Ухвала
від 07.07.2020 по справі 925/871/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

07 липня 2020 року, м. Черкаси справа № 925/871/15

Вх.суду № 3430/20 від 03.03.2020

Господарський суд Черкаської області

у складі головуючого судді Хабазні Ю.А.,

із секретарем судового засідання Безверхою І.М.

за участю у судовому засіданні: Сенченкова І.Г. (від боржника, за довіреністю), Бєліка М.З. (від Державного архіву Черкаської області, за довіреністю),

у судове засідання не з`явились: ОСОБА_1., а також представники ТОВ "Перше факторингове бюро", ТОВ "Сіверус", ТОВ "Авуар-Сервіс", Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, Черкаської райдержадміністрації

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Черкаси у приміщенні суду скаргу від 03.03.2020 №925/871/15-13

заявника, боржника у особі ліквідатора банкрута,

на дії (бездіяльність) архівного відділу Черкаської міської ради

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Товариства з обмеженою відповідальністю "Авуар-Сервіс"

до боржника, Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім.Шевченка,

про банкрутство юридичної особи

УСТАНОВИВ:

1.Боржником у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В., у межах справи про банкрутство подано скаргу від 03.03.2020 №925/871/15-13 з вимогами: визнати дії (бездіяльність) архівного відділу Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради, які полягають у відмові прийняти документи з особового складу Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки протиправними; зобов`язати архівний відділ Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради прийняти на зберігання без додаткових умов до винесення господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи банкрута СТОВ ім.Шевченка архівні документи із особового складу Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки.

2.Скарга мотивована тим,

що боржник, СТОВ ім.Шевченка (ідентифікаційний код 03793419), зареєстрований у Черкаському районі Черкаської області за адресою: вул.Шевченка,39, с.Софіївка, Черкаський район, Черкаська область, має відокремлені підрозділи, зокрема, Черкаську філію СТОВ ім.Шевченка (ідентифікаційний код 33409044), зареєстровану за адресою: м.Черкаси, вул.Чигиринська,13/9, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб станом на 05.02.2015;

що відповідно до листа Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради від 05.05.2017 №4495-01-13 приймання справ на зберігання до архіву в м.Черкаси проводиться Архівним відділом департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради;

що 09.11.2017 ліквідатор банкрута звернувся до Державної архівної служби України із запитом №925/871/15-149 про погодження подальшого місця зберігання документів особового складу СТОВ ім.Шевченка (філій у Черкаській, Закарпатській та Миколаївській областях) та отримав від Державного архіву Черкаської області відповідь від 21.12.2017 №578/01-06 із переліком архівних установ, до яких підлягають передачі архівні документи боржника, в якому, зокрема, місцем зберігання документів Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка визначено архівний відділ Черкаської райдержадміністрації, а також зазначено про те, що архівні документи банкрута підлягають передаванню до відповідних трудових архівів в упорядкованому стані після винесення Господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи-банкрута;

що оскільки Черкаська філія боржника зареєстрована за адресою: м.Черкаси, вул.Чигиринська, 13/9, то її документи підлягають передачі до архівного відділу, який знаходиться в структурі Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, як архівної установи ради територіальної громади міста Черкаси;

що 24.01.2019 ліквідатором банкрута на адресу архівного відділу Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради направлено повідомлення №925/871/15-12 про передачу на архівне зберігання документів з особового складу Черкаської філії банкрута за 2004-2015 роки, однак 03.03.2020 отримано лист від 22.02.2020 №14907-01-13 з відмовою у прийнятті документів, мотивованою рекомендаціями державного архіву області від 07.11.2017 №492-1/01-06 щодо приймання на зберігання Трудового архіву архівних документів лише ліквідованих без правонаступників юридичних осіб;

що відповідно до норм Кодексу України з процедур банкрутства: ліквідатор банкрута з дня свого призначення (...) передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових актів підлягають обов`язковому зберіганню (ст.61); після завершення усіх розрахунків з кредиторами ліквідатор банкрута подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються (...) довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню (ст.65); до постановлення господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи-банкрута ліквідатор зобов`язаний забезпечити збереженість архівних документів банкрута, а спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або уповноважена ним архівна установа зобов`язані прийняти архівні документи банкрута на зберігання без додаткових умов (ст.67)

що відмова архівного відділу Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради у прийнятті документів особового складу підприємства-банкрута до його ліквідації є неправомірною, а його бездіяльність створює перешкоди у завершенні ліквідаційної процедури та є підставою для звернення ліквідатора банкрута із скаргою до суду відповідно до ч.1 ст.7 Кодексу України з процедур банкрутства.

3. Ухвалами суду: від 05.03.2020 - розгляд справи призначено у судове засідання 24.03.2020; від 19.03.2020 - дату проведення судового засідання змінено на 09.04.2020; від 09.04.2020 - залучено до участі у розгляді скарги: Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради - як відповідача, а також Державні архіви Черкаської області та Черкаської районної державної адміністрації - як осіб, прав і обов`язків яких може стосуватися прийняте рішення.

4. Учасники провадження у справі про банкрутство боржника, які не прибули у судове засідання (представник працівників боржника ОСОБА_1., представники членів комітету кредиторів: ТОВ "Перше факторингове бюро", ТОВ "Сіверус", ТОВ "Авуар-Сервіс"; а також Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради) були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи. Однак, їх повноважні представники у судове засідання не з`явились і про причини неявки не повідомили.

Черкаська районна державна адміністрація повідомила про неможливість явки представника у судове засідання у зв`язку із його участю у судовому засіданні Верховного Суду з розгляду касаційної скарги у справі №925/95/2019, призначеному ухвалою від 01.06.2020 на цю ж дату (пояснення від 06.07.2020 вх.суду №10008/20, т.81 а.с.1-16).

5. Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв`язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з`явились.

5. У судових засіданнях 19.05.2020, 07.07.2020:

представник боржника заявлені вимоги підтримав і додатково пояснив, що 22.05.2020 ліквідатором банкрута на адресу Державного архіву Черкаської області було направлено запит №925/871/15-18 із проханням остаточно визначити місця подальшого зберігання документів з особового складу СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки, а саме його Черкаської філії (місце реєстрації: м.Черкаси, вул.Чигиринська,13/9), та отримано відповідь від 25.05.2020 №83/01-08 про те, що Державним архівом Черкаської області місцем зберігання вказаних документів визначено Архівний відділ Черкаської міської ради; що 30.06.2020 ліквідатором банкрута на адресу Архівного відділу Черкаської міської ради направлено повідомлення №925/871/15-22 про передачу документів з особового складу банкрута на зберігання, відповіді на яке станом на день судового засідання отримано не було;

представник Державного архіву Черкаської області проти задоволення скарги заперечив і пояснив, що на виконання доручення Державної архівної служби України Державним архівом Черкаської області запит ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В. розглянуто та надано останньому відповідь (лист від 21.12.2017 №578/01-06); що існує колізія у нормативних актах стосовно моменту приймання документів до архіву; що відсутність у Державному архіві Черкаської області штатної посади юриста унеможливлює внесення фахових пропозицій юридичного характеру щодо виконання п.6 ч.14 ст.65 Кодексу України з процедур банкрутства, який суперечить ч.1 і 2 ст.67 цього ж Кодексу; що відповідно до п.4.30 розділу І Правил роботи архівних установ України, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.04.2013 №656/5 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.04.2013 за №584/23116 лише після винесення судом ухвали про ліквідацію юридичної особи - банкрута ліквідатор зобов`язаний забезпечити збереженість архівних документів банкрута і, за погодженням зі спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або уповноваженою ним архівною установою, визначити місце подальшого їх зберігання; що посилання у відповіді на рекомендації Державного архіву області, викладені у листі від 07.11.2017 №492-1/01-06, щодо приймання на зберігання Трудового архіву архівних документів лише ліквідованих без правонаступників юридичних осіб, зумовлене розглядом у жовтні 2017 року звернення жителя Черкаського району до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо неможливості реалізувати право на оформлення пільгової пенсії через відмову Управління Пенсійного фонду України прийняти архівну довідку на підтвердження шкідливих умов праці через відсутність підтвердження факту зняття з державної реєстрації юридичної особи; що передавання документів з особового складу Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка до Архівного відділу Черкаської міської ради унеможливить видачу архівних довідок колишнім працівникам цієї філії для реалізації ними своїх прав; що ухвалою суду від 14.08.2018 у даній справі було задоволено аналогічну скаргу ліквідатора банкрута від 18.07.2018 №925/871/15-83 на бездіяльність Трудового архіву Канівського району, разом з тим, станом 08.05.2020 документи з особового складу Канівської, Литвинецької та Хмільнянської філії СТОВ ім.Шевченка до Трудового архіву Канівського району передані не були; що у м.Черкаси немає (не створено) трудового архіву; що відповідно до підп.6 п.7 Типового положення про архівну установу сільської, селищної, міської ради, ради об`єднаної територіальної громади для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належать до Національного архівного фонду, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 02.06.2014 №864/5 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.06.2014 за № 592/25369 Трудовий архів відповідно до покладених на нього завдань забезпечує зберігання архівних документів ліквідованих юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, які здійснювали свою діяльність (були зареєстровані) на відповідній території, відповідно до умов та строків зберігання, визначених Міністерством юстиції;що як вихід із ситуації до винесення ухвали суду про закриття провадження у справі про банкрутство боржника в даному випадку є депоноване зберігання документів за відповідним договором між боржником та відповідним архівом.

представник Архівного відділу Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради проти задоволення скарги заперечив і пояснив, що лист від 22.02.2020 №14907-01-13 не містить відмови у прийнятті на зберігання документів СТОВ ім.Шевченка, натомість в ньому акцентовано увагу ліквідатора банкрута на п.20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 згідно з яким "у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників"; що враховуючи визнання постановою Господарського суду Черкаської області від 23.02.2017 СТОВ ім.Шевченка банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури та призначення ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В., останній, виконуючи відповідно до ст.61 Кодексу України з процедур банкрутства повноваження керівника (органів управління) банкрута, до закінчення ліквідаційної процедури повинен надавати та засвідчувати печаткою довідки та витяги з наказів громадянам, які працювали на даному підприємстві; що метою передавання документів підприємства-банкрута до Архівного відділу є їх зберігання у належному місті та в умовах для забезпечення в подальшому можливості їх використання для підтвердження законних прав та інтересів громадян, надання інформації за документами; що відповідно до підп. 6 п.7 Типового положення про архівну установу сільської, селищної, міської ради для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належить до Національного архівного фонду, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 02.06.2014 №864/5, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 05.06.2014 за №592/25369, Трудовий архів забезпечує тимчасове зберігання архівних документів ліквідованих юридичних осіб, які здійснювали свою діяльність (були зареєстровані) на цій території; що на момент визначення місця зберігання документів СТОВ ім.Шевченка, зареєстрованого за адресою: вул.Шевченка, 39, с. Софіївка, Черкаський район, - Софіївський сільський трудовий архів та Трудовий архів Черкаського району не функціонували, тому саме Архівний відділ Черкаської райдержадміністрації було визначено місцем зберігання документів з особового складу СТОВ ім.Шевченка; що у запиті ліквідатора банкрута від 09.11.2017 №925/871/15-149 до Державної архівної служби України щодо визначення місця зберігання документів з особового складу СТОВ ім.Шевченка зазначено лише місце знаходження документів з особового складу підприємства-банкрута, разом з тим інформації про те, що філії банкрута є юридичними особами та про їх адреси реєстрації, як юридичних осіб, запит не містить.

Черкаською районною державною адміністрацією до пояснень від 06.07.2020 вх.суду №10008/20 (т.81 а.с.1-16) додано довідку Архівного відділу Черкаської райдержадміністрації від 25.05.2020 №62/04-05 з актами приймання-передачі документів з кадрових питань (особового складу) СТОВ ім.Шевченка від 05.05.2018, 18.10.2017, 14.01.2020, 27.01.2020 Софіївською, Яснозірською, Червонослобідською, Мошнівською сільськими радами (відповідно), а також вказала, що визнати або спростувати обставини, викладені у скарзі ліквідатором банкрута, арбітражним керуючим Ярмолінським Ю.В. не може, оскільки іншою інформацією, ніж надана структурним підрозділом - архівним відділом, не володіє.

6.При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Кодексу України з процедур банкрутства (далі - Кодекс ).

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні приєднано до матеріалів справи вступну та резолютивну частини судового рішення.

7.Заслухавши учасників справи та дослідивши наявні у справі докази суд вважає, що скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

7.1. Ухвалами суду: від 28.05.2015 порушено провадження у справі про банкрутство СТОВ ім.Шевченка; від 31.01.2017 - затверджено реєстр вимог конкурсних кредиторів. Постановою суду від 23.02.2017 боржника визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В.

7.2. 09.11.2017, з метою вирішення питання зберігання документів з особового складу філій СТОВ ім.Шевченка, ліквідатор банкрута звернувся до Державної архівної служби України з листом №925/871/15-149 (т.80 а.с.82-83, 131-132), у якому просив погодити та визначити подальше місце зберігання документів з особового складу підприємства-банкрута.

21.12.2017 Державний архів Черкаської області (за дорученням Державної архівної служби України від 21.11.2017 №01.3/4371 т.80 а.с.84) листом за №578/01-06 погодив ліквідатору банкрута визначення місця подальшого зберігання архівних документів СТОВ ім.Шевченка: 9-ти його філій у Черкаській області та 2-х філій у Закарпатській і Миколаївській областях (надав перелік архівних установ, до яких підлягають передачі архівні документи боржника). Зокрема, місцем зберігання документів Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки визначено архівний відділ Черкаської райдержадміністрації (вул.Пирогова, 3, с.Червона Слобода, Черкаський район, Черкаська область).

24.01.2019 ліквідатором банкрута на адресу Архівного відділу Черкаської міської ради направлено повідомлення №925/871/15-12 про передачу на архівне зберігання документів з особового складу Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки разом з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб станом на 05.02.2015 про реєстрацію філії, як юридичної особи, за адресою: м.Черкаси, вул.Чигиринська, 13/9 (т.79 а.с.221).

03.03.2020 ліквідатором банкрута, арбітражним керуючим Ярмолінським Ю.В. отримано лист Архівного відділу Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради від 22.02.2020 №14907-01-13 (т.79 а.с.222) у якому повідомлено про те, що згідно з п.4.30 правил роботи архівних установ України, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.04.2013 №656/5, після постановлення судом ухвали про ліквідацію юридичної особи-банкрута ліквідатор зобов`язаний забезпечити збереженість архівних документів банкрута, за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або уповноваженою ним архівною установою, визначити місце подальшого їх зберігання; що у разі приймання до Трудового архіву (у м.Черкаси функції Трудового архіву виконує архівний відділ Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради) архівних документів юридичної особи, яка не ліквідована, чи ліквідованої юридичної особи, у якої є правонаступник, видана Трудовим архівом громадянину архівна довідка (уточнююча довідка для підтвердження спеціального трудового стажу) органами Пенсійного фонду України не приймається як така, що видана неналежною юридичною особою; а також рекомендовано вирішити порушене ліквідатором банкрута питання з огляду на акцентування у листі Державного архіву Черкаської області від 07.11.2017 №492-1/01-06 щодо приймання на зберігання Трудового архіву архівних документів лише ліквідованих без правонаступників юридичних осіб, оскільки до складу документів з кадрових питань (особового складу) Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка за 2005-2015 роки згідно з описами входять накази про шкідливі умови праці, довідки на підтвердження яких, у разі відсутності підтвердження факту зняття з державної реєстрації юридичної особи, Управлінням Пенсійного фонду не розглядатись не будуть.

Вказаний лист ліквідатором банкрута розцінено як фактичну відмову Архівного відділу Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради у прийнятті документів з особового складу Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки, що стало підставою для звернення до суду із скаргою від 03.03.2020 №925/871/15-13 на бездіяльність останнього.

7.3. 22.05.2020 ліквідатором банкрута на адресу Державного архіву Черкаської області було направлено запит №925/871/15-18 із проханням остаточно визначити місця подальшого зберігання документів з особового складу СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки, а саме його Черкаської філії (місце реєстрації: м.Черкаси, вул.Чигиринська, 13/9)

25.05.2020 за №83/01-08 Державним архівом Черкаської області направлено ліквідатору банкрута відповідь про те, що місцем зберігання вказаних документів визначено Архівний відділ Черкаської міської ради.

30.06.2020 ліквідатором банкрута на адресу Архівного відділу Черкаської міської ради направлено повідомлення №925/871/15-22 про передачу документів з особового складу банкрута на зберігання, відповіді на який до моменту проведення судового засідання не отримано.

8. На підтвердження вказаних обставин у справі наявні наступні докази: лист Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради від 05.05.2017 №4495-01-13 на адресу ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В., про порядок приймання справ на зберігання архіву (т.79 а.с.220); повідомлення ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В. від 24.01.2019 №925/871/15-12 на адресу Архівного відділу Черкаської міської ради про передачу документів з особового складу банкрута на архівне зберігання (т.79 а.с.221); лист Архівного відділу Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради від 22.02.2020 №14907-01-13 на адресу ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В. з відмовою у прийнятті документів особового складу СТОВ ім.Шевченка на зберігання до Трудового архіву (т.79 а.с.222); рішення Черкаської міської ради від 21.03.2019 №2-4173 "Про утворення деяких юридичних осіб Черкаської міської ради, затвердження їх структури та внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 23.05.2013 3-1682" (т.79 а.с.241-242); Положення "Про департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради (нова редакція)", затверджене рішенням Черкаської міської ради від 21.03.2019 №2-4173 (т.79 а.с.244-246); лист Державного архіву Черкаської області Черкаської обласної державної адміністрації від 21.12.2017 №578/01-06 на адресу ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В. про визначення місця зберігання документів філій у Черкаській, Закарпатській та Миколаївській областях СТОВ ім.Шевченка (т.79 а.с.247); лист Державного архіву Черкаської області Черкаської обласної державної адміністрації від 07.11.2017 №492-1/01-06 на адреси керівників архівних відділів (секторів) райдержадміністрацій, міських рад щодо нормативної вимоги про приймання до Трудових архівів документів лише ліквідованих без правонаступників юридичних осіб (т.79 а.с.248-249); лист Архівного відділу Черкаської районної державної адміністрації від 12.06.2017 №35/01-23 на адресу ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В. з рекомендацією про звернення до Софіївської сільської ради щодо передачі архівних документів СТОВ ім.Шевченка (т.80 а.с.73); запит ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В. від 09.11.2017 №925/871/15-149 на адресу Державної архівної служби України про визначення місця зберігання документів з особового складу СТОВ ім.Шевченка (т.80 а.с.82-83, 131-132); ист Державної архівної служби України від 21.11.2017 №01.3/4371 про уповноваження Державного архіву Черкаської області вирішити питання щодо місця зберігання архівних документів СТОВ ім.Шевченка (т.80 а.с.84); лист Трудового архіву Канівського району від 08.05.2020 №39/01-21 на адресу Державного архіву Черкаської області з відомостями про те, що документи з особового складу Канівської, Литвинецької, Хмільнянської філій СТОВ ім.Шевченка до трудового архіву Канівського району не надходили (т.80 а.с.87).

9.Відповідно до ч.6 ст.12 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Згідно з нормами Кодексу України з процедур банкрутства:

ч.1 ст.2. Провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України;

ч.1 ст.61. Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: (...) передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових актів підлягають обов`язковому зберіганню;

ч.1 ст.65. Після завершення усіх розрахунків з кредиторами ліквідатор банкрута подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: (...) довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню;

ч.1, 2 і 3 ст.67. Ліквідатор банкрута забезпечує належне оформлення, упорядкування, зберігання всіх, у тому числі фінансово-господарських, документів банкрута протягом ліквідаційної процедури . До постановлення господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи-банкрута ліквідатор зобов`язаний забезпечити збереженість архівних документів банкрута і за погодженням із спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або з уповноваженою ним архівною установою визначити місце їх подальшого зберігання. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або уповноважена ним архівна установа зобов`язані прийняти архівні документи банкрута на зберігання без додаткових умов ;

Згідно з підп.10 п."а" ч.1 ст.38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить централізоване тимчасове зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових або інших правовідносин юридичних і фізичних осіб на відповідній території, та інших архівних документів, що не належать до Національного архівного фонду.

Відповідно до ст.29 Закону України "Про Національний архівний фонд та архівні установи" архівна установа сільської, селищної, міської ради здійснює централізоване тимчасове зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належать до Національного архівного фонду.

Відповідно до п.1 та підп.6 п.7 Типового положення про архівну установу сільської, селищної, міської ради, ради об`єднаної територіальної громади для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належать до Національного архівного фонду, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 02 червня 2014 року №864/5 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 червня 2014 року за №592/25369 (далі - Типове положення ): архівна установа сільської, селищної, міської ради створюється для централізованого тимчасового зберігання архівних документів , нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців та інших архівних документів, що не належать до Національного архівного фонду; архівні документи передаються до Трудового архіву у разі припинення діяльності юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців, а також у випадках, визначених законодавством; Трудовий архів відповідно до покладених на нього завдань забезпечує зберігання архівних документів ліквідованих юридичних осіб , фізичних осіб - підприємців, які здійснювали свою діяльність (були зареєстровані) на відповідній території , відповідно до умов та строків зберігання, визначених Міністерством юстиції;

Відповідно до п.4.30 розділу І Правил роботи архівних установ України, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.04.2013 №656/5 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.04.2013 за №584/23116, після винесення судом ухвали про ліквідацію юридичної особи - банкрута ліквідатор зобов`язаний забезпечити збереженість архівних документів банкрута і, за погодженням зі спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або уповноваженою ним архівною установою, визначити місце подальшого їх зберігання.

10.Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

10.1. Норма пункту 4.30 розділу І Правил роботи архівних установ України, згідно з якою ліквідатор банкрута передає документи на зберігання до архівної установи після винесення судом ухвали про ліквідацію юридичної особи , відповідала нормі ч.2 ст.34 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (від 14.05.1992 №2343-XII із змінами, внесеними до набрання чинності Законом України №4212-VI від 22.12.2011, тобто до 19.01.2013, далі - Закон №2343-XII ). Останній застосовувася в окремих справах про банкрутство аж до 21.10.2019.

Згідно ж із ч.2 ст.48 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у новій редакції згідно із Законом України від 22.12.2011 №4212-VI, чинній з 19.01.2013 , далі - Закон №4212-VI ) ліквідатор банкрута зобов`язаний був передати документи на зберігання до винесення господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи - банкрута. Аналогічна норма міститься і у ч.2 ст.67 Кодексу України з процедур банкрутства (з введенням у дію якого з 21.10.2019 і Закон №2343-XII, і Закон №4212-VI втратили чинність).

Отже, на момент прийняття цього судового рішення має застосовуватись норма Кодексу про те, що саме до постановлення господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи - банкрута ліквідатор зобов`язаний забезпечити збереженість архівних документів банкрута і за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або з уповноваженою ним архівною установою визначити місце їх подальшого зберігання.

10.2. До основних вимог закону щодо передачі ліквідатором банкрута документів до архіву відносяться наступні:

а) момент передачі документів (на початку ліквідаційної процедури, чи в кінці цієї процедури, чи в будь-який інший момент часу в цьому проміжку) визначається ліквідатором банкрута і не залежить від волі архівної установи чи будь-якого іншого органу (в тому числі і Пенсійного фонду України). У будь-якому випадку передача документів має бути здійснена до постановлення господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи - банкрута. До цього моменту, тобто протягом ліквідаційної процедури, ліквідатор банкрута забезпечує належне оформлення, упорядкування, зберігання всіх, у тому числі фінансово-господарських, документів банкрута.

Закон не визначає конкретного строку чи терміну передачі документів архівної установи, однак визначає, що документи повинні бути передані у ліквідаційній процедурі до моменту її завершення, отже право у ліквідатора банкрута передати документи до архівної установи виникає з моменту винесення судом постанови про визнання боржника банкрутом.

Закон не може суперечити самому собі, тому доводи про наявність колізії між ч.1 (про зберігання документів "протягом ліквідаційної процедури") і ч.2 (про передачу документів "до постановлення господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи - банкрута") ст.67 Кодексу суд відхиляє, оскільки вказані норми мають тлумачитись таким чином, що після відкриття ліквідаційної процедури ліквідатор банкрута забезпечує належне оформлення, упорядкування, зберігання документів до моменту їх передачі архівній установі, який повинен настати до постановлення господарським судом ухвали про ліквідацію банкрута;

б) юридичне місце зберігання (особа, якій підлягають передачі документи) погоджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або з уповноваженою ним архівною установою. Тобто таке "погодження" згідно із законом є передумовою передачі ліквідатором банкрута документів до архівної установи.

Зокрема, в даній справі після погодження Державним архівом Черкаської області (лист від 21.12.2017 №578/01-06) місцем зберігання документів з особового складу Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки Архівного відділу Черкаської райдержадміністрації (вул.Пирогова, 3, с.Червона Слобода, Черкаський район, Черкаська область, 19604), ліквідатор банкрута повинен був звернутися із вимогою про прийняття документів саме до Архівного відділу Черкаської райдержадміністрації, а не до Архівного відділу Черкаської міської ради. З огляду на цю обставину відмова Черкаської міської ради у прийнятті документів з особового складу Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка за 2004-2015 роки не може бути визнана судом неправомірною, у зв`язку з чим скарга ліквідатора в цій частині задоволенню не підлягає.

Ще однією особливістю "погодження" місця зберігання є форма такого погодження. Так відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Повноваження уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства щодо погодження місця зберігання визначено Кодексом. Усі повноваження реалізуються державними органами у спосіб, визначений або законом або Положенням про них.

Тобто суд вважає, що в даному випадку такими документами (актами) про уповноваження архівної установи та про погодження місця зберігання мали б бути відповідні накази цих органів.

в) фізичним місцем тимчасового зберігання документів є Трудовий архів органу місцевого самоврядування на відповідній території якого здійснювала свою діяльність ліквідована юридична особа (підп.6 п.7 Типового положення).

Оскільки відокремлений підрозділ банкрута, Черкаська філія СТОВ ім.Шевченка, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб був зареєстрований за адресою у м.Черкаси, вул.Чигиринська,13/9, тобто знаходився на території міста Черкаси, то документи останнього територіально підлягають передачі до Трудового архіву Черкаської міської ради.

Із внесенням змін 13.12.2001 до Закону України "Про Національний архівний фонд та архівні установи" та 06.03.2003 до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у Черкаської міської ради виник обов`язок створити Трудовий архів, однак такий не було створено. Невиконання Черкаською міською радою обов`язку щодо створення Трудового архіву не звільняє її від обов`язку його утворити, як і не звільняє її від обов`язку прийняти упорядковані архівні документи банкрута на зберігання.

Оскільки останній не утворено, а функцію централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових або інших правовідносин юридичних і фізичних осіб на відповідній території, та інших архівних документів, що не належать до Національного архівного фонду, Черкаською міською радою покладено на Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради (т.79 а.с.244-246), то останній і має бути зобов`язаний прийняти документи цієї філії.

Визначення Державним архівом Черкаської області (лист від 25.05.2020 №83-01-08, т.81 а.с.26) Архівного відділу Черкаської міської ради (вул.Байди Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000) місцем зберігання документів Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка, суд не може визнати належним, оскільки такої юридичної особи Черкаською міською радою не утворено, а будь-який обов`язок (в тому числі й про прийняття документів) може бути покладено лише на юридичну особу.

г) документи мають бути прийняті без додаткових умов. Тобто в даному випадку слід виходити із прав і обов`язків, які покладені на учасників процесу щодо створення документів, їх упорядкування та зберігання.

До відкриття ліквідаційної процедури оформлення, упорядкування і зберігання документів в установленому порядку мають здійснювати власники юридичної особи, а органи управління архівною справою і діловодством - контролювати виконання цих обов`язків та застосовувати відповідні заходи примусу і санкції до порушників.

Після відкриття ліквідаційної процедури обов`язок оформлення, упорядкування і зберігання документів покладається на ліквідатора банкрута, який може виконати його лише за рахунок наявного у боржника майна.

З моменту пред`явлення вимоги ліквідатором банкрута до визначеної архівної установи у останньої виникає обов`язок прийняти документи банкрута без будь-яких додаткових умов.

10.3. Як вбачається з матеріалів справи ліквідатором банкрута виконано покладений на нього обов`язок та упорядковано архівні документи.

Ліквідатор банкрута листом від 30.06.2020 №925/871/15-22 звернувся до Архівного відділу Черкаської міської ради про передачу на архівне зберігання документів СТОВ ім.Шевченка, однак відповіді до дня судового засідання не отримав. Хоча строки надання відповіді не настали, ця обставина не звільняє архівну установу від обов`язку прийняти документи.

10.4. З огляду на установлені обставини суд вважає за необхідне зобов`язати архівну установу (функцію якого покладено на Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради) прийняти на зберігання архівні документи банкрута безоплатно та без додаткових умов.

11.Доводи представника Державного архіву Черкаської області про можливість виходу із ситуації шляхом укладення договору боржника з архівною установою про депоноване зберігання документів суд відхиляє, оскільки такий договір і є "додатковими умовами" прийняття документів на зберігання. Так, згідно із ст.626 і 638 Цивільного кодексу України: договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків; договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Однак закон виключає потребу узгоджувати будь-які умови для передачі документів архівній установі, тобто виключає потребу укладення договору.

Доводи про те, що архівна установа не є правонаступником боржника, що згідно з п.20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637, у тих випадках, коли у трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників , тому довідки архівної установи не можуть прийматись для підтвердження трудового стажу, суд відхиляє,

оскільки відповідно до ст.31 Закону України "Про Національний архівний фонд та архівні установи" у разі ліквідації або реорганізації органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних і комунальних підприємств, установ та організацій документи, що нагромадилися за час їх діяльності, передаються ліквідаційною комісією (ліквідатором) правонаступникам у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства, із збереженням відповідної форми власності на зазначені документи, а у випадках відсутності правонаступників - відповідним державним архівним установам або іншим місцевим архівним установам.

оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 та наказ Міністерства юстиції України від 14.03.2013 №430/5 не регулюють питань строку передачі документів підприємства, стосовно якого здійснюється ліквідаційна процедура відповідно до Кодексу;

оскільки Кодексом момент передачі документів архівній установі не пов`язується з обов`язком видачі довідок на підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії;

оскільки наказ Міністерства юстиції України від 14.03.2013 №430/5 не визначає обов`язку ліквідатора банкрута передати усі документи одночасно.

Керуючись ст. 7, 61, 65, 67 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.29 Закону України "Про Національний фонд та архівні установи", п.10 ч.1 ст.38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ :

1.Скаргу боржника (СТОВ ім.Шевченка; адреса: вул.Шевченка, б.39, с.Софіївка, Черкаський район, ідентифікаційний код 03793419) в особі ліквідатора, арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В. від 03.03.2020 №925/871/15-13 задовольнити частково.

1.1. Зобов`язати Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради (вул.Байди Вишневецького, 36, м.Черкаси, 18000, ідентифікаційний код 38764676) прийняти на зберігання без додаткових умов (до винесення господарським судом ухвали про ліквідацію юридичної особи-банкрута) архівні документи із особового складу Черкаської філії СТОВ ім.Шевченка (яка знаходиться за адресою: м.Черкаси, вул.Чигиринська,13/9) за 2004-2015 роки.

1.2. В решті вимог відмовити.

Ухвала суду набрала законної сили 15.07.2020. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду через суд першої інстанції в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 15.07.2020.

Направити це судове рішення ліквідатору банкрута, Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, Державному архіву Черкаської області, Черкаській райдержадміністрації, а також представнику працівників боржника, ОСОБА_1 , членам комітету кредиторів (3).

С у д д я Ю.А. Хабазня

С-9

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення07.07.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90388249
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/871/15

Ухвала від 28.10.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 29.09.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 15.09.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 09.07.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 07.07.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 09.07.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 09.07.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 03.06.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 03.06.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

Ухвала від 25.05.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Хабазня Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні