Постанова
від 23.07.2020 по справі 148/499/19
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 148/499/19

Провадження № 22-ц/801/635/2020

Категорія: 16

Головуючий у суді 1-ї інстанції Бессараб Н. М.

Доповідач:Панасюк О. С.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2020 рокуСправа № 148/499/19м. Вінниця

Вінницький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого Панасюка О. С. (суддя - доповідач),

суддів Берегового О. Ю., Голоти Л. О.,

з участю секретаря судового засідання Кирилюк Л. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , про визнання бездіяльності та дій незаконними, зобов`язання вчинити дії, за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Вінницького міського суду Вінницької області у складі судді Бессараб Н. М. від 15 січня 2020 року (дата складення повного тексту рішення у справі відсутня), -

встановив:

В березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (далі ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області) про визнання бездіяльності та дій незаконними, зобов`язання вчинити дії, за яким, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просив суд:

- визнати незаконною бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області щодо неприйняття рішення за його клопотанням від 12 березня 2018 року про затвердження проєкту землеустрою в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248;

- визнати незаконними дії ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області щодо скасування державної реєстрації та поділу земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248;

- визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 21 листопада 2018 року №2-15735/15-18-СГ;

- зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області повторно розглянути його клопотання від 12 березня 2018 року про затвердження проєкту землеустрою в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248.

На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що він неодноразово звертався до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із клопотаннями про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області та отримував необґрунтовані відмови. 12 березня 2018 року звернувся із клопотанням про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області. Листом від 12 квітня 2018 року № К-22/0-543/6-18 йому відмовлено у затвердженні проєкту землеустрою тому, що земельна ділянка, площею 16,0313 га з кадастровим номером 0524380600:01:002:0248, на яку йому надано дозвіл на виготовлення проєкту землеустрою, частково передана у власність учасникам антитерористичної операції, яким надано дозволи на розробку документації із землеустрою, та присвоєно окремі кадастрові номери. Земельна ділянка площею 16,0313 га відсутня в Державному земельному кадастрі як об`єкт цивільних прав. Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 21 листопада 2018 року №2-15735/15-18-СГ ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проєкту землеустрою щодо надання земельних ділянок в оренду в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га, на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області.

Вказував, що ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області замість встановлених законом рішень у виді наказу відмовляв йому у затвердженні проєкту землеустрою необґрунтованими листами, не дивлячись на виконання усіх вимог законодавства та подання вшосте 12 березня 2018 року заяви про затвердження проєкту землеустрою ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області повідомило про поділ земельної ділянки та її часткове передання у власність учасникам антитерористичної операції.

Вважав дії та рішення відповідача незаконними, тому що він виконав усі передбачені законом передумови для затвердження проєкту землеустрою щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, підстав для поділу якої та передачі у власність іншим особам ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області не мло.

Ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 15 жовтня 2019 року залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 .

Рішенням Вінницького міського суду Вінницької області від 15 січня 2020 року у позові відмовлено.

Рішення мотивовано тим, що оскільки земельна ділянка площею 16,0313 га відсутня в Державному земельному кадастрі як об`єкт цивільних прав, ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області відмовив у затвердженні проєкту землеустрою у встановленій формі - наказом від 21 грудня 2018 року, а тому підстав для визнання незаконною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 12 березня 2018 року про затвердження проєкту землеустрою в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248 немає.

Крім того, станом на день розгляду справи установлено, що за ОСОБА_2 , який придбав дві земельні ділянки у ОСОБА_9 і в ОСОБА_10 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 зареєстроване право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, площею 1,8000 га кожна, але позивач не пред`явив будь-яких вимог щодо незаконності набуття ними права власності на дані земельні ділянки, на які, в тому числі, фактично претендує ОСОБА_1 .

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , вказуючи на порушення судом норм процесуального права, неправильне застосування норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просило рішення скасувати і ухвалити нове про задоволення позову.

На обґрунтування доводів апеляційної скарги посилався на ті ж обставини, що і у позовній заяві. Вказував, що суд першої інстанції, встановивши порушення відповідачем приписів закону при вчиненні оскаржуваних дій та прийнятті рішень прийшов до суперечливого висновку про відмову у позові, який фактично нічим не обґрунтував.

ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області подало відзив на апеляційну скаргу, за яким просило залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, як таке, що ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, відповідно до встановлених обставин справи.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах заявлених вимог та доводів апеляційної скарги апеляційний суд прийшов до висновку, що вона підлягає задоволенню з огляду на таке.

Частинами першою - третьою статті 367 Цивільного процесуального кодексу України (далі ЦПК України) передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

За змістом статті 374 ЦПК України апеляційний суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює у відповідній частині нове рішення або змінює рішення, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з порушенням норм матеріального і процесуального права (стаття 376 ЦПК України).

Відповідно до частини першої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі статтею 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим; законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права; судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом; при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду; обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Цим вимогам рішення суду першої інстанції не відповідає.

Судом встановлено, що 18 березня 2014 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держземагенства у Вінницькій області, правонаступником якого ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, з клопотанням про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду з метою створення та ведення фермерського господарства, орієнтовною загальною площею 97,7281 га із числа земель запасу Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області.

У зв`язку із неприйняттям рішення по суті клопотання він звернувся до суду.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 03 лютого 2015 року у справі №802/4442/14-а адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держземагентства у Вінницькій області щодо неприйняття рішення по суті клопотання ОСОБА_1 від 18 березня 2014 року про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду з метою створення та ведення фермерського господарства, орієнтовною загальною площею 97,7281 га із числа земель запасу Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області.

Зобов`язано Головне управління Держземагентства у Вінницькій області розглянути клопотання - заяву ОСОБА_1 від 18 березня 2014 року та надати дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду з метою створення та ведення фермерського господарства, орієнтовною загальною площею 97,7281 га із числа земель запасу Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області:

1. Земельна ділянка кадастровий номер 0524380600:01:003:0268, площею 41,7762 га;

2. Земельна ділянка кадастровий номер 0524380600:01:003:0070, площею 8,4935 га;

3. Земельна ділянка кадастровий номер КОАТТУУ 524380600, зона 01, квартал 003, площею 7,9 га;

4. Земельна ділянка кадастровий номер 0524380600:01:003:0271, площею 23,5271 га;

5. Земельна ділянка кадастровий номер 0524380600:01:002:0248, площею 16,0313 га.

На виконання рішення суду ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області видало наказ від 21 травня 2015 року №2-84/20-15-сг зі змінами, внесеними наказом від 02 червня 2015 року №2-179/20-15-сг, за яким надало дозвіл Колачинському М. Г. на розробку проєкту землеустрою щодо відведення зазначених земельних ділянок в оренду, загальною площею 97,7280 га із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області для ведення фермерського господарства.

На підставі цих наказів ОСОБА_1 замовив та виготовив проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а також технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою .

Відділом Держгеокадастру у Тульчинському районі надано висновок від 03 вересня 2015 року №28-2778/2-15, за результатами розгляду якого погоджено проєкт землеустрою щодо надання земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за рахунок земель запасу на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області. Термін дії висновку 1 рік.

12 серпня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із клопотанням про затвердження проєкту землеустрою та передачу в оренду строком на 49 років земельних ділянок площею 90,2258 га на території Бортницької сільської ради для ведення фермерського господарства.

Листом №К-14799/0-4399 від 14 вересня 2016 року ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проєкту землеустрою з посиланням на те, що ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області було подано касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 03 лютого 2015 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 02 квітня 2015 року у справі №802/4442/14-а.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 10 березня 2016 року рішення судів першої та апеляційної інстанції у справі №802/4442/14-а скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції. Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2016 року позовну заяву ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області залишено без розгляду. Ухвала набрала законної сили 05 травня 2016 року.

04 липня 2016 року ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області винесло наказ №2-8553/15-16-СГ, відповідно до якого були визнані такими, що втратили чинність наказ №2-84/20-15-СГ від 21 травня 2015 року зі змінами внесеними наказом від 02 червня 2015 року №179/20-15-СГ.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 25 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 08 липня 2017 року, визнано незаконним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2- 8553/15-16-СГ від 04 липня 2016 року.

10 лютого 2017 року ОСОБА_1 вдруге подав проєкт землеустрою на затвердження, однак листом від 27 березня 2017 року № К-2422/0-1741/6-17 йому відмовлено в затвердженні проєкту через закінчення строку дії висновку відділу Держгеокадастру у Тульчинському районі від 03 вересня 2015 року № 28-2778/2-15. Крім того зазначалось, що акти приймання-передачі межових знаків на зберігання не оформлені належним чином: межі ділянок не погоджені суміжними землевласниками та землекористувачами.

11 квітня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до відділу у Тульчинському районі ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із заявою щодо повторного погодження проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) на території Бортницької сільської ради Тульчинського району.

Відділ у Тульчинському районі ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області листом від 25 квітня 2017 року № К-1/0-0.37-6/148-17 повідомив про неможливість повторно погодити проєкт землеустрою, посилаючись на постанову Кабінету Міністрів України Про деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 30 серпня 2016 року № 508.

28 серпня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області з клопотанням про затвердження проєкту землеустрою та передачу в оренду строком на 49 років земельних ділянок, площею 90,2258 га на території Бортницької сільської ради Тульчинського району.

Листом від 16 листопада 2017 року № К-16763/0-10420/6-17 ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області відмовило ОСОБА_1 у затвердженні проєкту землеустрою, тому що в проєкті не враховані зауваження, викладені у листі від 27 березня 2017 року № К-2422/0-1741/6-17.

Згідно з висновком про розгляд проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 20 листопада 2017 року № 16160/82-17 проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 , загальною площею 24,5248 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель запасу на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам. Зауваження викладені у висновку від 25 жовтня 2017 року № 11099/82-17 експертом державної експертизи Німченко О. В. виправлені. Строк дії висновку необмежений.

06 грудня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із клопотанням про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок, загальною площею 24,5248 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель запасу на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області.

Листом від 19 січня 2018 року № К-23626/0-179/0/95-18 йому повідомлено про те, що в результаті розгляду проєкту землеустрою встановлено, що в довідці з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями площа земельної ділянки не відповідає проектним пропозиціям. Акти приймання-передачі межових знаків на зберігання не відповідають вимогам, затвердженим наказом Держкомзему України від 18 травня 2010 року № 376 Про затвердження Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками , а саме: необхідно конкретизувати посадову особу, яка представляла інтереси при узгодженні меж з землями державної власності; обґрунтувати закріплення меж земельних ділянок межовими знаками з урахуванням кількості поворотних точок (п.3.4 розділу III Інструкції (межові знаки встановлюються у поворотних точках меж земельної ділянки не рідше ніж через 200м). Крім того, матеріали геодезичних вимірювань доповнити в повному обсязі відповідно до вимог статті 50 Закону України Про землеустрій з підтвердженням легітимності отримання даних державної геодезичної мережі (стаття 20 Закону України Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність ) з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 1998 року № 1075 Про Порядок використання апаратури супутникових радіонавігаційних систем під час проведення топографо-геодезичних, картографічних, аерофотознімальних, проектних, дослідницьких робіт і вишукувань та кадастрових зйомок щодо обов`язкової реєстрації та обліку в Держгеокадастрі апаратури супутникових радіонавігаційних систем (апаратура СРНС) та наявності інформації про інженера-геодезиста на підприємстві в Державному реєстрі інженерів-геодезистів. Враховуючи викладене, документація із землеустрою може бути розглянута після виправлення вказаних зауважень.

30 січня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із клопотанням про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок загальною площею 24,5248 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель запасу на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області

ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області листом від 20 лютого 2018 року № 1690/0-504/0/95-18 повідомило ОСОБА_1 , що в проєкті землеустрою не враховані всі зауваження, викладені у листі від 19 січня 2018 року № К-23626/0-179/0-95-18.

12 березня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області з клопотанням про затвердження проєкту землеустрою щодо надання земельних ділянок в оренду, загальною площею 24,5248 га, для ведення фермерського господарства за рахунок земель запасу на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області.

Листом від 12 квітня 2018 року № К-22/0-543/6-18 ОСОБА_1 повідомлено про те, що відповідно до інформації, наданої відділом у Тульчинському районі ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 11 квітня 2018 року №288/418-18, земельна ділянка площею 16,0313 га, на яку позивачу був наданий дозвіл на розробку документації із землеустрою, частково надана у власність учасникам антитерористичної операції та надано дозволи на розробку документації із землеустрою (кадастрові номери яких: 0524380600:01:002:0882; 0524380600:01:002:0878; 0524380600:01:002:0877; 0524380600:01:002:0884; 0524380600:01:002:0883; 0524380600:01:002:0880; 0524380600:01:002:0881; 0524380600:01:002:0879), земельна ділянка площею 16,0313 відсутня в Державному земельному кадастрі як об`єкт цивільних прав, а тому ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області буде затверджено проєкт землеустрою та передано позивачу в оренду вільну земельну ділянку, площею 8,4935 га з кадастровим номером 0524380600:01:003:0270.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-5275/15-18-СГ від 25 квітня 2018 року затверджено розроблений проєкт землеустрою щодо відведення в частині земельної ділянки, площею 8,4935 га в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області та надано в оренду вказану земельну ділянку строком на 7 років.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2-15735/15-18-СГ від 21 листопада 2018 року відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проєкту землеустрою щодо надання земельних ділянок в оренду в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га.

Крім того суд установив, що 11 жовтня 2016 року ОСОБА_10 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_9 звернулися до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області із клопотаннями про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,8 га, на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області у власність для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до наказів № 2-15392/15-16-СГ від 12 листопада 2016 року ОСОБА_10 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_9 надано дозволи на розроблення проєктів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, орієнтовною площею по 1,80 га кожна із земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) на території Бортницької сільської ради Тульчинського району Вінницької області, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-5741/15-18-СГ від 05 травня 2018 року затверджено розроблений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_10 та надано у власність земельну ділянку, площею 1,8000 га, із кадастровим номером 0524380600:01:002:0877.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-2769/15-18-СГ від 02 березня 2018 року затверджено розроблений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 та надано у власність земельну ділянку, площею 1,8000 га із кадастровим номером 0524380600:01:002:0878).

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-2780/15-18-СГ від 02 березня 2018 року затверджено розроблений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_6 та надано у власність земельну ділянку, площею 1,8000 га, із кадастровим номером 0524380600:01:002:0882.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-2778/15-18-СГ від 02 березня 2018 року затверджено розроблений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_8 та надано у власність земельну ділянку, площею 1,8000 га, із кадастровим номером 0524380600:01:002:0884.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-2784/15-18-СГ від 02 березня 2018 року затверджено розроблений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_7 та надано у власність земельну ділянку, площею 1,8000 га, із кадастровим номером 0524380600:01:002:0883.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-2773/15-18-СГ від 02 березня 2018 року затверджено розроблений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_5 та надано у власність земельну ділянку, площею 1,8000 га, із кадастровим номером 0524380600:01:002:0880.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-2770/15-18-СГ від 02 березня 2018 року затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_9 та надано у власність земельну ділянку, площею 1,8000 га, із кадастровим номером 0524380600:01:002:0881.

У частинах першій та третій статті 22 Земельного кодексу України (далі ЗК України) передбачено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Відповідно до частин першої-третьої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частинами четвертою, шостою, чотирнадцятою статті 123 ЗК України проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Отже, системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність та користування громадян, а саме:

1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;

2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);

3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;

4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;

5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.

При цьому з вищенаведених норм ЗК України вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проєкту землеустрою може бути лише те, що проєкт землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проєкту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України, норми статті 118 ЗК України не містять. При цьому перевірка на відповідність проєкту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

Відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012 року, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

Правовий статус Головних управлінь Держгеокадастру в областях визначено відповідним Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, яке затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29 вересня 2016 року № 333 (далі - Положення № 333) та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2016 року за № 1391/29521.

Пунктом 8 Положення № 333 передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

Крім того, згідно з пунктом 84 Типової інструкції з діловодства в територіальних органах Держгеокадастру, затвердженої Наказом Держгеокадастру від 15 жовтня 2015 року № 600, накази видаються як рішення організаційно-розпорядчого характеру. За змістом управлінської дії накази видаються з основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, адміністративно-господарських, кадрових питань.

При цьому пунктом 123 вказаної Інструкції визначено, що службові листи складаються з метою обміну інформацією між установами як: відповіді про виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, дорученнях вищих посадових осіб; відповіді на запити, звернення; відповіді на виконання доручень установ вищого рівня; відповіді на запити інших установ; відповіді на звернення громадян; відповіді на запити на інформацію; ініціативні листи; супровідні листи.

Отже, положеннями вказаних нормативно-правових актів визначено, що за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру останнім має видаватися відповідний наказ. При цьому листи складаються у разі наданні відповіді на звернення громадян.

Таким чином, рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в його затвердженні повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі наказу Головного управління Держгеокадастру в області.

Оскільки позивач виконав процедуру, яка передує оформленню правовстановлюючих документів на оренду земельної ділянки для створення фермерського господарства, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:002:0248: 21 травня 2015 року отримав наказ про дозвіл на розробку проєкту землеустрою, зі змінами від 02 червня 2015 року, виготовив проєкт землеустрою, отримав позитивний висновок про погодження проєкту землеустрою від 03 вересня 2015 року та провів державну реєстрацію земельної ділянки, натомість ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області п`ять разів відмовляло у затвердженні проєкту землеустрою у непередбачений законом спосіб (не приймало відповідного управлінського рішення у формі наказу), в тому числі і 12 квітня 2018 року після подання заяви ОСОБА_1 12 березня 2018 року, кожного разу посилаючись на інші недоліки виготовленої документації із землеустрою, які не є підставою для відмови у затвердженні проєкту землеустрою, з порушенням двотижневого строку для прийняття рішення про затвердження проєкту землеустрою, то суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку про відсутність підстав для визнання незаконною бездіяльності ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області щодо неприйняття рішення за клопотанням ОСОБА_1 від 12 березня 2018 року про затвердження проєкту землеустрою в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248.

З цих же міркувань не можна визнати законними дії ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області щодо скасування державної реєстрації та поділу цієї земельної ділянки.

Згідно з частиною першою статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру (частина перша статті 79-1 ЗК України).

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (частина четверта цієї статті).

Порядок формування земельних ділянок, зокрема у порядку відведення земельних ділянок державної та комунальної власності, а також шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок (частина друга статті 79-1 ЗК України) визначено Порядком ведення державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012 року (далі Порядок).

Відповідно до пункту 109 Порядку державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.

Згідно з пунктом 114 Порядку державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися у результаті такого поділу чи об`єднання; 2) коли протягом одного року з дня здійснення реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного реєстру.

Тобто, за змістом цих норм скасування державної реєстрації земельної ділянки, сформованої та зареєстрованої у встановленому порядку, можливе лише:

- за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо формування цієї ділянки, у разі поділу чи об`єднання земельних ділянок;

- у випадку не здійснення реєстрації відповідного речового права протягом одного року з дня здійснення реєстрації земельної ділянки з вини заявника.

Як установлено судом ОСОБА_1 заяви про скасування державної реєстрації земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248 у зв`язку із її поділом не подавав; ця земельна ділянка була зареєстрована у Державному земельному кадастрі 30 жовтня 2017 року, а скасована її державна реєстрація була до березня 2018 року (моменту затвердження проєктів землеустрою щодо виділення відповідних земельних ділянок учасникам антитерористичної операції), а тому вважати законними дії ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області щодо скасування державної реєстрації та поділу земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248 не можна, як і наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 21 листопада 2018 року №2-15735/15-18-СГ про відмову у затвердженні проєкту землеустрою щодо цієї ділянки через скасування її державної реєстрації.

Щодо висновку суду першої інстанції про відмову у позові через не пред`явлення ОСОБА_1 вимог до осіб, які набули права власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248, то апеляційний суд виходить із такого.

Згідно з частиною першою статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених законом випадках.

Учасниками справи у справах позовного провадження є сторони (позивач та відповідач), треті особи (частина перша статті 42, частина перша статті 48 ЦПК України).

За загальним правилом відповідач - це та особа, яка безпосередньо порушує, не визнає або оспорює право позивача, за захистом якого він звертається і до якої звернуті його вимоги про захист такого права.

У разі ж установлення судом при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду, що рішення суду може вплинути на права та обов`язки осіб, що не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на підставі частини третьої статті 53 ЦПК України.

Зі змісту позовної заяви видно, що право позивача на отримання в оренду земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248, для створення фермерського господарства порушено внаслідок саме бездіяльності та рішень ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, натомість ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 не вчиняли безпосередньо дій, які б порушували таке право позивача. Визнання протиправними бездіяльності, дій та рішень ГУ Держгеокадастру у Вінницькій щодо не здійснення у встановленому законом порядку затвердження проєкту землеустрою на зазначену земельну ділянку саме по собі не позбавляє їх права на отримання земельних ділянок відповідно до статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та не позбавляє їх автоматично права власності на вже отримані земельні ділянки, а лише зобов`язує орган державної влади з питань земельних ресурсів забезпечити як реалізацію права ОСОБА_1 на отримання в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства, так і права третіх осіб на отримання у власність земельних ділянок за рахунок земель державної форми власності, як учасниками бойових дій, а тому їх процесуальний статус - треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, відповідає змісту позовних вимог та забезпечує реалізацію процесуальних прав у справі, рішення у якій впливає на обсяг їх прав і обов`язків.

Керуючись статтями 367, 369, 374, 376, 381, 382, 384, 389, 390 ЦПК України апеляційний суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Вінницького міського суду Вінницької області від 15 січня 2020 року скасувати.

Позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати незаконною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо неприйняття рішення за клопотанням ОСОБА_1 від 12 березня 2018 року про затвердження проекту землеустрою в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248;

Визнати незаконними дії Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо скасування державної реєстрації та поділу земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248;

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 21 листопада 2018 року №2-15735/15-18-СГ про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проєкту землеустрою щодо надання земельних ділянок в оренду в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248;

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 12 березня 2018 року про затвердження проєкту землеустрою в частині земельної ділянки, площею 16,0313 га, кадастровий номер 0524380600:01:002:0248.

Стягнути Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, ЄДРПОУ 39767547, 21027, м. Вінниця, вул. Келецька, 63, на користь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 , 2305 (дві тисячі триста п`ять) грн 20 к. у відшкодування судового збору, сплаченого за подання позовної заяви та 4610 (чотири тисячі шістсот десять) грн 40 к. - судового збору за подання апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

(Повний текст постанови складено 24 липня 2020 року)

Головуючий О. С. Панасюк

Судді: О. Ю. Береговий

Л. О. Голота

СудВінницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення23.07.2020
Оприлюднено27.07.2020
Номер документу90583651
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —148/499/19

Постанова від 23.07.2020

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Панасюк О. С.

Постанова від 23.07.2020

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Панасюк О. С.

Ухвала від 06.03.2020

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Панасюк О. С.

Ухвала від 17.02.2020

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Панасюк О. С.

Рішення від 15.01.2020

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Бессараб Н. М.

Ухвала від 13.12.2019

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Бессараб Н. М.

Ухвала від 15.10.2019

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Бессараб Н. М.

Ухвала від 11.06.2019

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Бессараб Н. М.

Ухвала від 11.06.2019

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Бессараб Н. М.

Ухвала від 20.05.2019

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Бессараб Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні