Рішення
від 22.07.2020 по справі 420/2668/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2668/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 липня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі :

головуючого судді Бойко О.Я.

розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій про застосування заходів реагування, зобов`язання вчинити дії, вирішив адміністративний позов задовольнити.

І. Суть спору

30.03.2020 року позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача, Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій, в якому просив:

(1) застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій, ЄДРПОУ: 00728546, юридична адреса 67700, Одеська обл., місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 та вулиця Незалежності, будинок 47:

-у спосіб у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій за адресою:67700, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 та вулиця Незалежності, будинок 47;

-у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №787 від 28.12.2019 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №787 від 28.12.2019 за номерами:1-5.

ІІ. Аргументи сторін

(а) Позиція Позивача

Поданий позов обґрунтовувався тим, що відповідачем є: Білгород-Дністровський коледж природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій юридична адреса:67700, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 та вулиця Незалежності, будинок 47.

26-28 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №420 від 11.12.2019 Про проведення позапланової перевірки на підставі Посвідчення на проведення перевірки №804 від 23.12.2019 провідним інспектором Б-Дністровського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Ясніцьким О.О., здійснено позапланову перевірку Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій за адресою: 67700, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 під час перевірки: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №787 від 28.12.2019 р.

В акті №787 зафіксовані порушення відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, і техногенної безпеки.

Так порушення зазначені в акті за номерами 1-5 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт №787, який 28.12.2019 р. вручено директору Б-ДКПБКТ Попа Л. М. , не надходило.

Представник позивача вважає, що подальша експлуатація Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій, за адресою 67700, Одеська обл., місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 та вулиця Незалежності, будинок 47 з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.

(б) Відповідач не скористався свої правом та не подав відзив на спростування доводів позивача.

ІІІ. Процедура та рух справи

22.04.2020р. Одеський окружний адміністративний прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження та призначив судове засідання.

01.06.2020 р. суд, ухвалою занесеною до протоколу судового засідання задовольнив клопотання представника позивача та продовжив розгляд справи у порядку письмового провадження.

ІV. Обставини справи встановлені судом та докази на їх підтвердження

Відповідачем є: Білгород-Дністровський коледж природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій юридична адреса:67700, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 та вулиця Незалежності, будинок 47.

26-28 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №420 від 11.12.2019 Про проведення позапланової перевірки на підставі Посвідчення на проведення перевірки №804 від 23.12.2019 провідним інспектором Б-Дністровського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Ясніцьким О.О., здійснено позапланову перевірку Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій за адресою: 67700, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 під час перевірки: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №787 від 28.12.2019 р.

В акті №787 зафіксовані порушення відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, і техногенної безпеки, порушення за номерами:1-5 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей, а саме:

Навчальний корпус, місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева,53

1.КЦЗУ №5403-VІ ст.20; Розділ V, п.1.2 ППБУ- адміністративне приміщення Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій не обладнанні системами протипожежного захисту, відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту .

2. КЦЗУ №5403-VІ ст.20; Розділ V, п.3 п.п.3.11 ППБУ - пожежний щит, який розташований на території навчального закладу не забезпечений первинними засобами пожежогасіння та протипожежним інвентарем з розрахунку згідно з нормами належності (вогнегасники - 3 шт., ящик з піском-1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу, розміром 2х2 м -1 шт., гаки - 3 штуки, лопати -2 шт., ломи - 2 шт., сокири -2 шт.) на кожний щит;

3. КЦЗУ №5403-VІ ст.20; Розділ ІІІ, п.2 п.п.2.5 ППБУ - дерев`яні конструкції в будинках усіх ступенів вогнестійкості, крім V, непідавались вогнезахисному обробленню, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів, (Вище зазначені роботи виконуються суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт).

Гуртожиток, місто Білгород-Дністровський, вулиця Незалежності,47

4. КЦЗУ №5403-VІ ст.20; Розділ ІІІ, п.1 ППБУ - на території об`єкта не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до гуртожитків та споруд;

5. КЦЗУ №5403-VІ ст.20; Розділ V, п.1.2 ППБУ - приміщення гуртожитку Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

V. Джерела права та висновки суду

Відповідно до ст. 1, ч. 5 ст. 4, ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державним наглядом (контролем) є діяльність, зокрема, уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з положеннями ст. 64, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, тощо, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України №20/2013 від 16 січня 2013 року Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності. ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи.

Згідно з ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до ч. 1-3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, тощо.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухо пожежо небезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Порушення, виявлені під час проведення перевірки, є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Суд зазначає, що не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає:

-на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки мешканців та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;

-на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;

-на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;

-на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

Суд робить висновок, що зазначені в акті перевірки №787 порушення за номерами 1-5, можуть завдати негативних наслідків, пов`язаних з виникненням пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть статися в численних приміщеннях , які він експлуатує та в яких одночасно перебуває велика кількість людей, а у випадку їх фактичного настання - неминучі заподіяння шкоди здоров`ю або життю людей.

Суд зазначає, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Такий захід реагування не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Більш того, застосований захід реагування має спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на підприємстві.

Суд також звертає увагу відповідача, що згідно із абз. 2 частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V, відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

VI. Розподіл судових витрат

Згідно з ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки суд не залучав свідків та призначав проведення експертизи з відповідача судові витрати не стягуються

Керуючись ст. ст. 2, 139, 243-246КАС України суд,

ВИРІШИВ:

1.Адміністративний позов задовольнити.

2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій, ЄДРПОУ: 00728546, юридична адреса 67700, Одеська обл., місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 та вулиця Незалежності, будинок 47:

-у спосіб у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій за адресою:67700, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53 та вулиця Незалежності, будинок 47;

-у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Білгород-Дністровського коледжу природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №787 від 28.12.2019 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №787 від 28.12.2019 за номерами:1-5.

Рішення може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач - Головне управління ДСНС України в Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633, 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6).

Відповідач: - Білгород-Дністровський коледж природокористування, будівництва та комп`ютерних технологій: юридична адреса 67700, Одеська обл., місто Білгород-Дністровський, вулиця Першотравнева, будинок 53, ЄДРПОУ: 00728546

Головуючий суддя Бойко О.Я.

.

Дата ухвалення рішення22.07.2020
Оприлюднено23.07.2020
Номер документу90541715
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —420/2668/20

Постанова від 23.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 28.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Рішення від 22.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 22.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 22.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні