Рішення
від 20.07.2020 по справі 460/3047/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

20 липня 2020 року м. Рівне №460/3047/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Н.С. Гудими, розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом

Заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави доВідділу освіти Костопільської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Яполотська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів Костопільської районної ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Костопільська районна рада про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Відділу освіти Костопільської районної державної адміністрації про:

визнання протиправної бездіяльності щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області у с.Збуж, вул.Л.Українки, 3, Костопільський район, Рівненська область, балансовою вартістю 16624 грн. та права постійного користування земельною ділянкою для обслуговування будівель, споруд вказаного закладу загальною площею 0,3 га загальною вартістю 210540 грн.

зобов`язання вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області у с.Збуж, вул.Л.Українки, 3, Костопільський район, Рівненська область, балансовою вартістю 16624 грн. та права постійного користування земельною ділянкою для обслуговування будівель, споруд вказаного закладу загальною площею 0,3 га загальною вартістю 210540 грн.

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що Костопільським відділом Здолбунівської місцевої прокуратури в ході вивчення стану додержання вимог земельного законодавства в діяльності органів влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на майно та земельні ділянки загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів на території Костопільського району встановлено, що на нерухоме майно (будівлю, земельну ділянку) початкових класів у с.Збуж Яполотьської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області відсутні правовстановлюючі документи. Зазначає, що за наявності підстав та відповідних повноважень відповідачем як суб`єктом, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області, упродовж понад 5 та 9 років відповідно, фактично не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди та права користування на земельну ділянку цього навчального закладу. Зокрема, не вжито необхідних заходів щодо укладення договору із суб`єктами діяльності, які мають ліценцію на проведення землевпорядних робіт щодо виготовлення технічної документації на земельну ділянку щодо передачі її у постійне користування вказаній школі, проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно та земельну ділянку за цим закладом. Стверджує про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні з виготовленням технічної документації та оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що може призвести до нецільового використання цієї земельної ділянки або її вибуття з користування закладом. Вважає, що звернення прокурора до суду з цим позовом спрямовано на дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності у сфері майнових та земельних правовідносин, та як наслідок реалізації державних гарантій щодо освіти та охорони дитинства. З викладених підстав, просив позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 04.05.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 03.06.2020. Цією ж ухвалою залучено до участі у справі третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Яполотьську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради та Костопільську районну раду (а.с.92-94).

03.06.2020 розгляд справи відкладено до 24.06.2020 у зв`язку з необхідністю підтвердити повноваження представника позивача (а.с.111).

В підготовчому засіданні 24.06.2020 представник відповідача визнав позов.

Ухвалою суду від 24.06.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 03.07.2020 (а.с.121-123).

30.06.2020 на адресу суду надійшла заява позивача про уточнення позовних вимог в частині адреси земельної ділянки (а.с.127-128), згідно з якою просив пункт 4 прохальної частини позовної заяви викласти в наступній редакції:

визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Костопільської районної державної адміністрації щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області у с.Збуж, вул.Л.Українки, 3, Костопільський район, Рівненська область, балансовою вартістю 16624 грн. та права постійного користування земельною ділянкою для обслуговування будівель, споруд вказаного закладу загальною площею 0,3 га загальною вартістю 210540 грн.(вул.Л.Українки, 3, с.Збуж, Костопільський район, Рівненська область, код ЄДРПОУ 24174578);

зобов`язати Відділ освіти Костопільської районної державної адміністрації вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю Яполотської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області у с.Збуж, вул.Л.Українки, 3, Костопільський район, Рівненська область, балансовою вартістю 16624 грн. та права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,3 га загальною вартістю 210540 грн. для обслуговування будівель, споруд вказаного закладу (вул.Л.Українки, 3, с.Збуж, Костопільський район, Рівненська область, код ЄДРПОУ 24174578).

01.07.2020 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву Відділу освіти Костопільської районної ради Рівненської області (а.с.134-135), у якому відповідач позовні вимоги визнав повністю. Пояснив, що у 2012 році при виготовленні правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки, які обліковуються за Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів, у зв`язку з відсутністю бюджетних асигнувань, виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, яка розташована в с.Збуж, вул. Л .Українки загальною площею 0,30 га та оформлення правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку і приміщення, яке на ній розміщене, не планувалося. Повідомив, що у 2020 році після надходження запитів Здолбунівської місцевої прокуратури було порушено питання перед Костопільською районною радою щодо виділення коштів на розробку документації з землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти. Рішенням сесії Костопільської районної ради від 26.02.2020 №666 було виділено кошти на вищезазначені потреби. У процесі підготовки документів на вказану земельну ділянку було встановлено невідповідність поштової адреси, однак 14.02.2020 виконавчий комітет Яполотьської сільської ради прийняв рішення про уточнення поштової адреси приміщення початкових класів Яполотьської сільської ради прийняв рішення про уточнення поштової адреси приміщення початкових класів Яполотської ЗОШ І-ІІІ ступенів у с.Збуж. З огляду на наведене, просив позов задовольнити повністю.

В судове засідання 03.07.2020 учасники справи не прибули. Про дату, час і місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.

01.07.2020 на адресу суду надійшло клопотання відповідача про розгляд справи без участі його представника (а.с.131). В матеріалах справи також наявні клопотання третіх осіб Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради та Костопільської районної ради про розгляд справи без участі її представника (а.с.104, 115, 139). До початку судового засідання, 03.07.2020 від позивача на адресу суду також надійшла письмова заява про розгляд справи без участі його представника (а.с.140).

У зв`язку з неявкою у судове засідання усіх учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце судового розгляду справи, від яких надійшли клопотання про розгляд справи без їх участі, суд ухвалою від 03.07.2020 перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження (а.с.141-142).

Розглянувши заяви по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

Костопільським відділом Здолбунівської місцевої прокуратури в ході вивчення стану додержання вимог земельного законодавства в діяльності органів влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на майно та земельні ділянки загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів на території Костопільського району встановлено, що на нерухоме майно (будівлю, земельну ділянку) початкових класів у с.Збуж Яполотьської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області (юридична адреса: вул.Л.Українки, 3, с.Збуж, Костопільський район) відсутні правовстановлюючі документи.

Зокрема, відповідно до інформації Яполотьської сільської ради Костопільського району, наданої Костопільському відділу Здолбунівської місцевої прокуратури листом від 14.02.2020 №96/02-07, згідно з формою статистичної звітності №6-зем за приміщенням початкових класів Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області у с.Збуж вул.Л.Українки, 3, обліковується земельна ділянка площею 0,3000 га. Цільове призначення ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти. Правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташована будівля (приміщення) початкових класів Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області, за адресою вул.Л.Українки, 3, с.Збуж, Костопільський район, Рівненська область, не виконувалися (а.с.20).

Так, матеріали справи свідчать, що 24.09.2002 Яполотьська сільська рада згідно з рішенням №9 передала у спільну власність територіальних громад району будівлі, майно та матеріальні цінності загальноосвітніх шкіл, розміщених в селах Яполоть, Малин, Збуж, Волиця (а.с.22).

Відповідно до рішення Костопільської районної ради Рівненської області четвертого скликання №42 від 07.11.2002 прийнято у спільну власність територіальних громад району (районну комунальну власність) майно загальноосвітніх навчальних закладів Костопільського району та передано в управління відділу освіти райдержадміністрації майно загальноосвітніх навчальних закладів Костопільського району (а.с.23-25). Відповідно до п.12 додатку до вказаного рішення майно Яполотьської ЗОШ та Збужську філію прийнято у спільну власність територіальних громад району.

19.04.2010 рішенням Яполотьської сільської ради Костопільського району Рівненської області п`ятого скликання №481 відділу освіти Костопільської районної ради Рівненської області надано дозвіл на виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Збужській ЗОШ (філії Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів) орієнтовно площею 0,30 га в с.Збуж по вул.Л.Українки, 5, на території Яполотьської сільської ради; районному відділу освіти замовити виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Збужській ЗОШ (філії Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів ступенів) в землевпорядній організації, що має ліцензію на проведення даних робіт (а.с.26).

Згідно з відзивом на позов оформлення правовстановлюючих документів на вказані приміщення та земельну ділянку початкових класів у с.Збуж не було нагальною потребою, то відповідно вирішення цього питання відкладалося. Уже в 2020 році після надходження запитів Здолбунівської місцевої прокуратури відділом освіти Костопільської районної ради Рівненської області було порушено клопотання перед Костопільською районною радою щодо виділення коштів на розробку документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти за адресою: вул .Лесі Українки, 5, с.Збуж, загальною площею 0,30 га.

29.01.2020 рішенням сесії Костопільської районної ради від 29.01.2020 №666 "Про внесення змін до районного бюджету на 2020 рік" передбачено кошторисні призначення на виготовлення правовстановлюючих документів на будівлю приміщення початкових класів Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів та земельну ділянку за адресою: с.Збуж, вул.Лесі Українки, 3 (а.с.42-45).

В процесі підготовки документів на вказану земельну ділянку, на якій розміщена будівля початкових класів Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів, було встановлено невідповідність поштової адреси.

У зв`язку з цим рішенням виконавчого комітету Яполотьської сільської ради Костопільського району Рівненської області №11 від 14.02.2020 приміщенню початкових класів Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області та земельній ділянці для обслуговування даного приміщення присвоєно поштову адресу: с.Збуж, вул.Лесі Українки, 3, Костопільський район, Рівненська область (а.с.21).

Листом від 05.02.2020 за №01-50/193 відділ освіти Костопільської районної ради Рівненської області повідомив Костопільський відділ Здолбунівської місцевої прокуратури Рівненської області, що договір на розробку документації з землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти за адресою с.Збуж вул.Лесі Українки, 5, станом на 05.02.2020 не укладений (а.с.39).

15.04.2020 листом за №01-50/452 відділ освіти Костопільської районної ради Рівненської області повідомив Костопільський відділ Здолбунівської місцевої прокуратури Рівненської області, що станом на 13.04.2020 правовстановлюючі документи на будівлю приміщення початкових класів Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів та земельну ділянку за адресою: с.Збуж, вул.Лесі Українки, 3, не виготовлені (а.с.41).

Вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у неоформленні правовстановлюючих документів на будівлю Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів та земельну ділянку для обслуговування будівель, споруд вказаного навчального закладу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частин 1 та 3 ст.22 Закону України "Про освіту" №2145-VIII від 05.09.2017 (далі - №2145-VIII) юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Заклади освіти всіх форм власності, зареєстровані у встановленому законом порядку, мають рівні умови користування нерухомим майном державної або комунальної власності, що передається в оренду.

Положеннями частин 1 та 2 ст. 80 цього Закону передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (ч.2 ст.80 Закону №2145-VIII).

Згідно зі ст.24 Земельного кодексу України державним і комунальним сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям надаються земельні ділянки із земель державної і комунальної власності у постійне користування для науково-дослідних, навчальних цілей та ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до ст.92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Частиною 1 ст.116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Порядок надання земельних ділянок державної та комунальної власності у користування передбачений статті 123 ЗК України.

Так, ч.1 ст.123 Земельного кодексу України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Частиною другою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб.

Згідно зі ст.123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Статтями 125 та 126 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Аналіз вказаних норм законодавства свідчить, що права постійного користування земельними ділянками виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності та заклади освіти незалежно від форми власності. З метою реалізації права на користування певною земельною ділянкою зацікавлена у користуванні особа звертається з клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, передають у користування такі земельні ділянки.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон №1952-VI) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч.2 ст.3 Закону №1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до п.1 та п.2 ч.1 ст.4 Закону №1952-VI державній реєстрації прав підлягають:

1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва;

2) речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону.

Згідно зі ст.5 Закону №1952-VI у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону. Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані. Право власності на квартиру, житлове та нежитлове приміщення може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини, в яких вони розташовані.

Відповідно до ч.9 ст.18 Закону №1952-VI заява про державну реєстрацію прав подається окремо щодо кожного об`єкта нерухомого майна. У разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю, споруду або об`єкт незавершеного будівництва з одночасним набуттям права власності на земельну ділянку, на якій вони розташовані, подається одна заява про державну реєстрацію прав на такі об`єкти незалежно від кількості документів, що посвідчують право власності на зазначене майно. При цьому одна заява подається лише у разі, якщо право власності на житловий будинок, будівлю, споруду або об`єкт незавершеного будівництва та земельну ділянку, на якій вони розташовані, реєструється за тим набувачем або набувачами. У разі якщо на житловий будинок, будівлю, споруду або об`єкт незавершеного будівництва, або земельну ділянку, на якій вони розташовані, не відкрито розділ у Державному реєстрі прав, для проведення державної реєстрації права власності подаються дві заяви.

Отже, в силу вимог чинного законодавства право постійного користування землею та право власності на будівлю підлягають державній реєстрації.

Правовий статус Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів визначений у Статуті даного навчального закладу, затвердженому рішенням сесії Костопільської районної ради №188 від 12.10.2011 (а.с.46-67), згідно з яким Яполотьська ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області знаходиться у комунальній власності Костопільської районної ради Рівненської області, є повним правонаступником Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільського району Рівненської області. До складу загальноосвітнього навчального закладу належать початкові класи у с.Збуж.

Відповідно до п.1.2 Статуту юридична адреса загальноосвітнього навчального закладу: 35021, Рівненська область, Костопільський район, с.Яполоть, вул.Шевченка, 14.

Згідно з п.1.3 Статуту загальноосвітній навчальний заклад є юридичною особою, має самостійний баланс, печатку, штамп, ідентифікаційний номер.

Відповідно до п.1.4 Статуту засновником навчального закладу освіти є Костопільська районна рада Рівненської області. Управління закладом здійснює засновник та відділ освіти Костопільської районної державної адміністрації.

Пунктом 1.5 Статуту визначено, що матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, комунікації, обладнання, інші матеріально-технічні цінності.

Згідно з ч.ч.1,5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно- приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Пунктом 13 ч.1 ст.44 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що районні та обласні ради делегують відповідно місцевим державним адміністраціям повноваження із забезпечення відповідно до законодавства розвитку науки, усіх видів освіти, охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, туризму; сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно- культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел, роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, асоціацій, інших громадських та неприбуткових організацій, які діють у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, сім`ї та молоді.

Згідно з ч.1 ст.72 вказаного Закону місцеві державні адміністрації є підзвітними відповідним районним, обласним радам у виконанні програм соціально-економічного і культурного розвитку, районних, обласних бюджетів, підзвітними і підконтрольними у частині повноважень, делегованих їм відповідними районними, обласними радами, а також у виконанні рішень рад з цих питань.

Таким чином, саме відділ освіти Костопільської районної державної адміністрації Рівненської області є уповноваженим структурним підрозділом місцевого органу виконавчої влади у сфері освіти, має необхідні повноваження та повинен бути ініціатором оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею початкових класів у с.Збуж Яполотьської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області.

Повноваження відділу освіти Костопільської районної державної адміністрації Рівненської області з оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку закріплено і в Положенні про відділ освіти Костопільської районної державної адміністрації, затвердженому розпорядженням голови Костопільської районної державної адміністрації № 408 від 13.12.2018 (далі - Положення) (а.с.27-38).

Так, у п.4 Положення зазначено, що Відділ освіти є структурним підрозділом Костопільської районної державної адміністрації і підпорядковується голові Костопільської районної державної адміністрації, підзвітний і підконтрольний управлінню освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації.

У п.6 Розділу 1 Положення зазначено, що Відділ освіти є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, власний рахунок (рахунки) в управлінні Державної казначейської служби України у Костопільському районі, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, кутовий штамп, власний бланк та ідентифікаційний код.

Згідно з п.п. 2.8 та 2.9 Розділу 2 Положення, відділ освіти здійснює контроль за діяльністю закладів та установ освіти, що є спільною власністю територіальних громад Костопільського району; відповідно до покладених на нього завдань організовує роботу з матеріально-технічного забезпечення.

Згідно п.п. 3.45, 3.60 та п. 3.74 Розділу 2 Положення відділ освіти розробляє і подає на розгляд райдержадміністрації пропозиції до проектів фінансування та матеріально-технічного забезпечення виконання програм здійснення заходів, спрямованих на поліпшення становища освіти, розвитку фізичної культури та спорту; вносить пропозиції щодо проекту районного бюджету; здійснює повноваження, делеговані органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пунктів 3.61, 3.80 Розділу 2 Положення відділ освіти забезпечує ефективне і цільове використання відповідних бюджетних коштів, дотримання нормативно-правових актів, що регламентують бюджетні відносини і фінансово-господарську діяльність; здійснює управління групою централізованого господарського обслуговування загальноосвітніх шкіл та інших закладів освіти.

Як встановлено судом, рішенням сесії Костопільської районної ради від 29.01.2020 №666 Про внесення змін до районного бюджету на 2020 рік передбачено кошторисні призначення на виготовлення правовстановлюючих документів на будівлю приміщення початкових класів Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів та земельну ділянку за адресою с.Збуж, вул.Лесі Українки, 3, Костопільський район, Рівненська область, однак відділом освіти Костопільської РДА будь-які заходи не вжито, правовстановлюючі документи не виготовлені. Вказана обставина не заперечується і визнається відповідачем.

Отже, за наявності підстав та відповідних повноважень, відділом освіти Костопільської районної державної адміністрації, як суб`єктом, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області, упродовж тривалого часу фактично не здійснено жодних дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди та права користування на земельну ділянку зазначеного навчального закладу. Зокрема, не вжито необхідних заходів щодо укладення договору із суб`єктами діяльності, які мають ліцензію на проведення землевпорядних робіт щодо виготовлення технічної документації на земельну ділянку щодо передачі її у постійне користування Яполотьській ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області, проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно та земельну ділянку за цим закладом.

Вказане свідчить про бездіяльність відділу освіти Костопільської районної державної адміністрації Рівненської області, яка полягає у невиконанні вимог Земельного кодексу України, Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та у безпідставному зволіканні з виготовленням технічної документації та оформленні правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку, створює передумови для зловживань щодо розпорядження нерухомим майном, ризики для нормального функціонування навчального закладу та навчально-виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

При розгляді вказаної справи, суд враховує, що у відзиві на позовну заяву (а.с.134-136) відповідач визнав позов та просив його задовольнити.

Частиною 4 ст.47 КАС України передбачено, що крім прав та обов`язків, визначених у ст. 44 цього Кодексу, відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.

Відповідно до положень ст.189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують права, свободи або інтереси інших осіб.

З огляду на те, що визнання позову є безумовним правом відповідача, водночас не суперечить чинному законодавству і жодним чином не порушує чиї-небудь права, свободи або інтереси, підписане уповноваженим представником відповідача, суд вважає, що наявні підстави для його прийняття.

За таких обставин, доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону, а отже позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Згідно з вимогами ч.2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а оскільки такі судові витрати у відповідача відсутні, то в даному випадку судові витрати не стягуються.

Водночас відповідно до ч.1 ст.142 КАС України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Враховуючи те, що відповідач визнав позов до початку розгляду справи по суті і така відмова прийнята судом, то наявні підстави для повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого ним при поданні позову, а саме: 1051 грн.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави (вул. Київська, 13, м.Корець, Рівненська область, 34700, код ЄДРПОУ 02910077) до Відділу освіти Костопільської районної державної адміністрації (вул.Незалежності, 7, м.Костопіль, Рівненська область, 35000, РНОКПП 02145866), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Яполотьська ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області (вул.Шевченка, 14, с.Яполоть, Костопільський район, Рівненська область, 35021, код ЄДРПОУ 24174578) та Костопільська районна рада (вул.Незалежності, 7, м.Костопіль, Рівненська область, код ЄДРПОУ 21082611) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Костопільської районної державної адміністрації щодо неоформлення та непроведення державної реєстрації права власності на будівлю Яполотьської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області у с.Збуж, вул.Л.Українки, 3, Костопільський район, Рівненська область, балансовою вартістю 16624 грн. та права постійного користування земельною ділянкою для обслуговування будівель, споруд вказаного закладу загальною площею 0,3 га загальною вартістю 210540 грн.(вул.Л.Українки, 3, с.Збуж, Костопільський район, Рівненська область, код ЄДРПОУ 24174578);

Зобов`язати Відділ освіти Костопільської районної державної адміністрації вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлю Яполотської ЗОШ І-ІІІ ступенів Костопільської районної ради Рівненської області у с.Збуж, вул.Л.Українки, 3, Костопільський район, Рівненська область, балансовою вартістю 16624 грн. та права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,3 га загальною вартістю 210540 грн. для обслуговування будівель, споруд вказаного закладу (вул.Л.Українки, 3, с.Збуж, Костопільський район, Рівненська область, код ЄДРПОУ 24174578).

Повернути Здолбунівській місцевій прокуратурі з бюджету судовий збір у розмірі 1051,00 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 20 липня 2020 року.

Суддя Н.С. Гудима

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.07.2020
Оприлюднено20.07.2020
Номер документу90467618
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/3047/20

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.С. Гудима

Рішення від 20.07.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.С. Гудима

Ухвала від 03.07.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.С. Гудима

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гудима Н.С.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гудима Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні