Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21.07.2020 м. Івано-ФранківськСправа № 909/444/20
Господарський суд Івано-Франківської області у складі: судді Фанди О.М., секретаря судового засідання Поліводи С.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Івано-Франківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,
до відповідача: Комунального підприємства "Водотеплосервіс",
про стягнення 136 000 грн 00к., з них: 68000 грн 00к. - штраф та 68000 грн 00 к. - пеня
за участю:
від позивача: Буджак Олег Ярославович - головний спеціаліст Юридичного відділу Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, (довіреність № 59-03/1д від 30.06.2020 року)
від відповідача: представники не з`явилися
установив: Івано-Франківське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (далі - позивач) звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до Комунального підприємства "Водотеплосервіс" (далі - відповідач) про стягнення 136 000,00 грн., з них: 68000,00 грн. - штраф та 68000,00 грн. - пеня.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що відповідач під час участі у процедурі закупівлі публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз" одоранту за державні кошти вчинив спотворення результатів торгів, чим порушив законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 4 ч.2 ст.6, п.1 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції"; та не сплатив у добровільному порядку штрафу, покладеного на нього Рішенням Антимонопольного комітету України від 22.06.17 року №330-р.
Відповідно до ухвали від 03.06.2020 року судом вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначено на 10.07.2020 року.
06 липня 2020 року на адресу Господарського суду Івано-Франківської області надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 8270/20 від 06.07.20), відповідно до якого відповідач проти позову заперечує та просить в позові відмовити. Свої заперечення обгрунтовує неправомірністю нарахування відповідачу пеню за період з 09.08.2019 року (наступний день після проголошення вступної та резолютивної частин рішення Господарського суду Івано-Франківської області у справі №909/430/19) до 28.05.2020 (день подання позовної заяви ) - 294 дня, оскільки Івано-Франківським обласним територіальним відділенням антимонопольного комітету України не було надано банківських реквізитів для оплати штрафу, що унеможливило виконання відповідачем свого зобов`язання.
Судом закрито підготовче провадження, ухвалою від 10.07.2020 року , та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.07.2020 року.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, з підстав, викладених в позовній заяві та просить суд позов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання повноваженого представника не забезпечив, хоча про розгляд справи був повідомлений належним чином, про що свідчить відмітка на ухвалі суду від 10.07.2020 року. Будь-яких клопотань про відкладення судового розгляду справи по суті суду не надав. Причини неявки суд не повідомив. Проте, відповідно до відзиву на позовну заяву (вх.№ 8270/20 від 06.07.20) проти позову заперечує та просить суд у його задоволенні відмовити.
Розглянувши матеріали справи із врахуванням вимог Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно розгляду справи упродовж розумного строку, вислухавши представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, суд вважає за правильне взяти до уваги наступне.
19 лютого 2019 року Антимонопольним комітетом України прийнято рішення №59/2 р/к у справі №16/2018 (далі - Рішення №2) "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку комунального підприємства "Водотеплосервіс" та накладання штрафу.
Пунктом першим резолютивної частини вказаного рішення визнано, що комунальне підприємство "Водотеплосервіс" вчинило порушення, передбачене пунктом 5 частини 2 статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у виглядізловживання монопольним становищем на ринку послуг з централізованого водопостачання та водовідведення в частині повної відмови реалізації (надання) послуг за відсутності альтернативних джерел їх придбання.
Даним рішенням на комунальне підприємство "Водотеплосервіс" накладено штраф у розмірі 68 000 грн 00к.
Комунальним підприємством "Водотеплосервіс" оскаржено зазначене вище рішення до Господарського суду Івано-Франківської області.
Господарським судом Івано-Франківської області ухвалою від 07.05.2019 року відкрито провадження у справі №909/430/19 про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії Івано-Франківського обласного тереторіального відділення Антимонопольного комітету України від 19.02.2019 №59/2/р/к у справі № 16/2018 року.
Відповідно до рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 08.08.2019 року (повний текст складено 19.08.2019 року) у справі №909/430/19 - у задоволенні позову відмовлено. Апеляційної скарги комунальне підприємство протягом встановленого строку не подавав.
Однак, штраф за порушення законодавства про захист економічної конкуренції в сумі 68000 грн 00к. відповідач станом на момент подання спірного позову (по справі №909/444/20) не сплатив.
Таким чином, предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога Антимонопольного комітету України до комунального підприємства "Водотеплосервіс" про стягнення 68000грн 00к. - штрафу та 68000грн 00к. - пені.
При вирішенні даного спору суд констатує наступне.
Законом України "Про захист економічної конкуренції", який визначає правові засади підтримки та захисту економічної конкуренції, обмеження монополізму в господарській діяльності і спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин, встановлено відповідальність за порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Зокрема, згідно з п.1 ст.50 вказаного закону порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є антиконкурентні узгоджені дії.
Порушення законодавства про захист економічної конкуренції тягне за собою відповідальність, встановлену законом (ст.51 Закону України "Про захист економічної конкуренції").
В силу ст.52 зазначеного закону органи Антимонопольного комітету України накладають штрафи на об`єднання, суб`єктів господарювання: юридичних осіб; фізичних осіб; групу суб`єктів господарювання - юридичних та/або фізичних осіб, що відповідно до статті 1 цього Закону визнається суб`єктом господарювання, у випадках, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Відповідно до ч. 3 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.
З урахуванням вказаної вище норми, відповідач повинен був сплатити в межах часового проміжку 05.03.2019 року (дата отримання рішення комунальним підприємством "Водотеплосервіс")-05.05.2019 року штраф на підставі рішення Антимонопольного комітету України №59/2/р/к у справі № 16/2018 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку комунального підприємства "Водотеплосервіс", про що протягом п`яти днів з дня сплати штрафу повинен був повідомити Антимонопольний комітет України шляхом надіслання документів, що підтверджують сплату штрафу.
Відповідачем не надано суду доказів сплати нарахованого штрафу у строк.
Згідно з ч. 5 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням органу Антимонопольного комітету України.
У разі несплати штрафу у строки, передбачені рішенням, та пені органи Антимонопольного комітету України стягують штраф та пеню в судовому порядку (ч. 7 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції").
Частиною 4ст. 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що порушення господарським судом провадження у справі про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України, прийнятого: згідно з частиною першою статті 48 цього Закону, частиною першою статті 30 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції"; за результатами перевірки відповідно до частини п`ятої статті 57 цього Закону; за результатами перегляду відповідно до частини третьої статті 58 цього Закону, а також перегляд за заявою сторони відповідного рішення (постанови) господарського суду зупиняє виконання зазначеного рішення органу Антимонопольного комітету України на час розгляду цієї справи чи перегляду відповідного рішення (постанови) господарського суду, якщо органом Антимонопольного комітету України відповідно до частини третьої статті 48 цього Закону чи господарським судом не визначено інше.
У п.п.20.2 п. 20 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 15 "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" зазначено, що у застосуванні приписів статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (щодо стягнення з суб`єктів господарювання штрафу та пені у зв`язку з порушенням ними законодавства про захист економічної конкуренції) господарським судам необхідно враховувати таке.
Абзацами третім - п`ятим частини п`ятої зазначеної статті Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено зупинення нарахування пені на час розгляду чи перегляду господарським судом: справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу; відповідного рішення (постанови) господарського суду. Отже, тривалість такого зупинення визначається виключно періодом часу, протягом якого фактично здійснювався зазначений розгляд чи перегляд (наприклад, у суді першої інстанції - від дня порушення провадження у справі до дня прийняття рішення в ній; у судах апеляційної та касаційної інстанцій - від дня прийняття апеляційної чи касаційної скарги до дня прийняття постанови), і в цей період не включається час знаходження матеріалів справи у суді, коли згадані розгляд чи перегляд не здійснювалися.
Слід також мати на увазі, що припинення та зупинення нарахування пені, про які йдеться у цих нормах, відбувається лише у зв`язку з прийняттям рішення, розглядом чи переглядом справи саме господарським судом, а не будь-яким органом, що вирішив (вирішує) спір.
Судом встановлено, що:
07.05.2019 року Господарський суд Івано-Франківської області відкрив провадження у справі №909/430/19 за позовом Комунального підприємства "Водотеплосервіс" до Івано-Франківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії Івано-Франківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 19.02.2019 №59/2/р/к у справі № 16/2018 року.
На момент розгляду справи судом, рішення Антимонопольного комітету України від 19.02.2019 №59/2/р/к у справі № 16/2018 рокує чинним.
Отже, нарахування пені за прострочення сплати штрафу, накладеного Рішенням від 19.02.2019 №59/2/р/к у справі № 16/2018 року зупиняється з 07.05.2019 по 08.08.2019 року (розгляд справи №909/430/19 Господарським судом Івано-Франківської області).
На підставі вищевказаних відомостей щодо розгляду господарським судом справи №909/430/19 та норм Закону України "Про захист економічної конкуренції" сума, що підлягає до сплати відповідачем, розраховується наступним чином:
68000 грн 00 к. - штраф, що накладений на відповідача згідно з Рішенням від 19.02.2019 №59/2/р/к у справі № 16/2018 року;
1,5 % - розмір пені за кожний день прострочення сплати штрафу відповідно до частини 5 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції";
68000 грн 00к. х 1,5% = 1020 грн 00к. - розрахована сума пені за кожний день прострочення сплати відповідачем штрафу, що накладений згідно з Рішенням від 19.02.2019 №59/2/р/к у справі № 16/2018 року.
При цьому суд зазначає, що нарахування пені за прострочення сплати штрафів проводиться з 09.08.2019 до 28.05.2020 року.
Таким чином, кількість днів прострочення сплати штрафів становить 294 днів.
Відтак, розрахована сума пені, яка підлягає до стягнення з відповідача за прострочення сплати штрафу, що накладений згідно з рішенням Антимонопольного комітету України від 19.02.2019 №59/2/р/к у справі № 16/2018 року, становить 299880 грн. 00 ( 294 х 6 1020 грн 00к.).
Відповідно до ч.5 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням Комітету.
Отже, сплаті підлягає пеня в розмірі 68000 грн 00к.
З аналізу наведеного вище, нарахування позивачем пені за прострочення сплати штрафу в розмірі 68000 грн 00к. є обгрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Зважаючи на те, що Рішення Антимонопольного комітету України прийнято 19.02.2019, позивачем дотримано вимог ст. 42 ЗУ "Про захист економічної конкуренції" та притягнення відповідача до відповідальності в межах встановленого п`ятирічного строку.
Відповідно до приписів статті 25 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" з метою захисту інтересів держави, споживачів та суб`єктів господарювання територіальні відділення Антимонопольного комітету України у зв`язку з порушенням законодавства про захист економічної конкуренції органами влади, юридичними чи фізичними особами подають заяви, позови, скарги до суду про стягнення не сплачених у добровільному порядку штрафів та пені.
Відповідно до частин сьомої і дев`ятої статті 56 Закону у разі несплати штрафу у строки, передбачені рішенням, та пені органи Антимонопольного комітету України стягують штраф та пеню у судовому порядку; суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до державного бюджету.
З огляду на вимоги ч.ч.1,3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України).
Згідно ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.
З огляду на викладене, приймаючи до уваги той факт, що штраф, накладений на відповідача рішенням Антимонопольного комітету України, відповідачем не сплачений, докази протилежного в матеріалах справи відсутні, позовні вимоги є обґрунтованими, законними та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати у справі у відповідності до приписів ст.129 ГПК України покласти на відповідача.
Керуючись ст.124, 129-1 Конституції України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, ст.ст. 25, 50, 51, 52, 56, 60, 62 Закону України "Про захист економічної конкуренції", ст.73, 74, 77, 86, 129, 165, 202, 232-233, 237-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
в и р і ш и в :
позов Івано-Франківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України до Комунального підприємства "Водотеплосервіс" про стягнення 136 000 грн 00 к., з них: 68000 грн 00к. - штраф та 68000 грн 00 к. - пеня - задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства "Водотеплосервіс" (вул.Окружна, 8, м. Калуш, Івано-Франківська область,77300, код 32364207) на користь Івано-Франківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (вул. Незалежності, 6, м. Івано-Франківськ, 76018, код 20548378, отримувач: Фонд державного бюджету України код класифікації доходів 21081100) - 136 000 грн 00 к. (сто тридцять шість тисяч гривень), з них: 68000 грн 00к. (шістдесят вісім тисяч гривень) - штраф та 68000 грн 00 к. (шістдесят вісім тисяч гривень) - пеня; та 2102 грн 00 к. (дві тисячі сто дві гривні) - судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом. Апеляційну скаргу може бути подано до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне рішення складено 23.07.2020
Суддя Фанда О. М.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2020 |
Оприлюднено | 24.07.2020 |
Номер документу | 90539191 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Скрипчук Оксана Степанівна
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Фанда О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні