Рішення
від 20.07.2020 по справі 340/1560/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 липня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/1560/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку письмового провадження справу за позовом Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Кіровоградгаз" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом та просить визнати незаконним та скасувати Рішення від 16.03.2020 р. №0038155207 про застосування штрафних санкцій та нарахування пенсі за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 32840,75 грн.

В обґрунтування позовних вимоги зазначає, що відповідачем було прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску. Позивач вважає таке рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Зазначає, що вчасно у встановлені законодавством строки сплачує єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що підтверджується платіжними дорученнями. Крім того, посилається на те, що позивач змінив своє місце обліку, як платник податків з Офісу великих платників податків ДФС на ГУ ДПС у Кіровоградській області, та через технічну помилку єдиний внесок сплачено на казначейські рахунки Офісу великих платників податків ДФС (грудень 2019) призначені для сплати єдиного внеску, ще до зміни місцезнаходження позивача. Вказує на те, що зазначена обставина жодним чином не вплинула на вчасність та повноту надходження єдиного внеску до бюджету, оскільки кошти отримані розпорядниками єдиного соціального внеску повністю і у встановлені законом строки. У зв`язку з наведеним просить позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача у поданому до суду відзиві позовні вимоги не визнав, просив відмовити в їх задоволенні повністю, обґрунтовуючи це тим, що у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску на платників єдиного внеску накладається штраф, розрахунок якого здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів, а на суму недоїмки платнику нараховується пеня. Окрім того, приписами Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування встановлено обов`язок платника своєчасно сплачувати єдиний внесок, незалежно від фінансового стану, та не передбачено можливості звільнення такого платника єдиного внеску від відповідальності, установленої за невиконання відповідного зобов`язання. Відтак, вважає, що Головним управлінням правомірно винесено рішення №0038155207 від 16.03.2020 про застосування штрафних санкцій у розмірі 32267,98 (10%) за період з 22.01.2019 до 21.01.2020 та нараховано пеню у розмірі 572,77 (0,1% суми недоїмки). Просить відмовити у задоволенні позовних вимог. (а.с.25-26)

Від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив (а.с.43-45).

Дослідивши подані сторонами документи та матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що ВАТ Кіровоградгаз до 31 грудня 2019 року відносилось до категорії великий платник податків та перебувало на обліку в Офісі великих платників податків ДФС.

На виконання вимог ч. 8 ст.9 Закону України та пп.1 п.2 розд. IV Інструкції, ВАТ Кіровоградгаз 03.01.2020 року платіжним дорученням №23 сплачено 576 663,43 грн. внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за грудень 2019 року у державний бюджет на казначейський рахунок Офісу великих платників податків ДФС (за місцем обліку в грудні 2019 року, за який здійснювалась оплата та, відповідно до інформації з електронного кабінету платника) (а.с.6).

В подальшому, не зважаючи на здійснену оплату єдиного внеску, 03.01.2020 року, за інформацією з електронного кабінету платника за ВАТ Кіровоградгаз рахувалась недоїмка по сплаті єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за грудень 2019 року.

Позивач зазначає, що з січня 2020 року ВАТ Кіровоградгаз змінено місце обліку, як платника податку з Офісу великих платників податків ДФС на ГУ ДПС у Кіровоградській області, проте інформація щодо сплати ВАТ Кіровоградгаз єдиного внеску за грудень 2019 року до ГУ ДПС у Кіровоградській області від Офісу передана не була.

З метою недопущення наявності недоїмки по сплаті єдиного внеску та нарахування товариству штрафних санкцій ВАТ Кіровоградгаз 23.01.2020 року повторно здійснило оплату єдиного внеску в розмірі 576 663,43 грн. за новим місцем обліку до ГУ ДПС у Кіровоградській області.

При цьому, судом встановлено, що кошти сплачені позивачем до Державного бюджету 03.01.2020 року товариству до 23.01.2020 року повернуті як не з`ясовані надходження не були.

Отже, станом на 23.01.2020 року ВАТ Кіровоградгаз було змушено здійснити оплату єдиного внеску в подвійному розмірі. При цьому, кошти, які сплачені товариством 03 січня 2020 року повернуті на вимогу лише 07.02.2020 року.

За наведених обставин, позивач вважає, що у підприємства відсутня вина в частині не своєчасного перерахування єдиного внеску за 2019 рік.

Так, відповідач заперечуючи проти позовних вимог вказав, що товариством не належним чином виконувались вимоги ст.9 Закону №2464, а саме - єдиний внесок, нарахований за грудень 2018 року сплачено лише 22.01.2019 року (строк сплати - 21.01.2019р.), а за грудень 2019 року - 21 січня 2020 року (строк сплати 20.01.2020 року).

В зв`язку з викладеним, ГУ ДПС у Кіровоградській області винесено рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 16.03.2020 р. №0038155207.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач оскаржив його до ДПС України.

Рішенням ДПС України від 06.05.2020 року №15298/6/99-00-08-06 скаргу ВАТ Кіровоградгаз залишено без задоволення, а рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області - без змін (а.с.9-10).

Не погодившись з вказаним рішенням, позивач звернувся з зазначеним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування .

Відповідно до пункту другого частини першої статті 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з пунктами 1, 2, 4 частини 2 статті 6 Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування платник єдиного внеску зобов`язаний: 1) своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; 2) вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; 4) подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв`язку від платника єдиного внеску поштового відправлення із звітністю.

Відповідно до статті 8 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування єдиний внесок не входить до системи оподаткування. Кошти, що надходять від сплати єдиного внеску та застосування фінансових санкцій відповідно до цього Закону, не можуть зараховуватися до Державного бюджету України, бюджетів інших рівнів та використовуватися на цілі, не передбачені законодавством про загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з частиною п`ятою статті 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сплата єдиного внеску здійснюється на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування, крім єдиного внеску, який сплачується у іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Частина восьма статті 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає, що єдиний внесок сплачується за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця. При цьому платники, зазначені у пункті першому частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі).

Пунктом 1 частини 10 статті 9 цього Закону встановлено, що днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.

Відповідно до частини одинадцятої статті 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом.

Нарахування штрафу і пені за несплату або несвоєчасну сплату страхувальниками страхових внесків передбачено статтею 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування .

Так, на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0.1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Процедура нарахування і сплати єдиного внеску страхувальниками, визначеними Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів визначена Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449.

Відповідно до пунктів 1 та 2 розділу VII Інструкції, за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.

Відповідно до частини одинадцятої статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників визначених підпунктами 1-4 пункту 1 розділу 11 цієї Інструкції, органи доходів і зборів застосовують штрафні санкції у таких розмірах: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01.01.2015, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум; за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 01.01.2015 накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції.

Розрахунок даної фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.

Відповідно до пункту 5 Інструкції на суму недоїмки платнику єдиного внеску нараховується пеня з розрахунку 0.1 відсотка на суму фактично сплаченої недоїмки за кожний день прострочення платежу.

Нарахування пені починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.

Документи, які є підставою для нарахування пені: документи, що підтверджують суму єдиного внеску та строк її сплати - звіт платника щодо нарахування єдиного внеску (з додатним значенням); вимога про донараховані суми єдиного внеску за актами документальних перевірок або повідомленням-розрахунком; рішення суду; документи, що підтверджують, суми та дату погашення недоїмки за єдиним внеском, - виписки з рахунків у вигляді електронного реєстру розрахункових документів; корінець прибуткового документа про приймання установою банку платежів готівкою; звіт платника щодо нарахування єдиного внеску з від`ємним значенням; відомості або довідка (витяг) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; свідоцтво про смерть фізичної особи.

Таким чином, у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску на платників єдиного внеску накладається штраф, розрахунок якого здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів, а на суму недоїмки платнику єдиного внеску нараховується пеня.

Як вже встановлено судом, позивачем сплачено суми нарахованого ЄСВ, що підтверджується платіжним дорученням №23 від 03.01.2020 (а.с.6). Проте, єдиний соціальний внесок помилково сплачувався на рахунки Офісу великих платників податків ДФС, при тому, що з січня 2020 року позивач перебував на обліку в ГУ ДПС у Кіровоградській області

Також, судом встановлено, що ВАТ Кіровоградгаз 03 січня, 04 січня та 08 січня 2019 року (до 20 числа наступного місяця, як того вимагає Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ) платіжними дорученнями №8, №11, №18, №30 та №62 (а.с.48-52) сплачено 546 961,91 грн. єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за грудень 2018 р. у державний бюджет на казначейський рахунок Офісу великих платників податків ДФС (за місцем обліку в грудні 2018, за який здійснювалась оплата).

Як встановлено судом та не спростовано представником відповідача, в зв`язку зі зміною реквізитів для сплати ЄСВ, ВАТ Кіровоградгаз листом від 07.02.2019 року за вих.№08/471 звернулось до Дніпровського управління офісу великих платників податків ДФС для зарахування помилково перерахованих суму як оплату ЄСВ (а.с.53).

Так, позивач зазначив, що Офісом великих платників податків ДФС, на виконання листа ВАТ Кіровоградгаз зараховано сплачені суми. При цьому податковим органом жодних санкцій не застосовано, що свідчить про відсутність у діях підприємства вини.

Суд звертає увагу на те, що допущена позивачем помилка не свідчить про несплату останнім необхідної суми єдиного соціального внеску у визначений законодавством строк та не спричинила настання жодних негативних наслідків або збитків для відповідного бюджету та держави в цілому.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що зазначені штрафні санкції застосовуються у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, а не у випадку помилково сплачених сум єдиного внеску на невідповідний рахунок. Здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов`язання до державного бюджету має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак, дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов`язання, не можуть слугувати підставою для застосування штрафів.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.04.2020 у справі №821/844/17.

Таким чином, рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області №0038155207 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 16.03.2020 є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області №0038155207 від 16.03.2020 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Стягнути з Головного управління ДПС у Кіровоградській області (місцезнаходження: вул. Велика Перспективна,55, м. Кропивницький; код ЄДРПОУ: 43190686) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Відкритого акціонерного товариства по газопосточанню та газифікації (місцезнаходження: вул.А. Тарковського,67, м. Кропивницький; код ЄДРПОУ: 03365222) судовий збір в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України.

Згідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділ VII Перехідні положення КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Л.І. Хилько

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.07.2020
Оприлюднено27.07.2020
Номер документу90580663
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1560/20

Ухвала від 14.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 12.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 20.07.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 20.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 20.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні