Рішення
від 08.07.2020 по справі 914/258/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.07.2020 справа № 914/258/20

місто Львів

Господарський суд Львівської області у складі судді Сухович Ю.О., за участі секретаря судового засідання Прокопів І.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КСФ Груп , м.Новий Розділ, Львівська область

до відповідача Національного університету Львівська політехніка , м.Львів

за участі третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях, м.Львів

за участі третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Міністерства освіти і науки України, м.Київ

про усунення перешкод в користуванні майном шляхом зобов`язання демонтувати аварійну будівлю.

За участю представників:

від позивача: Мусаковський А.В. - адвокат (свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серія ЛВ №000974 від 24.04.2018 р.);

від відповідача: Мороз А.М. - представник (довіреність б/н від 30.01.2020 р.);

від третьої особи-1: не з`явився;

від третьої особи-2: не з`явився.

Процес.

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю КСФ Груп до Національного університету Львівська політехніка про усунення перешкод в користуванні майном шляхом зобов`язання демонтувати аварійну будівлю.

Ухвалою від 10.02.2020 р. суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі, ухвалив розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 04.03.2020 р. Цією ж ухвалою до участі у справі суд залучив третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях та Міністерство освіти і науки України

Ухвалою від 04.03.2020 р. суд відклав підготовче засідання на 26.03.2020 р. Цією ж ухвалою суд постановив задовольнити клопотання третьої особи-2 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції, розгляд справи №914/258/20, призначеної на 26.03.2020 р. об 11:00 год. здійснювати в режимі відеоконференції, проведення якої доручити Київському апеляційному суду (03110, м.Київ, вул.Солом`янська, 2а).

Ухвалою від 26.03.2020 р. суд постановив задовольнити клопотання позивача та третіх осіб про відкладення підготовчого засідання; відклав підготовче засідання без визначення дати. При цьому суд керувався постановою Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020 року (з врахуванням змін та доповнень) якою з 12 березня 2020 р. до 24 квітня 2020 р. на усій території України було введено карантин.

Ухвалою від 26.05.2020 р. суд призначив підготовче судове засідання на 10.06.2020 р.

Ухвалою від 10.06.2020 р. суд відклав підготовче судове засідання на 24.06.2020 р.

Ухвалою від 24.06.2020 р. суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 08.07.2020 р.

Представник позивача в судове засідання 08.07.2020 р. для розгляду справи по суті з`явився, заяви, клопотання які з поважних причин не могли бути заявлені у підготовчому провадженні не подавав. Позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити повністю з підстав викладених у позовній заяві.

Представник позивача в судове засідання 08.07.2020 р. для розгляду справи по суті з`явився, заяви, клопотання які з поважних причин не могли бути заявлені у підготовчому провадженні не подавав. Проти позовних вимог заперечив з підстав викладених у відзиві.

Третя особа-1 явку повноважного представника в судове засідання для розгляду справи по суті не забезпечила, проте 08.07.2020 р. представник подав клопотання (вх.№21446/20) про розгляд справи по суті за його відсутності, у зв`язку з карантинними заходами. Третя особа-1 висловила свою позицію у поясненні від 20.03.2020 р. вих.№14-11-01694 (вх.№ 13681/20 від 25.03.2020 р.).

Третя особа-2 явку повноважного представника в судове засідання для розгляду справи по суті не забезпечила, заяви, клопотання які з поважних причин не могли бути заявлені у підготовчому провадженні не подавала. Третя особа-2 висловила свою позицію щодо суті справи у поясненні за вих.№14.1/183-20 від 16.06.2020 (вх.№20303/20).

Відповідно до ч.1, ч.3 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Враховуючи, що ухвалою суду від 24.06.2020 р. явка представників учасників справи не визнавалась обов`язковою, суд вважає за можливе розглянути справу по суті за відсутності представників третіх осіб.

Відводів судді та секретарю судового засідання сторонами не заявлено.

У судовому засіданні 08.07.2020 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Правова позиція учасників справи.

Позиція позивача.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ТОВ КСФ Груп є орендарем земельних ділянок комунальної форми власності, що знаходяться за адресою: вул.Угорська, 14 у м.Львові площею 0,6618 га на підставі укладеного з Львівською міською радою договору оренди землі від 21.06.2018 р. та площею 1,1803 га на підставі укладеного з Львівською міською радою договору оренди землі від 08.08.2019 р.

На вказаних земельних ділянках проводиться будівництво багатоквартирних житлових будинків та дошкільного закладу. Замовником будівельних робіт є позивач.

Поруч із вказаними земельними ділянками по вул.Угорській, 14 в м.Львові розташована закинута неексплуатована п`ятиповерхова будівля (адміністративний корпус №5 площею 4 275,1 кв.м.), яка перебуває в аварійному стані та належить Національному університету Львівська політехніка .

На адвокатський запит позивача, відповідач повідомив, що у 2018-2019 роках експертом було проведено технічне обстеження вказаної будівлі та встановлено факт зношення несучих та огороджувальних конструкцій будівлі, аварійного стану технологічного обладнання і внутрішніх мереж будівлі, у зв`язку з чим вона не підлягає ремонту та рекомендована до демонтажу.

Зважаючи на неможливість проведення, через відсутність бюджетного фінансування, будівельних робіт з реконструкції будівлі адмінкорпусу шляхом переобладнання в гуртожиток, відповідач прийняв рішення про необхідність її демонтажу, як фізично зношеної та непридатної до використання з подальшим оприбуткуванням отриманих в результаті демонтажу матеріалів.

Оскільки чинним законодавством України передбачено, що демонтаж фізично зношених та непридатних об`єктів нерухомого майна державної власності здійснюється після проведення процедури їхнього списання, то проведення робіт з демонтажу будівлі адмінкорпусу повинно проводитися за процедурою, визначеною Порядком списання об`єктів державної власності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1314 від 08.11.2007 р. (далі по тексту - Порядок).

Відповідач, вчинивши усі необхідні дії визначені Порядком, не отримав у визначений п.6 Порядку 30-денний строк лист Міністерства освіти і науки України з висновком щодо необхідності списання будівлі адмінкорпусу по вул. Угорській, 14 в м. Львові. У зв`язку з цим, РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях не в змозі завершити розгляд звернення Національного університету Львівська політехніка щодо надання погодження на списання цієї будівлі адмінкорпусу та відповідно Міністерством освіти і науки України без такого погодження на даний час не може бути надано дозвіл на списання будівлі.

Позивач зазначає, що відповідач, як власник будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м.Львові, зобов`язаний забезпечувати її належний технічний стан з метою недопущення завдання шкоди життю та здоров`ю людей, які можуть знаходитись поруч із вказаною будівлею. З огляду на відсутність бюджетного фінансування робіт з капітальної реконструкції цієї будівлі належний технічний стан цієї будівлі не може бути забезпечений університетом, отже така будівля підлягає терміновому демонтажу задля безпеки людей, які будуть знаходитись на сусідніх земельних ділянках, зокрема тих, які перебувають в оренді ТОВ КСФ Груп та використовуються під будівництво житлових об`єктів та дошкільного дитячого закладу.

Відповідач вчняв дії щодо проведення робіт з демонтажу, однак в силу ненадання Міністерством освіти і науки України та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях відповідних погоджень такі роботи на даний час не можуть бути проведені.

Позивач зазначає, що інвестори стурбовані станом цієї будівлі, яка після прийняття в експлуатацію житлових будинків та дошкільного навчального закладу становитиме загрозу для життя та здоров`я мешканців цих будинків та дітей, які перебуватимуть у вказаному дошкільному закладі, так як такі об`єкти та їхня прибудинкова територія знаходитимуться на невеликій відстані від цієї будівлі.

Посилаючись на положення ст.41 Конституції України, ст.ст.15, 319, 386, 391 ЦК України, позивач просить зобов`язати Національний університет Львівська політехніка усунути перешкоди в користуванні Товариством з обмеженою відповідальністю КСФ Груп належними йому на праві оренди земельними ділянками комунальної власності площею 0,6618 га з кадастровим номером 4610136800:01:010:0091 та площею 1,1803 га з кадастровим номером 4610136800:01:010:0092 по вул. Угорській, 14 в м. Львові шляхом проведення демонтажу належної Національному університету Львівська політехніка аварійної нежитлової будівлі - адміністративного корпусу №5 загальною площею 4275,1 кв.м., що розташована за адресою: м. Львів, вул. Угорська, 14, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 256660546101.

Позиція відповідача.

Відповідачу на праві державної власності належить будівля адміністративного корпусу №5 площею 4275,1 кв.м., що розташована по вул. Угорській, 14 в м. Львові. Оскільки вказана будівля перестала експлуатуватись ще його попереднім власником, та відповідно ним не проводились жодні роботи по відновленню її технічного стану, а також дана будівля не експлуатувалась безпосередньо відповідачем з часу набуття ним права власності на неї, то у 2018 році постало питання щодо з`ясування технічного стану адмінкорпусу.

Так, в жовтні-листопаді 2018 р., жовтні 2019 р. провідним експертом ФОП Кархут І.І. (сертифікат АЕ №000546 від 31.07.2012 року, посвідчення відповідальної особи з питань спостереження за безпечною та надійною експлуатацією будівель та споруд №01-39/23 від 18.11.2004 року) проводились технічні обстеження належної університету будівлі адмінкорпусу, про що складено відповідні звіти.

Отримавши підтверджені експертом дані про те, що будівля адмінкорпусу №5 по вул.Угорській, 14 в м. Львові є повністю фізично зношеною, а проведення ремонтних робіт не забезпечить усунення наявних дефектів в конструкції будівлі, відповідач розглядав можливість проведення реконструкції цієї будівлі під студентський гуртожиток. Проте, оскільки згідно із проведеним кошторисним розрахунком вартість робіт по реконструкції будівлі за попередніми даними виходячи з цін станом на 30.10.2019 р. становила 47 705,538 тис. грн., то зважаючи на неможливість бюджетного фінансування таких будівельних робіт відповідачем було прийнято рішення про необхідність демонтажу цієї будівлі, як фізично зношеної та непридатної до використання з подальшим оприбуткуванням отриманих в результаті демонтажу матеріалів.

Вчинивши усі необхідні дії визначені Порядком, 15.11.2019 р. відповідач листом №68-01-2243 звернувся до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях щодо надання погодження на списання будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській. 14 в м. Львові.

25.11.2019 р. відповідач листом №62-01-2318 звернувся до Міністерства освіти та науки України для отримання дозволу на списання будівлі адмінкорпусу по вул. Угорській. 14 в м. Львові з одночасним наданням Міністерству матеріалів роботи комісії зі списання, та висловив прохання надати висновок щодо необхідності списання будівлі адмінкорпусу, який потрібний для подання до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях щодо надання погодження на списання будівлі.

Однак, на даний час відповідач так і не отримав у визначений п.6 Порядку 30-денний строк лист Міністерства освіти та науки України з висновком щодо необхідності списання будівлі адмінкорпусу по вул. Угорській. 14 в м. Львові. У зв`язку з цим, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях не в змозі завершити розгляд звернення відповідача щодо надання погодження на списання цієї будівлі адмінкорпусу, та відповідно Міністерством освіти та науки України без такого погодження на даний час не може бути надано дозвіл на списання будівлі.

Відтак, з огляду на вищенаведене, на даний час відповідач не може самостійно здійснити демонтаж аварійної будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м.Львові.

Щодо земельної ділянки, на якій знаходиться будівля, відповідач подав додаткові пояснення у справі від 24.06.2020 р. (вх. № 20477,20) в яких зазначив наступне.

Серед переліку документів, які необхідно надати для проведення списання нерухомого майна, повинні бути відомості про земельну ділянку, на якій розташоване нерухоме майно, а також копії відповідних підтверджуючих документів, зокрема державний акт на право постійного користування землею, кадастровий план.

Відповідач не оформляв право постійного користування земельною ділянкою, яка знаходиться під зазначеною будівлею адміністративного корпусу, у зв`язку з чим у нього відсутній державний акт на право постійного користування земельною ділянкою.

Посилаючись на п. г ч.2 ст.92 Земельного кодексу України, ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності відповідач зазначив, що на даний час є утрудненою можливість оформлення права постійного користування земельною ділянкою.

Оскільки затвердженим детальним планом території визначено функціональне призначення території, на якій знаходиться будівля адміністративного корпусу № 5, для багатоповерхової житлової забудови та будівництва дитячих дошкільних установ та загальноосвітніх шкіл, то відповідач не зможе отримати таку земельну ділянку в постійне користування для обслуговування належної йому будівлі адміністративного корпусу, оскільки такий вид використання земельної ділянки суперечить функціональному призначенню території.

Крім цього, відповідач звертає увагу на те, що виходячи з основних положень затвердженого детального плану території району забудови, обмеженої просп. Червоної Калини, вул. Угорською, вул. Тернопільською, вул. Луганською (у тому числі території колишнього ДВО "Полярон" на вул. Угорській та ЗАТ "Львівторгбуд" на вул. Тернопільській), відповідач не вбачає перспектив щодо використання університетом земельної ділянки під будівлею адміністративного корпусу № 5 для будівництва багатоквартирного житлового будинку.

У разі оформлення Національним університетом Львівська політехніка права постійного користування земельною ділянкою виключно з метою проведення списання зазначеної будівлі адміністративного корпусу № 5, потрібно буде внести зміни в детальний план території, після чого розробити та затвердити у відповідному порядку технічну документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки під будівлею адміністративного корпусу № 5, оформити право постійного користування такою земельною ділянкою та в подальшому відмовитись від неї.

Будівля адміністративного корпусу № 5 знаходиться в аварійному стані та непридатна для експлуатації, у зв`язку з чим підлягає демонтажу, а також враховуючи можливість оформлення права постійного користування земельною ділянкою тільки після внесення відповідних змін до затвердженого детального плану території та розроблення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, то це призведе до додаткових видатків державних коштів.

Крім цього, оформлення права постійного користування земельною ділянкою займе значний період часу, впродовж якого буде проводитися подальше руйнування будівлі, що ставитиме під загрозу безпеку довкілля.

Позиція третьої особи-1

Третя особа-1 висловила свою позицію у поясненні від 20.03.2020 р. вих.№14-11-01694 (вх.№ 13681/20 від25.03.2020 р.).

Посилаючись на положення ст.326 ЦК України, ст.4 Закону України Про управління об`єктами державної власності , Порядок списання об`єктів державної власності, третя особа зазначила, що відповідач є вищим навчальним закладом державної форми власності та належить до сфери управління Міністерства освіти та науки України. А отже списання спірного державного нерухомого майна з його подальшим демонтажем, можливо виключно за згодою уповноваженого органу управління, яким є Міністерство освіти та науки України.

Позиція третьої особи-2

Третя особа-2 висловила свою позицію у поясненні за вих.№14.1/183-20 від 16.06.2020 (вх.№20303/20).

У поясненні третя особа-2 посилається на Положення про Міністерство освіти і науки України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 р. № 630, ст. 4 Закону України Про управління об`єктами державної власності , Порядок списання об`єктів державної власності затверджений постановою Кабінету Міністрів України.

Зазначила, що до поданого відповідачем пакету документів щодо списання будівлі, яка знаходиться за адресою: вул. Угорська, 14, м. Львів були суттєві зауваження. Представникам університету неодноразово надавались консультації з цього приводу та було запропоновано доопрацювати пакет документів. Основною вимогою було надання документів на земельну ділянку. Після виправлення пакету документів зазначене питання було б розглянуто на засіданні комісії з майнових питань підприємств, установ, організацій, що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України для винесення рішення.

З огляду на зазначене розбирання та демонтаж зазначеної будівлі, може бути проведений лише після прийняття суб`єктом управління рішення про надання згоди згідно з Порядком.

Обставини встановлені судом.

Товариство з обмеженою відповідальністю КСФ Груп є орендарем земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,6618 га по вул. Угорській, 14 у м. Львові, кадастровий номер 4610136800:01:010:0091 згідно договору оренди землі від 21.06.2018 р, що укладений з Львівською міською радою відповідно до ухвали №3466 від 17.05.2018 року Про затвердження ТзОВ КСФ Груп проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Угорській, 14 .

На зазначеній земельній ділянці проводяться роботи з будівництва багатоквартирних житлових будинків та дошкільного закладу, що підтверджується дозволами на виконання будівельних робіт від 29.03.2019 року №ЛВ112190881797 та від 23.08.2019 року №ЛВ 112192350952, виданими Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м.Львові. Замовником таких будівельних робіт є ТОВ КСФ Груп .

Також Товариство з обмеженою відповідальністю КСФ Груп є орендарем сусідньої земельної ділянки комунальної форми власності площею 1,1803 га по вул. Угорській, 14 у м. Львові, кадастровий номер 4610136800:01:010:0092 згідно договору оренди землі від 08.08.2019 року, що укладений з Львівською міською радою відповідно до ухвали №5214 від 20.06.2019 року Про затвердження ТзОВ КСФ Груп проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Угорській, 14 .

На зазначеній земельній ділянці здійснюється будівництво дошкільного навчального закладу що підтверджується дозволом на виконання будівельних робіт від 22.01.2020 р. №ЛВ 112200220631, який виданий Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові. Замовником таких будівельних робіт є ТОВ КСФ Груп .

Поруч із вказаними земельним ділянками по вул. Угорській, 14 в м. Львові розташована закинута неексплуатована п`ятиповерхова будівля, з ознаками аварійного стану.

У зв`язку з загрозою для життя та здоров`я мешканців будинків, замовником будівництва яких є ТОВ КСФ Груп та дітей, які перебуватимуть у дошкільному закладі, так як такі об`єкти та їхня прибудинкова територія знаходитимуться на невеликій відстані від цієї будівлі, позивач вчинив дії по встановленню власника.

Було встановлено, що будівля є належним Національному університету Львівська політехніка адміністративним корпусом №5 площею 4275,1 кв.м., (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 256660546101).

З метою з`ясування інформації про технічний стан будівлі адмінкорпусу та про подальший її ремонт і експлуатацію, до Національного університету Львівська політехніка в інтересах ТОВ КСФ Груп було подано адвокатський запит від 10.01.2020 р.

У відповідь на адвокатський запит листом від 17.01.2020 року №68-01-88 відповідач повідомив про проведення у 2018 та 2019 роках провідним експертом технічного обстеження цієї будівлі та встановлення ним факту зношення несучих та огороджувальних конструкцій будівлі, аварійного стану технологічного обладнання і внутрішніх мереж будівлі, у зв`язку з чим така будівля не підлягає ремонту, та експертом рекомендовано провести її повний демонтаж.

Оскільки чинним законодавством України передбачено, що демонтаж фізично зношених та непридатних об`єктів нерухомого майна державної власності здійснюється після проведення процедури їхнього списання, то проведення робіт з демонтажу будівлі адмінкорпусу повинно проводитися за процедурою, визначеною Порядком списання об`єктів державної власності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1314 від 08.11.2007 р. (далі по тексту - Порядок).

На виконання положень Порядку та з метою отримання згоди Міністерства освіти і науки України, як суб`єкта управління на списання будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м. Львові, відповідач наказом №605-1-10 від 30.10.2019 року створив комісію зі списання будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м.Львові у складі: голови комісії - першого проректора Матвійків О.М., членів комісії - головного інженера Пашкевич В.З., начальника технічного відділу Марчук В.М., директора проектно-конструкторського об`єднання Політехніка Тиханський Я.С., проректора з економічних питань-головний бухгалтер Мороз А.С., начальника відділу технічного нагляду Сеник О.І., заступника головного бухгалтера Бужак Н.П., інженеру відділу кошторисно документації Стефанишин І.М., головного спеціаліста відділу управління державним майном та адміністрування реєстрів РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях Шоловій А.Г., начальника відділу технічного нагляду і комп`ютерного забезпечення Департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації Прокопчук Б.В.

Комісії доручено провести інвентаризацію будівлі та складання за її результатами відповідного акту, здійснення огляду та складення акту технічного стану будівлі корпусу, складення техніко-економічного обґрунтування необхідності списання будівлі, складання акту на списання будівлі з висновком про економічну (технічну) недоцільність та/або неможливість відновлення будівлі.

На виконання наказу Національного університету Львівська політехніка №605-1-10 від 30.10.2019 р. комісією зі списання проведено інвентаризацію будівлі адмінкорпусу, про що 04.11.2019 р. складено акт інвентаризації об`єктів державної власності, що пропонуються до списання, а також проведено перевірку технічного стану будівлі адмінкорпусу, про що 04.11.2019 р. складено акт технічного стану щодо будівлі адмінкорпусу.

При проведенні перевірки технічного стану комісією встановлено, що: будівля адмінкорпусу розвалюється; зовнішні стіни будівлі частково вкритті рослинним покривом, що призвело до утворення тріщин по всій фасадній частині, просідання цегляної кладки стін та до їх обвалення; вікна частково відсутні з першого по п`ятий поверх, що призвело до замокання приміщення будівлі; на першому та другому поверхах наявна пліснява (грибок) на стінах, стелі та підлозі, які утворилися внаслідок обвалу та протікання дахової конструкції та міжповерхового перекриття з п`ятого поверху і донизу; наявність плісняви призвела до обвалення штукатурного покриття по всій будівлі та пошкодження паркету; доступ у будівлі є тільки до другого поверху, внаслідок обвалу частини стіни будівлі та сходової клітки неможливо отримати доступ до третього-п`ятого поверхів; встановлено обрушення окремих парапетних конструкцій даху; в будівлі відсутнє водопостачання, водовідведення, електроенергія, газопостачання та інші комунікації.

Також, відповідно до Порядку було складено техніко-економічне обґрунтування необхідності списання будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м. Львові, відповідно до якого визначено, що фізичний знос будівлі становить 100% і проведення робіт з її реконструкції є економічно недоцільним, так як потребує значних фінансових затрат та, при цьому, це не забезпечить усунення наявних дефектів в конструкції будівлі, зазначених в звіті №2, складеному ФОП Кархут І.І. за результатами обстеження будівлі у 2019 році. Також визначено, що списання будівлі адмінкорпусу не вплине на навчально-виробничий процес університету, оскільки дану будівлю у ньому не задіювали. Від демонтажу очікується отримати матеріали, орієнтовна вартість від реалізації яких становитиме 5 600,0 тис. грн., які будуть спрямовані на розвиток та покращення матеріально-технічної бази університету.

Згідно з вимогами Порядку та на виконання наказу Національного університету Львівська політехніка №605-1-10 від 30.10.2019 р. комісією зі списання було складено акт списання основних засобів (часткової ліквідації).

24.10.2019 року Національний університет Львівська політехніка на виконання п.п.8 п.6 Порядку та з метою вивчення попиту щодо відчуження, оренди, безоплатної передачі іншим суб`єктам господарювання будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м. Львові, розмістив відповідне оголошення в освітньому студентському тижневику Аудиторія загальнодержавного розповсюдження.

Протягом двадцяти календарних днів з дати розміщення оголошення будь-які пропозиції щодо зазначеної будівлі на адресу університету не надходили. За результатами роботи комісії зі списання останньою було складено протокол засідання від 04.11.2019 р., відповідно до якого комісією проведено передбачені Порядком дії щодо списання будівлі адмінкорпусу та зроблено висновок про необхідність її демонтажу з оприбуткуванням демонтованих матеріалів, придатних для подальшого використання.

15.11.2019 р. Національний університет Львівська політехніка звернувся до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях з листом вих.№68-01-2243 про надання погодження на списання будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м. Львові.

25.11.2019 р. Національний університет Львівська політехніка звернувся до Міністерства освіти і науки України для отримання дозволу на списання будівлі адмінкорпусу по вул. Угорській, 14 в м. Львові з одночасним наданням Міністерству матеріалів роботи комісії зі списання та висловив прохання надати висновок щодо необхідності списання будівлі адмінкорпусу, який потрібний для подання до РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях щодо надання погодження на списання будівлі.

Станом на дату складання відповіді на адвокатський запит, Національний університет Львівська політехніка не отримав у визначений п.6 Порядку 30-денний строк лист Міністерства освіти і науки України з висновком щодо необхідності списання будівлі адмінкорпусу по вул. Угорській, 14 в м. Львові.

У зв`язку з цим, РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях не в змозі завершити розгляд звернення Національний університет Львівська політехніка щодо надання погодження на списання цієї будівлі адмінкорпусу, та відповідно Міністерством освіти і науки України без такого погодження на даний час не може бути надано дозвіл на списання будівлі.

Без відповідного погодження РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях та дозволу Міністерства освіти і науки України Національний університет Львівська політехніка не може самостійно здійснити демонтаж аварійної будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м, Львові, яка перебуває у власності Національний університет Львівська політехніка .

Таким чином, стверджуючи, що будівля адміністративного корпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м. Львові, яка належить Національний університет Львівська політехніка , перебуває в аварійному стані та потребує негайного демонтажу з метою запобігання її непрогнозованого руйнування, яке може завдати непоправної шкоди, позивач посилаючись на положення ст.41 Конституції України, ст.ст.15, 319, 386, 391 ЦК України, просить суд зобов`язати Національний університет Львівська політехніка усунути перешкоди в користуванні Товариством з обмеженою відповідальністю КСФ Груп належними йому на праві оренди земельними ділянками комунальної власності площею 0,6618 га з кадастровим номером 4610136800:01:010:0091 та площею 1,1803 га з кадастровим номером 4610136800:01:010:0092 по вул. Угорській, 14 в м. Львові шляхом проведення демонтажу належної Національному університету Львівська політехніка аварійної нежитлової будівлі - адміністративного корпусу №5 загальною площею 4275,1 кв.м., що розташована за адресою: м. Львів, вул. Угорська, 14, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 256660546101.

Висновки суду.

Згідно ч.1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно ч.1-ч.4 ст.319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Власність зобов`язує.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.386 ЦК України держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

Згідно ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до ст.398 ЦК України право володіння виникає на підставі договору з власником або особою, якій майно було передане власником, а також на інших підставах, встановлених законом.

Позивач є орендарем земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,6618 га по вул. Угорській, 14 у м. Львові, кадастровий номер 4610136800:01:010:0091 згідно договору оренди землі від 21.06.2018 р., укладеного з Львівською міською радою відповідно до ухвали №3466 від 17.05.2018 року Про затвердження ТзОВ КСФ Груп проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Угорській, 14 .

На зазначеній земельній ділянці проводяться роботи з будівництва багатоквартирних житлових будинків та дошкільного закладу, що підтверджується дозволами на виконання будівельних робіт від 29.03.2019 року №ЛВ112190881797 та від 23.08.2019 року №ЛВ 112192350952, які видані Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові. Замовником будівельних робіт є позивач.

Також позивач є орендарем сусідньої земельної ділянки комунальної форми власності площею 1,1803 га по вул. Угорській, 14 у м. Львові, кадастровий номер 4610136800:01:010:0092 згідно договору оренди землі від 08.08.2019 року, що укладений з Львівською міською радою відповідно до ухвали №5214 від 20.06.2019 року Про затвердження ТзОВ КСФ Груп проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Угорській, 14 .

На зазначеній земельній ділянці здійснюється будівництво дошкільного навчального закладу, що підтверджується дозволом на виконання будівельних робіт від 22.01.2020 року №ЛВ 112200220631, який виданий Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові. Замовником будівельних робіт є позивач.

Поруч із вказаними земельним ділянками по вул. Угорській, 14 в м. Львові розташована будівля - адміністративний корпус №5 площею 4275,1 кв.м., власником якої є Національний університет Львівська політехніка . Даний факт підтверджується відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 256660546101), інформаційна довідка від 30.01.2020 р.

Вказана будівля не експлуатується відповідачем з часу набуття ним права власності, що він сам і підтверджує, та не експлуатувалась і попереднім власником.

Аварійний стан адміністративного корпусу №5 площею 4275,1 кв.м., підтверджений двома звітами експерта Кархута І.І у складеними у 2018 та 2019 роках.

Зокрема у звіті за 2018 р. зазначено, що технічний стан будівлі є аварійним, шо потребує проведення демонтажу: за терміном експлуатації та зношенням несучих та огороджувальних конструкцій більше 70% стан ветхий, ремонту не підлягає, а потребує повного демонтажу. Стан технологічного обладнання і внутрішніх мереж аварійний, ветхий і вони не підлягають ремонту, а потребують демонтажу та заміни. За результатами таких обстежень провідним експертом надано рекомендації виконати демонтаж будівлі.

У звіті за 2019 р., крім аналогічних дефектів які було виявлено під час обстеження у 2008 році, експертом також виявлено, що з часу попереднього обстеження у 2018 р. відбулось обрушення частини кладки парапету фасадної стіни довжиною до 3 м, що свідчить про значне погіршення в часі (зниження) міцності розчину та цегли кладки і підтверджує висновки попереднього обстеження про аварійний етап конструкцій будівлі. Щодо Фізико-механічних характеристик бетону та цегли обстежуваної будівлі виявлено зменшення на 10%, порівняно з 2018 р., міцності розчину на ділянках, що знаходяться під впливом атмосферних факторів. Також виявлено зниження на 12-15%, порівняно з 2018 р., міцності бетону ребристих плит покриття. На ділянках пошкодженої кладки стін міцність знижена на 30-60%.

За результатами проведеного обстеження експертом надано рекомендації, що є аналогічні рекомендаціям за 2018 р., тобто проведення демонтажу будівлі.

Демонтаж фізично зношених та непридатних об`єктів нерухомого майна державної власності здійснюється після проведення процедури їхнього списання, яка проводиться відповідно до Порядку списання об`єктів державної власності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1314 від 08.11.2007 р. (далі по тексту - Порядок).

Порядок визначає механізм списання об`єктів державної власності, якими є об`єкти незавершеного будівництва (незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи), матеріальні активи, що відповідно до законодавства визнаються основними фондами (засобами), іншими необоротними матеріальними активами (далі - майно).

Відповідно до абзацу першого п.4 Порядку списанню підлягає майно, що не може бути в установленому порядку відчужене, безоплатно передане державним підприємствам, установам чи організаціям та щодо якого не можуть бути застосовані інші способи управління (або їх застосування може бути економічно недоцільне), у разі, коли таке майно: 1) морально застаріле чи фізично зношене, непридатне для подальшого використання суб`єктом господарювання та відновлення якого є економічно недоцільним (у тому числі у зв`язку з будівництвом, реконструкцією та технічним переоснащенням); 2) пошкоджене внаслідок аварії чи стихійного лиха (за умови, що відновлення його є економічно недоцільним); 3) виявлене в результаті інвентаризації як нестача.

Відповідно до п.5 Порядку списання майна здійснюється суб`єктом господарювання, на балансі якого воно перебуває, на підставі прийнятого суб`єктом управління рішення про надання згоди на його списання. Списання майна здійснюється за умови врахування особливостей правового режиму майна, наявності встановлених законодавчими актами обтяжень чи обмежень щодо розпорядження майном (крім випадків, коли встановлено заборону розпорядження майном). Рішення про надання згоди на списання нерухомого майна, об`єктів незавершеного будівництва (незавершених капітальних інвестицій в необоротні матеріальні активи) приймається суб`єктом управління лише за погодженням з державним органом приватизації за місцезнаходженням суб`єкта господарювання.

Згідно п.6 Порядку з метою отримання згоди на списання майна суб`єкт господарювання подає суб`єкту управління разом із зверненням стосовно списання майна такі документи: 1) підписане керівником суб`єкта господарювання техніко-економічне обґрунтування необхідності списання майна, в якому містяться розрахунки та/або інша інформація про очікуваний фінансовий результат списання майна та про те, як воно вплине на фінансовий план (для державних підприємств), напрями використання коштів, які передбачається одержати в результаті списання, а також інформація про вплив списання майна на цілісність майнового комплексу і провадження суб`єктом господарювання виробничої та іншої діяльності; 2) відомості про майно, що пропонується списати за даними бухгалтерського обліку (крім об`єктів незавершеного будівництва), згідно з додатком 1; 3) акт інвентаризації майна, що пропонується до списання, згідно з додатком 2; 4) акт технічного стану майна, затверджений керівником суб`єкта господарювання (не подається у разі списання майна, виявленого в результаті інвентаризації як нестача); 5) відомості про наявність обтяжень чи обмежень стосовно розпорядження майном, що пропонується списати (разом з відповідними підтвердними документами); 6) відомості про земельну ділянку, на якій розташоване нерухоме майно, із зазначенням напрямів подальшого використання земельних ділянок, які вивільняються, та у разі наявності - копії відповідних підтвердних документів, зокрема державного акта на право постійного користування землею, кадастрового плану або договору оренди землі; 7) відомості про об`єкти незавершеного будівництва, а саме: дата початку і припинення будівництва, затверджена загальна вартість, вартість робіт, виконаних станом на дату припинення будівництва (ким і коли затверджено завдання на проектування, загальна кошторисна вартість проектно-вишукувальних робіт, кошторисна вартість проектно-вишукувальних робіт, виконаних до їх припинення, стадії виконання робіт); 8) відомості про вчинення дій, спрямованих на визначення можливості застосування інших способів управління щодо нерухомого майна, об`єктів незавершеного будівництва, зокрема вивчення попиту щодо їх відчуження, оренди, безоплатної передачі іншим суб`єктам господарювання; 9) документи, на підставі яких здійснюється будівництво або реконструкція чи технічне переоснащення діючих об`єктів (у разі, коли майно списується у зв`язку з будівництвом, реконструкцією та технічним переоснащенням); 10) висновок спеціалізованої організації про технічний стан об`єкта нерухомості, що пропонується до списання, із визначенням витрат, необхідних для відновлення такого об`єкта (подається за вимогою суб`єкта управління або державного органу приватизації за місцезнаходженням суб`єкта господарювання).

Відповідно до абзацу дев`ятого п.6 Порядку у разі коли рішення про списання майна потребує погодження з державним органом приватизації за місцезнаходженням суб`єкта господарювання, такий суб`єкт подає зазначені документи відповідному органу приватизації разом з висновком суб`єкта управління щодо необхідності списання такого майна, який надається суб`єктом управління у формі листа протягом 30 днів з дати надходження документів, зазначених у підпунктах 1 - 7 цього пункту.

Відповідач на виконання положень Порядку для погодження списання з балансу будівлі адміністративного корпусу № 5 за адресою: м.Львів, вул.Угорська, 14, яка перебуває в аварійному стані, непридатна до подальшого використання, надіслав РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях лист від 15.11.2019 р. вих.№68-01-2243. До листа були долучені наступні документи: техніко-економічне обгрунтування; відомості про майно; акт інвентаризації; акт технічного стану; відомості про земельну ділянку; відомості про вчинення дій спрямованих на визначення можливості застосування інших способів управління щодо нерухомого майна; експертний висновок про стан будівлі; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, технічну документацію.

РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях листом від 19.11.2019 р. вих.№16-13-04046 надав відповідачу відповідь, в якій просив з метою розгляду та прийняття рішення Комісією регіонального відділення з розгляду питання стосовно списання державного майна, скерувати лист суб`єкта управління щодо необхідності списання даного майна.

Зважаючи на вказаний лист, для отримання дозволу на списання з балансу університету адміністративного корпусу № 5 за адресою: м.Львів, вул.Угорська, 14 відповідач звернувся до Міністерства освіти та науки України з листом від 25.11.2019 р. вих.№62-01-2318. До вказаного листа відповідач долучив наступні документи: наказ про створення комісії; техніко-економічне обгрунтування; відомості про майно; акт інвентаризації; акт технічного стану; акт списання; протокол засідання комісії; відомості про наявність обтяжень чи обмежень; відомості про земельну ділянку; відомості про вчинення дій спрямованих на визначення можливості застосування інших способів управління щодо нерухомого майна; копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; копію технічної документації на будівлю; копію експертного звіту про стан будівлі за 2018 р; експертний звіт за 2019 р.; копію листа Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 11.06.2019 р. №58-2/3545; копію листа Львівської обласної державної адміністрації Про аварійний стан будівлі від 21.10.2019 р. №5/5-6697/02-19/6-21; копію листа РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 19.11.2019 р. вих.№16-13-04046.

Однак, у визначений п.6 Порядку 30-ти денний строк Міністерство освіти та науки України відповіді не надав.

У поясненні по справі Міністерство освіти та науки України зазначило, що до пакету документів щодо списання будівлі, яка знаходиться за адресою: вул. Угорська, 14, м. Львів були суттєві зауваження. Представникам університету неодноразово надавались консультації з цього приводу та було запропоновано доопрацювати пакет документів. Основною вимогою було надання документів на земельну ділянку.

Водночас, Міністерство освіти та науки України не надало доказів надання у визначений Порядком строк, відповіді на звернення відповідача. Не надало доказів наявності зауважень до поданих відповідачем документів, не вказало які суттєві недоліки містили такі документи.

Як вбачається із адресованого відповідачем Міністерству освіти та науки України листа від 25.11.2019 р. вих.№62-01-2318, в п.9 додатків вказано про долучення відомостей про земельну ділянку.

Водночас, відповідач у додаткових поясненнях по справі повідомив, що не оформляв право постійного користування земельною ділянкою, яка знаходиться під будівлею адміністративного корпусу, у зв`язку з чим у нього відсутній державний акт на право постійного користування цією земельною ділянкою.

Згідно п. ґ ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України заклади освіти незалежно від форми власності набувають права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності.

Положеннями ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності повинно відбуватись відповідно до функціонального призначення територій згідно містобудівної документації, а саме плану зонування або детального плану території.

Згідно Детального плану території району забудови, обмеженої просп. Червоної Калини, вул. Угорською, вул. Тернопільською, вул. Луганською (у тому числі території колишнього ДВО "Полярон" на вул. Угорській та ЗАТ "Львівторгбуд" на вул. Тернопільській), затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 2564 від 18.07.2013 р., із змінами до нього, затвердженими ухвалою Львівської міської ради № 6138 від 26.12.2019 р., основна частина території, на якій на даний час розміщена будівля адміністративного корпусу № 5, за функціональним призначенням визначена територією багатоповерхової житлової забудови Ж-3 (від 5 до 10 поверхів) та частково потрапляє в функціональну зону Г-3-1 (зона дитячих дошкільних установ та загальноосвітніх шкіл).

Окрім цього, згідно детального плану території на місці будівлі адміністративного корпусу № 5 запроектовано будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованим дошкільним навчальним закладом.

Отже, оскільки затвердженим детальним планом території визначено функціональне призначення території, на якій знаходиться будівля адміністративного корпусу № 5, для багатоповерхової житлової забудови та будівництва дитячих дошкільних установ та загальноосвітніх шкіл, то відповідач не зможе отримати таку земельну ділянку в постійне користування для обслуговування належної йому будівлі адміністративного корпусу, оскільки такий вид використання земельної ділянки суперечить функціональному призначенню території.

Відповідач зазначає, що виходячи з основних положень затвердженого Детального плану території району забудови, обмеженої просп. Червоної Калини, вул. Угорською, вул. Тернопільською, вул. Луганською (у тому числі території колишнього ДВО "Полярон" на вул. Угорській та ЗАТ "Львівторгбуд" на вул. Тернопільській), університет не вбачає перспектив щодо використання земельної ділянки під будівлею адміністративного корпусу № 5 для будівництва багатоквартирного житлового будинку.

У разі оформлення Національним університетом Львівська політехніка права постійного користування земельною ділянкою виключно з метою проведення списання зазначеної будівлі адміністративного корпусу № 5, потрібно буде внести зміни в детальний план території, після чого розробити та затвердити у відповідному порядку технічну документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки під будівлею адміністративного корпусу № 5, оформити право постійного користування такою земельною ділянкою та в подальшому відмовитись від неї.

Слід зазначити, що 07.06.2019р. відповідач звертався до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області з листом вих.№ 68-01-1153 про надання рекомендацій щодо попередження можливих надзвичайних ситуацій, які можуть трапитись непрогнозованим руйнуванням будівлі за адресою: м.Львів, вул.Угорська, 14.

Листом від 11.06.2019 р. вих.№ 58-2/3545 Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області повідомило відповідача про відповідальність за безпечне утримання будівель, запобігання виникнення надзвичайних ситуацій і небезпечних подій, загибелі чи травмування людей внаслідок їх технічного стану і в процесі експлуатації, а також вжиття необхідних заходів.

З метою запобігання виникнення надзвичайних ситуацій, загибелі, травмування людей, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області надало відповідачу рекомендації, серед яких: інформування мешканців житлових будинків, які розташовані поруч про небезпеку, що може виникнути у зв`язку з аварійним станом будівлі; визначення меж небезпечних ділянок та забезпечити їх огородження; забезпечення цілодобової охорони і недопущення сторонніх осіб (дітей, безхатченків тощо) на територію небезпечних ділянок та в приміщення аварійної будівлі; у разі необхідності здійснення демонтажу аварійних елементів конструктиву будівлі.

21.10.2019 р. Львівська обласна державна адміністрація листом вих.№5/506697/0/2-19/6-21 зверталась до Міністерства освіти та науки України про надання дозволу відповідачу на списання аварійної будівлі адміністративного корпусу. Відповіді на вказаний лист Міністерства освіти та науки України не надало.

Згідно ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Матеріалами справи підтверджено, що адміністративний корпус №5 за адресою: м.Львів, вул.Угорська, 14 є аварійним. Зволікання проведення демонтажу будівлі адмінкорпусу на період очікування надання Міністерством освіти і науки України та РВ ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях погоджень, становить загрозу для життя та здоров`я майбутніх мешканців будинків, може призвести до негативних та непоправних наслідків.

Таким чином, оскільки Національний університет Львівська політехніка , як власник будівлі адмінкорпусу №5 по вул. Угорській, 14 в м. Львові, зобов`язаний забезпечувати її належний технічний стан з метою недопущення завдання шкоди життю та здоров`ю людей, які можуть знаходитись поруч із вказаною будівлею, проте з огляду на відсутність бюджетного фінансування робіт з капітальної реконструкції цієї будівлі належний технічний стан цієї будівлі не може бути забезпечений університетом, то така будівля підлягає демонтажу задля безпеки людей, які будуть знаходитись на сусідніх земельних ділянках, зокрема тих, які перебувають в оренді позивача та використовуються під будівництво житлових об`єктів та дошкільного дитячого закладу.

При цьому, матеріалами справи підтверджено наміри відповідача щодо проведення робіт з демонтажу, однак в силу ненадання Міністерством освіти і науки України та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях відповідних погоджень такі роботи на даний час не можуть бути проведені.

Відповідно до ст.398 ЦК України право володіння виникає на підставі договору з власником або особою, якій майно було передане власником, а також на інших підставах, встановлених законом.

Згідно ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до ст.396 ЦК України особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Відповідно до положень ст.ст.391, 396 ЦК України позов про усунення порушень права, не пов`язаних із позбавленням володіння, підлягає задоволенню у разі, якщо позивач доведе, що він є власником або особою, яка володіє майном (має речове право) з підстави, передбаченої законом або договором, і що діями відповідача, не пов`язаними з позбавленням володіння, порушується його право власності чи законного володіння.

Такий позов підлягає задоволенню і в тому разі, коли позивач доведе, що є реальна небезпека порушення його права власності чи законного володіння зі сторони відповідача.

Позов про усунення порушень права, не пов`язаних із позбавленням володіння, підлягає задоволенню незалежно від того, на своїй чи на чужій земельній ділянці або іншому об`єкті нерухомості відповідач вчиняє дії (бездіяльність), що порушують право позивача.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку, підставності позову до задоволення.

Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту ст.77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Згідно ст.78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

У відповідності до ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами ч. ч. 1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 рішення Європейського суду з прав людини у справі Салов проти України від 06.09.2005 р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Суди здійснюють правосуддя на основі Конституції і законів України та на засадах верховенства права (ч. 1 ст. 6 Закону України Про судоустрій і статус суддів ).

У свою чергу, Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 р. у справі Серявін проти України зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

У справі Трофимчук проти України (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28.10.2010 р.) Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Суд враховує висновки, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі Проніна проти України (рішення Європейського суду з прав людини від 18.07.2006). Зокрема, Європейський суд з прав людини у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Розподіл судових витрат.

Судовий збір в сумі 2 102,00 грн відповідно до ст. 129 ГПК України необхідно покласти на відповідача.

Керуючись ст. ст. 13, 73, 74, 76-79, 86, 129, 236, 237, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Національний університет Львівська політехніка (79013, м. Львів, вул. С.Бандери, 12, Код ЄДРПОУ 02071010) усунути перешкоди в користуванні Товариством з обмеженою відповідальністю КСФ Груп (81652, Львівська область, м. Новий Розділ, вул. Гірнича, 2, Код ЄДРПОУ: 40227477) належними йому на праві оренди земельними ділянками комунальної власності площею 0,6618 га з кадастровим номером 4610136800:01:010:0091 та площею 1,1803 га з кадастровим номером 4610136800:01:010:0092 по вул. Угорській, 14 в м.Львові шляхом проведення демонтажу належної Національному університету Львівська політехніка аварійної нежитлової будівлі - адміністративного корпусу №5 загальною площею 4275,1 кв.м., що розташована за адресою: м. Львів, вул. Угорська, 14, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 256660546101.

3. Стягнути з Національного університету Львівська політехніка (79013, м. Львів, вул. С. Бандери, 12, ідентифікаційний код 02071010) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КСФ Груп (81652, Львівська область, м.Новий Розділ, вул. Гірнича, 2, ідентифікаційний код 40227477) судовий збір в сумі 2 102,00 грн.

4. Накази видати згідно ст. 327 ГПК України після набрання рішенням суду законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду в порядку і строки встановлені ст.ст.256, 257 ГПК України.

Інформація щодо руху справи розміщена в мережі Інтернет на інформаційному сайті за посиланням http://www.reyestr.court.gov.ua та на офіційному веб-порталі судової влади України за посиланням: http://court.gov.ua.

Повне рішення складено 20.07.2020 р.

Суддя Ю.О. Сухович

Дата ухвалення рішення08.07.2020
Оприлюднено21.07.2020

Судовий реєстр по справі —914/258/20

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 15.02.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 17.01.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 22.11.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 28.09.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Рішення від 08.07.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 24.06.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 10.06.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні