Рішення
від 02.07.2020 по справі 260/828/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 липня 2020 року м. Ужгород№ 260/828/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Луцович М.М.

при секретарі судових засідань - Полянич В.І.

та осіб, що беруть участь у справі:

представник прокуратури - Кобзар С.П.

інші учасники справи в судове засідання - не з`явилися;

розглянувши у судовому засіданні справу за позовом Берегівської місцевої прокуратури до Оноцької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області, де третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - Оноцький дошкільний навчальний заклад Виноградівського району Закарпатської області про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Берегівська місцева прокуратура (далі - позивач) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Оноцької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області (далі - відповідач), де третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - Оноцький дошкільний навчальний заклад Виноградівського району Закарпатської області (далі - третя особа) про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії.

Представник позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги в повному обсязі з мотивів викладених в позовній заяві.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, разом з тим 15.04.2020 року до суду надійшла заява, згідно якої відповідач визнав позовні вимоги позивача та просив проводити судове засідання за відсутності представника відповідача (а.с 56).

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що позивачем у межах наданих, згідно з ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , повноважень було вивчено інформацію Оноцької сільської ради від 20.02.2020 року №02-09/85 та встановлено, що на земельну ділянку, на якій розміщений садок, документи не виготовлені.

Згідно інформації наданої Виноградівським відділом Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області №10-7-0.19-53/105-20 від 05.03.2020 року було встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташований Оноцький дошкільний навчальний заклад Виноградівського району Закарпатської області не виготовлені.

Таким чином, Оноцькою сільською радою з моменту заснування ДНЗ, а саме з 10 червня 1995 року, що підтверджується рішенням загальних зборів мешканців с. Онок, жодних дій спрямованих на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована під Оноцьким ДНЗ не проводилося, що свідчить про повну бездіяльність засновника закладу.

Відповідно до п. 7 ст. 1 Закону України Про освіту засновник закладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Згідно п. 1.4 Статуту Оноцького дошкільного навчального закладу Виноградівського району Закарпатської області - Оноцька сільська рада є засновником вказаного дошкільного закладу (а.с. 18).

Відповідно до п.п. 1.6, 1.7 Статуту Оноцького дошкільного навчального закладу Виноградівського району Закарпатської област, головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку (а.с. 18-19).

Діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти: збереження та зміцнення фізичного і психічного здоров`я дітей; формування їх особистості; розвиток творчих здібностей та нахилів; забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.

Згідно до п.п. 8.1, 8.5 Статуту Оноцького дошкільного навчального закладу Виноградівського району Закарпатської област управління дошкільним закладом у межах фінасово-господарського забезпечення здійснюється його засновником - Оноцькою сільською радою Закарпатської області.

Безпосереднє керівництво роботою дошкільного навчального закладу здійснює його керівник - завідувач, якого призначає та звільняє з посади засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган - Оноцька сілка рада Виноградівського району Закарпатської області.

Згідно інформації Оноцької сільської ради за Оноцьким дошкільним навчальним закладом Виноградівського району Закарпатської області закріплено земельну ділянку площею 0,7 га.

Юридична адреса дошкільного закладу: с. Онок, вул. Волошина, 29, Виноградівського району, Закарпатської області, індекс 90313 та земельна ділянка перебуває на балансі сільської ради.

Статтею 38 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно- правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону України Про освіту порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

За приписами п. 5 ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Згідно ч. 3 ст. 22 Закону України Про освіту заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Оноцький дошкільний навчальний заклад Виноградівського району Закарпатської області має перебувати у нього на праві постійного користування.

Згідно ст.ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує ДНЗ не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

З огляду на наведене вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку засновника ДНЗ - Оноцької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Частинами 1, 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Проте, в порушення вказаних норм законодавства правовстановлюючі документи на земельну ділянку під ДНЗ не оформлені.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про освіту державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Положеннями ч. 3 ст. 66 Закону України Про освіту передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Таким чином, Оноцька сільська рада, являючись суб`єктом, який здійснює управління ДНЗ, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, допускаючи протиправну бездіяльність.

Санітарним регламентом для дошкільних навчальних закладів, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України 24.03.2016 № 234, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 за № 563/28693, визначено певні вимоги до облаштування дошкільного закладу.

Так, п. 2 розділу 1 Санітарного регламенту визначено, що використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов`язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства України.

Крім того, наявність акта на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу дошкільного закладу, привести її до вимог діючого законодавства.

Згідно ч. 4 ст. 189 КАС України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

З огляду на вище викладене та з урахуванням того, що відповідач визнав позов, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно ч.1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч.1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Керуючись ст. 241, ч. 3 ст. 243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Берегівської місцевої прокуратури (вул. І. Сечені, 15, м. Берегово, Закарпатська область, 90200) до Оноцької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області (вул. Миру, буд. 5, с. Онок, Виноградівський район, Закарпатська область, 90313, код ЄДРПОУ 04349142), де третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - Оноцький дошкільний навчальний заклад Виноградівського району Закарпатської області (с. Онок, вул. Волошина,29, Виноградівський район, Закарпатська область, 90313, код ЄДРПОУ 26214230) про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Оноцької сільської ради Виноградівського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Оноцький дошкільний навчальний заклад Виноградівського району Закарпатської області с. Онок, вул. Волошина, 29, Виноградівського району, Закарпатської області.

3. Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду в строки визначені ст. 295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається у відповідності до вимог п. 15.5 ч. 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України.

СуддяМ.М. Луцович

Відповідно до ч. 3 ст. 243 КАС України рішення суду у повному обсязі складено 21.07.2020 року, з огляду на перебування судді у нарадчій кімнаті та на лікарняному.

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2020
Оприлюднено23.07.2020
Номер документу90515849
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/828/20

Рішення від 02.07.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 03.04.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні