Рішення
від 21.07.2020 по справі 160/5364/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2020 року Справа № 160/5364/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Професійно-технічного училища № 71 про застосування заходів реагування, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 19.05.2020 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, Криничанський район, селище міського типу Божедарівка, вул. Виконкомівська, буд. 22 Професійно-технічного училища № 71 (код ЄДРПОУ 02541875), до повного усунення порушень.

2. Позивачем заявлено про встановлення у судовому рішенні способу та порядку його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівлі та споруд за адресою: Дніпропетровська область, Криничанський район, селище міського типу Божедарівка, вул. Виконкомівська, буд. 22 Професійно-технічного училища № 71 (код ЄДРПОУ 02541875), до повного усунення порушень.

3. Ухвалою суду від 25.05.2020 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

4. 05.06.2020 позивачем на виконання вимог ухвали суду надано платіжне доручення про сплату судового збору від 02.06.2020 № 853 у розмірі 2 102 грн.

5. Ухвалою суду від 10.06.2020:

- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін;

- витребувано у позивача: акт перевірки, проведеної з 14.08.2019 по 16.08.2019, № 70; припис щодо усунення порушень; доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19; протокольне рішення засідання Кабінету міністрів України від 06.12.2019 (витяг з протоколу № 23); доручення Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 11.12.2019 № 02-17767/261 Про позапланові перевірки .

- витребувано у відповідача: документи на підтвердження усунення виявлених порушень за кожним порушенням окремо, за наявності; підтвердження вжитих заходів для забезпечення пожежної та техногенної безпеки об`єкту; за наявності акти позапланових перевірок, на підтвердження усунення виявлених актом від 18.02.2020 № 24, листи на адресу позивача на підтвердження усунення таких порушень, за наявності.

- встановлено сторонам строк для подачі документів до суду.

6. 25.06.2020 позивачем до канцелярії суду подано витребувані ухвалою від 10.06.2020 документи.

7. 01.07.2020 від відповідача на електронну адресу та 06.07.2020 поштовим зв`язком до суду надійшов відзив на позовну заяву з додатками.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

8. Проведеною перевіркою встановлені порушення, які в ході перевірки та у встановлений строк відповідачем усунені не були, у зв`язку із чим вжиття заявлених заходів реагування є повністю обґрунтованим, а подальша робота підприємства із виявленими порушеннями пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

9. Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, у зв`язку із чим первинні засоби пожежогасіння будуть неефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

10. При не проведенні замірів опору ізоляції силової та освітлювальної електромережі унеможливлюється визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

11. Відсутність протипожежного водопостачання або невідповідність протипожежного водопостачання вимогам чинних будівельних норм призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

12. Відсутність або невідповідність вогнезахисної обробки конструктивних елементів будівлі або невідповідність стану вогнезахисної обробки, під впливом небезпечних факторів пожежі, призводить до її руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

13. При використанні тимчасових електричних мереж та порушенні виконання монтажу проводів і кабелів, призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виконання пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

14. При порушенні виконання монтажу світильників та їх невідповідність, тобто зменшення ступеня захисту світильника, призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

15. При порушенні виконання монтажу проводів і кабелів, тобто не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо), призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

16. При порушенні умов експлуатації розподільчих коробок та їх невідповідність, тобто зменшення ступеня захисту розподільчих коробок, призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик розподільчих коробок, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

17. Відсутність аварійного (евакуаційного) освітлення або його невідповідність не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.

18. При відсутності другого виходу, може призвести до перешкоджання евакуації людей, в окремих випадках унеможливить евакуацію, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

19. При відсутності або невідповідності захисту будівлі від прямих ударів блискавки та захисту від вторинних дій блискавки у випадку удару блискавки в будівельні конструкції виникає небезпечне іскріння, полум`я та електричний струм, що виник у результаті виносу високої напруги на струмопровідні частини конструкцій, апаратів, агрегатів, сприяє виникненню пожежі з її небезпечними факторами та розповсюдженням їх до шляхів евакуації та місць перебування людей, та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

20. Відсутність інструкції, яка визначає дії працівників у разі виявлення пожежі, а також щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, може призвести до загибелі та травмування людей внаслідок незнання порядку дій у разі виникнення пожежі.

21. Відсутність навчання з питань цивільного захисту призведе до паніки та невірних дій персоналу при виникнення надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації.

22. Відсутність об`єктових тренувань з питань цивільного захисту призведе до невірних дій персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей та перешкоджає ліквідації надзвичайної ситуації, а в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації або вибуху.

23. Відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.

24. Головне управління звертається до суду із позовною вимогою у вигляді заборони експлуатації об`єктів до повного усунення порушень з причини того, що при виконанні вказаних категорій справ державні виконавці відмовляють у відкритті виконавчого провадження оскільки зазначені у виконавчому документі застосування заходів реагування (а саме застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства не є заходами примусового виконання рішення суду, які передбачені статтею 32 Закону України Про виконавче провадження та не зобов`язує боржника вчинити певні дії, крім того, державним виконавцям неможливо виконати такі рішення суду на підставі статті 75 Закону України Про виконавче провадження . Тобто виникла прогалина у діючому законодавстві щодо виконання рішень судів про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, оскільки кодексом цивільного захисту України не надано повноважень центральному органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, та його структурним підрозділам, повноважень щодо виконання вказаних постанов суду, а з іншого боку, у законодавстві, що регулює порядок виконання рішень судів органами державної виконавчої служби, відсутній порядок та спосіб виконання таких постанов суду про застосування заходів реагування органами виконавчої служби, а також в Законі України Про виконавче провадження відсутній такий захід примусу як застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

25. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що підставою для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) з техногенної та пожежної безпеки у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг є встановлення фактів недотримання (порушення) вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

26. Захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

27. Важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням.

28. Зупинення експлуатації (роботи) будівель відповідача призведе до повного зупинення навчально-виховного процесу, що є недопустимим, оскільки буде порушено гарантоване державою право на освіту.

29. Враховуючи той факт, що більшість порушень, які виявлені під час позапланової перевірки об`єкта усунені, а для усунення інших порушень (7, 8, 12. 13, 28, 29, 31) відсутнє бюджетне фінансування, немає достатніх підстав для задоволення позовних вимог та про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення його роботи до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації та зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів відповідача.

30. Порушення визначене пунктом 1, а саме незабезпечення запасів води для зовнішнього пожежогасіння, пов`язано із ДБН, які застосовуються з 01.01.2014, однак будівлі і споруди введені в експлуатацію у 1979 році, отже, ДБН не має зворотної дії у часі.

31. Порушення зазначені пунктами 8, 13, 29, 31 щодо не обладнання системами протипожежного захисту пов`язані із ДБП В.2.5-56:2014, які застосовуються під час нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, однак вказані роботи не проводились, бюджетні кошти на них не виділялись.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

32. У період з 06.02.2020 по 18.02.2020 відповідно до наказу від 05.02.2020 № 4, посвідчення на перевірку від 05.02.2020 № 25 посадовою особою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (Криничанський районний центр) проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Професійно-технічного училища № 71 (ПТУ № 71), код ЄДРПОУ 02541875, за адресою: 52323, Дніпропетровська область, Криничанський район, селище міського типу Божедарівка, вул. Виконкомівська, буд. 22.

33. За результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) у формі перевірки 18.02.2020 складено акт № 24, яким виявлено наступні порушення:

І) Загальні питання:

1) не забезпечено будівлі ПТУ запасом води для здійснення зовнішнього пожежогасіння відповідно до ДБН В.2.5-74:2013 пункт 6.2.3, табл. 4 (розділ ІІ пункт 22 ППБУ);

2) не забезпечено захист будівель ПТУ від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (розділ IV пункт 1.21 ППБУ);

3) не забезпечено працівників об`єкта промисловими засобами захисту органів дихання пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ, пункти 4.3, 4.6 ПТБ, ПКМУ № 1200);

4) керівник та посадові особи, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, не пройшли навчання в установленому законодавством порядку (пункт 15 ПКМУ від 26.06.2013 № 444);

5) об`єктові тренування я навчання з питань цивільного захисту не проведено (пункт 11 частини першої статті 20 КЦЗУ);

6) наявні вогнегасники не пронумеровані згідно з прийнятою на об`єкті системою нумерації, не заведено журнал обліку вогнегаснику (розділ V пункт 3.18 ППБУ);

ІІ) Будівля навчального корпусу:

7) дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (розділ ІІІ пункту 2.5);

8) приміщення будівлі не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей типу (СО-1) (розділ V пункт 1.2 ППБУ; додаток А таблиця А.1 пункт 7.5, додаток Б таблиця Б.1 пункт 5.3 ДБН В.2.5-56:2014);

9) отвір у перекритті, який веде на горище не зачиняється (розділ ІІІ пункт 2.12 ППБУ);

10) на доповнення до схематичних планів евакуації не розроблено та не затверджено керівником інструкцію, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитись практичні тренування всіх задіяних працівників (розділ ІІ пункт 5 ППБУ);

11) замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання не проводиться 1 раз на 2 роки (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.20 ППБУ);

ІІІ) Будівля гуртожитку:

12) дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (розділ ІІІ пункт 2.5);

13) приміщення будівлі не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей типу (СО-1) (розділ V пункт 1.2 ППБУ; додаток А таблиця А.1 пункт 2.1, додаток Б таблиця Б.1 пункт 15 ДБН В.2.5-56:2014);

14) замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання не проводиться 1 раз на 2 роки (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.20 ППБУ);

15) на доповнення до схематичних планів евакуації не розроблено та не затверджено керівником інструкцію, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитись практичні тренування всіх задіяних працівників (розділ ІІ пункт 5 ППБУ);

16) громадяни котрі прибувають у гуртожитку не ознайомлені адміністрацією з основними вимогами пожежної безпеки (під підпис) (розділ VІ пункт 5 підпункт 5.1 ППБУ);

17) у приміщеннях відсутні інструкції з пожежної безпеки (розділ ІІ пункт 4 ППБУ);

18) у приміщенні вахтера, коридорі 1-го поверху, тамбурі запасного евакуаційного виходу на першому поверсі допущено влаштування тимчасових електромереж (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.8 ППБУ);

19) у приміщенні вахтера допущено експлуатацію подовжувача з пошкодженою вилкою та кабелем (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.18 ППБУ);

20) у приміщеннях житлових кімнат допущено експлуатацію електричних подовжувачів з пошкодженими електрокабелями (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.18 ППБУ);

21) у приміщеннях житлових кімнат допущено експлуатацію електричних обігрівачів, іншого електрообладнання без нагляду (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.19; розділ VІ пункт 5 підпункт 5.7 ППБУ);

22) у приміщеннях допущено експлуатацію світильників з лампами розжарення без захисних ковпаків (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.18 ППБУ);

23) у коридорах 1-го та 2-го поверхів, приміщенні душової, на сходовій клітці допущено з`єднання електричних проводів за допомогою зкрутки (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.6 ППБУ);

24) у коридорах 1-го та 2-го поверхів, приміщеннях душової, кухні розгалужувальні коробки не закриті захисними кришками (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.18 ППБУ);

25) не працює евакуаційне освітлення сходової клітки та запасних евакуаційних виходів з приміщень 1-го поверху (розділ ІІІ пункт 2 підпункт 2.31 ППБУ);

26) електрощитова на другому поверсі утримується не зачиненою (розділ ІV пункт 1.1 ППБУ);

27) відсутній запасний евакуаційний вихід з приміщень 2-го поверху (розділ ІІ пункт 22; розділ ІІІ пункт 2 підпункт 2.23 ППБУ);

ІV) Будівля майстерні:

28) дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (розділ ІІІ пункт 2.5);

29) приміщення будівлі не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації (розділ V пункт 1.2 ППБУ; додаток А таблиця А.1 пункт 7.5 ДБН В.2.5-56:2014);

30) замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання не проводиться 1 раз на 2 роки (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.20 ППБУ);

V) Будівля авто гаражу:

31) приміщення будівлі не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації (розділ V пункт 1.2 ППБУ; додаток А таблиця А.1 пункт 7.5 ДБН В.2.5-56:2014);

32) замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання не проводиться 1 раз на 2 роки (розділ ІV пункт 1 підпункт 1.20 ППБУ).

34. У графі пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акту перевірки зазначено:

- довготриваючі порушення не усуваються через відсутність фінансування;

- зауважень та заперечень немає.

35. Припис про усунення виявлених даною перевіркою порушень позивачем не складався.

36. На виконання акта від 18.02.2020 № 24 ПТУ № 7 вжито наступних заходів з метою усунення вказаних порушень:

- бочка 3-х кубова з технічною водою встановлена біля корпусу № 1 у березні 2020 року. А у 100 метрах від училища знаходиться пожежна частина № 2 Божедарівської ОТГ;

- зроблено заземлення усіх будівель, що знаходяться на території ПТУ № 71, про що складено протоколи вимірювання опору розтікання на основних заземлювачах і заземлення магістралей і устаткування від 08.09.2018 № 8/09-01, № 8/09-02, № 8/09-03, № 8/09-04, № 8/09-05, № 8/09-06, № 8/09-07, № 8/09-08;

- закуплено та видано медичні маски, печатки, антисептики;

- керівник та посадові особи, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту навчання пройшли в установленому законодавством порядку;

- об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту у 2019 році було проведено, а у 2020 році перенесено на листопад у зв`язку із карантином;

- наявні вогнегасники у кількості 20 шт. пронумеровані, перезаряджені, журнал обліку вогнегасників - ведеться;

- будівля була зведена в 1979 році, до цього часу протягом 40 років не було оброблено засобами вогнезахисту у зв`язку з тим, що відсутні кошти;

- до Департаменту освіти і науки Дніпропетровської ОДА направлений лист звернення від 11.12.2019 № 543 з проханням про виділення коштів для придбання та встановлення систем протипожежного захисту та для засобів вогнезахисту дерев`яних елементів горищних покриттів;

- до Департаменту освіти і науки Дніпропетровської ОДА направлений лист звернення від 29.01.2020 № 43 з проханням про виділення коштів на усунення недоліків у сумі 350 тис. грн. для виготовлення технічної документації і встановлення пожежної сигналізації в училищі;

- отвір у перекритті, який веде на горище - зачинено;

- схематичні плани евакуації на кожен поверх - розроблені та затверджені керівником;

- усі прилади за ізольовані та заземлені;

- плани евакуації та інструкції - розроблені та затверджені керівником;

- працівники та учні регулярно проходять інструктажі з техніки безпеки, які засвідчуються підписами у відповідних журналах;

- у приміщеннях присутні інструкції з пожежної безпеки;

- тимчасові електромережі (подовжувачі) - заборонені;

- у приміщенні вахтера - відсутня експлуатація подовжувача з пошкодженою вилкою;

- у приміщеннях житлових кімнат - відсутня експлуатація електричних подовжувачів з пошкодженими електрокабелями;

- у приміщеннях житлових кімнат - відсутня експлуатація електричних обігрівачів, іншого електрообладнання без нагляду;

- у приміщеннях лампи розжарювання замінено на енергозберігаючі;

- у коридорах 1-го та 2-го поверхів, приміщенні душової, на сходовій клітці - встановлено розетки;

- у коридорах 1-го та 2-го поверхів, приміщеннях душової, кухні - розгалужувальні коробки закриті захисними кришками;

- електрощитова на другому поверсі - зачинена;

- запасний евакуаційний вихід з приміщень 2-го поверху знаходиться в належному стані і наявний вільний доступ до запасного виходу.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

37. Відповідно до підпункту 39 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 на ДСНС України покладено завдання організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно - правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

38. Згідно підпунктів 27, 35 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області , затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 № 507) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає припису, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

39. Відповідно до частини першої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

40. Згідно підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

41. Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

42. Згідно підпунктів 1, 4 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:

- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

43. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

44. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

45. Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

46. Згідно частини першої та шостої статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

47. Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

48. Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

49. Відповідно до статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладаються обов`язки щодо забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

50. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні (далі - Правила), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

51. Пунктами 4, 5 розділу І Правил встановлено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

52. Особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства.

53. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів (пункт 1 розділу ІІ Правил).

VІ. ОЦІНКА СУДУ

54. За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

55. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

56. Забезпечення техногенної та пожежної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

57. Пожежна безпека характеризується відсутністю неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж, а також пов`язаної з ними можливості завдання шкоди людям.

58. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення від надзвичайних ситуацій техногенного характеру.

59. Надзвичайна ситуація - це обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

60. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника (частина друга статті 51 Кодексу цивільного захисту України), забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третя статті 55 Кодексу цивільного захисту України).

61. Захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

62. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

63. Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.

64. Судом встановлено, що відповідачем вжито дієві заходи до усунення порушень, порушення, які залишились не виконаними, потребують додаткового узгодження та фінансування селищною раду, питання щодо відповідних витрат відповідачем порушено неодноразово з початку 2020 року.

65. Враховуючи вжиття відповідачем заходів для забезпечення пожежної безпеки, подання запитів на виділення коштів для усунення порушень, створення умов для недопущення виникнення надзвичайних ситуацій та впровадження заходів до їх ліквідації у разі виникнення, суд вважає відсутніми підстави для вжиття крайніх заходів реагування у формі повного зупинення експлуатації будівлі закладу освіти.

66. Проведена відповідачем робота та вжиті заходи свідчать про добросовісність його намірів, а тому необґрунтованим є застосування до відповідача заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкта.

67. Суд зазначає, що вимоги ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , чинні з 01.07.2015, поширюються на проектування, монтування, перевірку відповідності і підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту (далі - СПЗ), а саме: автоматичних систем пожежогасіння (далі - АСПГ); автономних систем пожежогасіння локального застосування (далі - СПГа); систем пожежної сигналізації (далі - СПС); систем оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (далі - СО); систем протидимного захисту (далі - СПДЗ); систем централізованого пожежного спостерігання (далі - СЦПС); диспетчеризації СПЗ.

68. Зазначені вище СПЗ призначені для протипожежного захисту будинків, будівель або їх частин (приміщень), споруд, устаткування різного призначення (далі - об`єкти) відповідно до додатків А та Б під час нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту цих об`єктів.

69. Ці будівельні норми встановлюють вимоги до обладнання об`єктів СПЗ під час їх будів ництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, зміни категорій приміщень і будинків за вибухопожежною і пожежною небезпекою згідно з НАПБ Б.03.002.

70. Вимоги цих будівельних норм рекомендується застосовувати під час реставрації.

71. Вимоги цих будівельних норм є обов`язковими для фізичних та юридичних осіб, які здійснюють будівельну діяльність на території України, незалежно від їхніх форм власності.

72. Таким чином, порушення, визначені актом в частині порушення вказаних державних будівельних норм, можуть пред`являтись у разі недодержання таких вимог під час нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, однак з матеріалів справи не вбачається проведення у будівлі відповідача вказаних будівельно-ремонтних робіт.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

73. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, виходячи з принципу юридичної визначеності та виходячи із того, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного припинення використання будівлі судом має ураховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

74. За встановлених обставин справи, у разі задоволення заявленого позову вказаний баланс не буде додержаний.

75. Застосування наведених норм права відповідає правовим висновкам Верховного Суду, наведеним у постанові від 28.11.2019 по справі № 820/4971/16.

76. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

77. У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 38598371; вул. Короленка, 4, м. Дніпро, 49600) до Професійно-технічного училища № 71 (код ЄДРПОУ 02541875; вул. Виконкомівська, 22, селище міського типу Божедарівка, Криничанський район, Дніпропетровська область, 52323) про застосування заходів реагування - відмовити повністю.

78. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.О. Верба

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2020
Оприлюднено22.07.2020
Номер документу90490071
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/5364/20

Рішення від 21.07.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні