тягар".

Отже, задоволення позовних вимог у даній справі не відповідатиме наведеному принципу пропорційності , оскільки докладатиме надмірний індивідуальний тягар на юридичну особу, яка добросовісно набула права власності на об`єкти нерухомого майна та право оренди спірної земельної ділянки.

Відповідно до ч.1 ст.134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до ч.2 ст.134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Вказана підстава, а саме, розташування на земельній ділянці об`єктів нерухомого майна є незалежною підставою не проведення земельних торгів, жодних додаткових умов при цьому не вимагається.

Відповідно до ч.2 ст.120 ЗК України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Підсумовуючи викладене, судом встановлено, що наявність об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці по АДРЕСА_1 на момент прийняття Харківською міською радою оскаржуваного прокурором рішення підтверджуються доказами, які містяться в матеріалах справи, а саме: технічними паспортами на об`єкти нерухомого майна; реєстрацією прав власності на об`єкт нерухомого майна, яка здійснювалася на підставі рішень державного реєстратора; деклараціями про готовність до експлуатації об`єктів, які не скасовані та не визнані недійсними; актом обстеження земельної ділянки від 14.06.2019 року А також технічним звітом про стан будівельних конструкцій та встановлення капітальності нежитлових будівель літ. А-1 , Г-1 , розташованих за адресою: АДРЕСА_1, в якому містяться фотографії об`єктів нерухомого майна.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо скасування рішення ХМР.

Крім того, відповідне порушення прокурор вбачає у розмірі наданої в оренду земельної ділянки.

Відповідно до приписів ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж. формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

Прокурором звернуто увагу, що можливість отримання земельної ділянки в оренду без проведення земельних торгів передбачена чинним земельним законодавством з метою розміщення та обслуговування об`єктів нерухомого майна, які вже перебувають у власності особи, яка звертається до органу місцевого самоврядування з проханням надати їй земельну ділянку в оренду. При цьому площа такої земельної ділянки повинна відповідати площі, яку безпосередньо займають відповідні об`єкти нерухомого майна, а також може бути дещо більше такої площі.

Суд не погоджується з цим твердженням, з огляду на наступне.

Державні будівельні норми "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень ДБН 360-92", затверджені наказом Держкоммістобудування від 17.04.1992 за №44 (на момент розгляду справи), Державні будівельні норми ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, затверджені Наказом Мінрегіону №104 від 26 квітня 2019 року, Державні санітарні правила планування та забудов населених пунктів, затверджені наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 № 173; Державні будівельні норми "Житлові будинки. Основні положення ДБН В.2.2-15-2005", затверджені наказом Держбуду України від 18.05.2005 №80, не містять норм, які б прямо встановлювали нормативи розміру та межі земельних ділянок, не ставлять в залежність площу земельної ділянки від розміру нерухомого майна, що розташоване на ній, як і не ставлять площу відведеної земельної ділянки в залежність від площі споруд, що на них знаходиться.

Згідно з ч.5 ст.20 ЗК України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Відповідач-2 має у власності кілька об`єктів (закладів) торгового призначення, експлуатація яких потребує забезпечення гостей зазначених об`єктів (закладів) паркувальними місцями, тощо.

Тобто, отримання земельної ділянки мало на меті забезпечення нормального функціонування власних об`єктів (закладів) торгового призначення, що відповідно передбачало збільшення кількості гостей в них, тощо.

3 огляду на зазначене, розмір земельної ділянки, необхідний для обслуговування зазначених об`єктів, визначає саме орендар в залежності від використання таких об`єктів та кількості потенційних відвідувачів.

Отже, наявна площа земельної ділянки не може вважатися нецільовим використанням земельної ділянки та не порушує суспільний iнтеpec.

За положеннями ч.ч.1, 2, 3, 4, 9, 13 ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Крім того, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6310136300:14:009:0027, на якій розташовано нерухоме майно, власником якого є ТОВ Корп-Постач , раніше була вже була сформована, визначені її площа та межі, раніше була в оренді у ТОВ "Екос" тою самою площею, що й у відповідача-2.

Відповідно до п.34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з приписами ч.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування" в Україні від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Частиною 5 статті 60 цього Закону визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

При цьому, враховуючи вимоги ст.19 Конституції України, територіальна громада м.Харкова як власник спірної ділянки делегує Харківській міській раді повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом. Тобто, воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства.

Статтею 7 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

Частиною 1 ст.124 ЗК України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Статтею 41 Конституції України визначено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності; право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом; громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним; примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану; конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом; використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Відповідно до ч.1 ст.321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Стаття 321 ЦК України закріплює Конституційний принцип непорушності права власності, передбачений ст.41 Конституції України, який означає, що право власності є недоторканим, власник може бути позбавлений або обмежений у його здійсненні лише відповідно і в порядку, встановлених законом.

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що Рішення Харківської міської ради від 09.06.2019 року та договір оренди землі від 18.07.2019 року, укладений з ТОВ КОРП-ПОСТАЧ , відповідають вимогам ч.2 ст.134 ЗК України, а тому підстави для скасування рішення ХМР та визнання спірного договору недійсним відсутні. У зв`язку з чим, відсутні підстави й для задоволення позову в частині зобов`язанні відповідача-2 повернути земельну ділянку.

Відповідно до ст.204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Відповідно до вимог ч.2 ст.792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі".

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч.4 ст.4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Відповідно до ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

За змістом ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст.14 Закону України "Про оренду землі").

Частиною 5 статті 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно з ч.2 ст.6 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди землі, а саме: укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Судом встановлено, що спірний договір оренди укладено уповноваженим суб`єктом, проведено державну реєстрацію оспорюваного договору, зазначено всіх істотних умов, передбачених діючим законодавством для договору оренди землі.

За таких обставин відсутні підстави для визнання спірного договору недійсним.

Щодо обставин у кримінальному провадженні №42018221040000155, на які прокурор посилається як на підставу позову, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.6 ст.75 ГПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Відповідно до ч.7 ст.75 ГПК України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для господарського суду.

Прокурор не надав до суду вироку суду в кримінальному провадженні №42018221040000155, який набрав законної сили, отже, досудове розслідування не є належним та допустимим доказом в розумінні положень ГПК України.

Відповідно до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 78 ГПК України передбачено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Статтею 79 ГПК України передбачено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Приписами статті 236 ГПК України передбачено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

При виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного суду.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що докази, надані відповідачами на спростування позовних вимог, є більш вірогідними, ніж надані прокурором в обґрунтування позову.

Таким чином, підсумовуючи викладене та враховуючи принципи справедливості, добросовісності та розумності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора є безпідставними та необґрунтованими, спростовані відповідачами, не підтверджуються матеріалами справи, а тому, не підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд виходить з положень ст.129 ГПК України, відповідно до яких, витрати по сплаті судового збору покладаються на прокурора, у зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 41, 124, 129 Конституції України, статтями 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 236, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В позові відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення Господарського суду Харківської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги в порядку, встановленому статтями 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено "14" липня 2020 р.

Суддя К.В. Аріт

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення13.07.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90388030
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1463/20

Ухвала від 20.01.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 10.12.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 16.11.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 22.09.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гетьман Руслан Анатолійович

Постанова від 22.09.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гетьман Руслан Анатолійович

Ухвала від 19.08.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гетьман Руслан Анатолійович

Ухвала від 11.08.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Гетьман Руслан Анатолійович

Рішення від 13.07.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 07.07.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 25.06.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні