Рішення
від 20.07.2020 по справі 580/1460/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 липня 2020 року справа № 580/1460/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської місцевої прокуратури Черкаської області в інтересах держави до Пеніжківської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Уманської місцевої прокуратури Черкаської області (далі - позивач) в інтересах держави з позовом до Пеніжківської сільської ради (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , площею 310 кв.м., за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району та земельну ділянку, площею 1 га, за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району;

- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо прийняття на черговій сесії рішення про виділення коштів на виготовлення технічного паспорту на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , площею 310 кв.м., за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району, та технічної документації із землеустрою на земельну ділянку, площею 1 га за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району, виготовити технічний паспорт на нерухоме майно та технічну документацію із землеустрою та провести державну реєстрацію речових прав на вищевказане майно.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно не вчиняються дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , площею 310 кв.м., за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району, а також на земельну ділянку, на якій розміщено вказане нерухоме майно.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 04.05.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідно до листа виконавчого комітету Пеніжківської сільської ради від 15.07.2020 № 153 відповідач позов визнає повністю та зобов`язується виділити кошти на виготовлення технічного паспорту на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , та виділити кошти на виготовлення документизації із землеустрою на земельну ділянку, площею 1 га, що використовується вказаним навчальним закладом. Також згідно з листом виконавчого комітету Пеніжківської сільської ради від 15.07.2020 № 153 сільська рада зобов`язується провести державну реєстрацію речових прав на вищевказане майно.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.

З матеріалів справи судом встановлено, що рішенням Христинівської районної ради Черкаської області №37-3/VІ від 24-26 червня 2015 року припинено діяльність комунального навчального закладу Пеніжківський НВК ДНЗ-ЗОШ І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, що розташований за адресою вул. Леніна (Шкільна), 1, с, Пеніжкове Христинівського району Черкаської області, 20025.

Згідно з рішенням Христинівської районної ради №38-4/VІ від 14.08.2015 на базі одного приміщення та котельні ліквідованого НВК Христинівською районною радою створено комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко загального розвитку Христинівської районної ради Черкаської області.

У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних-осіб підприємців та громадських формувань 26.08.2015 за №1016102000000663 внесено запис про державну реєстрацію навчального закладу як юридичної особи та закріплено юридичну адресу: вул. Леніна (Шкільна), 1, с. Пеніжкове Христинівського району Черкаської області, 20025.

Відповідно до п. 9.1 Статуту КЗ Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , затвердженого рішенням Христинівської районної ради №38-4/VІ від 14.08.2015 (далі - Статут), майно дошкільного закладу включає земельну ділянку, на якій розміщенні спортивні та ігрові майданчики, зона відпочинку та господарські будівлі, а також інші матеріальні цінності.

Загальна площа приміщення дошкільного закладу складає 310 кв.м. та площа двору, що є у користуванні закладу, 1 га.

03.06.2016 актом передачі майнового комплексу по Пеніжківському НВК ДНЗ-ЗОШ І-ІІ ступенів будівля та приміщення ліквідованого Пеніжківського НВК ДНЗ-ЗОШ І-ІІ ст. разом із приміщеннями, що використовуються дитячим садочком, Христинівською районною радою передано на баланс Пеніжківської сільської ради.

16.03.2016 Пеніжківською сільською радою передано в оренду відділу освіти Христинівської РДА комунальне майно територіальної громади с. Пеніжкове Христинівського району, а саме цілісний майновий комплекс ДНЗ Котигорошко , загальною площею 310 кв.м., із обладнанням і комплектацією та господарським інвентарем, що розташоване за адресою вул. Леніна (Шкільна), 1, с. Пеніжкове.

Згідно з договором оренди комунального майна від 02.01.2020 Пеніжківська сільська рада передала відділу освіти, культури, молоді та спорту Христинівської РДА в строкове платне користування майно територіальної громади с. Пеніжкове Христинівського району Черкаської області, а саме цілісний майновий комплекс ДНЗ "Котигорошко" загальною площею 310 кв.м., із обладнанням і комплектацією та господарським інвентарем, що розташоване за адресою с. Пеніжкове, вул. Леніна, 1 Христинівського району Черкаської області для розміщення та функціонування дошкільного навчального закладу "Котигорошко".

Листом виконавчого комітету Пеніжківської сільської ради №60 від 16.03.2020 повідомлено Уманську місцеву прокуратуру Черкаської області, що правовстановлюючі документи на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського НВК сільською радою не виготовлялися.

З матеріалів справи судом встановлено, що технічна документація на земельну ділянку, закріплену за Пеніжківським навчально-виховним комплексом "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст." не розроблялась та не затверджувалась. Правовстановлючі документи на земельну ділянку під вказаним навчальним закладом відсутні. Площа земельної ділянки становить 1,0000 га.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , площею 310 кв.м., за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району та земельну ділянку, площею 1 га, за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У Преамбулі Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Відповідно до статті 28 Конвенції про права дитини держави-учасниці держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема: сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.

Згідно зі ст. 1 Закону України Про охорону дитинства забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України Про освіту право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.

Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17, від 18 жовтня 2018 року у справі № 822/3692/17, від 26 лютого 2019 року у справі № 442/8337/17.

З огляду на вищезазначене, вбачається, що подання заступником керівника місцевої прокуратури даного адміністративного позову має на меті захист інтересів держави .

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, відповідно до частини першої статті 12 Земельного кодексу України, належить, зокрема: організація землеустрою; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що відповідачем не виконано покладені на нього повноваження щодо виготовлення технічного паспорту на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , площею 310 кв.м., за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району, та технічної документації із землеустрою на земельну ділянку, площею 1 га за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району , виготовлення технічного паспорту на нерухоме майно та технічну документацію із землеустрою та проведення державної реєстрації речових прав на вищевказане майно, що зумовлює передумови для зловживань щодо розпорядження майном, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства.

При цьому, як зазначив заступник керівника місцевої прокуратури, орган, на який покладаються повноваження щодо забезпечення виконання органом місцевого самоврядування своїх зобов`язань у спірних правовідносинах, відсутній.

До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти відповідно до п.1 ч.1 ст.80 Закону України Про освіту від 05.09.2017р. №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти згідно з ч.1 ст.38 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001р. №2628-ІІІ (далі - Закон №2628-ІІІ) включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 2 ст. 80 Закону №2145-VIII визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

На підставі ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п. а ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 ст.5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Частиною 1 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. а ч.1 ст.32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління об`єктами освіти, у тому числі прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідача.

Суд зазначає, що невчинення відповідачем дій щодо оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , площею 310 кв.м., за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району та земельну ділянку, площею 1 га, за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення таких об`єктів, порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови функціонування і розвитку.

Відтак з огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язковість реєстрації речових прав на нерухоме майно, а також надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження для здійснення заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів, суд доходить висновку що бездіяльність допущену відповідачем щодо вчинення зазначених заходів належить визнати протиправною.

З урахуванням наведеного, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на відсутність у матеріалах справи доказів понесення позивачем вказаних судових витрат, підстави для їх розподілу відсутні.

Керуючись ст.ст. 2 ,6, 9, 14, 19, 76, 77, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Уманської місцевої прокуратури Черкаської області (20301, Черкаська область, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16, ідентифікаційний код 02911119) в інтересах держави до Пеніжківської сільської ради (20025, Черкаська область, Христинівський район, с. Пеніжкове, вул. Шкільна,10, ідентифікаційний код 26489754) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Пеніжківської сільської ради щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , площею 310 кв.м., за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району та земельну ділянку, площею 1 га, за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району.

Зобов`язати Пеніжківську сільську раду вжити заходів щодо прийняття на черговій сесії рішення про виділення коштів на виготовлення технічного паспорту на будівлю та приміщення ліквідованого Пеніжківського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ст. Христинівської районної ради Черкаської області, в тому числі на приміщення, що використовується комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Котигорошко , площею 310 кв.м., за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району, та технічної документації із землеустрою на земельну ділянку, площею 1 га за адресою вул. Шкільна, 1, с. Пеніжкове Христинівського району, виготовити технічний паспорт на нерухоме майно та технічну документацію із землеустрою та провести державну реєстрацію речових прав на вищевказане майно.

Витрати зі сплати судового збору покласти на позивача.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення з урахуванням положень п. 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуванням положень п. 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.О. Кульчицький

Дата ухвалення рішення20.07.2020
Оприлюднено20.07.2020
Номер документу90468309
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —580/1460/20

Рішення від 20.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні