Рішення
від 06.07.2020 по справі 520/3985/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2020 р. Справа № 520/3985/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевченко О.В.,

при секретарі - Куриленко Н.В.,

за участі представників:

позивача - Мироненка В.М., відповідача - Шевченко Л.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, з адміністративним позовом до державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну", в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення (заборони) експлуатації будівель державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну", м. Харків, вул. Мала Панасівська 1, шляхом їх знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цих будівель до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за наявності порушень вимог законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, будівлі державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну", за адресою: м. Харків, вул. Мала Панасівська 1, на думку позивача, не можуть експлуатуватися.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду 06.04.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено підготовче засідання. Запропоновано відповідачу надати до суду відзив на позов.

Ухвалою суду від 16.06.2020 року, занесеною до протоколу судового засідання від 16.06.2020 року, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представником відповідача надано до суду відзив на позов разом з доданими до нього документами (а.с. 68 - 76), в якому він заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі та просив суд відмовити в їх задоволенні зазначивши, що з 23 по 24 грудня 2019 року Холодногірським районним відділом у м. Харкові ГУ ДСНС у Харківській області була проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлях державного професійно - технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну" за адресою: м. Харків, вул. Мала Панасівська 1, в ході проведення якої виявлено 27 порушень, зафіксованих в акті перевірки №230 від 24.12.2019 року. Також, державним органом було видано припис №229 від 24.12.2019 року. Представник відповідача зазначив, що дирекція навчального закладу за три місяці від дня перевірки усунула 23 із 27 виявлених порушень. В стадії виконання знаходять 4 порушення, на усунення яких також спрямовуються дії навчального закладу та будуть усунуті до кінця року.

Представник відповідача також звернув увагу на негативні наслідки у випадку задоволення позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області знеструмлення приміщення навчального закладу, а саме: навчальний заклад є базою для проведення зовнішньо незалежного оцінювання (ЗНО) випускників 11 класів загально освітніх шкіл м. Харкова та Харківської області з предметів Українська мова і література, математика та перевірки їх результатів. У разі знеструмлення, зовнішньо незалежне оцінювання знань буде зірвано, крім того заклад не зможе провести Державну підсумкову атестацію у формі ЗНО випускників центру у кількості 450 чоловік. На підставі чого просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

В судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги позовної заяви, просив суд їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав та мотивів, викладених у наданому до суду відзиві.

Суд, заслухавши в судовому засіданні представників сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, встановив наступне.

Як підтверджено матеріалами справи, на підставі наказу від 12.12.2019 року № 180, з 23.12.2019 року по 24.12.2019 року Холодногірським районним відділом у м. Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області була проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері (з питань) техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлях приміщеннях та у будівлях державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну", за адресою: м. Харків, вул. Мала Панасівська 1.

Відповідно до вимог пункту 6 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , в останній день планового заходу державного нагляду (контролю) - 24.12.2019 року Холодногірським районним відділом у м. Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області керівництву державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну" було направлено копію акту № 230, складеного за результатами проведення позапланової перевірки у відношенні відповідача, яким зафіксовано, що в ході проведеної перевірки будівель, споруд, приміщень та території державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну", за адресою: м. Харків, вул. Мала Панасівська 1 встановлено, що будівлі, споруди, приміщення та території експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей (а.с. 27 - 37).

У висновках акту перевірки зафіксовано 27 виявлених під час перевірки порушень. Головним управлінням також видано припис № 229 від 24.12.2019 року.

Неусунення зафіксованих в акті перевірки № 230 порушень слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

У відзиві на позов представником відповідача зазначено, що 20 лютого 2020 року (Вих. №77) на адресу ГУДСНС в Харківській області навчальним закладом було направлено план заходів з відмітками про виконання допущених порушень та копіями підтверджуючих документів, викладених в приписі № 229 від 24.12.2019 року.

Отримавши вказаний план щодо усунених порушень Холодногірським районним відділом у м. Харкові ГУДСНС у Харківській області знову проведено позапланову перевірку відповідача щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт № 61 від 12.06.2020 року, у висновках якого зазначено три виявлені під час перевірки порушення (а.с. 174 - 181).

Отже, неусунутими залишились 3 порушення.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

Державна служба з надзвичайних ситуацій України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2013 року № 33 «Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких Постанов Кабінету Міністрів України» , утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з надзвичайних ситуацій, яким є Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

Головне управління є територіальним органом виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, рятувальних справах та гасіннях пожеж, профілактики травматизму невиробничого характеру, та діє на підставі Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

Відповідно до п.12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч. 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Судом встановлено, що на адресу позивачем відповідачем направлявся плани заходів з усунення порушень вимог законодавства від 19.02.2020 року (а.с. 82 - 87), у зв`язку з чим у період з 11.06.2020 року по 12.06.2020 року Холодногірським районним відділом у м. Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведено позапланову перевірку державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну" щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За результатами проведеної перевірки Холодногірським районним відділом у м. Харкові ГУ ДСУНС у Харківській області складено акт перевірки № 61 від 12.06.2020 року, у висновках якого зазначено детальний опис виявлених під час перевірки порушень, зокрема: 1) приміщення навчального закладу не обладнані системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В 2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту (системою автоматичної пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу), що є порушенням пункт 1.2 та пункт 1.4 глава 1, Розділ V ППБУ; 2) в будівлі технікуму висота та ширина евакуаційних шляхів та виходів не відповідає вимогам норм, що є порушенням розділу III глави 2 пункту 2.23 ППБУ; 3) на першому поверсі навчального закладу влаштовані пороги на шляхах евакуації, що є порушенням п. 2.23, п. 2.37, глава 2, розділ III ППБУ (а.с. 174 - 181).

В судовому засіданні сторони не заперечували, що під час проведення у червні 2020 року перевірки відповідача встановлено, що навчальним закладом із виявлених раніше 27 порушень неусунутими залишились 3 порушення, що свідчить про те, що державною установою спрямовуються дії на усунення виявлених порушень.

Щодо усунення трьох виявлених Холодногірським районним відділом у м. Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області у відповідача порушень під час проведеної у червні 2020 року повторної позапланової перевірки, слід зазначити наступне.

По першому порушенню (приміщення навчального закладу не обладнані системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В 2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту (системою автоматичної пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу), представником відповідача надано до суду договір підрядку № 10/46н від 10.02.2020 року, укладеного між державним професійно-технічним навчальним закладом "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну" (Замовник) та дочірнім підприємством "Харківспецналадка" (Підрядник), за умовами якого Замовник доручає, а Підрядник приймає на себе зобов`язання по виконанню послуг з підготовки робочого проекту для об`єкта "учбовий корпус літ. "Г-3" м. Харків, вул. мала Панасівська, 1" в розділах: система пожежної сигналізації та передавання тривожних сповіщень, система керування евакуюванням (код за ДК 02162015:71240000-2 Архітектурні, інженерні та планувальні послуги), а Замовник зобов`язується прийняти й оплатити виконані послуги відповідно до прикладених кошторисів №№ З-1, 1. Також сторони договору узгодили договірну ціну на виконання послуг, про що склали протокол від 10.02.2020 року (додаток до договору підрядку № 10/46н від 10.02.2020 року) (а.с. 98 - 100).

Надання до суду копії такого договору свідчить про активну діяльність навчального закладу, направлену на усунення виявлених недоліків.

При цьому, з листа Департаменту науки і освіти Харківської ОДА від 21.01.2020 року №01-31/288 встановлено, що державний професійно-технічний навчальний заклад Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну є державним закладом професійної (професійно-технічної) освіти, у своїй діяльності підпорядкований Міністерству освіти і науки України, яке є його засновником. Фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти здійснюється з обласних бюджетів, бюджетів міст обласного значення - обласних центрів та бюджету міста Києва (а.с. 90).

Відповідачем на адресу Департаменту освіти виконавчого комітету Харківської міської ради направлявся лист щодо необхідності додаткового фінансування для проведення протипожежних заходів з метою виконання приписів ГУ ДСНС України в Харківській області, розглянувши який, Харківською міською радою надало відповідачу відповідь від 19.02.2020 року № 506/02-21/20 (а.с. 91 - 92) та повідомило, що фінансування закладу освіти є об`єктом державної власності, фінансування закладу з бюджету міста здійснюється лише в частині забезпечення видатками на поточне утримання (оплата праці, харчування, оплата енергоносіїв тощо). Запропоновано для вирішення питання звернутись до засновника державного професійно-технічного навчального закладу Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну - Міністерства освіти і науки України.

Таким чином, відповідачем вчиняються певні заходи та активні дії, спрямовані на усунення виявлених органом державного нагляду та контролю порушень, зокрема, укладання договору підряду, письмове звернення до Харківської міської ради з метою виділення необхідних коштів, спрямованих на проведення протипожежних заходів. Відсутність фінансування вже не залежить від відповідача.

З приводу двох інших виявлених та неусунутих відповідачем порушень (в будівлі технікуму висота та ширина евакуаційних шляхів та виходів не відповідає вимогам норм; на першому поверсі навчального закладу влаштовані пороги на шляхах евакуації), слід зазначити наступне.

Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Пунктами 1, 2 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Згідно з ч.2 цієї статті, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Разом з тим, системно аналізуючи положення Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, цими правовими нормами установлена можливість застосування різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров`ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

У контексті спірних правовідносин, загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Суд зауважує, що в даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки (в будівлі технікуму висота та ширина евакуаційних шляхів та виходів не відповідає вимогам норм; на першому поверсі навчального закладу влаштовані пороги на шляхах евакуації) самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж. Окрім того, зазначені порушення мають тривалий час існування, але виникнення надзвичайних подій не спричинили, і раніше не розцінювалися органом державного нагляду, як реальна загроза життю та здоров`ю людей.

Оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач вправі на підставі положень статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень.

Із досліджених письмових доказів суд не вбачає, що виявлені в ході перевірки порушення (в будівлі технікуму висота та ширина евакуаційних шляхів та виходів не відповідає вимогам норм; на першому поверсі навчального закладу влаштовані пороги на шляхах евакуації) викликають необхідність застосування судом до закладу освіти крайніх заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель державного професійно-технічного навчального закладу Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну шляхом їх знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання.

Зважаючи на те, що відповідачем частково здійснено в межах своїх повноважень та фінансових можливостей заходи щодо усунення виявлених порушень, та беручи до уваги принцип пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи, суд дійшов висновку, що відсутня необхідність у примусовому порядку застосовувати заходи реагування та зупинення експлуатації будівель державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну", м. Харків, вул. Мала Панасівська 1,, зупинити повністю шляхом їх знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, зобов`язанням припинення використання цих будівель до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13-14, 77, 139, 242-246, 250, 255-262, 295, пункту 3 Прикінцевих положень, пп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (код ЄДРПОУ 38631015, адреса: вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013) до державного професійно-технічного навчального закладу "Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну" (код ЄДРПОУ 01562680, адреса: 61052, м. Харків, вул. Мала Панасівська, 1) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Обчислення строків оскарження рішення суду здійснюється з урахуванням пункту 3 Прикінцевих положень КАС України.

Повний текст рішення виготовлено 16 липня 2020 року.

Суддя О.В.Шевченко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.07.2020
Оприлюднено17.07.2020
Номер документу90416902
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/3985/2020

Рішення від 06.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні