ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 554/3846/19 Номер провадження 11-сс/814/584/20Головуючий у 1-й інстанції ОСОБА_1 Доповідач ап. інст. ОСОБА_2
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2020 року м. Полтава
Колегія суддів Судової палати з розгляду кримінальних справ Полтавського апеляційного суду в складі:
головуючого судді ОСОБА_2
суддів ОСОБА_3 , ОСОБА_4
з секретарем
судового засідання ОСОБА_5
прокурора ОСОБА_6
підозрюваного ОСОБА_7
захисника ОСОБА_8
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали судового провадження №62019170000000066від 4.02.2019за апеляційною скаргою прокурора відділу Прокуратури Полтавської області ОСОБА_9 на ухвалу слідчого судді Октябрського районного суду м. Полтави від 19.06.2020,-
ВСТАНОВИЛА:
19.06.2020 слідчим суддею Октябрського районного суду м. Полтави у задоволенні клопотання Слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Полтава ОСОБА_10 про відсторонення від посади ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м.Харкова, громадянина України, українця, з вищою освітою, заступника начальника Харківської митниці ДФС, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого у кримінальному провадженні №62019170000000066 від 4.02.2019 відмовлено.
Таке рішення слідчий суддя мотивував тим, що прокурор не довів наявності достатніх підстав вважати, що відсторонення ОСОБА_11 від займаної посади, необхідно для припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного і що, перебуваючи на посаді, останній може знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.
В апеляційній скарзі прокурор просить ухвалу слідчого судді скасувати та постановити нову ухвалу, якою задовольнити клопотання слідчого про відсторонення ОСОБА_11 від посади заступника начальника Харківської митниці ДФС, строком на 2 місяці.
Свої вимоги апелянт мотивує тим, що слідчий суддя не врахував того, що: ОСОБА_11 являється службовою особою, а тому його відсторонення є безумовним; ОСОБА_11 підозрюється у вчиненні тяжкого злочину, за вчинення якого законом передбачено покарання у виді позбавлення волі строком від 3 до 8 років; на даний час триває досудове розслідування; ОСОБА_11 може незаконним способом впливати на свідків - службових осіб та вільнонайманих працівників Харківської митниці ДФС (Слобожанської Митниці Держмитслужби), керівника ПП «Альпакс-СК», які на даний час не допитані, з метою уникнення притягнення до відповідальності, знищити і підробити речі та документи, що мають значення для кримінального провадження, перешкоджати стороні обвинувачення у збиранні доказів, шляхом здійснення впливу на співробітників.
Заслухавшидоповідьсудді, пояснення прокурора в підтримку апеляційної скарги,підозрюваного ОСОБА_11 та його захисника які заперечили проти задоволення апеляційної скарги, посилаючись на законність оскаржуваного рішення, вивчивши матеріали судового провадження, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку.
Під час апеляційного перегляду встановлено, що Територіальним управлінням Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Полтаві, проводиться досудове розслідування кримінального провадження №62019170000000066від 4.02.2019за ознаками злочину, передбаченого ч..ч.2,3 ст. 191, ч.1 ст. 366 КК України.
Досудовим розслідування встановлено, що ОСОБА_11 , відповідно до наказу Голови Державної фіскальних служби України №3831-о від 30.11.2015 призначений на посаду заступника начальника Харківської митниці ДФС та відповідно до цього наказу має спеціальне звання радника податкової та митної справи 1 рангу, будучи матеріально-відповідальною особою, вчинив повторно розтрату чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, за наступних обставин.
Так, ОСОБА_11 обіймаючи посаду заступника начальника Харківської митниці ДФС, будучи наділеною правом укладання договорів, підпису актів приймання виконаних будівельних робіт, а також довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат форми № КБ-3, достовірно знаючи порядок оформлення необхідних документів щодо кількості та вартості виконаних будівельних робіт, а також усвідомлюючи необхідність оформлення таких документів, зловживаючи своїм службовим становищем, у жовтні 2018 року, керуючись корисливим умислом, діючи умисно, шляхом підроблення документів, розтратив бюджетні кошти за наступних обставин.
Установлено, що відповідно до наказу державної фіскальної служби України від 30.10.2017 №56-Г про внесення змін до наказу ДФС від 28.04.2017 №26-Г, реставраційного завдання та звіту про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж виконаного ТОВ «Антихлор 2007», КП «Харківським архітектурно-проектним центром» розроблено робочий проект реставрації службово-виробничої будівлі Харківської митниці ДФС за адресою: Харківська область, м. Харків, вул. Короленка, 16-Б.
Заступником начальника Харківської митниці ДФС ОСОБА_11 09.10.2018 з ПП «Альпакс-СК» укладено договір №210 підряду на роботи з реставрації службово- виробничої будівлі Харківської митниці ДФС за адресою: Харківська область, м. Харків, вул. Короленка, 16-Б.
Предметом вказаного договору визначено виконання підрядником робіт з реставрації службово-виробничої будівлі Харківської митниці ДФС за адресою: Харківська область, м, Харків, вул. Короленка, 16-Б.
Згідно з п. 3.1. договору загальна вартість робіт складає 1 425 018,00 грн. (один мільйон чотириста двадцять п`ять тисяч вісімнадцять гривень 00 копійок).
Відповідно до умов договору, найменування та обсяг робіт, виконання яких доручається підряднику визначені у договірній ціні, локальному кошторисі та відомості ресурсів.
Так, п.п. 5.2.2 зазначеного договору підряду № 210 визначено, що замовник здійснює контроль за виконанням робіт у строки, встановлені цим Договором. Для здійснення технічного та авторського нагляду та контролю за виконанням робіт підрядник зобов`язаний на вимогу замовника надавати йому необхідні інформацію та документи (журнал авторського, технічного нагляду, журнал виробництва робіт, зварювальних та бетонних робіт тощо), що передбачено вимогами п.п. 6.4 Договору.
Також, з метою забезпечення здійснення технічного нагляду під час будівництва між ТОВ «Інжиніринг-ТЕХ» в особі директора ОСОБА_12 , як «Виконавець» та Харківською митницею ДФС, в особі заступника начальника митниці ДФС ОСОБА_11 , як «Замовник» укладено Договір №84 від 11.10.2018.
Пунктом 3 Постанови КМУ від 01.08.2005 за №668 встановлено, що закінчені роботи - це роботи, виконані підрядником відповідно до договору підряду, проектної та кошторисної документації.
Відповідно до п. 2 «Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 за №903, технічний нагляд забезпечує замовник протягом усього періоду будівництва об`єкта з метою здійснення контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю та обсягами робіт, виконаних під час будівництва.
Також, п. 99 Постанови КМУ №668 зазначено, що розрахунки за виконані роботи проводяться на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість. Документи про виконані роботи та їх вартість складаються і підписуються підрядником та передаються замовнику. Замовник перевіряє ці документи і в разі відсутності зауважень підписує їх.
Так, заступник начальника Харківської митниці ДФС ОСОБА_11 , діючи умисно, зловживаючи своїм службовим становищем, з метою розтрати бюджетних коштів, шляхом внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей щодо виконаних будівельних робіт з реставрації службово-виробничої будівлі Харківської митниці ДФС за адресою: Харківська область м. Харків вул. Короленка, 16-Б, реалізовуючи свій злочинний умисел, направлений на розтрату бюджетних грошових коштів, підписав завідомо неправдивий документ, а саме: акт № 1/210 від 19.11.2018 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в за листопад 2018 року, акт №2/210 від 19.12.2018 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в за грудень 2018 року, у яких зазначено невідповідність обсягів фактично виконаних робіт в частині шпаклювання стін фасадів мінеральною шпаклівкою Сегезіі - 3,049 м2, додавання на 1 мм зміни товщини шпаклівки до норми 15-184-1 до 5 мм. - 3,049 м2, розбирання цегляних стін - 33,59 мЗ, розбирання деревяних плінтусів - 1,0425 м., розбирання покриття підлоги дощатої - 0, 616 м2, розбирання покриттів підлог з лінолеуму та реліну - 0, 616 м2, улаштування ущільнених трамбівками підстилаючих піщаних шарів - 1,805 мЗ, щебеневих шарів - 5,415 мЗ, бетонних шарів - 2,888 мЗ, улаштування гідроізоляції прокладної в один шар - 0,255 м2, плівка гідроізоляційна - 28,05 м2, клей бустилат - 0,0051т, улаштування стяжок легкобетонних товщиною 20мм - 0,361 м2, додавання 60мм товщини легкобетонних стяжок до т. 80 мм - 0,361 м2, бетолайт - 2,504 мЗ, шлакопортландцемент загальнобудівельного та спеціального призначення, марка 500 1,173т, улаштування стяжок цементних товщиною 20 мм - 0,255 м2, фіброволокно для стяжки пола - 0,82 кг, додавання 15 мм товщини стяжок цементних до т. 35 мм - 0,255 м2, грунтування стяжки - 0,186 м2, сегезіі К777 дисперсійна грунтовка для всмоктуючих мінеральних підстав - 2,04 л, улаштування покриттів з натурального лінолеуму на клеї Fогbо 418 - 0,186 м2, натуральний лінолеум, товщина 3 мм™ 18,974 м2, клей Fогbо 418 - 5,58 кг, улаштування покриттів з керамічних плиток на розчині із сухої клеючої суміші - 0,069 м2, плитки керамічні для підлог неслизькі - 7,038 м2, сегезіі СМ117 клеюча суміш - 26,22 кг, затирка для швів (Зиіск-тіх РМТ - 2,79 кг., шпаклювання стін мінеральною шпаклівкою сегезіі - 0,252 м2, грунтування бетонних і обштукатурених поверхонь бітумною грунтовкою, перший шар - 1,66 м2, грунтовка глубокопроникаюча ст-17 Супер - 33,1 л, поліпшене фарбування стін полівінілацетатними водоемульсійними сумішами по збірних конструкціях, підготовлених під фарбування - 0,135 м2, установлення штепсельних розеток заглибленого типу при схованій проводці - 0,08 шт., розетка штепсельна для схованої електропроводки 2-х полюсна з заземленням - 8шт, блок з 3-х штепсельних розеток з рамкою - 1 шт., які фактично не виконані, що призвело до завищення вартості виконаних робіт в сумі 213 263,65 грн.
Крім того, в додаток до вказаного акту у невстановленому місці заступник начальника Харківської митниці ДФС ОСОБА_11 , діючи умисно, зловживаючи своїм службовим становищем, достовірно знаючи, про невідповідність обсягів фактично виконаних робіт, з метою розтрати бюджетних коштів, підписав завідомо неправдивий документ, а саме довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3 за листопад 2018 року, за 19.12.2018 та за грудень 2018 року, щодо вартості виконаних будівельних робіт на суму 1 425 018,00 гривень.
У подальшому, в листопаді - грудні 2018 року завідомо неправдиві документи, а саме: акт № 1/210 від 19.11.2018 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в року та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3 від 19.12.2018 та акт № 2/210 від 19.12.2018 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в за грудень 2018 року та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3 за грудень 2018 року, скеровано до Держказначейської служби України, на підставі чого на розрахунковий рахунок ПП «Альпакс-СК», відкритий у АТ «ТасКомБанк» за № НОМЕР_1 , перераховано бюджетні кошти у розмірі 1 425 018,00 гривень, з яких, відповідно до висновку судової будівельно-технічної експертизи №43 від 02.03.2020, завищення вартості виконаних робіт склала 213 263,65 грн.
Крім того, ОСОБА_11 обіймаючи посаду заступника начальника Харківської митниці ДФС, будучи наділеною правом укладання договорів, підпису актів приймання виконаних будівельних робіт, а також довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат форми № КБ-3, достовірно знаючи порядок оформлення необхідних документів щодо кількості та вартості виконаних будівельних робіт, а також усвідомлюючи необхідність оформлення таких документів, зловживаючи своїм службовим становищем, повторно у березні 2019 року, діючи умисно, шляхом підроблення документів, розтратив бюджетні кошти за наступних обставин.
Установлено, що відповідно до довідки про зміни кошторису на 2018 рік 3507010 «Керівництво та управління у сфері фіскальної політики», договору від 30.10.2018 №236, листа-замовлення, завдання на проектування та технічного висновку «Про стан будівельних конструкцій та інженерних мереж нежитлової будівлі виробничо-господарського призначення, що зайнята органами управління. Адміністративний будинок інв.№ 10320019006 (м. Харків, вул. Короленка, 14) та можливості проведення капітального ремонту», КП «Харківським архітектурно- проектним центром» розроблена проектна документація на об`єкт будівництва: «Капітальний ремонт нежитлової будівлі виробничо-господарського призначення, що зайнята органами управління. Адміністративний будинок інв.№10320019006 (м. Харків, вул. Короленка, 14)».
Заступником начальника Харківської митниці ДФС ОСОБА_11 28.03.2019 з ПП «Альпакс-СК» укладено договір №75 підряду на роботи з капітального ремонту нежитлової будівлі виробничо-господарського призначення, що зайнята органами управління. Адміністративний будинок інв.№ 10320019006 за адресою: м. Харків, вул. Короленка, 14.
Предметом вказаного договору визначено виконання підрядником робіт з капітального ремонту нежитлової будівлі виробничо-господарського призначення, що зайнята органами управління. Адміністративний будинок інв.№ 10320019006 за адресою: м. Харків, вул. Короленка, 14.
Згідно з п. 3.1. договору загальна вартість робіт складає 1 452 778,80 грн. (один мільйон чотириста п`ятдесят дві тисячі сімсот сімдесят вісім гривень 80 копійок).
Відповідно до умов договору, найменування та обсяг робіт, виконання яких доручається підряднику визначені у договірній ціні, локальному кошторисі та відомості ресурсів.
Так, п.п. 5.2.2 зазначеного договору підряду № 75 визначено, що замовник здійснює контроль за виконанням робіт у строки, встановлені цим Договором. Для здійснення технічного та авторського нагляду та контролю за виконанням робіт підрядник зобов`язаний на вимогу замовника надавати йому необхідні інформацію та документи (журнал авторського, технічного нагляду, журнал виробництва робіт, зварювальних та бетонних робіт тощо), що передбачено вимогами п.п. 6.4 Договору.
Також, з метою забезпечення здійснення технічного нагляду під час будівництва між ТОВ «Інжиніринг-ТЕХ» в особі директора ОСОБА_12 , як «Виконавець» та Харківською митницею ДФС, в особі заступника начальника митниці ДФС ОСОБА_11 , як «Замовник» укладено Договір №84 від 01.04.2019.
Пунктом 3 Постанови КМУ від 01.08.2005 за №668 встановлено, що закінчені роботи - це роботи, виконані підрядником відповідно до договору підряду, проектної та кошторисної документації.
Відповідно до п. 2 «Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 за №903, технічний нагляд забезпечує замовник протягом усього періоду будівництва об`єкта з метою здійснення контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю та обсягами робіт, виконаних під час будівництва.
Також, п. 99 Постанови КМУ №668 зазначено, що розрахунки за виконані роботи проводяться на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість. Документи про виконані роботи та їх вартість складаються і підписуються підрядником та передаються замовнику. Замовник перевіряє ці документи і в разі відсутності зауважень підписує їх.
Так, заступник начальника Харківської митниці ДФС ОСОБА_11 , діючи умисно, зловживаючи своїм службовим становищем, з метою розтрати бюджетних коштів, шляхом внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей щодо виконаних будівельних робіт з капітального ремонту нежитлової будівлі виробничо-господарського призначення, що зайнята органами управління. Адміністративний будинок інв.№ 10320019006 за адресою: м. Харків, вул. Короленка, 14, реалізовуючи свій злочинний умисел, направлений на розтрату бюджетних грошових коштів, підписав завідомо неправдивий документ, а саме: акт № 1/75 від 03.04.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в, акт №2/75 від 23.04.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в, акт №3/75 від 11.06.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в, акт №4/75 від 06.08.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та акт №5/75 від 02.10.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в, у яких зазначено невідповідність обсягів фактично виконаних робіт в частині демонтаж дверних коробок в кам`яних стінах з відбиванням штукатурки на укосах - 0,10 шт., знімання дверних полоти - 0,2149 м2, демонтаж віконних коробок в кам`яних стінах з відбиванням штукатурки в укосах - 0.01 шт., знімання засклених віконних рам - 0,0018 м2, опорядження стін пластиковими панелями шириною до 400 мм (демонтаж) - 0,17768 м2, розбирання покриттів підлог з лінолеуму та реліну - 0,404 м2, розбирання дерев`яних щитових перегородок - 0,087 м2, нанесення на дощатий настил вогнебіозахисного покриття - 0,404 м2, ДСА-1 - 8,08 кг., улаштування покриття із деревостружних плит площею покриття до 10 м2 - 0,404 м2, плита магнезитова - 41,208 м2, улаштування покриття з лінолеуму площею покриття до 10 м2 - 0,268 м2, клей для лінолеума Тоmsit L240D - 14,74 кг., улаштування каркасу підвісних стель - «Армстронг» - 0,229 м2, укладання плит стельових в каркас стелі - 0,212 м2, система стель типу «Армстронг» - 22,9 м2, шпаклювання стін мінеральною шпаклівкою «Сегезії» - 1,54255 м2, шпаклівка СТ126 ~ 213,5565 кг., оббивання поверхонь стін штукатурною сіткою - 1,54255 м2, облицювання поверхонь стін керамічними плитками на розчині із сухої клеючої суміші, число плиток в 1 м2 понад 7 до 12 шт ~ 0,0727 м2, грунтовка глибокопроникна Сегезії СТ17 - 3,194 л., плитки керамічні для стін - 7,3427 м2, клеюча суміш для керамічної плитки Сегезії СМ11 - 37,804 кг., Сегезії СЕЗЗ супер кольоровий шов - 3,29331 кг., пластикові хрестики ~ 52 шт., обклеювання стін шпалерами простими та середньої щільності - 1,0505 м2, фарбування полівінілацетатними водоемульсійними сумішами стін по шпалерах за 2 рази - 1,56215 м2, шпаклівка «Сегезії» СТ29 старт - 15,66 кг., додавання на 1 мм зміни товщини шпаклівки до норми 15-182-1, 15-182-2 - 0,087 м2, поліпшене фарбування полівінілацетатними водоемульсійними сумішами стін по збірних конструкціях, підготовлених під фарбування - 0,087 м2, обклеювання шпалерами тисненими та щільними - 0,51165 м2, заповнення дверних прорізів ламінованими дверними блоками із застосуванням анкерів і монтажної піни, серія блоку ДГ-21-9 - 4 блоки, дверний блок - 4 шт., дюбелі розпірні - 0,038 шт., заповнення віконних прорізів готовими блоками площею до 1м2 з металопластику в кам`яних стінах житлових і громадських будівель - 0,0018 м2, вікна металопластикові - 0,18 м2, установлення металевих дверних коробок із навішуванням дверних полоти - 0,13409 м2, гвинти самонарізні - 345 шт., дверний металевий блок (2,1x1м) - 1 пгг., дверний металевий блок (2,1x0,825м) - 1 шт., дверний металевий протипожежний блок (2,1x0,93м) - 2 шт., дверний металевий протипожежний блок (2,1x1,35м) - 2 пгг., улаштування перегородок на металевому однорядному каркасі з обшивкою гіпсокартонними листами або гіпсоволокнистими плитами в один шар з ізоляцією у житлових і громадських будівлях - 0,087 м2, листи гіпсокартонні для перегородок, товщина 12 мм - 18,27 м2, плити теплоізоляційні із мінеральної вати на товщ. 100 мм. - 8,961 м2, стрічка армувальна - 14,79 м2, склострічка - 17,4 мп., звукоізоляційна смуга з пінополіуретану - 15,28 м., дюбель - 4x100 мм. - 22 шт., профіль 28/27 - 7,221 м., профіль 60/27 - 20,967 м., саморіз 3,5x9,5 - 53 пгг., установлення штепсельних розеток утопленого типу при схованій проводці - 0,58 шт., розетка штепсельна для прихованого монтажу ЕВРО, 2-х полюсна з 3-м заземлюючим контактом 16А220В - 58 шт., коробки для установки вимикачів і розеток - 58 шт., рамка для 2-х штепсельних розеток - 2 шт., рамка для 3-х штепсельних розеток - 7 шт., рамка для 4- х штепсельних розеток - 6 шт., монтаж світильників для люмінісцентних ламп, які встановлюються на штирах, кількість ламп понад 4 шт. до 6 шт. - 0,09 шт., світильник світлодіодний 35Вт - 9 шт., монтаж сигнальних ліхтарів з написом «вхід», «вихід», «в`їзд», «під`їзд» - 0,03 шт., світильник світлодіодний з акумуляторною батареєю з написом «вихід» - 3 шт., які фактично не виконані, що призвело до завищення вартості виконаних робіт в сумі 177 049,71 грн.
Крім того, в додаток до вказаного акту у невстановленому місці заступник начальника Харківської митниці ДФС ОСОБА_11 , діючи умисно, зловживаючи своїм службовим становищем, достовірно знаючи, про невідповідність обсягів фактично виконаних робіт, з метою розтрати бюджетних коштів, підписав завідомо неправдивий документ, а саме довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3 за квітень, червень, серпень та жовтень 2019 року щодо вартості виконаних будівельних робіт на суму 1 452 778,80 гривень.
У подальшому, в квітні - жовтні 2019 року завідомо неправдиві документи, а саме: акт № 1/75 від 03.04.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ- 3, акт №2/75 від 23.04.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3, акт №3/75 від 11.06.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3, акт №4/75 від 06.08.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3 та акт №5/75 від 02.10.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в з довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3, скеровано до Держказначейської служби України, на підставі чого на розрахунковий рахунок ПП «Альпакс-СК», відкритий у АТ «ТасКомБанк» за № НОМЕР_1 , перераховано бюджетні кошти у розмірі 1 452 778,80 гривень, з яких, відповідно до висновку судової будівельно-технічної експертизи №51 від 27.03.2020, завищення вартості виконаних робіт склала 177 049,71 грн.
Крім того, заступник начальника Харківської митниці ДФС ОСОБА_11 будучи службовою особою, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи настання у зв`язку з цим суспільно-небезпечних наслідків та бажання настання таких наслідків, маючи умисел на підроблення офіційних документів, бажаючи доведення початого ним злочину до кінця, за результатами часткового виконання робіт по договору підряду №210 на роботи з реставрації службово-виробничої будівлі Харківської митниці ДФС за адресою: Харківська область, м. Харків, вул. Короленка, 16-Б та договору підряду №75 на роботи з капітального ремонту нежитлової будівлі виробничо-господарського призначення, що зайнята органами управління. Адміністративний будинок інв.№ 10320019006 за адресою: м. Харків, вул. Короленка, 14, у невстановлений досудовим розслідуванням час та місці підписав завідомо неправдивий документ, а саме: акт № 1/210 від 19.11.2018 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в року та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3 від 19.12.2018 та акт № 2/210 від 19.12.2018 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в за грудень 2018 року та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3 за грудень 2018 року, акт № 1/75 від 03.04.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3, акт №2/75 від 23.04.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3, акт №3/75 від 11.06.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3, акт №4/75 від 06.08.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3 та акт №5/75 від 02.10.2019 приймання виконаних будівельних робіт форми № КБ-2в з довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми № КБ-3, у яких зазначено невідповідність обсягів фактично виконаних робіт та завірив їх відтиском гербової печатки, тим самим надавши вказаним документам статусу офіційних.
Після підписання заступником начальника Харківської митниці ДФС ОСОБА_11 вказаних вище документів, останнім разом з фінансово-бухгалтерською документацією подано вказані документи до Держказначейської служби України, на підставі чого на розрахунковий рахунок ПП «Альпакс-СК», відкритий у АТ «ТасКомБанк» за № НОМЕР_1 , перераховано бюджетні кошти за договором підряду №210 від 09.10.2018 у сумі 1 425 018,00 грн., з яких завищення вартості виконаних робіт склала 213 263, 65 грн. та договором підряду №75 від 28.03.2019 у сумі 1 452 778,80 грн., з яких завищення вартості виконаних робіт склала 177 049,71 грн.
29.05.2020 ОСОБА_11 повідомлено про підозру у вчиненні злочинів, передбачених ч. 2, 3 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України, а саме у розтраті чужого майна, яке перебувало в його відданні, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем; у розтраті чужого майна , яке перебувало в його віданні, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинене повторно; у внесенні до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей (а.п. 6-16).
Колегією суддів, встановлено, що відповідно до матеріалів зазначеного кримінального провадження встановлено, що підозрюваний ОСОБА_13 на даний час обіймає посаду заступника начальника Харківської митниці ДФС, тобто є службовою особою.
Проте, відповідно до постанови КабінетуМіністрів Українивід 02.10.2019N858«Про утвореннятериторіальних органівДержавної митноїслужби» Харківську митницю ДФС реорганізовано шляхом приєднання до Слобожанської митниці Держмитслужби.
Постановою КабінетуМіністрів Українивід 18.12.2018№ 1200«Про утворенняДержавної податковоїслужби Українита Державноїмитної службиУкраїни» встановлено, що Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.
Харківська митниця ДФС перебуває з 28.11.2019 у стані припинення, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (додається) та не здійснює службової діяльності.
ОСОБА_13 не переведений з одного митного органу - Харківської митниці ДФС до іншого - Слобожанської митниці Держмитслужби.
Згідно з листом Харківської митниці ДФС від 17.06.2020 № 71/ДЗН/20-70-04: можливості доступу до інформаційних баз даних Харківської митниці ДФС на поточний момент ОСОБА_13 не має; підпорядкованого ОСОБА_3 особового складу не має; кількість посадових осіб, що працюють зараз у Харківській митниці ДФС, становить 5 осіб (всі номенклатура Голови ДФС); можливості доступу ОСОБА_13 до архівних документів Харківської митниці ДФС не має у зв`язку з їх передачею до справ Слобожанської митниці Держмитслужби.
Допитані наступні посадові особи, що виконували свої обов`язки у вказаний час в Харківській митниці ДФС: начальник управління розвитку інфраструктури та матеріального забезпечення ОСОБА_14 ; начальник відділу експлуатацції майна управління розвитку інфрпаструктури та матеріального забезпечення ОСОБА_15 ; начальник юридичного відділу ОСОБА_16 ; начальник управління фінансового обліку та звітності, головний бухгалтер митниці ОСОБА_17 - на поточний момент працює в Київі в Енергетичній митниці Держмитслужби.
Повноваження вказаних посадових осіб в частині здійснення контролю за виконанням робіт, оформленням відповідних документів визначено вимогами наказу ДФС від 27.10.2014 № 216 «Про затвердження Порядку організації та ведення договірної роботи в органах ДФС».
На поточний момент всі будівельно-ремонтні роботи, на які посилається слідство, виконані і змінити їх фізичний стан не можливо. Внести будь- які зміни у оформлені, при цьому, документи не можливо у зв`язку з проведення повної їх оплати через установу Державного казначейства та закінченням бюджетних 2018-2019 років.
Заробітна плата, яка отримується ОСОБА_13 , є його основним джерелом прибутку для існування.
В супереч вимог ч.5 ст.132, ч.2 ст. 155 КПК України, сторона обвинувачення не надає доказу, який би, хоч опосередковано, дає підстави вважати, що ОСОБА_13 перебуваючи на посаді саме заступнику начальника Харківської митниці ДФС, знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.
Встановлено, що відомості про кримінальне правопорушення внесені до ЄРДР 04.02.2019, за цей час органами досудового розслідування були проведені необхідні слідчі та інші процесуальні дії.
Прокурором не надано суду доказів на підтвердження того, що підозрюваними перебуваючи на займаній посаді вчинялися дії спрямовані на перешкоджання встановленню істини в даному кримінальному провадженні чи дії на продовження протиправної діяльності з моменту внесення відомостей до ЄРДР.
Згідно ст. 43 Конституції України, кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає, а тому будь-які обмеження щодо реалізації цього права, у тому числі і відсторонення особи від посади під час кримінального провадження, повинно здійснюватися виключно з підстав та у порядку, передбаченому КПК України.
Відповідно до ст.132КПК України застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, прокурор не доведе, що: існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора; може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, прокурор звертається із клопотанням.
Під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються.
Відмовляючи у задоволенні клопотання слідчого, слідчий суддя виходив з того, що прокурор не довів наявність підстав, передбачених ст.155 КПК України, для відсторонення останнього від посади, обставини викладені в клопотанні під час досудового розслідування та розгляду клопотання не встановлені та не підтверджені жодними показаннями свідків, документами та іншими матеріалами кримінального провадження.
Не доведено, що відсторонення від посади підозрюваного необхідно для припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного, як і не доведена і наявність ризиків відносно того, що останній, перебуваючи на вказаній посаді може впливати на свідків у вказаному кримінальному провадженні, або знищити чи підробити документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування.
Колегія суддів погоджується з такими висновками слідчого судді, виходячи з наступного.
Згідно положень ч. 2 ст. 154 КПК України, відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців.
Для вирішення питання про відсторонення від посади у відповідності до вимог закону слідчий суддя зобов`язаний перевірити, чи подано слідчим клопотання із додержанням вимог закону та врахувати наявність правової підстави для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення, та наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Згідно ч. 2 ст. 155 КПК України, у клопотанні про відсторонення від посади, зокремазазначаються: виклад обставин, що дають достатні підстави підозрювати особу у вчиненні кримінального правопорушення, і посилання на обставини; виклад обставин, що дають підстави вважати, що перебування на посаді підозрюваного сприяло вчиненню кримінального правопорушення; виклад обставин, що дають підстави вважати, що підозрюваний, перебуваючи на посаді, знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.
За положеннями ч. 2 ст.157КПК України при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини: правову підставу для відсторонення від посади;достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Відповідно до ч.1 ст.157КПК України слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Надані до апеляційного суду матеріали клопотання органу досудового розслідування про відсторонення ОСОБА_11 від посади заступника начальника Харківської митниці ДФС, всупереч доводам апеляційної скарги прокурора, свідчать про відсутність достатніх підстав вважати, що такий захід забезпечення кримінального провадження, як відсторонення від посади,необхідний для припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного.
Разом з тим, доводи прокурора щодо наявності ризиків неналежної поведінки підозрюваного, колегія суддів визнає непереконливими, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, зокрема рішення ЄСПЛ у справі «Клішин проти України», відповідно до якого наявність кожного ризику повинна носити не абстрактний, а конкретний характер та доводитися відповідними доказами.
Враховуючи наведене, прокурор не довів наявності достатніх підстав вважати, що відсторонення ОСОБА_11 від займаної посади, необхідно для припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного і що, перебуваючи на посаді, останній може знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.
Звертає на себе увагу і той факт, що клопотання про відсторонення ОСОБА_11 від займаної посади не містить всіх необхідних даних, визначених ст. 155 КПК України, а саме якими саме незаконними засобами підозрюваний впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або яким саме способом протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню.
Посилання прокурора на істотні порушення норм кримінального процесуального права та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи апеляційним судом.
З урахуванням викладеного вище колегія суддів вважає, що оскаржувана ухвала слідчого судді є законною і обґрунтованою, а тому доводи апеляційної скарги прокурора щодо наявності підстав для відсторонення ОСОБА_11 від посади начальника Полтавського обласного управління лісового та мисливського господарства, слід визнати непереконливими.
Порушень норм КПК України, які могли б стати підставою для скасування ухвали слідчого судді, колегією суддів не вбачається.
Керуючись ст. ст.376,405,407,422 КПК України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу прокурора відділу Прокуратури Полтавської області ОСОБА_9 - залишити без задоволення, а ухвалу слідчого судді Октябрського районного суду м. Полтави від 19.06.2020 щодо ОСОБА_11 - без змін.
Ухвала апеляційного суду є остаточною й оскарженню в касаційному порядку не підлягає
СУДДІ:
ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2020 |
Оприлюднено | 09.02.2023 |
Номер документу | 90563460 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Полтавський апеляційний суд
Корсун О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні