ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
23 червня 2020 року м. Дніпросправа № 808/2423/18
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Чабаненко С.В.,
суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,
за участю секретаря судового засідання Сколишева О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Комунального закладу "Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Веселівської селищної ради" на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2020 року у справі №808/2423/18 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Комунального закладу "Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Веселівської селищної ради" про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області звернулося до суду з адміністративним позовом до Комунального закладу Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Веселівської селищної ради, в якому проситло застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації КЗ «Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Веселівської селищної ради, розташованого за адресою: 72202, Запорізька область, Веселівський район, смт. Веселе, вул. Пушкіна, 16 шляхом зобов`язання КЗ Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Веселівської селищної ради повністю зупинити експлуатацію навчального закладу за вказаною, окрім робіт пов`язаних з усуненням порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, до повного усунення вищезазначених порушень.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2020 року адміністративний позов задоволено. Застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації Комунального закладу «Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Веселівської селищної ради, розташованого за адресою: 72202, Запорізька область, Веселівський район, смт. Веселе, вул. Пушкіна, 16 шляхом зобов`язання Комунального закладу «Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Веселівської селищної ради повністю зупинити експлуатацію навчального закладу за вказаною адресою, окрім робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.
Не погодившись з постановою суду, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволені позову.
В судовому засіданні представники сторін підтримали свої доводи та заперечення з урахуванням раніше викладених позицій.
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, з 16.04.2018 по 20.04.2018, на підставі наказу №144 від 05.04.2018, позивачем проведено планову перевірку КЗ «Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Веселівської селищної ради за адресою: 72202, Запорізька область, Веселівський район, смт. Веселе, вул. Пушкіна, 16, за наслідками якої складено Акт № 6 від 20.04.2018 (а.с.26-30).
В ході перевірки позивачем встановлено, що об`єкт відповідача за адресою: 72202, Запорізька область, Веселівський район, смт. Веселе, вул. Пушкіна, 16, експлуатується з порушеннями норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю здоров`ю людей, а саме:
- допущено захаращення горючим сміттям підсобних приміщень закладу, будівель та споруд (гаражів, складські будівлі, та інших будівель на території закладу);
- не проведено обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) навчального корпусу та інших будівель на території закладу;
- допущено захаращування сторонніми предметами горищного приміщення закладу.
- на вікнах приміщень закладу, де перебувають люди, допущене встановлення грат, які не розкриваються, не розсуваються та не знімаються.
- при наявності одного евакуаційного виходу з приміщення спортивного залу закладу допущене перебування понад 50 осіб та встановлення на вікнах спортзалу глухих грат.
- на шляхах евакуації закладу допущене улаштування порогів, які перешкоджають вільній евакуації людей.
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в відгалужувальних та з`єднувальних коробках 1-го, 2-го поверхів, та підвалу закладу не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
- в підвальних приміщеннях та інших об`єктів на території закладу допущено експлуатацію кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією.
- приміщення закладу не обладнанні системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
- приміщення закладу не забезпеченні первинними засобами пожежогасіння (порошковими та вуглекислотними вогнегасниками і кошмою) в достатній кількості.
- не проведене технічне обслуговування вогнегасників, які є в наявності на об`єкті.
Наведені порушення стали підставою для звернення позивача до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації КЗ «Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Веселівської селищної ради.
Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку, що з урахуванням виявлених в ході проведення перевірки порушень Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 15 серпня 2007 року №557, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417, подальша експлуатація КЗ «Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Веселівської селищної ради без повного усунення порушень правил пожежної та техногенної безпеки, створює реальну небезпеку для життя та здоров`я співробітників та відвідувачів, що є підставою для зупинення його експлуатації та задоволенню позову.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Частиною 4 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Згідно частини 1 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Приписами частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Отже, з аналізу наведених норм вбачається, що органи ДСНС мають право звертатися до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей. У разі якщо такі порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей, орган ДСНС зобов`язаний скласти припис за допомогою якого зобов`язати підконтрольний об`єкт усунути виявлені порушення та застосувати штрафні санкції у разі невиконання у встановлені строки припису, що не потребує зупинення виробництва та відповідно звернення до адміністративного суду.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.08.2019 позивачем було проведено позапланову перевірку з метою підтвердження усунення відповідачем порушень пожежної безпеки, за результатом якої складено Акт №116 від 28.08.2019 (т.2 а.с. 2-9). Проведеною перевіркою встановлено, що порушення виявлені на об`єкті відповідача під час попередньої перевірки усунуті не в повному обсязі, зокрема, не проведено обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) навчального корпусу та інших будівель на території закладу. Наведені обставини також підтверджено відповідачем під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції.
Також відповідачем в суді апеляційної інстанції зазначено, що з метою усунення вищевказаного порушення, а саме, обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) навчального корпусу та інших будівель на території закладу, ним було розроблено проектно-кошторисну документацію ПП «НВО Мелітополь інженеринг» на «Капітальний ремонт даху та утеплення фасаду учбового корпусу № 1 Веселівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 смт. Веселе, вул. Пушкіна, 16 Веселівського району Запорізької області» вартістю 7112017 грн. та проведено експертизу. Відповідні матеріали передано Департаменту економічного розвитку і торгівлі Запорізької облдержадміністрації для участі в конкурсному відборі інвестиційних програм і проектів, що можуть реалізуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у 2020 році.
Отже, під час розгляду справи, в тому числі і в суді апеляційної інстанції підтверджено, що відповідачем не вжито заходів спрямованих безпосередньо на усунення виявлених порушень у найкоротший термін, тобто загроза для здоров`я та життя людей продовжує існувати, а вжиті відповідачем заходи з метою отримання в майбутньому бюджетних коштів на капітальний ремонт даху, не може вважатися ефективним заходом із забезпечення безпеки осіб, які перебувають у приміщенні комунального закладу, у найкоротший термін.
Отже, доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування постанови суду першої інстанції.
Згідно ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комунального закладу "Веселівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Веселівської селищної ради" - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2020 року у справі №808/2423/18 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом тридцяти днів до Верховного Суду, відповідно до ст.ст. 328 - 329 КАС України.
Головуючий - суддя С.В. Чабаненко
суддя С.Ю. Чумак
суддя І.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2020 |
Оприлюднено | 20.07.2020 |
Номер документу | 90457467 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні