Рішення
від 13.07.2020 по справі 380/2286/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/2286/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2020 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого - судді Мричко Н.І.,

за участі секретаря судового засідання Кулик С.В.,

представника позивача Комарницької Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправним наказу, зобов`язання вчинити дії, -

встановив:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , Позивач) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Львівській області, Відповідач), в якому просить суд:

- визнати незаконним та скасувати Наказ ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки ;

- зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Львівській області затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ-01.03) та передати у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9696 га за кадастровим номером 4622185600:16:000:0244.

Ухвалою від 19.03.2020 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

25.06.2020 до суду від Відповідача надійшов відзив на позовну заяву (арк. справи 134-138).

02.07.2020 на адресу суду від Позивача надійшла відповідь на відзив (арк. справи 147-148).

Позов обгрунтовано тим, що 21.12.2019 Позивач звернулась через Центр надання адміністративних послуг м. Львова до ГУ Держгеокадастру у Львівській області, із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Сілецької сільської ради Кам`янка-Бузького району (за межами населеного пункту), площею 1,9696 га, кадастровий № 4622185600:16:000:0244 із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства та надання цієї земельної ділянки у власність. За результатами розгляду вказаної заяви, 08.01.2020 в.о. начальника ГУ Держгеокадастру у Львівській області Крук І. прийнято Наказ № 13- 302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки з підстав, що Відповідно до кадастрового плану на частині земельної ділянки встановлене обмеження у використанні земельної ділянки загальною площею 0,192 га; назва обмеження - прибережні захисті смуги вздовж річок, навколо водойм, та на островах, які згідно п. б частини першої статті 58 Земельного кодексу України віднесені до земель водного фонду. Прийняття рішення щодо затвердження даного проекту землеустрою відповідно до частини 4 стаття 122 Земельного кодексу України не відноситься до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Львівській області . Позивач не погоджується з таким рішенням Відповідача, вважає його незаконним, необгрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.

Відповідач подав відзив на позовну заяву (арк. справи 134-138), в якому просить у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити в повному обсязі. Зазначає, що за результатами розгляду клопотання Позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі у власність, загальною площею 1,9696 гектарів, для ведення особистого селянського господарства, з кадастровим номером 4622185600:16:000:0244, яка розташована за адресою: Львівська область, Кам`янка-Бузький район., Сілецька сільська рада, Відповідачем прийнято рішення у формі наказу від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки з таких підстав: відповідно до кадастрового плану на частині земельної ділянки встановлене обмеження у використанні земельної ділянки загальною площею 0,192 га. Назва обмеження - прибережні захисні смуги вздовж річок, навколо водойм та на островах, які згідно пункту б частини першої статті 58 Земельного кодексу України віднесені до земель водного фонду. Прийняття рішення щодо затвердження даного проекту землеустрою, відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, не відноситься до компетенції ГУ Держгеокадастру у Львівській області. В проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, розробленого на замовлення Позивача, фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 в переліку обмежень щодо використання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства зазначено, що відповідна земельна ділянка має обмеження у використанні, а саме, знаходиться у прибережній захисній смузі вздовж річок, навколо водойм та на островах площею 0,192 га. Також, посилаючись на статті 5, 6 Водного кодексу України зазначає, що землі водного фонду не підлягають передачі у власність. На думку Відповідача, до земель водного фонду України відносяться землі, на яких хоча й не розташовані об`єкти водного фонду, але за своїм призначенням вони сприяють функціонуванню і належній експлуатації водного фонду, виконують певні захисні функції.

Щодо позовної вимоги зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Львівській області затвердити проект землеустрою та передати у власність Позивача бажану земельну ділянку, Відповідач вказує на те, що за своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, діяльність Головного управління є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. Тому вважає, що адміністративний позов в цій частині задоволенню не підлягає.

02.07.2020 на адресу суду від Позивача надійшла відповідь на відзив (арк. справи 147-148). Вважає, що доводи, викладені Відповідачем у відзиві на позовну заяву, є необгрунтованими та такими, що суперечать дійсності та не спростовують позовних вимог Позивача. Вказує на те, що на підтвердження своєї позиції ГУ Держгеокадастру у Львівській області посилається на Постанову Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2018 у справі № 372/2180/15-ц, однак, на думку Позивача, Відповідач умисне замовчує той факт, що вказана земельна ділянка віднесена до земель запасу з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення . Додатково звертає увагу на те, що розробником технічної документації отримано від територіального підрозділу Державного агентства водних ресурсів України лист від 03.06.2019 № 265/ЛВ/21-19, яким додатково підтверджувалось, що вказана частина земельної ділянки не належить до земель водного фонду і не перебуває у віданні Державного агентства водних ресурсів України.

Представник Позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, наведених у позовній заяві, відповіді на відзив. Просила задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач, будучи належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, у судове засідання явки уповноваженого представника не забезпечив. Про поважність своєї неявки суд не повідомив.

Дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.

13.09.2018 ОСОБА_1 звернулася із клопотанням до ГУ Держгеокадастру у Львівській області, в якому просила надати їй дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства, за рахунок категорії земель згідно КВЦПЗ - землі сільськогосподарського призначення, землі запасу, яка розташована за адресою: Кам`янка-Бузький район, Сілецька сільська рада, за межами населеного пункту (арк. справи 20).

Згідно з копією з наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 31.01.2019 № 13-479/16-19-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою наказано, зокрема, надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Сілецької сільської ради Кам`янка-Бузького району орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства; розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає погодженню та затвердженню відповідно до вимог чинного законодавства; керівнику відділу у Кам`янка-Бузькому районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області при надходженні погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забезпечити в установленому законодавством порядку реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі (арк. справи 21).

На підставі вищевказаного наказу Позивач звернулася із заявою до керівника ФОП Романюк Б.І . , в якій просила виготовити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Кам`янка-Бузький район, Сілецька сільська рада; орієнтовна площа 1,9696 га; цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства (арк. справи 22).

Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ - 01.03) гр. ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Кам`янка-Бузького району Львівської області (кадастровий номер ділянки 4622185600:16:000: (1.9696 га)) (арк. справи 13-19).

Відповідно до висновку Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 17.07.2019 №8490/82-19 експертом державної експертизи Усенко Я.М. погоджено вказаний проект землеустрою (арк. справи 103).

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-4610863202019 від 04.09.2019, на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 28.03.2019, відділом у Кам`янка-Бузькому районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області 04.09.2019 зареєстровано земельну ділянку сільськогосподарського призначення, землі запасу, кадастровий номер 4622185600:16:000:0244, площею 1.9696 га, місце розташування: Львівська область, Кам`янка-Бузький район, Сілецька сільська рада (арк. справи 8-12).

Відповідно до висновку Відділу містобудування та архітектури Кам`янка-Бузької районної адміністрації Львівської області про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 628 від 18.12.2019 Відділом містобудування та архітектури Кам`янка-Бузької районної адміністрації погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 площею 1,9696 га, для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту Сілецької сільської ради (арк. справи 106).

23.12.2019 Позивач звернулася із клопотанням до ГУ Держгеокадастру у Львівській області, в якому просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у власність земельну ділянку загальною площею 1,9696 га, для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 4622185600:16:000:0244, за рахунок категорії земель згідно КВЦПЗ - землі запасу, землі сільськогосподарського призначення, яка розташована за адресою: Львівська область, Кам`янка-Бузький район, Сілецька сільська рада, за межами населеного пункту (арк. справи 6).

Згідно з копією з наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки Відповідач відмовив ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Сілецької сільської ради Кам`янка-Бузького району розмір земельної ділянки 1,9696 га, кадастровий номер 4622185600:16:000:0244, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: відповідно до кадастрового плану на частині земельної ділянки встановлене обмеження у використанні земельної ділянки загальною площею 0,192 га. Назва обмеження - прибережні захисні смуги вздовж річок, навколо водойм та на островах, які згідно пункту б частини першої статті 58 Земельного кодексу України віднесені до земель водного фонду. Прийняття рішення щодо затвердження даного проекту землеустрою, відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, не відноситься до компетенції ГУ Держгеокадастру у Львівській області (арк. справи 7).

Не погодившись з наказом ГУ Держгеокадстру у Львівській області від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки , Позивач звернулася до суду за захистом своїх прав та інтересів із цим позовом.

При вирішенні спору, суд виходить з такого.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі - ЗК України) та Законом України Про землеустрій .

За приписами абзацу 1 частини 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до частин 2, 3 статті 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею (ч. 6 ст. 118 ЗК України).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч. 7 ст. 118 ЗК України).

Статтею 186 ЗК України унормовано загальні приписи щодо погодження та затвердження документації із землеустрою.

Так, частинами 15, 17, 20 вказаної статті передбачено таке:

- оригінал відповідної документації із землеустрою подається розробником для погодження територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та іншим суб`єктам, які здійснюють погодження документації із землеустрою, - копії такої завіреної розробником документації;

- підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації;

- погодження документації із землеустрою здійснюється за місцем розташування земель (земельних ділянок) територіальними органами центральних органів виконавчої влади, утвореними у районі, місті обласного, республіканського значення (Автономної Республіки Крим), містах Києві та Севастополі, або міжрегіональним територіальним органом, у разі якщо повноваження його поширюються на декілька адміністративно-територіальних одиниць.

Відповідно до частини 1 статті 186-1 ЗК України, якою визначені повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частинами 5, 6, 8 статті 186-1 ЗК України органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений). Органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.

Відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

Частиною 9 статті 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч. 10 ст. 118 ЗК України).

Отже, системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме:

1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;

2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);

3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;

4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;

5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.

При цьому з вищенаведених норм ЗК України видно, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України, норми статті 118 ЗК України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.

Відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Аналогічний правовий висновок висловлено Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 30.10.2018 у справі №820/4852/17, яка враховується судом при розгляді цієї справи у відповідності до частини 5 статті 242 КАС України.

Суд встановив, що 13.09.2018 ОСОБА_1 звернулася із клопотанням до ГУ Держгеокадастру у Львівській області, в якому просила надати їй дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства, за рахунок категорії земель згідно КВЦПЗ - землі сільськогосподарського призначення, землі запасу, яка розташована за адресою: Кам`янка-Бузький район, Сілецька сільська рада, за межами населеного пункту (арк. справи 20).

Наказом ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 31.01.2019 № 13-479/16-19-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою наказано, зокрема, надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Сілецької сільської ради Кам`янка-Бузького району орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства; розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає погодженню та затвердженню відповідно до вимог чинного законодавства; керівнику відділу у Кам`янка-Бузькому районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області при надходженні погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забезпечити в установленому законодавством порядку реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі (арк. справи 21).

На підставі вищевказаного наказу Позивач звернулася із заявою до керівника ФОП Романюк Б.І . , в якій просила виготовити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Кам`янка-Бузький район, Сілецька сільська рада; орієнтовна площа 1,9696 га; цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства (арк. справи 22).

Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ - 01.03) гр. ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Кам`янка-Бузького району Львівської області. Кадастровий номер ділянки 4622185600:16:000: (1.9696 га) (арк. справи 13-19).

Відповідно до висновку Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 17.07.2019 №8490/82-19 експертом державної експертизи Усенко Я.М. погоджено вказаний проект землеустрою (арк. справи 103).

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-4610863202019 від 04.09.2019, на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 28.03.2019 відділом у Кам`янка-Бузькому районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області 04.09.2019 зареєстровано земельну ділянку сільськогосподарського призначення, землі запасу, кадастровий номер 4622185600:16:000:0244, площею 1.9696 га, місце розташування: Львівська область, Кам`янка-Бузький район, Сілецька сільська рада (арк. справи 8-12).

Відповідно до висновку Відділу містобудування та архітектури Кам`янка-Бузької районної адміністрації Львівської області про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 628 від 18.12.2019, Відділом містобудування та архітектури Кам`янка-Бузької районної адміністрації погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 площею 1,9696 га, для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту Сілецької сільської ради (арк. справи 106).

23.12.2019 Позивач звернулася із клопотанням до ГУ Держгеокадастру у Львівській області, в якому просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у власність земельну ділянку загальною площею 1,9696 га, для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 4622185600:16:000:0244, за рахунок категорії земель згідно КВЦПЗ - землі запасу, землі сільськогосподарського призначення, яка розташована за адресою: Львівська область, Кам`янка-Бузький район, Сілецька сільська рада, за межами населеного пункту (арк. справи 6).

Матеріалами справи підтверджено долучення Позивачем до клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, поданої до ГУ Держгеокадастру у Львівській області, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ - 01.03) гр. ОСОБА_1 за межами населених пунктів на території Кам`янка-Бузького району Львівської області (кадастровий номер ділянки 4622185600:16:000: (1.9696 га)), який погоджено висновком експерта державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 17.07.2019 №8490/82-19, строк дії якого необмежений та висновком Відділу містобудування та архітектури Кам`янка-Бузької районної адміністрації № 628 від 18.12.2019, а також інші документи, зокрема, Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-4610863202019 від 04.09.2019 (арк. справи 13 - 19, 103, 106, 8-12).

Наказом ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки Відповідач відмовив ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Сілецької сільської ради Кам`янка-Бузького району розмір земельної ділянки 1,9696 га, кадастровий номер 4622185600:16:000:0244, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: відповідно до кадастрового плану на частині земельної ділянки встановлене обмеження у використанні земельної ділянки загальною площею 0,192 га. Назва обмеження - прибережні захисні смуги вздовж річок, навколо водойм та на островах, які згідно пункту б частини першої статті 58 Земельного кодексу України віднесені до земель водного фонду. Прийняття рішення щодо затвердження даного проекту землеустрою, відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, не відноситься до компетенції ГУ Держгеокадастру у Львівській області (арк. справи 7).

Як видно з оскаржуваного наказу, підставою для відмови Позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Сілецької сільської ради Кам`янка-Бузького району розмір земельної ділянки 1,9696 га, кадастровий номер 4622185600:16:000:0244, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність слугувало покликання Відповідача на те, що відповідно до кадастрового плану на частині земельної ділянки встановлене обмеження у використанні земельної ділянки загальною площею 0,192 га. Назва обмеження - прибережні захисні смуги вздовж річок, навколо водойм та на островах, які згідно пункту б частини першої статті 58 Земельного кодексу України віднесені до земель водного фонду. Прийняття рішення щодо затвердження даного проекту землеустрою, відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, не відноситься до компетенції ГУ Держгеокадастру у Львівській області.

Суд звертає увагу Відповідача на те, що в процесі погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ФОП ОСОБА_2 у відповідності до вимог чинного законодавства отримав висновок експерта державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій обл. Усенко Я.М . про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 17.07.2019 № 8490/82-19, згідно з пунктами 8-10 якого: 8. Аналіз проекту землеустрою на відповідність земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту на території Сілецької сільської ради Кам`янка-Бузького району Львівської області відповідає земельному законодавству та прийнятим до нього нормативно-правовим актам. 9. Зауваження та пропозиції до проекту землеустрою: зауваження відсутні, пропозиції відсутні. 10. Підсумкова оцінка проекту землеустрою: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту на території Сілецької сільської ради Кам`янка-Бузького району Львівської області погоджується. . Проте, як видно з оскаржуваного рішення такий висновок експерта державної експертизи Відповідачем не взято до уваги.

Також, на переконання суду, Відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення не врахував висновок Відділу містобудування та архітектури Кам`янка-Бузької районної адміністрації Львівської області про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 628 від 18.12.2019, згідно з яким погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 площею 1,9696 га, для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту Сілецької сільської ради.

Разом з тим суд встановив, що згідно з інформації щодо земельної ділянки, яка розташована в межах 4622185600:16:000, що надається Державним кадастровим реєстратором і територіальним органом нижчого рівня територіального органу, спірна земельна ділянка в користуванні (власності) третіх осіб не перебуває; цільове призначення земельної ділянки - 16:00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам); орієнтовна площа земельної ділянки - 1,9696 га; дані згідно форми 6-зем (графа, рядок) - 14 під господарськими будівлями; 94 землі запасу; форма власності на землю - державна власність; обмеження, обтяження встановлені на земельну ділянку - зона дії обмежень в т.ч. (прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах) (арк. справи 150).

Проте, як стверджує Позивач та видно з матеріалів справи, у зв`язку з існуванням на земельній ділянці (проект землеустрою щодо відведення якої розроблявся) зони обмеження 05.02. Прибережні захисні смуги вздовж річок, навколо водойм та на островах , ФОП ОСОБА_2 звертався до Сектору Державного агентства водних ресурсів України у Львівській області щодо розгляду проекту землеустрою, за результатами розгляду якого Сектор у Львівській області Державного агентства водних ресурсів України листом № 265/ЛВ/21-19 від 03.06.2019 Щодо розгляду проекту землеустрою повідомив, зокрема про таке. Відповідно до статті 88 Водного кодексу України, прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського транспорту. Отже, земельні ділянки в межах прибережних захисних смуг можуть належати до будь-якої категорії земель. В матеріалах проекту відсутня інформація щодо віднесення запроектованої до відведення земельної ділянки до земель водного фонду (наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 31.01.2019 № 13-479/16-19-СГ, довідка відділу Держгеокадастру у Кам`янка-Бузькому районі Львівської області від 11.04.2019 № 22-13-0.25-1041/167-19). Також ФОП ОСОБА_2 повідомлено, що погодження проектів землеустрою, в яких земельну ділянку не віднесено до земель водного фонду, не належить до компетенції Держводагенства (арк. справи 101-102).

З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд вважає, що посилання Відповідача в обґрунтування незатвердження проекту землеустрою в оскаржуваному наказі від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ на те, що відповідно до кадастрового плану на частині земельної ділянки встановлене обмеження у використанні земельної ділянки загальною площею 0,192 га. Назва обмеження - прибережні захисні смуги вздовж річок, навколо водойм та на островах, які згідно пункту б частини першої статті 58 Земельного кодексу України віднесені до земель водного фонду. Прийняття рішення щодо затвердження даного проекту землеустрою, відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, не відноситься до компетенції ГУ Держгеокадастру у Львівській області , є необґрунтованими та такими, що свідчать про порушення Відповідачем порядку затвердження проекту землеустрою, поданого Позивачем.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно з положеннями частини 2 статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На думку суду, Відповідач, відмовляючи Позивачу у затвердженні проекту землеустрою, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією України, Земельним кодексом України та Законом України Про землеустрій .

Таким чином, суд дійшов висновку про протиправність наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки та наявність підстав для його скасування.

Відповідно до частин 3, 4 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Поряд з тим, суд зазначає, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог прав осіб, що звертаються до суб`єктів владних повноважень, без порушень принципу розподілу влади.

Таким чином, з метою ефективного захисту прав Позивача та забезпечення реального виконання рішення суду, суд вважає за необхідне зобов`язати Відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 23.12.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі у власність земельної ділянки, загальною площею 1,9696 га, для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 4622185600:16:000:0244.

При цьому, при повторному розгляді клопотання Позивача, Відповідачем в обов`язковому порядку повинні бути враховані висновки цього судового рішення, зокрема, щодо підстав скасування оскаржуваного наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки .

При вирішенні позовних вимог в частині зобов`язання Відповідача затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ-01.03) та передати у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9696 га за кадастровим номером 4622185600:16:000:0244, суд враховує, що завданням адміністративного суду є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень та їх відповідності правовим актам вищої юридичної сили. Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Тому завданням адміністративного суду є саме контроль за легітимністю прийняття рішень.

Такий висновок суду узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 10.09.2019 у справі №818/985/18 та від 26.12.2019 у справі №810/637/18.

Оскільки матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про відсутність можливості та наміру у суб`єкта владних повноважень прийняти обґрунтоване та законне рішення з урахуванням висновків суду, тому суд вважає, що в частині позовних вимог про зобов`язання Відповідача затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ-01.03) та передати у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9696 га за кадастровим номером 4622185600:16:000:0244, слід відмовити.

Враховуючи викладене та зважаючи на встановлені обставини, суд вважає позовні вимоги Позивача обґрунтованими, підставними та такими, що підлягають до часткового задоволення.

Щодо судових витрат, суд зазначає таке.

У відповідності до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем за подання позовної заяви сплачено судовий збір в сумі 1681,60 грн. (арк. справи 107-108), а отже, з урахуванням висновку суду про часткове задоволених позовних вимог, стягненню на користь Позивача за рахунок бюджетних асигнувань Відповідача підлягає судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (код ЄДРПОУ: 39769942, місцезнаходження: 79019, м. Львів, проспект Чорновола, 4) від 08.01.2020 № 13-302/16-20-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки .

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області (код ЄДРПОУ: 39769942, місцезнаходження: 79019, м. Львів, проспект Чорновола, 4) повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) від 23.12.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі у власність земельної ділянки, загальною площею 1,9696 га, для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 4622185600:16:000:0244.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (код ЄДРПОУ: 39769942, місцезнаходження: 79019, м. Львів, проспект Чорновола, 4) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) судовий збір в сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений і підписаний 20.07.2020.

Суддя Мричко Н.І.

Дата ухвалення рішення13.07.2020
Оприлюднено21.07.2020
Номер документу90490991
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/2286/20

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 13.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мричко Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні