ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 липня 2020 рокуСправа № 912/468/20 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. за участі секретаря судового засідання Кравченка О.В. розглянув у відкритому судовому засіданні справу №912/468/20
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Міської ради міста Кропивницького, 25022, місто Кропивницький, Подільський район, вул. Велика Перспективна, 41
про визнання права господарського відання
Представники сторін в судове засідання 16.07.2020 не з`явились.
Комунальне підприємство "Благоустрій" Міської ради міста Кропивницького" (далі - КП "Благоустрій", позивач) звернулось до господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою, яка містить вимоги до Комунального підприємства "Трест зеленого господарства" (далі - КП "Трест зеленого господарства", відповідач) про визнання за КП "Благоустрій" Міської ради міста Кропивницький" права власності на транспортний засіб КАМАЗ 55102, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , 1987 року випуску.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на ст. 392 Цивільного кодексу України та вказав про перебування транспортного засобу КАМАЗ 55102 на балансі підприємства позивача.
Згідно ухвали від 24.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 912/468/20 за правилами загального позовного провадження, сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи; підготовче зсідання призначено на 23.03.2020. Даною ухвалою, на підставі ст. 50 Господарського процесуального кодексу України, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Міську раду міста Кропивницького.
23.03.2020 суд розпочав підготовче провадження.
Ухвалою від 23.03.2020 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 17.04.2020.
Згідно ухвали від 17.04.2020 підготовче засідання відкладено на 20.05.2020.
Заявою від 20.05.2020 позивач змінив предмет позову та просить визнати за ним право господарського відання на транспортний засіб КАМАЗ 55102, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , 1987 року випуску.
В підготовчому засіданні 20.05.2020 представник позивача підтримав подану заяву.
Протокольною ухвалою від 20.05.2020 в підготовчому засіданні оголошено перерву до 29.05.25020.
Ухвалою від 29.05.2020 прийнято заяву Комунального підприємства "Благоустрій" Міської ради міста Кропивницького" про зміну предмета позову та постановлено здійснювати розгляд справи з урахуванням вказаної заяви; підготовче засідання відкладено на 19.06.2020.
29.05.2020 на адресу суду надійшов відзив КП "Трест зеленого господарства", згідно якого відповідач позовні вимоги не визнає з тих підстав, що використання майна позивачем за призначенням і в цілях виконання його статутних завдань та з метою задоволення суспільних і господарських потреб та інтересів територіальної громади міста не є достатньою правовою підставою для визнання за ним права господарського відання.
Від Міської ради міста Кропивницького ніяких письмових пояснень по суті спору на адресу суду не надходило та подано заяву про розгляду справи за відсутності представника третьої особи.
В підготовчому засіданні 19.06.2020 постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 16.07.2020.
16.07.2020 суд відкрив судове засідання з розгляду справи по суті.
В судовому засіданні представники сторін участі не брали, будь-які пояснення від учасників справи станом на 16.07.2020 не надходили.
Враховуючи належне повідомлення сторін про дату, час і місце судового розгляду та відсутність клопотань про відкладення чи повідомлень про поважність причин неявки, суд на підставі п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України здійснює розгляд справи за відсутності представників сторін.
Розглянувши наявні у справі матеріали та дослідивши в судовому засіданні докази, врахувавши пояснення, які викладено сторонами в заявах по суті, судом встановлено наступні обставини, які є предметом доказування у справі.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Міської ради міста Кропивницького № 607 від 18.12.2018 "Про безкоштовну передачу основних засобів" з балансу КП "Трест зеленого господарства" передано на баланс Комунального підприємства "Благоустрій" Міської ради міста Кропивницького" майно, згідно з Додатком № 1 до вказаного рішення, зокрема, КАМАЗ 55102, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , 1987 року випуску (а.с. 22-23).
Рішенням виконавчого комітету Міської ради міста Кропивницького від 12.02.2019 № 73 "Про затвердження акта приймання-передачі основних засобів" затверджено акт приймання-передачі основних засобів з балансу КП "Трест зеленого господарства" на баланс КП "Благоустрій" (а.с. 25).
Передання транспортного засобу КАМАЗ 55102, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , 1987 року на баланс позивача здійснено відповідно до акта приймання-передачі основних засобів від 12.02.2019 (а.с. 26-28).
Згідно вказаного акта вказаний транспортний засіб оцінено в сумі 15 265,55 грн.
Як зазначено у позовній заяві, при зверненні до Регіонального сервісного центру МВС в Кіровоградській області, останнім повідомлено, що вказаний транспортний засіб знятий з обліку у зв`язку з вибраковокою ТЗ.
При відкритті провадження у даній справі, господарський суд витребував від Регіонального сервісного центру МВС в Кіровоградській області відомості про реєстрацію транспортного засобу КАМАЗ 55102, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , 1987 року випуску.
05.03.2020 на адресу суду надійшов лист Регіонального сервісного центру МВС в Кіровоградській області № 31/11-658 від 02.03.2020, в якому повідомлено, що згідно інформації Єдиного державного реєстру транспортних засобів та журналів реєстрації транспортних засобів, автомобіль КАМАЗ 55102, 1987 року випуску, колір зелений, номер шасі НОМЕР_3 , номер двигуна НОМЕР_4 , 19 травня 1987 року був зареєстрований за Кіровоградським міським виробничим трестом зеленого господарства (код ЄДРПОУ 05428926), тобто за відповідачем, з присвоєнням державного реєстраційного номера 6496 КДМ та видано свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 . 22.11.1988 здійснено перереєстрацію даного транспортного засобу у зв`язку з заміною державного реєстраційного номера на 9107 КДМ, власник при цьому залишився Кіровоградський міський виробничий трестом зеленого господарства, зміни до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу не вносилися (а.с. 41).
У відповідності до статуту КП "Благоустрій" Міської ради міста Кропивницького", вказане підприємство є комунальним унітарним підприємством, що засноване на власності територіальної громади м. Кропивницького. Засновником та власником підприємства є Міська рада міста Кропивницького (а.с. 69-73).
В розділі 5 Статуту, а саме п. 5.4. визначено, що майно підприємства є власністю територіальної громади м. Кропивницького та закріплюється за ним на праві господарського відання.
Однак, як зазначає позивач, перереєстрація вказаного транспортного засобу за КП "Благоустрій" на праві господарського відання не відбулась, а відповідач таке право позивача заперечує, у зв`язку з чим позивач і звернувся до суду.
Згідно з частиною 1 статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Частиною 1 статті 24 Господарського кодексу України передбачено, що управління господарською діяльністю у комунальному секторі економіки здійснюється через систему організаційно-господарських повноважень територіальних громад та органів місцевого самоврядування щодо суб`єктів господарювання, які належать до комунального сектора економіки і здійснюють свою діяльність на основі права господарського відання або права оперативного управління.
Відповідно до частини 2 статті 24 Господарського кодексу України, правовий статус окремого суб`єкта господарювання у комунальному секторі економіки визначається уповноваженими органами управління відповідно до вимог цього Кодексу та інших законів. Відносини органів управління між зазначеними суб`єктами у випадках, передбачених законом, можуть здійснюватися на договірних засадах.
Згідно з частиною 3 статті 24 Господарського кодексу України, суб`єктами господарювання комунального сектора економіки є суб`єкти, що діють на основі лише комунальної власності, а також суб`єкти, у статутному капіталі яких частка комунальної власності перевищує п`ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує органам місцевого самоврядування право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб`єктів.
Частинами 1 та 2 статті 78 Господарського кодексу України визначено, що комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до частини 3 та 4 статті 78 Господарського кодексу України, майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство). Статутний капітал комунального унітарного підприємства утворюється органом, до сфери управління якого воно належить. Розмір статутного капіталу комунального унітарного підприємства визначається відповідною місцевою радою. Статутний капітал комунального унітарного підприємства підлягає сплаті до закінчення першого року з дня державної реєстрації такого підприємства.
Відповідно до частини 1 статті 133 Господарського кодексу України, основу правового режиму майна суб`єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права - право господарського відання, право оперативного управління. Господарська діяльність може здійснюватися також на основі інших речових прав (права володіння, права користування тощо), передбачених Цивільним кодексом України.
Згідно з частинами 1 та 3 статті 134 Господарського кодексу України, суб`єкт господарювання, який здійснює господарську діяльність на основі права власності, на свій розсуд, одноосібно або спільно з іншими суб`єктами володіє, користується і розпоряджається належним йому (їм) майном, у тому числі має право надати майно іншим суб`єктам для використання його на праві власності, праві господарського відання чи праві оперативного управління, або на основі інших форм правового режиму майна, передбачених цим Кодексом. Правовий режим власності та правові форми реалізації права власності у сфері господарювання визначаються цим Кодексом і законом.
Частиною 1 статті 136 Господарського кодексу України передбачено, що право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.
Відповідно до частини 4 статті 136 Господарського кодексу України, щодо захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності. Суб`єкт підприємництва, який здійснює господарську діяльність на основі права господарського відання, має право на захист своїх майнових прав також від власника.
Згідно з ч.1 ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ч.1, п.1 ч.2 ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання права.
Відповідно до статті 34 Закону України "Про дорожній рух", державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.
Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.
Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлюється "Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388).
Цей Порядок є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень.
Пунктом 3 Порядку №1388 передбачено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Згідно з пунктом 7 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 року № 1388, власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (хвороба, відрядження або інші поважні причини).
Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають державним стандартам, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється.
Відповідно до пункту 8 Порядку, державна реєстрація транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто, і документів. Перед відчуженням, передачею зазначені транспортні засоби повинні бути зняті з обліку в підрозділах Державтоінспекції. Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку, зокрема, укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб.
Як вбачається із матеріалів справи, транспортний засіб КАМАЗ 55102, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , 1987 року випуску зареєстрований за Кіровоградським міським виробничим трестом зеленого господарства (код ЄДРПОУ 05428926).
Доказів в підтвердження скасування реєстрації, зняття з обліку спірного транспортного засобу суду не надано.
Також не надано доказів в підтвердження здійснення державної реєстрації спірного транспортного засобу за Комунальним підприємством "Благоустрій" Міської ради міста Кропивницького", зокрема станом на час передання його на баланс позивача.
Однак, не здійснення державної реєстрації транспортних засобів за позивачем, навіть якщо це відбулось у зв`язку з неналежним виконанням обов`язку позивача щодо вчинення дій пов`язаних з державною реєстрацією, не свідчить про відсутність у нього права господарського відання, адже сама державна реєстрація права по своїй суті не породжує права власності (права господарського відання), а лише є підтвердженням та визнанням державою факту набуття такого права, за умови звернення особи у порядку встановленому законом.
Тобто, суд вважає, що недотримання обов`язку власника транспортного засобу зареєструвати належні йому транспортні засоби протягом 10 діб після придбання, як це передбачено у статті 34 Закону України "Про дорожній рух", не може бути підставою для позбавлення особи права власності (господарського відання).
Згідно частини 4 статті 136 Господарського кодексу України, щодо захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності. Суб`єкт підприємництва, який здійснює господарську діяльність на основі права господарського відання, має право на захист своїх майнових прав також від власника.
Статтею 392 Цивільного кодексу України визначено, що власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Тобто, відповідно до статті 392 Цивільного кодексу України особа має право звернутися до суду з позовом про визнання права власності: 1) якщо це право оспорюється або не визнається іншими особами (за умови, що позивач не перебуває з цими особами у зобов`язальних відносинах, оскільки права осіб, які перебувають у зобов`язальних відносинах, повинні захищатися за допомогою відповідних норм інституту зобов`язального права); 2) у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач не визнає за позивачем права господарського відання чи права здійснювати правомочності власника.
Міською радою міста Кропивницького, як власником спірного майна, позовні вимоги не заперечено.
Таким чином, оскільки факт набуття права господарського відання на транспортний засіб за позивачем підтверджується матеріалами справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання за позивачем права господарського відання на КАМАЗ 55102, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, 1987 року випуску.
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Частиною 1 статті 79 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно із частиною 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З підстав вищенаведеного суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення повністю.
Згідно з ч. 1 ст. 123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
При зверненні з позовом позивач сплатив судовий збір в розмірі 2 102,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 467 від 30.01.2020.
Враховуючи те що прохальна частина позовної заяви не містить вимог про стягнення з відповідача судового збору та беручи до уваги заяву позивача щодо залишення судового збору за позивачем, судовий збір в розмірі 2 102,00 грн суд покладає на позивача.
Керуючись ст. ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати за Комунальним підприємством "Благоустрій" Міської ради міста Кропивницький" (25009, м. Кропивницький, вул. Садова, 88-б, ідентифікаційний код 38211887) право господарського відання на транспортний засіб КАМАЗ 55102, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , 1987 року випуску.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Примірники рішення направити Комунальному підприємству "Благоустрій" Міської ради міста Кропивницький" за адресою: 25009, м. Кропивницький, вул. Садова, 88-б, Комунальному підприємству "Трест зеленого господарства" за адресою: 25009, м. Кропивницький, вул. Садова, 88-б; Міській раді міста Кропивницького електронною поштою: kmvk@krmr.gov.ua.
Повне рішення складено 20.07.2020.
Суддя В.В.Тимошевська
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2020 |
Оприлюднено | 20.07.2020 |
Номер документу | 90465085 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Тимошевська В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні