ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
20 липня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1983/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
18.05.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі ГУ ДСНС у Луганській області або позивач) до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області (далі відповідач) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), в обґрунтування якого зазначено наступне.
У період з 21.01.2020 по 22.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та наказу Головного управління від 13.12.2019 № 405-НО "Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)", на підставі посвідчення на проведення перевірки від 14.01.2020 № 256 здійснено позапланову перевірку Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області, зареєстрованого за адресою: 92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Миру, буд. 41-А, з метою перевірки виконання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 22.01.2020 № 8. Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Будь-яких скарг до проведеного позапланового заходу та до складеного акта перевірки з боку відповідача не надходило.
Подальша експлуатація будівель та приміщень Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей, їх невиконання та неусунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає на: забезпечення безпеки при використанні та експлуатації приміщень Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області, його вихованців, відвідувачів, співробітників у відповідності до вимог протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації; забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Вихованці, співробітники та відвідувачі Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров'ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Відповідач усвідомлює наслідки можливих аварій, пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть виникнути в приміщеннях, які він експлуатує та здійснює там діяльність. При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки у будівлях та приміщеннях Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області, зареєстрованого за адресою: 92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Миру, буд. 41-А, питання виникнення аварії, пожежі чи надзвичайної ситуації постає досить гостро, а у випадку їх настання - людські втрати, шкода здоров'ю людей та чисельні травми будуть просто неминучі.
З урахуванням викладеного, позивач просить суд застосувати до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розтпшованих за адресою: 92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Миру, буд. 41-А, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки.
Старобільський комунальний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області позов не визнав, про що надав відзив на позовну заяву від 11.06.2020 та просив відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на наступне (а.с.31-38).
Частина порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, виявлених в будівлі Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області та зазначених в акті перевірки, відповідачем виконані самостійно.
Зокрема, відповідачем виконано порушення, зазначені у пунктах 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 35 та 36 акта перевірки від 22.01.2020 № 8.
Крім того, порушення, зазначені у пунктах 3, 4, 14, 15, 27, 34 та 37 акта перевірки від 22.01.2020 № 8 знаходяться на стадії виконання.
Також зауважив, що стосовно пункту 1 виявлених порушень згідно акта перевірки а частині не обладнання приміщення системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014, відділ освіти Старобільської РДА надсилав клопотання від 03.01.2020 № 1 до Старобільської РДА про виділення коштів з пожежної безпеки, яке наразі вирішується.
Щодо порушення, вказаного у пункті 5 акта перевірки стосовно не прикріплення до підлоги килимів, паласів, килимових доріжок та іншого покриття у приміщеннях, пов'язаних з перебуванням дітей, то відповідно до пункту 11 розділу ІІІ наказу МОН України від 15.08.2016 № 974 у приміщеннях, де перебувають діти, покриття повинно кріпитися до підлоги (крім дошкільних навчальних закладів) та мати помірну димоутворювальну здатність.
З урахуванням викладеного, вважає, що заборона на експлуатацію будівель, споруди Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області тягне за собою призупинення освітнього процесу на не визначений термін, що є порушенням конституційних прав дитини.
Ухвалою від 25.05.2020 відкрито провадження у справі, за результатами розгляду клопотання позивача справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження (а.с.25-26).
У судове засідання сторони не прибули, до початку розгляду справи по суті надали суду заяви про розгляд справи за їх відсутності (а.с.154-155).
Відповідно до частини третьої статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Враховуючи положення статті 194 КАС України, суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у справі.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
Старобільський комунальний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області (ідентифікаційний код 33801990, місцезнаходження: 92703, Луганська область, Старобільський район, м. Старобільськ, вул. Миру, буд. 41-А) у встановленому законом порядку зареєстрований як юридича особа, основним видом діяльності якого є 85.10 Дошкільна освіта, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 20.07.2020 за № 1006920739 та здійснює свою діяльність на підставі затвердженого Статуту (а.с.164-166).
Відповідно до пункту 1.1 Статуту, Старобільський комунальний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області належить до спільної власності територіальних громад Старобільського району. Пунтком 1.3 Статуту визначено, що власник дошкільного закладу - територіальні громади Старобільського району в особі Старобільської районної ради (а.с.41-55).
На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказом Головного управління ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 за № 405-НО наказано провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) стосовно об'єктів, установ, організацій щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту згідно з графіком проведення позапланових перевірок, що додається (а.с. 7-9).
На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказу Головного управління ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 за № 405-НО, провідному інспектору Старобільського РВ ГУ ДСНС України у Луганській області лейтенанту служби цивільного захисту Овчаренко Д.О. видано посвідчення від 14.01.2020 № 256 на проведення у період з 21.01.2020 по 22.01.2020 позапланової перевірки Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області, розташованого за адресою: 92703, Луганська область, Старобільський район, м. Старобільськ, вул. Миру, буд. 41-А (а.с. 7-11).
Посвідчення від 14.01.2020 за № 256 на проведення заходу державного нагляду (контролю) вручено керівнику Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області - Кузнецовій О.О. під особистий підпис (а.с.10 зворотній бік).
За наслідками проведеної позапланової перевірки Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області складений акт від 22.01.2020 № 8, яким виявлено 37 порушень вимог законодавства (а.с. 12-21):
1) приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 2-го типу та системою протипожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт центрального спостереження та укласти договір на постійне обслуговування з організацією, яка має ліцензію на проведення таких робіт, що є порушенням пункту 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні);
2) на об'єкті не відкориговані плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі, що є порушенням пункту 5 розділу 2 Правил пожежної безпеки в Україні;
3) будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , що є порушенням пункту 1.21 розділу 4 Правил пожежної безпеки в Україні;
4) з приміщення середньої групи не передбачено, не менше двох евакуаційних виходів по самостійним (окремих) шляхам евакуації, які ведуть назовні, що є порушенням пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; пункту 7.2.4 ДБН В. 1.1-7-2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва ;
5) у приміщеннях, пов'язаних з перебуванням дітей, килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття не прикріплені до підлоги, що є порушенням пункту 1.2 розділу 6 Правил пожежної безпеки в Україні;
6) не створений об'єктовий матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, що є порушенням пункту 18 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України;
7) не здійснено перевірку стану вогнезахисного покриву (просочення). Не менше одного разу на рік комісією господарчого органу здійснюється перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення), за результатами якої складається акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення). Не надано Регламент робіт з вогнезахисту. Не надано сертифікат відповідності на розчин, яким проводилось деревооброблення, що є порушенням пункту 2.8 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні; пункту 1 розділу 4 Правил з вогнезахисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 26.12.2018 № 1064 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14.03.2019 за № 259/33230;
8) в санітарному вузлі ясельної групи допускається приховане прокладання проводів (кабелів), які не ізольовані від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу та не складено акт проведення прихованих робіт, що є порушенням пункту 1.12 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
9) не демонтовано з поверхових шарів конструкції підлоги у вчительській матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки на шляхах евакуації, що є порушенням пункту 2.23 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;
10) в санітарному вузлі середньої групи допускається приховане прокладання проводів (кабелів), які не ізольовані від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу та не складено акт проведення прихованих робіт, що є порушенням пункту 1.12 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
11) в санітарному вузлі, який знаходиться біля кабінету медичної сестри допускається приховане прокладання проводів (кабелів), які не ізольовані від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу та не складено акт проведення прихованих робіт, що є порушенням пункту 1.12 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
12) в коридорі біля основного евакуаційного виходу допускається приховане прокладання проводів (кабелів), які не ізольовані від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу та не складено акт проведення прихованих робіт, що є порушенням пункту 1.12 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
13) персонал не забезпечено відповідними засобами індивідуального захисту органів дихання, що є порушенням пункту 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України;
14) не проведено ідентифікацію котельні, що є порушенням наказу МНС від 23.02.2006 № 98;
15) допускається експлуатація прибудованої топічної, що є порушенням пункту 4.1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні; пункту 3.2 розділу ІІІ Правил безпеки систем газопостачання; пункту 9.50 ДБН Б.2.2-12-2019;
16) посадовими особами та працівниками (відповідальний за пожежну безпеку) не пройдено навчання з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 Про затвердження порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях , що є порушенням пункту 16 розділу 2 Правил пожежної безпеки в Україні;
17) в приміщенні пральної стелю оздоблено матеріалами, на які не надано сертифікат відповідності пожежної небезпеки, що є порушенням пункту 2.17 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
18) в санітарному вузлі, який знаходиться біля кабінету медсестри, стелю оздоблено матеріалами, на які не надано сертифікат відповідності пожежної небезпеки, що є порушенням пункту 2.17 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
19) в санітарному вузлі ясельної групи, стелю оздоблено матеріалами, на які не надано сертифікат відповідності пожежної небезпеки, що є порушенням пункту 2.17 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
20) в санітарному вузлі ясельної групи, стелю оздоблено матеріалами, на які не надано сертифікат відповідності пожежної небезпеки, що є порушенням пункту 2.17 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
21) в санітарному вузлі середньої групи, стелю оздоблено матеріалами, на які не надано сертифікат відповідності пожежної небезпеки, що є порушенням пункту 2.17 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
22) в коридорі біля основного евакуаційного виходу, який являється шляхом евакуації, стелю оздоблено матеріалами, на які не надано сертифікат відповідності пожежної небезпеки, що є порушенням пункту 2.17 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
23) для кожного приміщення об'єкта не розроблені та не затверджені керівником об'єкта інструкції про заходи пожежної безпеки, що є порушенням пункту 4 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;
24) в приміщенні прачки на вентиляції допускається з'єднання відгалужень жил проводів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням пункту 1.6 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
25) вогнегасник ВВК-3,5 (інв. № 11136467) розміщений в дверному отворі, що є порушенням пункту 3.10 розділу 5 Правил пожежної безпеки в Україні;
26) на шляху евакуації в приміщенні санітарного вузла ясельної групи допущено розміщення труби для опалення, яку необхідно обладнати пандусом, що є порушенням пункту 2.37 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
27) на запасному евакуаційному виході з ясельної групи, допущено зменшення евакуаційного виходу, що є порушенням пункту 2.23 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
28) в коридорах № 1 і № 2 допущено розміщення меблів на шляхах евакуації, що є порушенням пункту 2.37 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
29) в коридорі біля основного евакуаційного виходу допущено встановлення двох світильників на облицювання з матеріалів невизначеної групи горючості, що є порушенням пункту 1.11 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
30) на вході до приміщення харчоблоку на світильнику допускається з'єднання відгалужень жил проводів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням пункту 1.6 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
31) в приміщенні харчоблоку на електрощиті допускається з'єднання відгалужень жил проводів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням пункту 1.6 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
32) в приміщенні харчоблоку допущено розміщення електрощитів поверхнею горючих матеріалів, а не з підкладанням під них суцільно негорючого матеріалу, який виступає за габарити апарату на 0,01 м, що є порушенням пункту 1.17 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
33) двері горища не утримуються зачиненими, не вказане місце зберігання ключів, що є порушенням пункту 2.12 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
34) не доукомплектовано пожежний щит, що є порушенням пункту 3.11 розділу 5 Правил пожежної безпеки в Україні
35) на вході до приміщення котельні на світильнику допускається з'єднання відгалужень жил проводів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням пункту 1.6 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
36) на вході до приміщення котельні допускається розміщення електричного проводу до поверхні горючої основи, відстань до якої менше 0,01 м, що є порушенням пункту 1.12 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні
37) допущено зменшення ширини проїзду для пожежних автомобілів, що є порушенням пункту 1.3 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні; пункту 15.3.1 ДБН Б.2.2-12:2019.
Разом з тим, у період з 14.07.2020 по 15.07.2020 ГУ ДСНС у Луганській області на підставі листа Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області була проведена перевірка будівель та приміщень відповідача, за результатами якої складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 15.07.2020 № 37, яким встановлено, що неусуненими залишились 10 порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
1) приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 2-го типу та системою протипожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт центрального спостереження та укласти договір на постійне обслуговування з організацією, яка має ліцензію на проведення таких робіт, що є порушенням пункту 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункту 4 ДБН В.2.5-56:2014;
2) будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , що є порушенням пункту 1.21 розділу 4 Правил пожежної безпеки в Україні;
3) з приміщення середньої групи не передбачено, не менше двох евакуаційних виходів по самостійним (окремих) шляхам евакуації, які ведуть назовні, що є порушенням пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні; пункту 7.2.4 ДБН В. 1.1-7-2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва ;
4) не здійснено перевірку стану вогнезахисного покриву (просочення). Не менше одного разу на рік комісією господарчого органу здійснюється перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення), за результатами якої складається акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення). Не надано Регламент робіт з вогнезахисту. Не надано сертифікат відповідності на розчин, яким проводилось деревооброблення, що є порушенням пункту 2.8 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні; пункту 1 розділу 4 Правил з вогнезахисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 26.12.2018 № 1064 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14.03.2019 за № 259/33230;
5) персонал не забезпечено відповідними засобами індивідуального захисту органів дихання, що є порушенням пункту 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України;
6) не проведено ідентифікацію котельні, що є порушенням наказу МНС від 23.02.2006 № 98;
7) допускається експлуатація прибудованої топічної, що є порушенням пункту 4.1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні; пункту 3.2 розділу ІІІ Правил безпеки систем газопостачання; пункту 9.50 ДБН Б.2.2-12-2019;
8) на запасному евакуаційному виході з ясельної групи, допущено зменшення евакуаційного виходу, що є порушенням пункту 2.23 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні;
9) не доукомплектовано пожежний щит, що є порушенням пункту 3.11 розділу 5 Правил пожежної безпеки в Україні
10) допущено зменшення ширини проїзду для пожежних автомобілів, що є порушенням пункту 1.3 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні; пункту 15.3.1 ДБН Б.2.2-12:2019.
Акт за наслідками проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 15.08.2020 № 37 підписано в.о. завідувача Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області О. Михайловою без зауважень (а.с.156-163).
Таким чином, судом встановлено, що згідно акта від 15.07.2020 № 37 на час розгляду справи Старобільським комунальним дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області не усунуто 10 порушень чинного законодавства.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб'єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Приписами пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ "Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки" Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ. На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Згідно із пунктом 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов'язків суб'єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.
Пунктом 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в України, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417 передбачено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні).
Згідно вимог пункту 2.23 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.
Пунктом 2.8 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що не менше одного разу на рік комісією господарчого органу здійснюється перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення), за результатами якої складається акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення).
У разі виявлення пошкоджень вогнезахисного покриву (просочення) господарчий орган повинен ужити заходів щодо його відновлення (ремонту або заміни). Ремонт вогнезахисного покриву (просочення) здійснюється в порядку, визначеному Регламентом та проектом проведення робіт.
Якщо пошкоджений вогнезахисний покрив (просочення) не підлягає ремонту або закінчився строк його експлуатації, господарчий орган повинен забезпечити заміну вогнезахисного засобу або проведення повторного вогнезахисного обробляння. Заміна та повторне вогнезахисне обробляння здійснюються в порядку, визначеному для виконання робіт з вогнезахисного обробляння.
Наказом МНС України від 23.02.2006 № 98, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.03.2006 за № 286/12160 затверджено Методику ідентифікації потенційно небезпечних об'єктів, яка встановлює єдиний порядок проведення
ідентифікації потенційно небезпечних об'єктів (далі -
ідентифікація) з метою вдосконалення організації їх державного
обліку у процесі паспортизації та реєстрації у Державному реєстрі
потенційно небезпечних об'єктів.
Відповідно до пункту 4.1 глави 4 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні розміщення газових опалювальних котлів, опалювальних апаратів, ємнісних газових водонагрівників, газобалонних установок має відповідати Правилам безпеки систем газопостачання України, затвердженим наказом Мінпаливенерго України від 15 травня 2015 року № 285, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за № 674/27119 (далі - НПАОП 0.00-1.20).
За змістом пункту 3.2 розділу ІІІ Правил безпеки систем газопостачання України, затвердженим затвердженим наказом Мінпаливенерго України від 15 травня 2015 року № 285, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за № 674/27119 власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) повинен забезпечити утримання систем газопостачання відповідно до вимог чинного законодавства України.
Згідно із пунктом 2.23 глави 2 розділу IIІ Правил пожежної безпеки в Україні забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.
Відповідно до абзацу третього пункту 3.11 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, будинках, спорудах, а також на території підприємств повинні встановлюватися спеціальні пожежні щити (стенди).
Пожежні щити (стенди) повинні встановлюватись на території об'єкта площею більше 200 м-2 з розрахунку один щит (стенд) на 5000 м-2 захищуваної площі.
До комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
Автомобільні дороги, проїзди й проходи до будівель, споруд, пожежних вододжерел, підступи до зовнішніх стаціонарних пожежних драбин, пожежного інвентарю, обладнання та засобів пожежогасіння мають бути завжди вільними, утримуватися справними, взимку очищатися від снігу. Забороняється зменшувати ширину доріг та проїздів для пожежних автомобілів (пункт 1.3 глави 1 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні).
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Отже, законодавець пов'язує настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Суд вважає, що встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті перевірки, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Отже, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
З відзиву відповідача вбачається, що порушення пожежної та техногенної безпеки пов'язані, насамперед, з відсутністю належного фінансування.
Натомість в межах даної справи розглядається наявність підстав для вжиття визначених законом заходів реагування з метою запобігання настанню негативних наслідків для життя та здоров`я людей, зокрема, дітей, які можуть бути спричинені внаслідок експлуатації приміщень та будівель, які не в повній мірі відповідають встановленим нормам та правилам пожежної безпеки.
З огляду на наведене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 22.01.2020 № 8, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, зареєстрованої за адресою: 92703, Луганська область, Старобільський район, м. Старобільськ, вул.Миру, буд. 41-А, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 22.01.2020 № 8.
Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити повністю.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб'єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб'єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб'єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб'єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),- задовольнити.
Застосувати до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 Дзвіночок Старобільської районної ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, зареєстрованого за адресою: за адресою: 92703, Луганська область, Старобільський район, м. Старобільськ, вул. Миру, буд. 41-А, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 22.01.2020 № 8.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.Є. Петросян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2020 |
Оприлюднено | 20.07.2020 |
Номер документу | 90467109 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Є. Петросян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні