МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 липня 2020 р. справа № 400/4070/19 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., у спрощеному позовному провадженні з повідомленням учасників справи, в письмовому провадженні, розглянув адміністративну справу
за позовомдержавного навчального закладу "Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв", вул. Гетьмана Сагайдачного, 275, м. Миколаїв, 54050
до відповідачаГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області, вул. 2 Екіпажна, 1, м. Миколаїв, 54003
проскасування п. 10, 11 припису від 23.09.2019 р. № 194
ВСТАНОВИВ:
Державний навчальний заклад "Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв" (надалі - позивач або ДНЗ "Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв") звернулось з позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області (надалі - відповідач), в якому просить суд скасувати пункт 10 та пункт 11 Припису № 194 від 23.09.2019 р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що пункт 10 та 11 Припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.09.2019 р. підлягає скасуванню, оскільки обов`язок обладнання об`єктів системами протипожежного захисту виникає у власника об`єкта виключно під час будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, зміни категорії приміщень і будинків за вибухопожежною і пожежною небезпекою, реконструкції. Жодного з перерахованих дій позивачем не здійснювалось, тому і обов`язку щодо обладнання об`єкту системою протипожежного захисту не виникає. На думку позивача, вимоги ДБН В.2.5-56:2014, що вступили в силу 01.07.2015 р. не можуть застосовуватись до об`єкта, побудованого у 1953 року.
Відповідач позов не визнав, у відзиві просив в його задоволенні відмовити, так як Припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.09.2019 р. складений внаслідок численних порушень позивачем законодавства з пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту населення. Так, відповідно до п. 1.2 Правил пожежної безпеки України, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 р. № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 р. за № 252/26697 передбачено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (надалі - Правила № 1417). На думку відповідача, жодних виключень щодо будинків, які під час будівництва такими системами не оснащувались, правилами не передбачено (а. с. 33-39).
Судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження із повідомленням учасників справи.
На підставі ст. 205 ч. 9 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), суд розглядає справу в письмовому провадженні, на підставі наявних у ній доказів.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
У період з 20.09.2019 р. по 23.09.2019 р. відповідачем проведено позапланову перевірку додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки санаторію-профілакторію "Знання" ДНЗ "Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв", за результатами якої складено Акт позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.09.2019 р. № 400 (надалі - Акт № 400, а. с. 13-19).
На підставі Акту № 400, 23.09.2019 р. відповідачем винесено Припис № 194 про усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (надалі - Припис, а. с. 11-12), згідно якого відповідач вимагає усунути дев`ятнадцять порушень, в тому числі порушення, які оскаржуються позивачем, а саме:
- пункт 10 Припису: приміщення обладнати системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пропонується до виконання з 26.08.2015 року);
- пункт 11 Припису: приміщення обладнати системою оповіщення та управління евакуацією людей при пожежі відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пропонується до виконання з 29.09.2017 року).
Спірні правовідносини регулюються нормами Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Правил № 1417.
Згідно з положеннями ст. 64, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, тощо, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Так, згідно ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до ст. 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить:
- здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій (п. 13 ч. 1 ст. 20);
- забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту (п. 15 ч. 1 ст. 20);
- розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання (п. 19 ч. 1 ст. 20);
- забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки (п. 21 ч. 1 ст. 20);
- здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики (п. 23 ч. 1 ст. 20).
Відповідно до п. 1.2 Розділу V "Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту" Правил № 1417, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".
Посилання позивача на те, що до спірних правовідносин неможливо застосувати норми ДБН В.2.5-56:2014, що вступили в силу 01.07.2015 р., оскільки санаторій-профілакторій "Знання" побудований у 1953 році, судом до уваги не приймається, так як дія нормативного акту в часі починається з моменту набрання ним чинності.
Кодекс цивільного захисту України та Правила № 1417 не містять застережень стосовно того, що вони не розповсюджуються на будівлі, які побудовані до прийняття цих норм.
Окрім того, одним з доводів позивача щодо протиправності пунктів 10, 11 Припису є те, що норми ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" встановлюють вимоги до обладнання об`єктів системами протипожежного захисту під час їх будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, зміни категорій приміщень і будинків за вибухопожежною і пожежною небезпекою, тому позивач вважає, що у нього не виникає обов`язку обладнання об`єкта системами протипожежного захисту, оскільки він не здійснює будівництва, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, зміни категорії приміщення або реставрації.
Такі доводи відповідача суд визнає помилковими, адже вони спростовуються тими ж положеннями ДБН В2.5-56:2014, відповідно до яких, вимоги цих будівельних норм (сфера застосування), серед іншого, поширюються на підтримання експлуатації придатності систем протипожежного захисту (підпункт 1.1. вказаних ДБН) та пункту 8 таблиці А.1 Додатку А (Перелік однотипних за призначенням об`єктів, які підлягають обладнанню системами пожежної сигналізації та пожежогасіння і тип системи передавання тривожних сповіщень) ДБН В2.5-56:2014, а також пункту 11 таблиці Б.1 Додатку Б (Будинки та приміщення, що підлягають обладнанню системами оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей) ДБН В2.5-56:2014.
Відтак, пункти 10 та 11 Припису є правомірними та скасуванню не підлягають.
Посилання позивача на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 31.01.2019 р. та постанову Другого апеляційного адміністративного суду у справі № 520/11214/18, не приймається судом до уваги, оскільки відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Судовий збір покладається на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову державного навчального закладу "Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв" (вул. Гетьмана Сагайдачного, 275, м. Миколаїв, 54050, ЄДРПОУ 02127271) до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області (вул. 2 Екіпажна, 1, м. Миколаїв, 54003, ЄДРПОУ 38524996) відмовити.
2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А. О. Мороз
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2020 |
Оприлюднено | 22.07.2020 |
Номер документу | 90491118 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мороз А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні